Priser hinsides all fornuft

Status
Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
unodostres skrev:
HCS skrev:
Der har du løsnings ordet ditt... Det er bransjen som har gått av skaftet ifht priser sier du. Ja, på enkelte parametre kan du vel ha rett i det. Men å korsfeste en mann i hans egen tråd og kalle det forfengelighet at han deler sine erfaringer med oss han andre synes jeg fortsatt er smålig...
Bransjen kan kun gå "av skaftet" om kundene også er villige til det, noe det ser ut til at er tilfelle.

Ellers synes jeg "korsfeste" var et sterkt ord - det var ikke hensikten i alle fall, så ikke helt min intensjon om det ble oppfattet slik.

Men det ser ut som at hårsårheten angående HiFi er proporsjonal med mengden penger man har brukt på det - forsåvidt forståelig nok.

Så hva var din intensjon da ? Å fortelle en mann som er i pengeforbruk når det gjelder hifi at hans investeringer "har gått av skaftet" ? Kan han ikke selv få bedømme det da ?? Hadde ikke akkurat vært så fint hvis alle hadde eid Dali 104, denon reciver og en nad cd spiller... Er det da ikke bra at enkelte faktisk tørr gå av skaftet....Og leve drømmen sin fullt ut med hobbyen sin ? Unner du han ikke det Mr onetwothree ? ::)
 
I

ijustpop

Gjest
unodostres skrev:
HCS skrev:
Kanskje ifht din økonomi og din etiske prinsipper hva en kan/skal bruke penger på... Å lese en annen manns anleggstråd og påstå i samme tråd indirekte at mannen "har gått av skaftet" ifht sin innkjøp er uforskammet og smålig!
Jeg synest denne bransjen har gått fullstendig av skaftet i prisingen av produktene. Ting blir dyrere og dyrere uten at de skjer noen fundamental endring i produktene så vidt jeg kan se. Jeg antar at det er ganske få grunnleggende måter man kan bygge f.eks. et effekttrinn på og at disse er velkjente og har vært det lenge - sikkert med noen få mindre unntak fra produsent til produsent. Det fornuftige ville da være at prisene gikk nedover, ikke oppover. Jeg kan faktisk ikke komme på noen annen teknikkbransje (som det jo hevdes at dette er) med en tilsvarende utvikling. Det ville vært som om man nå måtte betale 50.000 kroner for en 28" klump av en bilderørs-TV som kostet 20k eller hva den nå gikk for på 80-tallet. Eller at du i dag kunne få en VHS-spiller for 25.000 kroner eller deromkring, og kundene hadde synest det var helt i orden.

Da står man igjen med prising av forfengelighet, merkevare, image, betalingsevne - you name it.
En ting er å mene at butikkprisene på hifi ligger langt høyere enn hva utviklings og materialkostnader skulle tilsi, men i Roysentråden skrev du vel noe som at "denne tråden minner aller mest om en som ønsker å fortelle verden hvor mye penger han har" -fritt sitert etter egen hukommelse og langt fra ordrett.

Rein drittkasting altså.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
unodostres skrev:
Men det ser ut som at hårsårheten angående HiFi er proporsjonal med mengden penger man har brukt på det - forsåvidt forståelig nok.
Du synes ikke du generaliserer for mye nå da? Tror vi skal være glade for at folk kjøper hifi i alle prisklasser, hvis ikke hadde det blitt fryktlig kjedelig her. Ikke like morsom om vi kun skulle diskutert NAD (ikke noe vondt ment om NAD) anlegg og CV høyttalere. Mulig du har havnet på feil forum.
 

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Nå har jeg hatt denne interessen i 6 - 7 år, og " desverre" for økonomien er interessen økende, samtidig lider jeg av sykdommen av at man hele tiden ønsker å forbedre det svake leddet i anlegget.
Så utfordringen ligger i å la fornuften styre over lysten og higet etter noe bedre. Som kjent så er forbedringene kostbare når man kommer opp på et forholdsvis høyt nivå, her er likheten slående med min store lidenskap og interesse for 15 - 20 år tilbake, nemlig Amrikanske biler i fra 50 og 60 åra. Jeg var selv en av de første i Norge som satset allt på å restaurere min daværende bil til orginal-stand, husker selv etter å ha vunnet årsklassen for min bil på Power meet i Vesterås 1989. ( Nordens største Amcar treff ). Så bestemte jeg meg for å ta den helt ut så langt lommeboka tålte, etter en lang vinter i garasjen og over 100K fattigere var det tilbake på samme treffen året etter, resultatet ? Jeg vant klassen også dette året, men fikk kun 1 poeng mer en året tidligere. 50 poeng var det man maks kunne oppnå. Personer i miljøet syntes det var galskap å koste på bilen så mye når den var sååå fin i fra før. Men jeg som eide bilen visste med meg selv alle de små detaljene som var forbedret, andre fikk mene hva de ville, selv var jeg kjempefornøyd. Dette var kanskje litt OT, men ser dere likheten ?

