Pro-Ject Debut E Sporer dårlig

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    Har en Pro-Ject Debut E fra 2011 eller noe rundt der. Egentlig ikke veldig mye brukt.
    Den ble oppgradert med 2M Bronze, Acryl tallerk og en solid Pukk. Dette ble gjort når jeg kjøpte den av forhandler
    Har blitt brukt slik i alle år. Ikke daglig brukt, som regel et par timer i helgene ifra fra 2011-2020.
    Men samtidig som Covid kom til Norge i 2020 byttet jeg jobb, Og ny jobb ble reise jobb. Svært mye ute å reiser. Startet med å være Vikar for en Kollega i Perm, så første 6 Måndene ble jeg i annen by.
    Platespiller ble stående lenge uten å bli brukt. Når jeg skulle bruke den igjen røk reima som var tørket/blitt sprø. Og spiller ble stående i flere år uten bruk.Jeg var aldri hjemme.
    SÅ når jeg da endelig fikk kjøpt meg ny reim og startet den var det som om det var hakk i alle LPene, den skippet og klarte ikke spore. Jeg prøvde ikke mange LPer. Tok ikke sjangs.
    Leverte den til Service. De sa at det ikke var noe gale med den i grunnen. Tråd/senen til Anti-skate vekta var for kort sa de og dette var grunnen. Vel den var urørt fra min side, så om denne var 2mm kortere en orginalt så har den altid vært slik uten problemer før.
    Jeg fant konklusjonen litt svak, men tenkte at siden de påstår den var ok, er den det og jeg skader ikke LPene med skadet nål.
    Vel hjemme igjen med den, første LP spiller fint første 2-4 spor før den begynner å gå i repetisjon på et spor. får stoppa og bytter LP. samme hver eneste LP jeg prøver. De fleste LPer spiller ok i starten. Noen LPer starter å spille samme spor på tidlig, og noen LPer spiller ok noen sanger.
    Hadde en LP som var veldig ille, ville ikke spore noe, hørte at den ikke fikk lik lyd i begge kanalene. Tok denne LP til en bekjent og LP låt normalt.
    Kontrollerte stifte trykk ( stylus vekt) og dette var forsatt slik det var ok, ikke forandret fra Verksted.
    I mitt hode virker det som det er for mye motstand i lager til armen. virker som det er mulig å bytte lager til armen som gir opp/ned bevegelse. Men lager for rotasjon klarer jeg ikke se noen replacment for.
    Kanskje det aldri er et problem her???

Er dette noe en kan fikse eller smøre opp??

Jeg vurderer å bare la denne spilleren gå og kjøpe en ny, LPene har høyere verdi en spiller. Så nå sitter jeg her, har lyst å snurre noen nye Lper, men vil ikke risikere å skade LPer.
    I mitt hode vil en pick-up nål skade LP relativt fort om den får lov å skippe/repetere slik..

jostber

Medlem
    Ble medlem
    13.10.2020
    Antall liker
    27
    Sted
    Skien
    Hvor mye vekt har du på stiften? En Ortofon Bronze (som jeg bruker selv) skal settes mellom 1.4-1.7 g. Sjekke å sette vekten til 1.7 g. og se om det hjelper. Sjekke også at stiften er ren og ikke har mye støv eller smuss .

Skipping kan også skje hvis stiften er ødelagt eller slitt. Stiften ble brukt i ni år så slitasje kan være en årsak eller at den har blitt vridd ved et uhell. Sjekke stiften med en sterk lupe .Prøv i tillegg å sjekke med en annen stift hvis mulig.

Her er en bra oversikt over årsaker til skipping eller dårlig tracking:

Det kan også være bra å gå igjennom oppsettet for platespilleren på nytt for å verifisere at settinger er korrekte:

