Problem: Forsinket stereolyd ifht TV-bilde

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Med stor fare for å avsløre egen mangel på erfaring med tv/hjemmekinolyd:

Hvordan får jeg synkronisert TV-lyden som går via stereoforsterker til eksterne høyttalere med TV-bildet?

Jeg har en Get-boks hvor lyden hentes ut via RCA til forsterker og eksterne høyttalere, og bildet via hdmi til tv. Er luta lei av at lyden fra stereoen kommer noen tidels sekunder forsinket i forhold til hva som skjer på skjermen.

Resultatorienterte innspill belønnes med dyp takknemlighet.

Kaptein Ufattelig
 
S

Supertramp

Gjest
Det finnes noe som heter lipsync, men jeg vet ikke om det finnes i en GET boks....
Eller om du har den funskjonen i din receiver.
Og den fungerer vel kanskje bare med digital kabling av lydsignaler fra kilde til receiver?

Hjelper det noe om du skrur av TV-høyttaleren (mute) eller er det så mye usynkronisert at du faktisk også "ser" forsinkelsen?
 
N

nb

Gjest
Du kan stille litt lyd i get-boksen (men tror den kun kan forsinkes) uten at jeg husker det helt - skal funke på analog så vidt jeg vet. Er et menyvalg under lydoppsett ett eller annet sted. Hjemmekinorecievere har gjerne funksjonalitet for å stille inn tiden på lyd, men du har neppe det så lenge du bruker en stereoforsterker.

Har du problmet om du tar lyden fra TVen (dvs tar også lyden over HDMI)? I tilfelle det er borte der, kan du alltids prøve å koble analogt fra eventuell lydutgang på TVen til forsterker,
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
kjenner til eldre Canal-digital dekodere som hadde dette problemet, det var faktisk bare å dra ut strømmen et minutt så sanset den seg igjen.....
 

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Innlegg
76
Antall liker
1
Jeg har også dårlig erfaring med Get dekodern (nyeste modell).

Analog ut er helt på trynet når det gjelder forsinkelse på lyden. Ikke bare er det ulik forsinkelse på de forskjellige kanalene, men den varierer også etter tidspunkt på dagen. Hvordan får de det til egentlig....

Boksen har en forsinkelsesfunksjon som kan settes opp til 200 ms, men jeg har aldri fått dette til å fungere.

Jeg bruker HDMI inn til tv'en og her er lyden rimelig i sync.


Løsningen for meg ble å ta ut lyden fra tv optisk (toslink) og kjøre den tilbake til forsterker via en dac.

Litt tungvint og ikke helt kostnadsfritt, men problemet ble løst..

De som ikke har opplevd syncproblemer av denne typen kan prise seg lykkelige. Det tar virkelig på. Etter noen uker med dette begynner alle man snakker med å prate ute av sync...tilsynelatende.. Helt utrolig slitsomt.


pettern
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Takk for svar hittil!

Lyden er såpass forsinket at det er lett synlig og grobunn for irritasjon.
Det finnes ikke lipsync i Getboksen min, kun en mulighet til å forsinke lyden enda mer som nb skriver, og slik pettern beskriver virker den ikke helt optimalt. Å ta ut lyden fra tvens hodetelefonutgang er en mulighet (det er det jeg gjør nå), men kvaliteten derfra er vel så der.

Jeg tenkte faktisk ikke på at jeg kunne ta lyden ut fra tven digitalt, så takk for denVerdt et forsøk, så får jeg se om det er verdt å bruke ekstra-dac'en der eller ei.

Kaptein Ufattelig
 
Topp Bunn