Så over til en annen likhet mellom bil og HIFI hobby'en som har slått meg de siste årene etter å ha fulgt med på HFS, AV forum og div messer. Når man ser/ hører på anlegg hos andre med denne hobbyen, spesielt på messer. Hvorfor lytter / ser ( bil ) man etter feil og mangler i anlegget ( bilen ) og ikke bare konstaterer fakta og holder det for seg selv. De aller fleste som stiller ut på messer blir bombadert med kritikk ( veldig ofte negativ ) i egne tråder under og etter messen. Hva med å heller besvare sine opplevelser når noen spesifikk spør om et oppsett eller et merke ?

Det blir nevnt tidligere i denne tråden at atmosfæren var bedre på sentralen tidligere, selv har jeg ikke erfaring med dette, da jeg som nevnt er rimlig fersk. Jeg tror vi vil oppnå mer om alle prøver å være litt mer positiv i sine skriverier, og heller ha som mål å hjelpe hverandre uansett hvilket nivå vi ligger på. Regner med at alle prøver å oppnå best mulig lyd innenfor hva hver enkelts økonomi tillater, eller hvor mye man ønsker å bruke på hobbyen. Vi er alle i forskjellige faser av livet, og noen er så heldige å tjene så mye at det som er en drømm eller uoppnålig en person, er kanskje en ukes jobb for en annen.

Dette ble mer en planlagt, men dette er tanker jeg har etter å "oppdaget" denne hobbyen som voksen. Håper jeg ikke setter sinnet i kok hos noen etter dette inlegget.

Mvh
Nølle
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
Wergeland skrev:
En ting er å mene at butikkprisene på hifi ligger langt høyere enn hva utviklings og materialkostnader skulle tilsi, men i Roysentråden skrev du vel noe som at "denne tråden minner aller mest om en som ønsker å fortelle verden hvor mye penger han har" -fritt sitert etter egen hukommelse og langt fra ordrett.

Rein drittkasting altså.
Jeg vil bli veldig overrasket om jeg er den eneste som oppfatter den tråden som en skrytetråd hvor den ene dingsen dyrere og mer eksotisk enn den andre vurderes for innkjøp og kjøpes inn. Det ble jo også nevnt "tro meg, du er ikke den eneste som har tenkt dette". Men synden var da altså å påpeke det, og det var åpenbart et brydd på forumkutymen.

Hva motivasjonen for å legge ut "mitt anlegg" - tråder er varierer sikkert en del mellom de som har gjort det. Jeg har ingen problemer med at de som velger å legge mye kronasje i HiFi er stolt av det, men det er noe med formen det gjøres i.

Prinsipper som gjelder for kjøp av HiFi ellers (matching, testing, prøving & feiling) får å oppnå det optimale (hva man nå enn synest er optimalt) gjelds tydligvis ikke når man beveger seg tilstrekkelig opp i prisklasse. Men det sitter tydligvis som et skudd hver eneste gang uansett. Det er ikke mitt inntrykk at det ellers er et allment akseptert prinsipp å lese seg til hva som funker bra sammen og passer for den enkelte. Skulle jeg bruk like mye penger på HiFi kunne jeg ha endt opp med et lass ulike konfigurasjoner og jeg hadde sikkert vært stolt som en hane og veldig fornøyd. Dog sannsynligvis uten å ha den fjerneste anelse om jeg egentlig hadde gjort noe fornuftig eller kjøpt det "riktige" i forhold til hva jeg ønsket å oppnå. Men å påpeke dette er det tydligvis fy-fy.
 
V

vredensgnag

Gjest
vredensgnag er den nye profilen til KoB. Jeg avsluttet KoB fordi jeg gikk trøtt av ørkesløse diskusjoner og skittkasting i HiFi-kirken. Min deltagelse her er nå begrenset til det som har med Mac å gjøre, litt klassisk musikk, og OT.

Roysen og jeg har ikke sett med ens øyne på alt, men jeg tror vi begge er like begeistret over kompromissløs kvalitet, og jeg har hatt en viss glede over å følge Roysens tunge anlegg og disses utvikling. Bare tanken på hvordan det vil lyde når det kommer i et skikkelig lytterom bør jo gi Lavigne noe å stusse over.

Har man råd og lyst skal man gjøre hva faen man vil med sine penger, uten at andre behøver bry seg. Gjennomgående, i utviklingen av hva det måtte være, er det nettopp entusiastkonsumenten som har gjort det mulig å strekke seg enda lenger, og her er Roysen helt klart en slik.
Så det er dumt å skulle kritisere ham for dette.

De diskusjonene jeg har hatt med Roysen har vært omkring hva man faktisk kan høre av forskjeller, og hva det måtte være verdt å betale for disse, i forhold til hva man hører. Men jeg håper da virkelig at jeg aldri har kritisert ham for å legge ut millioner på komponenter, det er opp til en selv (og banken og kona, samt arvingene!)