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    Denne LP spilleren og disse Problemene har plaget meg en del i det siste. SÅ nå imens jeg laget dette innlegget har jeg googlet og lett etter årsaker i hele formiddag.
    Bestemte meg for å kontrollere Alignment osv igjen.
    Har en slik kalibrerings LP med Alignment papp plate osv.
    Og med denne så det riktig ut før den ble levert på service. men ikke nå.
    Bestemte meg for å printe ut en Alignment Protractor for Pro-Ject 8-6 arm.
    Denne ga samme resultat, Stylus huset var ikke riktig. Når jeg skulle skru løs disse 2 små skuene på toppen kjente jeg de var delvis løse. Ja jeg vet de er små og ikke skal over strammes. Det er også en manuel løfte bøyle eller hva det nå kalles som sitter under samme skruene. Så jeg trur nå at etter service har dem glemt å stramme skruene. De har vært løsnet slik at man kan justere den riktig uten at det har vært helt løst. Jeg satte Alignment. Målte stifte trykket. og det sa 1,500gram slik som det var juster til på service. Husker ikke i hode, men trur jeg testet en del for 10år siden og kom frem til ca 1,6 var det som ga best lyd da. Men uansett 1,5gram er anbefalt og burde funke. Når jeg leverte den inn til service var nokk vekta satt til 1,60-1,65gram og det mente de var for mye. Så jeg trur det å ikke sette den til 1,7 vil fikse feilen her. Men jeg er amatør delux på dette ;)
    Kan nå også tydelig se at de har renset og smørt arm osv, er olje flekker på selve platen/spilleren rundt arm feste.
    Kontrollerte/så på når med lupe. har ganske kraftig lupe med lys. og den ser hel og fin ut, ikke masse støv/dritt

Snurret et par LP, og umiddelbart låt det ok. Dårlig musikkalsk lyd var nokk pga hele huset/nåla har blitt ut av Alignment.
    Men dette er noe som nevnt må være glemt på service. Kontrollert før jeg leverte inn. Ikke printet ut en egen for 8-6 arm, men så nå at den jeg hadde kjøpt og den jeg printet ut stemte bra overens..

Første spor på første plate, har jeg fikset problemet tenkte jeg. Har denne service rens osv vært god men bare glemt strame skruene etter testing..
    Men på spor 3 begynte den å stå å spille et spor og gå i Loop.
    løftet å senka armen, og den sporet videre. Med dårlig resultat, mye skipping/hakking men etter noen runder var sangen slutt og den ble ståene i Loop mellom 2 spor. relativt langt inne på LP.
    Byttet LP og den spilte ikke mere en maks 1min før den gikk i loop.
    Gadd ikke teste mere en 3LPer, for var samme resultat hver gang.

SÅ hoved problem med spiller går i loop er der enda.
    Problem med dårlig kvalitet på musikk etter service var nokk bare litt løst hode.

Så konklusjonen min er at jeg enten prøver en ny pickup eller det blir ny spiller..

Vedlegg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    Det der må være noe defekt med antiskate eller vekt/ VTF. Ingen spillere er så dårlige om de er i orden

har du sjekker stifttrykk med en vekt og det er riktig, så gjenstår bare defekt antiskate, evt defekt armlager. Kanskje best å starte med noe helt annet siden butikken /service ikke klarte å fikse det

når du senker PU på platen, synker PU ned eller der den stiv som en stokk?

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    Jeg vil bare legge til et par alternativer som snurrer i Hode mitt. Siden LP spilleren ikke snurrer, så gjør hjernen det istede🤣

1:Kjøpe en billig OM5E bare for å bruke til testing. og funker dette oppgradere/bytte til bedre pickup.

2:Kjøpe en ny nål til 2M Bronze. Om dette ikke funker har jeg en Bronze til ny spiller. Men da reduseres lommeboka for hva jeg har nå.

3: Kjøpe en 2M black som jeg altid har hat lyst på, funker ikke dette har jeg en god pickup til fremtidig spiller. Men redusert lommebok for dette i en stund.

4: Ny spiller med en gang .Egentlig ikke budsjett til dette nå, for har ikke lyst å kjøpe en til midlertidig spiller i prisklassen. Planen var jo altid å leve med den jeg har nå, teste/se hvor mye jeg liker Vinyl og hvor mye jeg bruker det. og så oppgradere i fremtiden til en spiller som står i stil til resten av anlegget.. Men har aldri følt at jeg har hat behov for dette. før nå når jeg ikke har en fungerende spiller

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    Det der må være noe defekt med antiskate eller vekt/ VTF. Ingen spillere er så dårlige om de er i orden

har du sjekker stifttrykk med en vekt og det er riktig, så gjenstår bare defekt antiskate, evt defekt armlager. Kanskje best å starte med noe helt annet siden butikken /service ikke klarte å fikse det
    Ja var jo antiskate de mente det var på verksted. de De mente at den tråden som vekta henger i var for kort. Men vi snakker rundt 2mm here. Og om man beveger armen helt inn til senter så var aldri vekt i nærheten av å ta i. Og dette enkle systemet med en liten vekt som henger i en tråd, i mitt hode så endres ikke styrken denne vekta drar i tråden om den er 1-2mm kortere. Og uansett så skal ikke denne vekta kunne slanke seg selv over natten etter mange år og så slutte å Virke🤣

