Problemer med lyd fra TV via optisk kabel og Marantz ND8006 DAC

matsflat

Medlem
Ble medlem
12.12.2015
Innlegg
10
Antall liker
1
Hei! Jeg er litt usikker på om dette er riktig forum, men siden det er en TV innblandet prøver jeg meg her.

Jeg har nylig kjøpt meg en Marantz ND8006 CD/nettverksspiller og DAC og en ny TV (Samsung The Frame). Har fra før en Rega Elex-R forsterker.

Er veldig fornøyd med det nye oppsettet når jeg hører på musikk, men det er et veldig merkelig problem jeg sliter med å forstå som oppstår når jeg bruker TV’en.

Jeg har lyden fra TV’en koblet til Marantz’en via en (billig) optisk kabel. Noen ganger hakker lyden. Det er akkurat som det kommer et lynraskt blipp hvor lydsignalet forsvinner. Noen ganger skjer det ikke i det hele tatt på mange timer og noen ganger skjer det jevnt, kanskje hvert 10. sekund. Jeg har ikke klart å finne noe mønster. Det har skjedd både når jeg ser på film via Plex app installert på TV’en, og noen ganger når jeg har brukt Playstation 4. Tror det har skjedd når jeg bruker YouTube-appen på TV’en også. Det virker også som lyden er ganske lav når jeg bruker TV’en, så jeg må skru opp volumet ganske mye. Hvis jeg bytter fra optisk til en annen input på Marantz’en etter å ha brukt TV’en må jeg alltid skru ned lyden, hvis ikke er det ubehagelig høyt.

Det er heller aldri noe problem med lyden når jeg bruker annen input enn optisk. Heldigvis!

Hva kan jeg ha gjort feil her? Det er forresten to ulike optiske inputs på Marantz’en, jeg har prøvd og opplevd problemet med begge.

Burde jeg prøve en annen optisk kabel? Har det noe med converting av PCM-signal å gjøre? Kan jeg endre innstillinger på TV’en (har prøvd, men er begrenset med muligheter for endring av lydinstillinger, ingenting hjelper).

TV’en har forresten ikke koaksial eller annen lyd-utgang, så får dessverre ikke feilsøkt med noe annet enn optisk kabel.

Når jeg bruker TV’ens egne innebygde høyttalere hakker aldri lyden.

Setter stor pris på tips og hjelp til dette!
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.553
Antall liker
3.082
Sted
Oslo
Jeg ville gjette på at det er en feil med den optiske kabelen. Et brudd eller feil i en kontakt. Men jeg tror ikke det ville påvirke problemet med lydnivået.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.914
Antall liker
1.948
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Dette har jeg vært borti selv, med min noe eldre men gode 8005 65` den gang jeg benyttet Nuprime IDA 16 med ESS 9018 DAC.
Ser Samsung fortsatt får pepper, også for The Frame, for slike drops. Om Samsung har for dårlig optisk utgang, eller om ESS er kilne er vel noe usikkert. Jeg løste dette ved å kople inn en annen enhet med DAC som oppsamplet og deretter sendte signalet videre til Nuprimen. Andre kilder virket som hos deg flawless på Nuprimen. Irriterende greier.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Noen ganger hakker lyden. Det er akkurat som det kommer et lynraskt blipp hvor lydsignalet forsvinner.
Jeg har akkurat samme problemet med min lydplanke, men via coax kabel. Det varer i maks 5 minutter etter at jeg slår på, deretter er alt normalt. Ca 1-2 klipp i sekundet. Gjelder både om TV eller blu ray spiller er kilde. Kom for et par måneder siden. Snåle greier....
 

matsflat

Medlem
Ble medlem
12.12.2015
Innlegg
10
Antall liker
1
Takk for tilbakemeldingene.

Jeg får prøve å bytte ut optisk kabel og se om det hjelper.

Urovekkende å høre at du har hatt liknende problemer, BritFi. Jeg er lite interessert i å bytte ut Marantz'en på grunn av dette.

Jeg forsøkte forresten nettopp å koble sammen TV'en og Marantz'en med Bluetooth. Det hadde jeg ikke tenkt på. Hakkingen forsvant, men lyden er veldig ute av sync fra TV-bildet. Jeg forsøkte å justere audio delay på TV'en, men det hadde tilsynelatende ingen effekt. Tips til å få Bluetooth-lyden i sync? Det kan i verste fall være en levelig workaround hvis ikke det hjelper å bytte optisk kabel.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takk for tilbakemeldingene.

Jeg får prøve å bytte ut optisk kabel og se om det hjelper.

Urovekkende å høre at du har hatt liknende problemer, BritFi. Jeg er lite interessert i å bytte ut Marantz'en på grunn av dette.

Jeg forsøkte forresten nettopp å koble sammen TV'en og Marantz'en med Bluetooth. Det hadde jeg ikke tenkt på. Hakkingen forsvant, men lyden er veldig ute av sync fra TV-bildet. Jeg forsøkte å justere audio delay på TV'en, men det hadde tilsynelatende ingen effekt. Tips til å få Bluetooth-lyden i sync? Det kan i verste fall være en levelig workaround hvis ikke det hjelper å bytte optisk kabel.
Er du sikker på at problemet ligger i Marantz? Om det ikke er kabel som nevnt tidligere kan det like gjerne være TV'en.
 

matsflat

Medlem
Ble medlem
12.12.2015
Innlegg
10
Antall liker
1
Har nå prøvd å bytte ut optisk kabel - det hjalp dessverre ikke :(

Får prøve å ta med Marantz'en til en kompis og prøve der med en annen TV. Hvis problemet oppstår der også må jeg vel bare få sjekket Marantzen?
 

matsflat

Medlem
Ble medlem
12.12.2015
Innlegg
10
Antall liker
1
Har vært i byen i dag og pratet med folk i diverse hifi-butikker. Har også gjort en del mer research på nett.

Det er mye som peker på at problemet skyldes Samsung og at deres lydoutput er for dårlig, med for mye jitter for mange DAC'er, rett og slett.

Her er en Samsung Community-tråd med mange som har samme problem og mange ulike løsninger.

Noen løser problemet med å bytte DAC eller kjøpe en liten ekstra DAC for TV, så jeg har nå kjøpt en såkalt nanoDAC fra Hifiklubben. De sa at hvis ikke problemet ble borte med denne kunne de bestille en "customized" versjon av samme nanoDAC som ville fikse problemet helt garantert. Det går på bekostning av lydkvaliteten, men jeg kan leve med dette for film og TV.

Nå har jeg testet den i 15 minutter... So far so good! Ulempen med denne løsningen er at jeg må plukke frem fjernkontrollen til Rega'en og bruke denne for å justere volumet når jeg bruker TV'en. Hadde vært digg å klare seg med kun Marantz-fjernkontrollen...

Et håp om langsiktig løsning er at Samsung og/eller Marantz kommer med nyere firmware som fikser dette problemet.
 
Topp Bunn