Så jeg håper Roysen vender tilbake.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
unodostres skrev:
Wergeland skrev:
En ting er å mene at butikkprisene på hifi ligger langt høyere enn hva utviklings og materialkostnader skulle tilsi, men i Roysentråden skrev du vel noe som at "denne tråden minner aller mest om en som ønsker å fortelle verden hvor mye penger han har" -fritt sitert etter egen hukommelse og langt fra ordrett.

Rein drittkasting altså.
Jeg vil bli veldig overrasket om jeg er den eneste som oppfatter den tråden som en skrytetråd hvor den ene dingsen dyrere og mer eksotisk enn den andre vurderes for innkjøp og kjøpes inn. Det ble jo også nevnt "tro meg, du er ikke den eneste som har tenkt dette". Men synden var da altså å påpeke det, og det var åpenbart et brydd på forumkutymen.

Hva motivasjonen for å legge ut "mitt anlegg" - tråder er varierer sikkert en del mellom de som har gjort det. Jeg har ingen problemer med at de som velger å legge mye kronasje i HiFi er stolt av det, men det er noe med formen det gjøres i.

Prinsipper som gjelder for kjøp av HiFi ellers (matching, testing, prøving & feiling) får å oppnå det optimale (hva man nå enn synest er optimalt) gjelds tydligvis ikke når man beveger seg tilstrekkelig opp i prisklasse. Men det sitter tydligvis som et skudd hver eneste gang uansett. Det er ikke mitt inntrykk at det ellers er et allment akseptert prinsipp å lese seg til hva som funker bra sammen og passer for den enkelte. Skulle jeg bruk like mye penger på HiFi kunne jeg ha endt opp med et lass ulike konfigurasjoner og jeg hadde sikkert vært stolt som en hane og veldig fornøyd. Dog sannsynligvis uten å ha den fjerneste anelse om jeg egentlig hadde gjort noe fornuftig eller kjøpt det "riktige" i forhold til hva jeg ønsket å oppnå. Men å påpeke dette er det tydligvis fy-fy.
Så hvilken form skulle disse trådene ha ? Hvor ligger det konstruktive i din kritikk hen ? Kom med det eller hold kjeft sier jeg.. 8)

Hvordan kan du indirekte påstå at Roysen ikke har den fjerneste anelse i hans egen tråd ? Er ikke den drøy ? Hverken du eller jeg vet hvilken informasjon Roysen har hatt for å ta sin beslutninger gjør vi vel? Jeg ser ennå ikke motiveringen din. Hvis det er noe annet enn den småligheten og følelsen av at du ønsker at alle skal sitte på det samme utstyret så beklager jeg dette.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg vet jeg ikke burde stikke nesa inn i dette humlebolet, men likevel... :)

Jeg har ingen ting i mot dyr hifi så lenge det virker som det er noen lunde sammenheng mellom delekostnader + utviklingskostnader og utsalgspris.

Det som får meg til å rynke på nesa er produkter der det virker som hele utviklingsbudsjettet har gått til styling, samt at prisene er sterkt parfymerte for å appellere til "riktig" kundegruppe.

I tillegg er jeg lei folk som mener at de med dyrest anlegg har mest peiling på hifi. Hvis folk er så dårlig til å identifisere hvor problemene med anlegget er, og hvis de er så lite målerettede i måten de bygger opp anlegget på at de skifter ut komponenter kontinuerlig og dermed bygger seg opp stor "erfaring" med haugevis komponenter, så har de ikke nødvendigvis så veldig peiling.

Heldigvis virker det som mange her på sentralen med mulighet til å svi mye penger på hifi vet hva de driver med. ;)
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Har man råd og lyst skal man gjøre hva faen man vil med sine penger, uten at andre behøver bry seg. Gjennomgående, i utviklingen av hva det måtte være, er det nettopp entusiastkonsumenten som har gjort det mulig å strekke seg enda lenger, og her er Roysen helt klart en slik. Så det er dumt å skulle kritisere ham for dette.

Så jeg håper Roysen vender tilbake.
I HiFi kan man kanskje hevde det motsatte - at den stadig økende viljen til å betale for den gamle vinen er til hinder for nytenkning. Det er vanskelig å komme med noe nytt når det er opplest og vedtatt f.eks i pressen at økt pris stort sett er lik økt lydkvalitet.

Ellers kan hver mann (det er vel stort sett menn her...) selvsagt gjøre akkurat hva de vil med pengene sine. Men flagger man valg, prioriteringer og betraktninger offentlig, så må det samtidig være lov å være uenig og påpeke (eventuelle) feilslutninger. Jeg påberoper meg retten til å være uenig i at man nødvendigvis må opp i slike prisklasser for å oppnå tilsvarende ytelse, samt at prisen på et produkt har en eller annen magisk sammenheng med produktets beskaffenhet. Verden er full av eksempler på ting som er dyre fordi de skal være dyre, HiFi intet unntak i så måte. Dette er tydligvis et fryktelig sårt punkt for noen.
 
