Problem med aksess til mapper på ReadyNAS NVX

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har en Netgear ReadyNAS NVX kablet til D-Link DIR-655 router. En stasjonær Windows-maskin er også kablet til routeren. Den PC'en kjører fortsatt XP SP3 (skamme meg), men jeg må snart få somlet meg til å oppgradere. Jeg funderer på å laste ned en beta-versjon av Windows 10, som forhåpentligvis er mer lettdreven mht ressursbruk på PCen enn Windows 7 og 8.

Grunnen til at jeg ikke har gjort oppgraderingen for lenge siden er et problem med aksess til filstrukturen på ReadyNAS. Når jeg er logget på som admin fra XP-maskinen er det uproblematisk å aksessere mappene på ReadyNAS'en, men hvis jeg er pålogget som en annen bruker eller fra en annen maskin nekter serveren å vise mappestrukturen under share \c. Jeg kan fint lese mappen \\192.168.0.193 (og få en liste av shares/undermapper - uten at den viser share \c som vitterlig eksisterer), eller \\192.168.0.193\media (hvor det ikke ligger noe som helst), men ikke \\192.168.0.193\c\Media (hvor alle mediafilene faktisk ligger). Hvis jeg prøver å åpne den mappen direkte får jeg bare en feilmelding med "Finner ikke..." Derimot greier jeg fint å aksessere en share med en tilkoblet USB-disk jeg bruker som backup, så et område som \\192.168.0.193\usb_hdd_6\Backup\RaskeReidar\Media\Music er fullt lesbart også fra andre brukere enn admin. Jeg har prøvd å endre permissions på ReadyNAS, tilsynelatende uten noen som helst effekt.

Før jeg oppdaterer operativsystemet på PC'en må jeg finne ut av det aksessproblemet, slik at jeg ikke ender opp helt uten lese og skrive-aksess til mappene med musikksamlingen. Jeg har bakgrunn fra UNIX-miljø, men permissions i nyere versjoner av Windows, spesielt kombinert med litt buggy linker på en ReadyNAS er noe annet.

Kan noen gi meg tips om hvordan jeg skal løse dette, eventuelt tipse om noe jeg bør lese for å finne ut av det?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
c: er bare tilgjengelig for Admin. I f.eks OS X er det lett å velge hvilken bruker man skal bruke for å tilkoble sharen, men Windows tilkobler default som den brukeren man er logget med inne i selve Windows, og tilbakefaller til guest hvis ikke har satt opp en tilkobling som admin.

Det går ikke an å bruke Windows sin veiviser for å lage nettverksstasjoner for å tilkoble til c, fordi veiviseren fordrer at du skriver inn banen til nettverksstasjonen FØR du taster inn bruker/passord. Det vil si at Windows vil prøve å verifisere at banen eksisterer før den lar deg gå videre, og siden c er skjult for alle andre brukere enn admin, så er dette ensbetydende med at den ikke eksisterer;)

Derfor må du gjøre dette via en bat-fil for å akksessere NASen som admin fra en hvilken som helst Windows-maskin:
net use t: \\nas_ipaddress\c /user:admin
hvor "t" er bokstaven du vil bruke som navn på den "virtuelle harddisken" som vises i Min Datamaskin. Før du kjører bat-filen så må du også sørge for at du er helt avkoblet både frontview og alle andre shares på NASen. (Du kan ikke være tilkoblet samme NAS med 2 forskjellige brukere fra samme IP-addresse)

Normalt er dette ikke et issue, men det virker som du har vært tilkoblet som Admin når du først tok i bruk NAS'en. \\192.168.0.193\media og \\192.168.0.193\c\Media peker ikke til samme mappe. c/Media er sikkert en mappe som du laget av en eller annen uviss grunn. Men om du logger på som admin kan du gå inn i c:-mappen og f.eks rename Media til f.eks Mediabackup, så via Frontview så fjerner du media sharen, og legger den til på nytt. Da bør det det dukke opp en tom c/media katalog. Så flytter du bare all data fra c/Mediabackup til c/media. Når dette er gjort, så har du normalt ingen grunn til å være tilkoblet NASen din som admin med mindre du skal flytte filer rundt omkring internt i NAS'en, evt. for å få skrivetilgang på sharen i tilfelle du har sett de opp som read-only.
 

Falcon1i

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2012
Innlegg
1.822
Antall liker
1.823
Sted
Exil i huvudstaden
Hej,

Share 'c' är en lite speciell share om jag inte minns fel, går endast med access som admin och syftet är att kunna administrera
utan att mappa in varje enskild share.

Att mappa direkt mot t.ex. \\192.168.0.193\c\Media går således inte då den inte existerar(som share med den sökvägen), däremot \\192.168.0.193\c går bra.
net use J: \\192.168.1.123\c password /USER:admin

Om Du har skapat en enskild share som heter media så borde ju den dock vara tillgänglig via t.ex. net use S: \\192.168.1.123\media password /USER:user

Tyvärr kommer jag inte ihåg riktigt, kanske rör till det ytterligare ;). Min ReadyNas gav kvällen för ett drygt halvår sedan
och jag gick istället på Synology för en ersättare.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takk! Det ser ut som om det er to adskilte problemer her. Det ene er mapping av den fysiske /c/Media til /media som av en eller annen grunn ikke fungerer. Det bør gå an å fikse med en slik navneendring, sletting, og gjenoppretting av media share. Det er visst flere som har opplevd lignende problem tidligere, formodentlig på grunn av en bug som eksisterte i Raidiator 4.2.19. (Kjører 4.2.26 nå.)
NETGEAR ReadyNAS • View topic - Empty /media share while /c/media is filled #16777983
https://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=62062

Det andre er muligens at Windows ikke tillates å se /c/Media på ReadyNAS. Det er kanskje derfor den linken til en virtuell share /media eksisterer til å begynne med. Skal prøve å løse dem hver for seg.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det andre er muligens at Windows ikke tillates å se /c/Media på ReadyNAS. Det er kanskje derfor den linken til en virtuell share /media eksisterer til å begynne med. Skal prøve å løse dem hver for seg.
Nja det blir feil å påstå at det er derfor linken til virtuell share eksisterer. Det er også feil å si at det er en virtuell share. Det er en share punktum. Hvilken katalog sharen peker til avhenger av Samba-konfigurasjonen. Såvidt jeg kan se er bugen du viser til i linken din relatert til installasjon av LMS/utorrent/etc. Den buggy firmwaren overskrev sambakonfigurasjonen ved hver oppstart slik at /media ikke lengre pekte til c/media men en annen katalog som enten er tom eller ikke-eksisterende. Løsningen er å oppdatere firmware og rename sharen i Frontview.

Du har fått løsningen på begge problemer så jeg går utifra det har løst seg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Var på reise noen dager, men hjemme igjen nå og fikk testet litt. Jeg endret navn på /c/media til mediabackup, delete media share i Frontview, reboot, endre navn på /c/mediabackup til /c/media, delete mediabackup share, reboot, og så var det løst. Nå er media share med alle filer synlig også for andre brukere enn admin, uten å endre tillatelser for /c/media.

Takk igjen!
 
Topp Bunn