De har byttet denne tråden til 'riktig lengde uten at det hjelper

jostber

Medlem
    Ble medlem
    13.10.2020
    Antall liker
    27
    Sted
    Skien
    Hvis du har nålevekten på ca. 1.5 gram sjekke at Antiskate er satt på andre spor for Ortofon Bronze og ikke første eller tredje. Mulig det også kan være et poeng å ta av tonearmsvekten og sette den på igjen for å rebalansere armen og verifisere at denne er riktig justert.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Om du kjøper 2M Black nål, så har du en Black. PU’n er den samme. Kun forskjellig nål.

Har du prøvd uten as-loddet på?

8,6 armen er ikke av all verdens kvalitet. Om du prøver å bevege armen opp/ned og sideveis frem/tilbake - kjenner du noen form for friksjon/lugging/motstand i bevegelsen?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    Ja var jo antiskate de mente det var på verksted. de De mente at den tråden som vekta henger i var for kort.
    Det gir jo ikke mening i det hele tatt. Antiskatekraften er helt uavgengig av hvor høyt loddet henger "over bakken.
    Men om staget som snoren henger over er bøyd/i feil posisjon kan det kansje endre kraften noe

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Går utfra at du bruker en stiftvekt når du justerer og ikke skalaen på motvektsloddet?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    32.581
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har misstanke om, at kanskje liften (armen på liften som løfter tonearmen) kan være skjev, eller
    at liften ikke går helt ned. Prøv å senke liften akkurat utenfor tallerkenen og se, hvor langt den går ned.
    Skal gå minimum 5mm lengre ned enn overflaten på tallerken.
    Etterpå, løft liften, legg armen på og beveg armen inn mot mitten.
    Blir armen i samme høyde over hele stykket, eller blir den høyere inn mot mitten??

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    Jeg har Prøvd med AS-vekten i alle 3 posisjonene. Trur vekta er beregnet for orginal pickup som skal ha 1,7gram trykk, og at dette er midterste posisjon.
    Innerste posisjon skal være for 1,4gram og ytterste fra 2gram.
    Men dette endret ikke noe når jeg tester.
    Siden det virker som om pickup ikke sporer innover, så har jeg også prøvd uten AS-vekta.
    Merket ikke noen forskjell på sporing, og den gikk like ofte i LOOP på spor.
    Lyttet ikke etter musikals forandring.

Angående om jeg kjenner arm lugger ved bevegelse, syns jeg er vanskelig å kjenne nå. Siden jeg vet det er noe som hindrer den i å spore skikkelig. Trur jeg placebo effekten kommer inn i bilde og lurer meg. For kan da umulig vær mye som skal til for at det blir for høy motstand. Skulle gjerne hat et måle instrument for å måle vannrett motstand, men det instrumentet tru jeg ikke eksisterer, i vertfall ikke for oss dødelige.

Og jeg har målt at den forsatt står i vater..

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    Har misstanke om, at kanskje liften (armen på liften som løfter tonearmen) kan være skjev, eller
    at liften ikke går helt ned. Prøv å senke liften akkurat utenfor tallerkenen og se, hvor langt den går ned.
    Skal gå minimum 5mm lengre ned enn overflaten på tallerken.
    Etterpå, løft liften, legg armen på og beveg armen inn mot mitten.
    Blir armen i samme høyde over hele stykket, eller blir den høyere inn mot mitten??
    Jeg har justert på denne, for å teste dette tidliger i dag. når armen er nede er nålen et stykke lengre nede enn tallerken, uten å måle ca 5-7mm under kant før LP legges på. Denne var et par mm høyere tidligere i dag, vil anslå at den var ganske rundt de 5mm lavere enn talerken. før jeg justerte den lengre ned.
    Når armen og jeg bevege tonearm innover har den jevn høyde. Og den løfte armen er forsatt nede med god klaring, dvs når jeg Snurrer LP er det god klaring fra løfte arm til tone arm.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    32.581
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    OK.
    Neste er å ta av antiskating-loddet. Justere armen til "vektløs", starte helt ytterst,
    og så blåser/puster du forsiktigt på armen ute fra siden. Svinger armen fritt innover hele
    veien, eller stopper den ett eller annet sted før senter??