V

vredensgnag

Gjest
unodostres skrev:
I HiFi kan man kanskje hevde det motsatte - at den stadig økende viljen til å betale for den gamle vinen er til hinder for nytenkning. Det er vanskelig å komme med noe nytt når det er opplest og vedtatt f.eks i pressen at økt pris stort sett er lik økt lydkvalitet.
Må innrømme at jeg aldri opplevde Roysens tråd som et forsøk på å søke nye løsninger innen HiFi. Hans målsetning var vel å få til det ultimate ANALOGE anlegget, innenfor kjente tekniske rammer, noe han også uttrykte ved at han nå skulle over på vinyl som kilde. Og nettopp derfor var det interessant å se hva som skulle til for å strekke seg mot det ultimate, i den retningen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
unodostres skrev:
vredensgnag skrev:
Har man råd og lyst skal man gjøre hva faen man vil med sine penger, uten at andre behøver bry seg. Gjennomgående, i utviklingen av hva det måtte være, er det nettopp entusiastkonsumenten som har gjort det mulig å strekke seg enda lenger, og her er Roysen helt klart en slik. Så det er dumt å skulle kritisere ham for dette.

Så jeg håper Roysen vender tilbake.
I HiFi kan man kanskje hevde det motsatte - at den stadig økende viljen til å betale for den gamle vinen er til hinder for nytenkning. Det er vanskelig å komme med noe nytt når det er opplest og vedtatt f.eks i pressen at økt pris stort sett er lik økt lydkvalitet.

Ellers kan hver mann (det er vel stort sett menn her...) selvsagt gjøre akkurat hva de vil med pengene sine. Men flagger man valg, prioriteringer og betraktninger offentlig, så må det samtidig være lov å være uenig og påpeke (eventuelle) feilslutninger. Jeg påberoper meg retten til å være uenig i at man nødvendigvis må opp i slike prisklasser for å oppnå tilsvarende ytelse, samt at prisen på et produkt har en eller annen magisk sammenheng med produktets beskaffenhet. Verden er full av eksempler på ting som er dyre fordi de skal være dyre, HiFi intet unntak i så måte. Dette er tydligvis et fryktelig sårt punkt for noen.


Se det er noe annet. Og ja, resten av det du skriver kan jeg skjønne og tildels være enig i. Litt ydmykhet goes a long way... Uansett hva en måtte mee om andres anlegg og prioriteringer. ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Poenget er vel som mange etterspør " en to tre"- motivasjonen. Du legger til grunne generelle premisser i hytt og gevær ang verdi på produkter og fyrer det inni en tråd om en mann og hans anlegg. Du skriver mer eller mindre at det er for å "tøffe seg" for oss andre. Det er SMÅLIG samma f... i hvor fint innpakningspapir du forsøker å pakke drittslenginga inn i, og det lukter Jante lang vei gjennom måten ting er skrevet på. Folk har MAST på Roysen ang bilder av utstyret, det var ikke noe han har lagt ut for så skryte. Men slike fakta bryr kanskje ikke deg? You`re just moving in for the kill til den som eventuelt representerer de som har mer økonomiske ressurser enn deg og han sto lagelig til for hogg? Slik leser jeg det og mange med meg.
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
GK skrev:
Til Unodostres:
Jeg synes du slamrer usedvanlig høyt i dørene du går i her på sentralen til å være en like nyinvidd jypling som meg. Hadde jeg vært deg hadde vist litt mer respkt for de medlemene som har vært har i mange år og formet dette forumet til hva det er. Dersom du absolutt føler at du må vise dårlig folkeskikk foreslår jeg at du gjør det på et annet forum.
Jeg har skjønt at mine påpekninger av dette kom i gal del av forumet (Høvdingen har også gjort meg oppmerksom på det i en melding). Dette har jeg tatt ad notam og vil holde meg til det fremover. Jeg synest derimot det er et merkelig forum om det ikke skal være lov å komme med innvendinger på det som postes. Dersom man misliker at noen er uenige i egne valg og prioriteringer, så kan man starte en blogg og moderere den selv.

Ellers vil jeg påpeke at jeg ikke har problemer med at noen velger å bruke hur mycket penger som helst på HiFi - det er en hobby så god som noen (egentlig bedre enn ganske mange, men ikke si det til noen...) og som det ble påpekt av en annen, det er en sak mellom vedkommende, eventuelle koner/samboere, arvinger og bankkonto.

