Problemer med surround lyd ved HDMI 2.1 og ARC

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Har byttet til HDMI 2.1 kabler og en ny blue ray spiller. I den forbindelse så har jeg byttet til ARC på TV
Har en ny Marantz SR5015 surr.receiver og Samsung UE43RU7105KXXC TV. og en GET box
MEN når jeg byttet,så forsvant lyden fra center,bak, topp fram og bass fra GET boksen Er det noe jeg ikke har aktivert eller?
Hadde lyd i alle før bytte. Nå er det kun lyd i fronthøyttalerne
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Samsung og ARC er et kapittel for seg. ARC er ingen enhetlig standard og det er opp til produsenten hvordan den tilpasses. Jeg hadde noen gode år med ARC, Samsung og Oppo, men når jeg kjøpte en nyere Samsung TV kunne jeg bare glemme ARC. Prøv oppsettet ditt uten ARC så fungerer det nok OK.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Receiver skal stå på straight. En GET boks sender lyd i stereo. Unntaket vil være Nrk, SVT og TV3/V4, som sender Dolby Digital 2.1 eller enkelte filmer og serier i Dolby Digital 5.1. TV2 og TV Norge kanalene sender bare PCM stereo.
Netflix, Disney, HBO og Viaplay sender alle Dolby Digital eller Dolby Digital+ i 5.1 i apper i TV.
Den enkelte appen forteller deg hva slags lyd og bilde din TV kan levere via ARC. CEC bør være aktivert i både TV og receiver.
Hva slags lyd og bilde de samme apper i Get boksen leverer, aner jeg ikke.
Regner med at Blu-ray og Get boks er koblet til receiver….
 
Sist redigert:

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Takker for svar. Når jeg switchet fra en kanal til en annen og tilbake igjen,så kom surroundlyden . Er fersk på Marantz,så det har vært en del å sette seg inn i med denne.
 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.262
Antall liker
1.188
Sted
Stavanger
Har byttet til HDMI 2.1 kabler og en ny blue ray spiller. I den forbindelse så har jeg byttet til ARC på TV
Har en ny Marantz SR5015 surr.receiver og Samsung UE43RU7105KXXC TV. og en GET box
MEN når jeg byttet,så forsvant lyden fra center,bak, topp fram og bass fra GET boksen Er det noe jeg ikke har aktivert eller?
Hadde lyd i alle før bytte. Nå er det kun lyd i fronthøyttalerne
har du valgt TVAudio og ikke brukt den inngangen før må du trykke på surround movie, music osv.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
takker jifbaderom, det viste jeg ikke (selv om jeg har fått "alt" til å virke nå ) En lærer hele tiden noe nytt :)
 
Topp Bunn