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    Skal prøve å gjøre armen vektløs å se om den beveger seg lettere i en retning.
    Jeg utførte nye måling med vater for å være sikker. har slik Rundt vater som er beregnet for dette. og dette legger bobla perfect. tok et digitalt mini vater og satte dette på Platen. dette sa 0,00grader. prøvde også et lite vater med væske i og satte dette på og bare roterte platen, dette sa også at platen er i vater hele tiden.
    Så dette kan ikke være problemet..

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    OK.
    Neste er å ta av antiskating-loddet. Justere armen til "vektløs", starte helt ytterst,
    og så blåser/puster du forsiktigt på armen ute fra siden. Svinger armen fritt innover hele
    veien, eller stopper den ett eller annet sted før senter??
    Da har jeg prøvd dette. og det er ujevnt hvor mye jeg må blåse for å få armen til å bevege seg in til senter. Men starter jeg ytterst er det lite som skal til for å blåse den innover, og for meg virker det som det endrer seg ganske mye fra ca 90mm ut fra senter, og ved ca 60-70mm fra senter stopper den.
    nå er ikke jeg en stabil blåser 🤣 men vil tru at ytterst så vil en flamme på sterinlys ikke bli blåst ut, fra 90mm og inn så hadde flammen på sterinlyset lett blitt blåst ut.. Prøvde filme det, usikker på om det er mulig å laste opp film her.

Men jeg trur uansett ikke denne testen gir rene svar, da jeg er ikke stabil nokk blåser til dette

Lastet Blåse test opp til YT.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    32.581
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Liten tvil da.
    Enten er armleier defekte, eller armkabel feil eller feilmontert = for stiv til at armen kan bevege seg fritt.
    Du ville ha merket det mindre, om du hadde en pickup med annbefalt stifttrykk på 2,5 gram.
    Med 1,5 (hvilket ikke er serligt mye) skal det veldig liten motstand til for å bremse pickuppen/få
    den til å hoppe på samme sted.
    Den reparatøren, du har benyttet, er ikke verdt jobben, og om du har betalt, da ville jeg krevd pengene retur.
    For deg, som ikke "skrur selv", er armen å betrakte som defekt.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Gitt at armen fungerte som den skulle før den ble stående ubrukt lenge så tenker jeg det er større sjanse for at det er et problem med lageret enn med kablingen. Uansett helt enig med HasseBasse i at "servicen" ikke var verdt hverken navnet eller pengene og at du bør kreve å få pengene tilbake. Tydeligvis har den som har sett på spilleren ikke hatt noen som helst peiling på platespillere eller forsøkt å spille en hel plateside for å verifisere at ting er på stell før den ble erklært frisk.

Å kjøpe en ny pickup før dette problemet er løst er åpenbart ingen løsning, bare penger i dass. Forsøk heller å finne noen i nærområdet som faktisk kan sine ting og få armen fikset der. En ny tråd med forespørsel om kurante reparatører in ditt nærområde f.eks.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Prøvd med AS-vekten i alle 3 posisjonene. Trur vekta er beregnet for orginal pickup som skal ha 1,7gram trykk, og at dette er midterste posisjon.
    Innerste posisjon skal være for 1,4gram og ytterste fra 2gram.
    Men dette endret ikke noe når jeg tester.
    Siden det virker som om pickup ikke sporer innover, så har jeg også prøvd uten AS-vekta.
    Merket ikke noen forskjell på sporing, og den gikk like ofte i LOOP på spor.
    Lyttet ikke etter musikals forandring.

Angående om jeg kjenner arm lugger ved bevegelse, syns jeg er vanskelig å kjenne nå. Siden jeg vet det er noe som hindrer den i å spore skikkelig. Trur jeg placebo effekten kommer inn i bilde og lurer meg. For kan da umulig vær mye som skal til for at det blir for høy motstand. Skulle gjerne hat et måle instrument for å måle vannrett motstand, men det instrumentet tru jeg ikke eksisterer, i vertfall ikke for oss dødelige.