Jeg vil dog benytte erfaringen til å beklage om formen var ufin i nevnte tråd. Og det var den nok ved nærmere ettertanke. I militæret lærte man tenk, trykk tal. Det kan være et godt prinsipp å ta med seg også på et diskusjonsforum som dette.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Det begynner å bli en stund siden det kom noen nye som begynner å gneldre over at enkelte har kostbare stereoanlegg her nå. Og Roysen blir borte et par uker hver gang det skjer...
;D
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Må innrømme at jeg aldri opplevde Roysens tråd som et forsøk på å søke nye løsninger innen HiFi. Hans målsetning var vel å få til det ultimate ANALOGE anlegget, innenfor kjente tekniske rammer, noe han også uttrykte ved at han nå skulle over på vinyl som kilde. Og nettopp derfor var det interessant å se hva som skulle til for å strekke seg mot det ultimate, i den retningen.
Her misforstod du meg kanskje litt - Jeg tenkte mer på bransjen som helhet. Produsenter lager jo sannsynligvis ting som etterspørres. Jeg tror det er vanskelig å få innpass i Hi-end-verden med noe som ikke har vært der før - det ser ut til å være en veldig konservativ bransje. Det skjer jo litt med DSP, PC-avspilling og slikt nå, men det har tatt fryktelig lang tid....
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Roysens tråd er stengt, så jeg skriver til Roysen her: Drit i drittslenginga. Du har en viktig rolle her på sentralen. Du er en av de viktige profilene som er med på å gi debattene her tempratur og nyanse. I tillegg til en tre fire andre er du en av de med reel erfaring med tung high end i spann med entusiasme, kunskap og entusiasme. Du synser sjelden og knytter dine synspunkter til egne opplevelser.

Jeg forstår at du får nok. Tror ikke det er slik at man blir desto mer hårsår desto mer kr. man har lagt ned i anlegget. Jeg tror det handler om hvor mye tid og dedikasjon man har lagt ned, og ikke minst hva anlegget betyr i det daglige: Musikkglede, med alt det betyr for livskvalitet. Ikke alle evner å skille anlegget helt fra opplevelsene det gir, og skal man det?

Til alle som synes dette er en arena hvor ytringsfriheten på død og liv bør komme til anvendelse vil jeg mene at generell folkeskikk og tre sekunders refleksjon rundt nødvendigheten av eget innlegg er å anbefale. Har til gode å lære noe, bli innspirert eller oppleve at verden har kommet videre etter å ha lest slikt.

Mvh
Sniff
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
HCS skrev:
Hvordan kan du indirekte påstå at Roysen ikke har den fjerneste anelse i hans egen tråd ? Er ikke den drøy ? Hverken du eller jeg vet hvilken informasjon Roysen har hatt for å ta sin beslutninger gjør vi vel? Jeg ser ennå ikke motiveringen din. Hvis det er noe annet enn den småligheten og følelsen av at du ønsker at alle skal sitte på det samme utstyret så beklager jeg dette.
Nå hadde han gått så grunding til verks som vel praktisk mulig (lese tester, henge på ymse forum osv), men det sier seg selv at det er umulig å førstehåndsteste hjemme i eget anlegg. Derav den iboende usikkerheten. Tesing, prøving & feiling, matching o.l. regnes ellers som svært viktig for å få et godt resultat, men det kan se ut som behovet for dette bortfaller når produktene blir dyre nok.

Jeg har enda til gode å se noen som har kjøpt en veldig dyr komponent som ytrer misnøye med valget. Derav påstanden om at man sannsynligvis aldri vil finne ut om det er noe som egentlig er bedre / passer bedre / man liker bedre til mye mindre penger. Det ser ut som om muligheten for det i seg selv regnes som noe nær en umulighet når man først har begynt å kjøpe dyre saker.
 
V

vredensgnag

Gjest
unodostres skrev:
vredensgnag skrev:
Må innrømme at jeg aldri opplevde Roysens tråd som et forsøk på å søke nye løsninger innen HiFi. Hans målsetning var vel å få til det ultimate ANALOGE anlegget, innenfor kjente tekniske rammer, noe han også uttrykte ved at han nå skulle over på vinyl som kilde. Og nettopp derfor var det interessant å se hva som skulle til for å strekke seg mot det ultimate, i den retningen.
Her misforstod du meg kanskje litt - Jeg tenkte mer på bransjen som helhet. Produsenter lager jo sannsynligvis ting som etterspørres. Jeg tror det er vanskelig å få innpass i Hi-end-verden med noe som ikke har vært der før - det ser ut til å være en veldig konservativ bransje. Det skjer jo litt med DSP, PC-avspilling og slikt nå, men det har tatt fryktelig lang tid....
Joda, det tar tid, men det skjer. Det skal litt til å forlange at utviklere tar store sjanser på helt ny teknologi, gitt konservatismen de må ta høyde for. Se på Gaia-tråden om du vil ha et eksempel på hvordan denslags nybrottsarbeid blir mottatt.
Så du har et poeng, men det syns jeg du kunne spart til en sidetråd, snarere enn å legge det i Roysens anleggstråd. Disse er mest tenkt som innspillstråder i forhold til hvor anleggene er på vei, og det blir litt som å høylytt kritisere bruden i bryllupet du er blitt invitert i om du kliner til i slike tråder.

