Pro-Ject RPM1 går litt for sakte rundt

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Jeg kjøpte meg en Pro-ject RPM1 for ikke så lenge siden, og er fornøyd bortsett fra at motoren går litt for sakte. A440 på en testplate ble ca 438hz, dvs den går litt for langsomt rundt.

Jeg har prøvd med Speedbox 2, og den gjør at motoren går jevnere, men enda saktere! Nå er A440 under 430, dvs at motoren går alt for sakte rundt. Jeg mener jeg har montert riktig - jeg bruker det minste hjulet på motoren. Noen tips?

Jeg vet at Speedbox 2 SE har hastighetsjustering, men jeg synes ikke jeg kan bruke mer enn det platespilleren kostet på en strømforsyning... Da kjøper jeg heller en annen spiller.

Noen som kan hjelpe?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.453
Torget vurderinger
2
Hvis det ikke er lenge siden du kjøpte den er det vel en garantisak ?

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Leste om en tidligere som hadde et tilsvarende problem. Mulig det var at den spillte falskt, men der endte det ihvertfall med at forhandleren/importøren fant ut at remskiva ikke satt skikkelig fast på motoren. Remskiva ble visst lima fast og spilleren var i orden.

Ellers så kan det vel være noe feil på enten motoren eller strømforsyninga di. Måler du 16V ut av den? Jeg ville tatt en telefon/mail til forhandleren jeg. Burde være en garantisak dette ja....

ampman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2007
Antall liker
0
hei.har samme spiller selv,synes det låter ganske bra,merker du at lydkvaliteten blir redusert eller.

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Spilleren er nesten ny, så jeg kan jo alltids be Soundgarden ta en titt på den.
Det er ikke noe i veien med lydkvaliteten, bare hastigheten.
Jeg skal finne frem multimeteret og måle hvor mye strøm jeg får ut av strømforsyningen. Takk for svar så langt!

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Målte de forskjellige strømforsyningene, men uansett hvilken av strømforsyningene jeg setter i motoren nå, så er A440 nede i 418, dvs ca en halvtone lavere enn det skal være. Skal ikke hastigheten forandre seg ved forskellig voltstyrke? Det skilte nesten 1.5v fra utgangen på speedboxen til den originale som fulgte med platespilleren, men ikke noe forskjell i hastighet.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
radiated skrev:
Målte de forskjellige strømforsyningene, men uansett hvilken av strømforsyningene jeg setter i motoren nå, så er A440 nede i 418, dvs ca en halvtone lavere enn det skal være. Skal ikke hastigheten forandre seg ved forskellig voltstyrke? Det skilte nesten 1.5v fra utgangen på speedboxen til den originale som fulgte med platespilleren, men ikke noe forskjell i hastighet.
Hvis det er en AC-motor styres hastigheten av nettfrekvensen eller en frekvens generert av strømforsyningen. Og ikke av spenningen.

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
OK, det forklarer jo hvorfor de går like fort. Hva slags instrument må man ha for å måle frekvensen på AC?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
radiated skrev:
OK, det forklarer jo hvorfor de går like fort. Hva slags instrument må man ha for å måle frekvensen på AC?
Det vet jeg ikke, men hvis det er nettfrekvensen som bestemmer hastigheten har den marginalt avvik fra 50Hz.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Målinge av HZ fra nettet er unødvendig. Det er 50HZ uansett., og langt mindre variasjon enn det testplaten din indikerer. Jeg måler 49,99-50,00 i veggen hos meg. Forøvig vil et middels multimeter ha HZ måling.

Men det må du jo ha hatt uansett for å kunne måle 440-419 Hz?.
Har du små variasjoner/wow i lyden, dvs ustabil hz som går 439-440- 439-441- ?Eller ar tonen dønn stabil som fra en CD?
Sleiven

Forøvrig så har Project gode test data. her fra Project Xpression test, Det finnes langt dyrere spiller med både dårligere og bedre data. Tester jeg har sett av SME og Transrotor er helt i toppklasse målemessig.

Jeg hører godt en hastighetsvariasjon på 0,1% på rene sinustioner, men på rockemusikk høre jeg det ikke. Lange klassike piano eller violontoner avslører gjerne wow (i følge boka)..men jeg hører ikke på slik musikk
Sleiven ps

Vedlegg

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
radiated skrev:
Jeg kjøpte meg en Pro-ject RPM1 for ikke så lenge siden, og er fornøyd bortsett fra at motoren går litt for sakte. A440 på en testplate ble ca 438hz, dvs den går litt for langsomt rundt.

Jeg har prøvd med Speedbox 2, og den gjør at motoren går jevnere, men enda saktere! Nå er A440 under 430, dvs at motoren går alt for sakte rundt. Jeg mener jeg har montert riktig - jeg bruker det minste hjulet på motoren. Noen tips?

Jeg vet at Speedbox 2 SE har hastighetsjustering, men jeg synes ikke jeg kan bruke mer enn det platespilleren kostet på en strømforsyning... Da kjøper jeg heller en annen spiller.

Noen som kan hjelpe?
Hvordan utførte du denne testen?

Selv forsøkte jeg en slik strobe-skive som det ble linket til i en annen tråd her, med det resultat at spilleren viste seg å være dønn stabil på riktig hastighet. (spilleren er forøvrig en billig Pro-ject Debut III Esprit)
Hadde den gått særlig sakte eller fort, ville jeg ha tatt det opp med forhandler, da det i så fall ville vært en garanti/reklamasjonssak...

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Har hatt den inne til sjekk hos soundgarden nå. Der fant de ut at den gikk for sakte, men ikke hvor mye. Og at 2 identiske pro-ject motorer også gikk litt for sakte.

Når har jeg tatt motoren hjem igjen, og nå går den helt jevnt på 438 ++ igjen.

Jeg bruker et vanlig kromatisk stemmeapparat og en gammel testplate med stemmetone 440hz som sinustone for å utføre testen.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
@radiated, da du var med spilleren hos Soundgraden, kunne du ikke bare byttet den inn i en som holdt riktig hastighet ?
Jeg er enig med andre taler i tråden som mener det er en garanti/reklamasjonssak.

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Soundgarden har tatt saken videre til importøren/produsenten, men mens jeg venter på svar tar jeg med spilleren hjem så lenge :)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.210
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Mindre enn 2 Hz på 440...tror det ligger innfor normal spec/slurv.

Arne K

Topp Bunn