Og jeg har målt at den forsatt står i vater..
    Joda , du har det . Sett stiftvekten på side og balanser armen så den svever over platen og mål» sidevekten».
    Sjekk kommentaren om armløften , den er det ikke nok klaring til armen kollidere med løften og skippe

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.496
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er bare å få byttet ut denne rette carbon tonearmen til EVO s -tonearmen. Ble ikke fornøyd med carbon som fulgte med spillere som er en annen Project-spiller (RPM 9 Acrylic). De har mange oppgraderinger på disse spillerne. Jeg bruker Hana og Ortofon MC pickuper på min spiller med avtakbar pickup hus. Stor lyd forbedring med EVO tonearmen. Armene har boltsirkel på 6 cm, så det skal bare å skru den rett inn . Monterings avstanden skal være på 21,3 tror jeg det var.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Litt overrasket over at ingen har foreslått innkjøp av en SME eller noe ja.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ^ Etter min mening er det ikke regningssvarende å kjøpe en annen tonearm til en Debut - og, utvalget er begrenset da senteravstanden er kortere enn en std 9" arm.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.496
    Sted
    Sunndalsøra
    Har ikke tenkt at det var tonearmledningene som gjorde at antiskatingen hadde en "merkelig" bevegelse, da armen dro seg av platekanten. De er veldig tynne disse ledningene. VPI har føringen på toppen av sine tonearmer🙂Dette bør produsentene vite.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    32.581
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    De er veldig tynne disse ledningene.
    Veldig forskjell i kvalitet på kabler på en VPI og en "billig" entry level arm/spiller. Samme med isoleringmateriale.
    Ikke umuligt at de har blitt stive etter å ha være "gjemt på loftet" i en lang periode.

VPI har føringen på toppen av sine tonearmer
    Netopp for å unngå at kablen går igjennem lageret og påvirker bevegelsen sidevers.

Som sakt før, dette er enten armkabling eller størknet fett i armlageret/evt. dårligt horisontalt armlager.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    På Debut så er armopphenget nållager. Om de er (tvilsomt om ingen har rørt de) for stramme så vil armen gå for tregt i vertikalplanet.
    Tonearmskablene er så tynne at de neppe vil påvirke horisontalbevegelsen - dersom de av (ukjent årsak) er så korte at de "strammes" når armen beveges innover platesiden.
    Skadet/tilsmusset lager i armbasen (alt. "størknet" fett, selvom jeg tviler på det) er mest trolig årsak, dersom ikke arm hindres av noe annet.
    Videoen viser jo klart at det er noe som hindrer armen i horisontalbevegelsen.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    4.117
    Torget vurderinger
    0
    På Debut så er armopphenget nållager. Om de er (tvilsomt om ingen har rørt de) for stramme så vil armen gå for tregt i vertikalplanet.
    Tonearmskablene er så tynne at de neppe vil påvirke horisontalbevegelsen - dersom de av (ukjent årsak) er så korte at de "strammes" når armen beveges innover platesiden.
    Skadet/tilsmusset lager i armbasen (alt. "størknet" fett, selvom jeg tviler på det) er mest trolig årsak, dersom ikke arm hindres av noe annet.
    Videoen viser jo klart at det er noe som hindrer armen i horisontalbevegelsen.
    Hvis noen har endret på kabelføringen ved å løsne armen fra plintet og ikke vært nøye ved tilbakeføring kan små feil oppstå...... :unsure:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.496
    Sted
    Sunndalsøra
    ^ Etter min mening er det ikke regningssvarende å kjøpe en annen tonearm til en Debut - og, utvalget er begrenset da senteravstanden er kortere enn en std 9" arm.
    Ja, de er kostbar disse EVO tonearmene, sånn rundt 15- 30k. Da med rustfritt stål i lager og sølvtråd i armen eller en spesiell demping i armen på de påkostede (premium). Regner med at trådstarter har fått noen hint. Litt smøremiddel kan være lurt.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg prøvd dette. og det er ujevnt hvor mye jeg må blåse for å få armen til å bevege seg in til senter. Men starter jeg ytterst er det lite som skal til for å blåse den innover, og for meg virker det som det endrer seg ganske mye fra ca 90mm ut fra senter, og ved ca 60-70mm fra senter stopper den.
    nå er ikke jeg en stabil blåser 🤣 men vil tru at ytterst så vil en flamme på sterinlys ikke bli blåst ut, fra 90mm og inn så hadde flammen på sterinlyset lett blitt blåst ut.. Prøvde filme det, usikker på om det er mulig å laste opp film her.