Er man kompromissløs på analoge løsninger, så er Roysens tråd interessant, akkurat som Gaia-kjøperens tråd er interessant på et annet område -- når folk bruker betydelige midler på å utforske hva som kan gjøres, så er det nyttig for andre som kommer etter, også når det pløyes i velkjent mark.
 
R

rico

Gjest
BT skrev:
rico skrev:
unodostres skrev:
rico skrev:
Hva er problemet å bare kose seg med det en har og ikke bry seg så mye om hva andre mener?
Hva er da poenget med å legge ut for gud og hvermann hva man driver med om man blir snurt så snart noen mener at ting muligens har gått noget av skaftet?
Det var det jeg mente, legger man ut anlegget sitt for en hel verden så må man forvente de forskjelligste reaksjoner, enten man liker det eller ei.
Enkelte forventer likevel at folk oppfører seg som folk på et nettforum for en fin hobby.
At folk oppfører seg tar jeg som en selvfølge. Og til Rhesus; jeg kommenterte ikke Roysen tråden men svarte på ett innlegg, men er enig i at i "min tråd" tråder skal vi kose oss og kanskje snappe opp ett eller annet.

Men vi er nå engang noen enkle mennesker; vi reagerer forskjellig, mener forskjellig, og ordlegger oss forskjellig, det å reagere som om en er overrasket når vi blottlegger oss på et forum forundrer meg, vi burde vite at alle typer reaksjoner vil komme, såpass kjennskap til den menneskelige natur burde vi ha. Hvis en forventer trampeklapp hver gang en har kjøpt noe i 100k + klassen så er det noe en ikke har fått med seg. Det er generelt alt for mye selvhøtydelighet og altfor lite humor på sentralen, hva med rett og slett smile og le og skrive videre, melde seg ut er sipping.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
unodostres skrev:
HCS skrev:
Hvordan kan du indirekte påstå at Roysen ikke har den fjerneste anelse i hans egen tråd ? Er ikke den drøy ? Hverken du eller jeg vet hvilken informasjon Roysen har hatt for å ta sin beslutninger gjør vi vel? Jeg ser ennå ikke motiveringen din. Hvis det er noe annet enn den småligheten og følelsen av at du ønsker at alle skal sitte på det samme utstyret så beklager jeg dette.
Nå hadde han gått så grunding til verks som vel praktisk mulig (lese tester, henge på ymse forum osv), men det sier seg selv at det er umulig å førstehåndsteste hjemme i eget anlegg. Derav den iboende usikkerheten. Tesing, prøving & feiling, matching o.l. regnes ellers som svært viktig for å få et godt resultat, men det kan se ut som behovet for dette bortfaller når produktene blir dyre nok.

Jeg har enda til gode å se noen som har kjøpt en veldig dyr komponent som ytrer misnøye med valget. Derav påstanden om at man sannsynligvis aldri vil finne ut om det er noe som egentlig er bedre / passer bedre / man liker bedre til mye mindre penger. Det ser ut som om muligheten for det i seg selv regnes som noe nær en umulighet når man først har begynt å kjøpe dyre saker.
Nå er det vel sånn at de komponetene vi har eid ofte får sitt sanne skussmål etter de er solgt.... 8). På den annen side selges det jo jevnt og trutt ting her inne. Vært veldig kjedelig om alle hadde kun kjøpt ting som de hadde testet tre mnd i sitt eget oppsett og rom synes du ikke ? Synes det er topp jeg at enkelte tørr ta sjanser og bryter mark for oss andre som er litt mer forsiktige... Og som du kanskje også skjønner, de som kjøper dyre ting bytter gjerne ut ting. Det kan være fordi de ikke var fornøyd. Eller det kan være at de vil ha noe annet simpelthen. Og sistnevnte kan en godta eller misunne.. Det er ens eget valg.. ;)
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
rico: Du har helt rett. Man skal heller ikke dyrke forulempelsen eller selvmedlidenheten. Vær robust menneske!

