Pro-Jec Debut Carbon Phono USB INFOHJELP..

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Hei.
Jeg leker litt med tanken om å oppgradere vinylsnurra. Har en billig denon som gir en kjedelig og flat lyd.
Innehar en god Oppo 105 med Sabre Reference dac'er.

Må spørre i denne "vinylavdelingen" om litt infohjelp.

Hvordan tror dere det fungerer med en "Pro-Jec Debut Carbon Phono USB" koblet til usb på oppo'n?

Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Pro-Jec Debut Carbon Phono USB

Pro-Ject Audio Systems

http://www.lydogbilde.no/test/pro-ject-debut-iii-phono-usb

Til info så har oppo 105 utnyttet den gode interne dac'en bedre enn tidligere modeller. Nå også med mulighet for eksterne avspillere direkte via usb\optisk\coax.

Tipper de fleste av dere fnyser av tanken. Og heller anbefaler et riaa trinn av god kvalitet og direkte til hegel h200 som jeg har. MEN det hadde vært artig å testet ut dette før jeg evt går for det klassiske valget :)

Hva tror dere?
(velger også å legge dette spørsmålet inn i "oppo's venner" tråden.

Geir Nordby skriver i omtalen i lyd og bilde: Først og fremst merker vi et stødigere bassfundament, og knitringen på slitte plater er ikke fullt så fremtredende. Lyden hos Pro-Ject er i det hele tatt ren og pen. Jarle Bernhofts el-piano kommer best fram så langt, og perkusjon (tromming på baksiden av gitarkassa) blir bedre kroppslig gjengitt enn med de rimeligere spillerne.

Håper alikevel på svar fra dere vinyl elskere.

Tor Erik.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den USB-inngangen er vel ikke for USB-audio, men for å koble på en usb-disk/minnepinne med filer som Oppo-en kan spille av? Intuitivt tror jeg altså ikke det vil fungere i det hele tatt.

Videre er kanskje ikke riaa-trinnet i en slik spiller er så mye å rope hurra for heller, og jeg vil nok anbefale å kjøpe spilleren uten innebygget riaa og usb, og heller kjøpt et rimelig riaa-trinn ved siden av.

Edit: Ser at Oppo 105 har asynkron usb-dac, så da virker det kanskje likevel?

Sist redigert:

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Hei. Du tar nok feil der.
Den har 1x asynkron, 1xcoax og 1xtoslink til dac.. samt noen vanlige usb til filoverføring..

Bruker da ikke riaa trinnet i snurra, kun a\d converteren og usb til oppo dac..

Spørsmålet er om referance dac'en i oppo er bedre enn en "billig" riaa... hvilket jeg tror..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hei. Du tar nok feil der.
Den har 1x asynkron, 1xcoax og 1xtoslink til dac.. samt noen vanlige usb til filoverføring..

Bruker da ikke riaa trinnet i snurra, kun a\d converteren og usb til oppo dac..

Spørsmålet er om referance dac'en i oppo er bedre enn en "billig" riaa... hvilket jeg tror..
Som du ser, så oppdaget jeg også feilen, og redigerte det inn i innlegget mitt rett før du svarte.

En dac og en riaa er to helt forskjellige ting, og den ene kan dermed ikke være "bedre" enn den andre.

Hvis du kobler slik du ønsker, vil du bruke et billig riaa-trinn (Kanskje tilsvarende Pro-jects "phono box") til å korrigere for RIAA-equalizer-kurven, og SÅ vil du bruke en billig AD-converter til å lage et digitalt signal som sendes ut spå usb-porten, og SÅ må dette signalet igjen DA-konverteres i OPPO-en og sende stil forsterkeren din.

(Du hopper ikke over riaa-trinnet i spilleren. Hvis du kunne det måtte du i så fall gjøre riaa-korreksjonen i Oppo-en, og det tviler jeg i alle fall på at den klarer, og jeg tror altså ikke at platespilleren kan sende ukorrigert signal ut på usb-utgangen heller.)

Disse to ekstra konverteringene kommer i alle fall ikke til å gjøre lyden noe bedre. Da er det bedre å kjøpe en vanlig Debut Carbon Esprit og en separat Phono Box eller tilsvarende (Graham Slee Gram Amp 2 eller Musical Fidelity V-LPS II f.eks.) og plugge denne rett i en analog inngang på forsterkeren din.

En platespiller med usb som eneste utgang synes jeg høres ut som en svært lite fleskibel blindvei.

...Men det er selvsagt bare min mening.

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
ja... antok at dette kanskje var en bedre løsning..

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Tiden går...
Jeg endte med en ProJect Debut Carbon Esprit. Strålende fornøyd! Savner bare autostopp..

Sist redigert:
Topp Bunn