Men jeg trur uansett ikke denne testen gir rene svar, da jeg er ikke stabil nokk blåser til dette

Lastet Blåse test opp til YT.
    Slik skal det ikke være, så her er det feil på arm og ikke pickup som er problemet

ser dog ut fra video at armen er ikk helt balansert, men hviler i maks opp stillingen, burde ikke hindre sideveis bevegelse men man vet aldri

Sist redigert:

jostber

Medlem
    Ble medlem
    13.10.2020
    Antall liker
    27
    Sted
    Skien
    En ting som er viktig å notere er at Ortofon 2M Bronze er en tyngre pickup (7.2 g.) enn det som orginal tonearm er spesifisert for (3.5-5.5 g.). Det som er anbefalt er da å kjøpe en motvekstlodd fra Pro-ject som er tilpasset dette, for eksempel:

Å få på et større motvekstlodd kan mulig hjelpe på problemet med skipping.

Disse platespillerne har også mulighet for å få en betydelig lyd-forbedring ved å få noen dempeføtter og i tillegg stå på en vibrasjonsplatform siden de ikke har noen demping på eksiterende føtter og er sårbare for vibrasjoner.

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    En ting som er viktig å notere er at Ortofon 2M Bronze er en tyngre pickup (7.2 g.) enn det som orginal tonearm er spesifisert for (3.5-5.5 g.). Det som er anbefalt er da å kjøpe en motvekstlodd fra Pro-ject som er tilpasset dette, for eksempel:

Å få på et større motvekstlodd kan mulig hjelpe på problemet med skipping.

Disse platespillerne har også mulighet for å få en betydelig lyd-forbedring ved å få noen dempeføtter og i tillegg stå på en vibrasjonsplatform siden de ikke har noen demping på eksiterende føtter og er sårbare for vibrasjoner.
    Ja er nokk mye en kan gjøre og prøve. men motvetktsloddet som jeg har på har ikke slanket seg selv over natten etter å ha fungert utmerket i mange år:)

Angående dempeføtter. Testet en del forskjellig første par åra jeg hadde denne, både med lette plater plassert på Isolasjons plater og tyngre plater osv. Jeg endte opp med å teste med betong plate under spilleren, som beste resultat den gangen. Og fikk et firma som driver med granitt (begravelsesbyrå) til å lage en Sort granitt plate til meg, Polert og fin stein plate. Som jeg har spillerne stående på. Dette oppsettet var det som var minst påvirket av vibrasjoner hos meg.
    Som nevnt har alt dette spilt helt fint til det pluttselig ikke gjorde det.

Jeg har en mistanke om kanskje det er kablene i armen som noen foreslår som kan lage for mye motstand. eller noe slikt.
    Men jeg kommer til å skru av Pickup, som kostet mere en spilleren. og som har samme hus som Black, en Pickup jeg har hat lyst på lenge.. Så da trenger jeg bare kjøpe erstattningsnål for Black.
    Og så ser jeg nokk spilleren jeg trur jeg betalte 3500kr for den gangen som oppbrukt og skaffer noe nytt/kanskje litt bedre.
    Kanskje jeg gjør noen enkle tester osv til før jeg gir den helt opp, dvs den skal nokk ut av mitt hus. men kanksje jeg finner årsaken og donerer den til en kompis. Får se om noen av mine LP venner har en OM pickup jeg kan slenge på..

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en mistanke om kanskje det er kablene i armen som noen foreslår som kan lage for mye motstand. eller noe slikt.
    Det betyr garantert ikke noe. Om kabelen skulle ha 1000ohm betyr det ingenting da motstanden i RIIAA trinnet er 47 000 ohm, og motstanden ut av pickupen toppen 2000 ohm. 3000/47000 er 0.6db endret nivå.. og motstanden i kabelen er antagelig under 1/1000 del av dette

Enten virker kabelen eller så gjør den det ikke, men vakkelkontakt kan være et problem, da er det lyd/ikke lyd

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    161
    Stemmer det, er Mekanisk motstand det var snakk om.
    Jeg har nå løst hovedproblemet med spiller som ikke fungerer.
    Jeg kjøpte NY :LOL:
    Denne Project kostet ca 3000-3500kr ny når jeg kjøpte den. Da uten Bronze Pickup. Men den tar jeg uansett av. For om Nåla er utslitt, så har jeg huset til nåla. og kan kjøpe ny nål eller oppgradere til Black som jeg altid har hat lyst til. Men en 2M black på denne Project her har jeg altid blitt fortalt er alt for overkill...
    Men ny snurrer kommer med 2M Red, så Bytter nokk enkelt plass på disse 2. da finner jeg fort ut om Pickup faktisk er et skjult problem..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn