Problemer med Thule CD-spiller

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Noen venner har en 4-5 år gammel Thule CD-spiller, husker ikke typebetegnelse. På en eller annen måte har det koblet seg inn en repeat-funksjon, noe som gjør at samme melodi spilles om og om igjen. Og de finner ikke ut hvordan dette kan fikses. Noen som har en slik spiller eller kan komme med tips hvordan dette kan løses?
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri eid en CD-spiller fra Thule, men denne funksjonen aktiveres vanligvis med fjernkontrollen. Er det slik å forstå at den ikke kan deaktiveres..? Har vennene dine prøvd?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Har han orginal fjernkontroll? Hvis ikke kan det være vrient iom spilleren kun har en knapp. Skjer dette med låt nr en samme hvilken cd som står i?

Hvis ikke jeg husker feil så er ett trykk på repeatknappen repetisjon for hele platen, to trykk repetisjon av spillende sang. Ett trykk til deaktiverer alt. Samtidig så er det en A-B funksjon som kan være vrien å vite om man har deaktivert eller ikke. Pleier å hjelpe med å slå av strømmen bakpå apparatet ett minutt eller no.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Kjenner ikke detaljene rundt dette, men var og besøkte de en dag og da ble det gjort flere forsøk på å rette feilen. Like til lese bruksanvisning... ;) Ja, de har original fjernkontroll, men tror kanskje det er en felles for forsterker og CD-spiller. Prøvde også å ta ut nettledning for å se om spilleren ble nullstilt da, men hjalp heller ikke.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Yngstemann hadde en Thule CD150B, som han solgte for en del år siden - d.v.s. det var jeg som solgte den for ham - og derfor har jeg tilfeldigvis en scannet kopi av brukermanualen liggende i dokumenttarkivet på PCen. På CD150B er det fjernkontrollen som styrer Repeat - det er altså ikke mulig verken å starte eller å avbryte Repeat uten fjernkontroll. Samme på Thules CD100 - den har felles brukermanual med CD150B. Om det er slik på andre av Thules CDspillere, vet jeg ikke.

Hvis det ikke er en ekstrem form for elektronisk hikke som har rammet CDspilleren til vennene dine, er det ikke helt usannsynlig at de har aktivert Repeat-funksjonen ved hjelp av en eller annen fjernkontroll. Eneste muligheten jeg ser i farten, er at de går systematisk til verks med alle de fjernkontrollene de måtte ha tilgjengelig i huset. Før eller senere trykker de på riktig knapp.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jeg har en dvb-250 som sliter med og registrere cd plater.

HVor kan denne repareres hen?

det er en meget god cd spiller med oppgradert analogdel med nytt kort satt inn.

McLaren
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Nå har de fått orden på CD-spilleren. Men det har dukket opp et problem med forsterkeren, også Thule. Den har en durelyd som høres i høyttalerne. Dette uavhengig av signalkilde og volum. Altså, selv om volum er skrudd helt ned så er det en lav during i begge høyttalerne. Dette blir ikke kraftigere når volum skrues opp. Hva kan det være?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
roesok skrev:
Nå har de fått orden på CD-spilleren. Men det har dukket opp et problem med forsterkeren, også Thule. Den har en durelyd som høres i høyttalerne. Dette uavhengig av signalkilde og volum. Altså, selv om volum er skrudd helt ned så er det en lav during i begge høyttalerne. Dette blir ikke kraftigere når volum skrues opp. Hva kan det være?
det er sansynligvis uttørkede kondensatorer som har skylden.
slik jeg har forstått det har thule forsterkerene en designfeil som gjør at kondensatorene blir alt for varme og tørker ut.
byttet selv ut de små kondensatorene på en 5 år gammel ia150 for noen måneder siden, og mange av de var til og med blitt misfarget av varmen :eek:


heldigvis en ganske enkel jobb å gjøre selv, og koster ikke mer en rundt 60 kroner i kondensatorer :)
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg hadde også dette problemet med en Thule jeg hadde. Dette var et effekttrinn på 150 watt(?), om jeg ikke husker feil. Feilen oppstod før reklamasjonstiden var ute, så den ble fikset av importøren. Imidlertid kom feilen igjen ikke lenge etterpå, til tross for at de originale lyttene (85 grader) var skiftet ut med 105-graders. Denne gangen fikset jeg den selv, og monterte da lyttene på undersiden av printet. Jeg merket ingen problemer etter dette.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Designfeil?
Alle småe lytter som står i varme omgivelser tørker ut før eller senere.
Sånn er det !

Nu finnes det lytter som er mere holdbare, men de bruker ikke brunevarebransjen.
Selv ikke dyre Hi-Fi merker bruker disse.
De koster flesk, men man finner de i medisinsk utstyr, telefonsentraler, kommunikasjon.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Mulig problemet er det flere påpeker her. Men hvem kan utføre service på en slik forsterker? Og er det lett å feilsøke/finne hva som må skiftes ut?
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Designfeil?
Alle småe lytter som står i varme omgivelser tørker ut før eller senere.
Sånn er det !

Nu finnes det lytter som er mere holdbare, men de bruker ikke brunevarebransjen.
Selv ikke dyre Hi-Fi merker bruker disse.
De koster flesk, men man finner de i medisinsk utstyr, telefonsentraler, kommunikasjon.
Før eller senere er greit, men to ganger i løpet av fire år, det er under pari... ;)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hamram skrev:
RJEL skrev:
Designfeil?
Alle småe lytter som står i varme omgivelser tørker ut før eller senere.
Sånn er det !

Nu finnes det lytter som er mere holdbare, men de bruker ikke brunevarebransjen.
Selv ikke dyre Hi-Fi merker bruker disse.
De koster flesk, men man finner de i medisinsk utstyr, telefonsentraler, kommunikasjon.
Før eller senere er greit, men to ganger i løpet av fire år, det er under pari... ;)

Det er jeg enig i. Men står lyttene så nært kjøleribbe som på bildet, så undres jeg ikke.
Og er det dette som defineres som "designfeil" så har alle produsenter designfeil....
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
roesok skrev:
Mulig problemet er det flere påpeker her. Men hvem kan utføre service på en slik forsterker? Og er det lett å feilsøke/finne hva som må skiftes ut?
Jeg kan.
Hviken Thule model er det snakk om?
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
RJEL skrev:
roesok skrev:
Mulig problemet er det flere påpeker her. Men hvem kan utføre service på en slik forsterker? Og er det lett å feilsøke/finne hva som må skiftes ut?
Jeg kan.
Hviken Thule model er det snakk om?
Tror den heter IA60
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Hamram skrev:
RJEL skrev:
Designfeil?
Alle småe lytter som står i varme omgivelser tørker ut før eller senere.
Sånn er det !

Nu finnes det lytter som er mere holdbare, men de bruker ikke brunevarebransjen.
Selv ikke dyre Hi-Fi merker bruker disse.
De koster flesk, men man finner de i medisinsk utstyr, telefonsentraler, kommunikasjon.
Før eller senere er greit, men to ganger i løpet av fire år, det er under pari... ;)

Det er jeg enig i. Men står lyttene så nært kjøleribbe som på bildet, så undres jeg ikke.
Og er det dette som defineres som "designfeil" så har alle produsenter designfeil....
I Thulen jeg hadde, var lyttene plassert like inntil kjøleribben, og jeg lurer på om denne (kjølribben) med fordel kunne vært større, for den ble brennhet. Som sagt løste jeg problemet ved å montere nye lytter under printet.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Min DVB250 spiller nå som bare det. feilen den har hatt før har deb tydeligvis glemt, noe som passer meg godt.

God spiller dette her. kanskje ikke forfinet i mikrodetaljene men spiller taktfast med skikkelig bunn.

McLaren
 
Topp Bunn