Mvh
Sniff
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Når det gjelder dette med tonen man holder så er det selvsagt fint at man oppfører seg som folk, men hvor farlig er det at en og annen surrebukk ikke eier manerer og bærer seg over for eksempel at alle kabler er like og de som mener noe annet kan dra til Helvete. Jeg så evolusjonsbiologen Richard Dawkins på TV i går, som satt foran PCen sin og leste hatmail fra kristne kreasjonister: "Måtte du bli overkjørt av en prest, så djevelen kan få fryde seg over å torturere deg" og slikt. Dawkins' reaskjon var en blanding av hjertelig latter og medlidenhet.
Folk som skriver "Du er en idiot" på andres "hjemme hos-tråd" er de samme som blir invitert på middag og åpner med å si til verten at "Du skulle faen meg servert noe annet". De har det nok ikke så greit, og har vel heller ingen injurierende kraft. Kan man ikke bare ignorere dem, eller i det minste ikke ta så veldig på vei, prøve å være den voksne.
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
Men tilbake til topic:

Ingen som har lyst å si noe om hvorfor de monoblokkene det ble vist til i en annen tråd har en vill/veiledende listepris på 700.000 kroner pr. stk? Hva er unikt med de? Hva har produsenten gjort som ikke er mainstream forsterkerteknolog?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
De har antageligvis den prislappen hengende på seg fordi den som har laget dem håper at han skal få solgt dem til den prisen. Hva er problemet?
 
R

ROH

Gjest
Jeg har fulgt litt med etter at jeg meldte meg ut her for å se hvordan dette utviklet seg og ser meg nødt til å komme med noen avsluttende kommentarer. Det som skjedde i tråden min var ikke ene og alene årsaken til at jeg har forlatt forumet.

Jeg var med på dette forumet fra dets spede begynnelse. Jeg tok imidlertid en pause på et par år før jeg ble aktiv igjen. Når diskusjonene raste som værst i går slo det meg hvor deilig den anonymiteten jeg hadde når jeg ikke var aktiv her egentlig var. Jeg slapp en del sutring og klaging på selve forumet men jeg slapp også alle de direkte henvendelsene fra bransjeaktører.

Den siste uke har jeg blitt kontaktet av fire ulike bransje-aktører.

1) En personen ringte meg fordi han var misfornøyd med en test Vadseth hadde skrevet om sitt produkt i Fidelity. Jeg eier et produkt av samme merke og han ville derfor at jeg skulle slakte måten Fidelity tester produkter på her på HFS og han var mer enn villig til å hjelpe til med ordlyden.

2) De andre har vært på meg for at jeg skal teste produkter for de og legge testene ut her på sentralen. Dersom jeg skal gjøre det ønsker jeg å være 100% ærlig. Det er jeg nærmest sikker på at ikke vil falle bransjeaktørene så godt i smak hver gang. Muligens kan det også gå ut over prisen jeg kan få ved handel hos aktørene. Det samme gjelder forøvrig dersom jeg velger å takke nei til å teste.

Dilemma - hva gjør man i slike settinger? Jeg lengter tilbake til anonymiteten.

Jeg har også lyst til å rette noen bemerkinger til det som er skrevet i denne tråden.

Mitt anlegg tråden er til for å legge ut presentasjoner av eget anlegg. For meg virker det som om enkelte ikke synes det er greit dersom komponentene er for dyre fordi da blir det en skrytetråd for å vise hvor mye penger man har. Hvor går grensen for hva man etter disses normer skal få lov til å legge ut her da? Er jeg bannlyst fra å lage en slik tråd fordi mine komponenter er for dyre?

For øvrig er det ikke mulig for meg å sole meg i glansen av hvor mye penger jeg bruker på hi-fi fordi jeg operer her på sentralen med et nick. Det er de færreste her som vet hvem jeg er og de færreste av de jeg kjenner utenfor miljøet vet at jeg har noe stereoanlegg i det hele tatt. Jeg har aldri skrevet her på sentralen hva jeg har betalt for de produktene jeg har kjøpt. Hvor har man da grunnlaget for å påstå at jeg har gått helt av skaftet? Ser de på veiledene pris? I så fall begår man en generaltabbe. Jeg har aldri kjøpt noe utsyr til veilenden pris og jeg har bare en kompoenent som jeg har kjøpt ny. Resten er kjøpt brukt.

Årsaken til at jeg har lagt frem så mye om mine planer og tanker om investeringer og komponenter i min tråd er at jeg tidligere også forsøkte å opprette en "Mitt anlegg" tråd hvor jeg innledningsvis lovet at den skulle bli en slags blog hvor jeg la fram alle mine tanker og events i min hi-fi hverdag. Medlemene her inne responderte med at det virket interessant og jeg har derfor fulgt opp. Mange har også mast om bilder når jeg til tider ikke har hatt kamera eller PC tilgjengelig. Så årsaken til at jeg har presentert planene mine som de ble gjort i den tråden er at jeg har lovt medlemene her inne at jeg skulle gjøre det. Samtidig har jeg ønsket ærlig men konstruktive tilbakemeldinger. Det har selvfølgelig stilt meg laglig til hugg for slike angrep som kom her, men de fleste medlemene har skjønt at de må vise aktsomhet og normal folkeskikk når en person innbyr dem inn til sitt eget hjem.

Til slutt vil jeg tillegge at jeg synes denne tråden er alt for personfokusert og ikke generellt på pris vs. fornuft.

Jeg skal tenke på om jeg ønsker å komme tilbake.

