Diverse Privat økonomi og Hi-Fi kjøp

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Hvorfor er det så mye bra Hi-Fi til salgs når jeg har dårlig med penger,
og hvorfor finner jeg ingenting interessant når jeg har penger?

Og hvorfor denne trangen til å kjøpe Hi-Fi utstyr når jeg allerede har nok?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Underbevisstheten som forteller deg at du skal ha flere plater.

Den eneste grunnen til at jeg klarer å tenke hifi i disse feriepenger/tilbake på skatten-tider er at jeg har en stabel på rundt 60 uspilte nykjøp. Må ihvertfall holdes på det nivået, ellers blir det bare til at jeg pøkker bort penga på vinyl.

:cool:
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg har trangen med og bytte reciver , blu ray spiller og subwoofere , lel om jeg er topp fornøyd med det jeg har , subwooferene spiller så det vibrerer i både sofaen , vegger og tak. Ikke noe og utsette på reciveren , heller ikke blu ray spilleren altså ps3en. Er bare sånn det er , man blir på ein måte aldri fornøyd , trangen for og kjøpe noe nytt.
 
Sist redigert:

hifibjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Østlandet
Det ligger vel i menneskets natur å være enten samler eller Jæger (Fritt tolket etter Sven Nordins formidable show "Huleboeren"). HiFi folk er vel bestykket med både samle- og Jæger- instinktet :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg følger også mye med på bruktbørsen, men syns utvalget generellt er litt dårlig. Mange av de samme produktene som ligger ute i uker og måneder uten å bli solgt, og litt langt mellom de virkelige godbitene. Er Norge et for lite land til å ha et skikkelig oppegående bruktmarked?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
RuneG: Skal du ha ro i oppgraderingsspøkelset, er det noen enkle grep du kan ta. For det første overser du markedsføringen totalt helt til du har tindrende klart for deg selv budsjett, bruksområde, behov og egne preferanser mht lyd. Hold så systemet så enkelt som mulig- trenger du surroundlyd? Den ødelegger mer enn den er god for enda, selv om hederlige forsøk finnes, og enkelte japanske receivere er glimrende skrudd sammen i alle ledd- og da mener jeg alle. En BluRay-spiller som CD-drev holder ikke for ordentlig gjengivelse av MUSIKK, såsom også en god forsterker til det formål skal ha TO kanaler. Høyttalere er vel den store synderen- folket velger ofte større høyttalere enn både rom og budsjett tillater- det har kvalitative begrensninger og kompromisser som er mer enn hørbare. Og sy sammen det hele med en gjennomtenkt kabelløsning. Høyere kvalitet i alle ledd lønner seg over tid, ser du! Annenhåndsverdi på et gjennomtenkt sett er også høyere, og bruktmarkedet her tillands er oppegående nok- det oversvømmes bare av produkter som enten har vært "oppgradert", DIY, feilkjøp eller feilmatchet. Vit hva du ser etter til enhver tid, hold deg oppdatert, bruk øra og huet samtidig og ikke bytt ut i tide og utide.. alle disse elementene skal balanseres og holdes steinkontroll på.
 
Sist redigert:

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
RuneG: Skal du ha ro i oppgraderingsspøkelset, er det noen enkle grep du kan ta. For det første overser du markedsføringen totalt helt til du har tindrende klart for deg selv budsjett, bruksområde, behov og egne preferanser mht lyd. Hold så systemet så enkelt som mulig- trenger du surroundlyd? Den ødelegger mer enn den er god for enda, selv om hederlige forsøk finnes, og enkelte japanske receivere er glimrende skrudd sammen i alle ledd- og da mener jeg alle. En BluRay-spiller som CD-drev holder ikke for ordentlig gjengivelse av MUSIKK, såsom også en god forsterker til det formål skal ha TO kanaler. Høyttalere er vel den store synderen- folket velger ofte større høyttalere enn både rom og budsjett tillater- det har kvalitative begrensninger og kompromisser som er mer enn hørbare. Og sy sammen det hele med en gjennomtenkt kabelløsning. Høyere kvalitet i alle ledd lønner seg over tid, ser du! Annenhåndsverdi på et gjennomtenkt sett er også høyere, og bruktmarkedet her tillands er oppegående nok- det oversvømmes bare av produkter som enten har vært "oppgradert", DIY, feilkjøp eller feilmatchet. Vit hva du ser etter til enhver tid, hold deg oppdatert, bruk øra og huet samtidig og ikke bytt ut i tide og utide.. alle disse elementene skal balanseres og holdes steinkontroll på.

Akkurat nå har jeg et oppsett som er den beste match av komponenter jeg noen gang har hatt:
- Pathos Inpol 2 hybridforsterker
- Elac 330 CE stativhøyttalere
- Squeezebox Touch m/Auralic Ark MX+ DAC
- Mundorf Silver/Gold solid core høyttalerkabler
- Nordost Blue Heaven LS RCA og XLR signalkabler
- Bada HD-26 CD spiller (denne er meget bra)
- Pro-Ject Debut Carbon Esprit m/Ortofon 2M BLACK MM pick up
- DIY RIAA (laget av en her på sentralen, meget høy kvalitet)


Elac høyttalerene var det siste jeg kjøpte, og da falt alt på plass, og salgsannonsen med Pathos forsterkeren ble slettet :)

Pluss et par Hørning One høyttalere som også låter fantastisk, tror jeg må kjøpe meg en rørforsterker til disse, hvis da ingen kjøper de av meg i løpet av sommeren...

Men jeg er alltid på jakt etter noe nytt, men jeg tror jeg skal klare å roe ned med mer kjøp..., utenom at en rørforsterker frister veldig..., og da ikke i stedet for Pathos, men i tillegg

Har alltid hatt to stereoanlegg, av og til opp til tre.
Bor i liten leilighet, dårlig med plass, vanskelig å få "perfekt" lyd. Hadde et par Kudos C20 som også låt fantastisk, utenom at diskanten var så voldsom at det var vanskelig å få med ordene fra vokalister...

Surround har jeg heldigvis null interesse for.
Ser film og har da lyd gjennom hodetelefoner, det er godt nok for meg
 
M

MPT

Gjest
Hvorfor man har trangen for å skifte ut oppsettet, er vel pga du ikke har fått fram potensialet fra det du har!
 
Sist redigert:

hegelstian

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
13
Antall liker
0
Surround spøkelset er vel toppen av mani og galskap, har ALDRI brukt så mye penger på en hobby før eg bygde surround oppsett. Nei, kjør ett 2.1 system med en grom forsterker og en bra dac, så har du alt du trenger, desto mindre komponenter desto bedre i mine øyne :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Og i tillegg til dette: ikke snakk hifi med venner, og ihvertfall ikke dra på lytteseanser hvor du antar at de har bedre utstyr enn du har hjemme.


RuneG: Skal du ha ro i oppgraderingsspøkelset, er det noen enkle grep du kan ta. For det første overser du markedsføringen totalt helt til du har tindrende klart for deg selv budsjett, bruksområde, behov og egne preferanser mht lyd. Hold så systemet så enkelt som mulig- trenger du surroundlyd? Den ødelegger mer enn den er god for enda, selv om hederlige forsøk finnes, og enkelte japanske receivere er glimrende skrudd sammen i alle ledd- og da mener jeg alle. En BluRay-spiller som CD-drev holder ikke for ordentlig gjengivelse av MUSIKK, såsom også en god forsterker til det formål skal ha TO kanaler. Høyttalere er vel den store synderen- folket velger ofte større høyttalere enn både rom og budsjett tillater- det har kvalitative begrensninger og kompromisser som er mer enn hørbare. Og sy sammen det hele med en gjennomtenkt kabelløsning. Høyere kvalitet i alle ledd lønner seg over tid, ser du! Annenhåndsverdi på et gjennomtenkt sett er også høyere, og bruktmarkedet her tillands er oppegående nok- det oversvømmes bare av produkter som enten har vært "oppgradert", DIY, feilkjøp eller feilmatchet. Vit hva du ser etter til enhver tid, hold deg oppdatert, bruk øra og huet samtidig og ikke bytt ut i tide og utide.. alle disse elementene skal balanseres og holdes steinkontroll på.
 
T

Teip

Gjest
To trekkspel.
Ett med tangenter og ett med knapper osv...
Og så er man igang igjen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
@oyvjorge: Der tar du feil, kamerat. Hvordan skal du ellers få rekruttert eller vist dem hva som er mulig? Hvordan skal du ellers lære selv?? Du har bare feil venner, om ikke det kan diskuteres. Det finnes for store høyttalere..ser ikke poenget med elementer større enn ti tommer- annet enn i bilen, jeg. Gi meg heller en liten, velkonstruert monitor..skremmer ikke noen i nabohuset, før de -ved besøk hos deg- oppdager hvor skremmende STORT de spiller, om du har tenkt gjennom alt, og finpussa skikkelig..Da får du små, spake hentydninger derfra vedrørende et oversyn av naboens anlegg, for å få noe i nærheten av det de har hørt hos deg på andre sida av veggen. Håper du en gang får oppleve hvor utrolig givende en slik situasjon er. Oftest er det nemlig mor i huset som spør, mens fars øyne lyser som små soler..hehe
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Joda Auditor, mulig de er feil, slekt og venner kan like lyden og synes det er litt artig, men straks de hører en prisantydning på hva et anlegg med god lyd kan koste, tom i bruktprisklassen, flakker man med blikket og mumler noe om ferieturer og ny bil ol.
 
Topp Bunn