Mvh
ROH aka Roysen (siste gang i denne omgang)
 
R

rico

Gjest
Ulf-B skrev:
De har antageligvis den prislappen hengende på seg fordi den som har laget dem håper at han skal få solgt dem til den prisen. Hva er problemet?
Sitter også her og lurer fælt på dette, kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg men den er altså priset langt utover sunn fornft, ja så er den det da, so what?
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
unodostres skrev:
OMF skrev:
At folk da ikke greier å glede seg over dette sammen med Roysen, men finner det nødvendig å komme med surmagede innlegg i hans egen tråd er f... meg lavmål!

Mvh
OMF
Det er fint med folk som deler av sin entusiasme og sin ekspertise. Det er ikke det. Jeg er neppe den eneste som leser den nevnte tråden som en eneste lang "se hvor mye fancy greier jeg vurderer å kjøpe, hvor fjonge saker jeg drar i hus og hvor mye cash, tid og energi jeg bruker på dette" - tråd. Offentlig skryting, om du vil.
Helt enig med OMF her, synes det er utrolig at folk ikke evner å glede seg på vegne av andre!

@unodostres: Det du skriver her minner meg om at det finnes et ordtak som går noe ala 'På seg selv kjenner man andre...'
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Det dukker stadig opp et uttrykk i denne debatten (f.eks. i tittelen på denne tråden), nemlig pris i forhold til fornuft. Skal man trekke inn det, er jo alt over 10.000 i totalpris sikkert ufornuftig. Med slike parametre kan man jo også si at du kommer like raskt (hvis du skal holde fartsgrensene) fra a til b med en lada som med en Ferrari, eller at du blir like full av himkok, som av Bourdeaux av edel årgang. Konklusjonen er klar og lite egnet for diskusjon. Men det er nå engang slik at fornuft kun er en del av denne hobbyen vår.

Man kan sikkert også diskutere om musikk i seg selv egentlig er fornuftig, men det får andre gjøre.

- En annen faktor som nevnes for sjelden er det at disse investeringene det harseleres med sjelden er gjort i ett jafs. selv begynte jeg med hifi for snart 40 år siden i en alder av 10-12 år. Mitt hifiliv siden da har vært en dynamisk prosess preget av gradvise oppgraderinger, lure bruktkjøp osv. At jeg i dag sitter med et anlegg som bikker millionen hvis det skulle kjøpes i butikk til full pris, betyr dermed ikke at jeg har tatt syltetøyet fra brødskivene til kone og barn for å fore min musikk- og hifi lidenskap.

- Folk må få bruke sine surt tjente og hardt beskattede penger til det de vil, mener nå jeg. Imidlertid må man i visse tråder kunne stille spørsmål om forholdet pris/ytelse, uten at folk tar det ille opp. "mitt anlegg/hjemme-hos" tråder hører ikke inn under denne kategori. Du kommer ikke hjem til folk og begynner å kritisere innredningen deres.

Litt elementær dannelse skader ikke, selv på internett.

Jeg har hatt stor glede av Roysens rom-odyssé i hifi-stratosfæren, og skulle ønske han kom tilbake hit med flere beretninger.

Ha en fortreffelig musikkhelg!
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
rico skrev:
Sitter også her og lurer fælt på dette, kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg men den er altså priset langt utover sunn fornft, ja så er den det da, so what?
De som kjøper den vil sannsynligvis hevde at den er så og så mye bedre (etter egne preferanser, rimelig nok) en ditt og datt annet - ellers hadde de sikkert kjøpt noe annet i stedet. Hva er det som gjør den bedre. Eller for å si det på en annen måte: Hva har produsenten gjort som ikke hvemsomhelst kunne ha gjort eller allerede har gjort?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Det store spørsmålet i dette topic som neppe noen kan svare på er hvem sin fornuft som er den sunne. Sånn sett så handler dette en del om respekt for andres holdninger. Min fornuft er sunn - du som er villig til å svi av større summer enn jeg er hinsides.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Men kvalifiserte oppfatninger om hvilke produkter som er svært kostbare i forhold til
1: Hvordan de er bygd
2: Hvordan de låter
er jo interessant, og da i alle prisklasser. Slike innlegg og tråder har vel imidlertid blitt slettet tidligere?
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
totte skrev:
Men kvalifiserte oppfatninger om hvilke produkter som er svært kostbare i forhold til
1: Hvordan de er bygd
2: Hvordan de låter
er jo interessant, og da i alle prisklasser. Slike innlegg og tråder har vel imidlertid blitt slettet tidligere?
Jeg tipper at mye av forklaringen av prisen finnes i en X-faktor. Der X har svært lite med produktets tekniske ytelse eller oppbygning å gjøre. Det er neppe rakettforskning å lage en ok CD-spiller til en rimelig penge med dagens masseproduksjon og latterlige delepriser på basal digitalteknologi.

Hvordan de låter vs pris er vel nesten umulig å bli enige om da det sikkert finnes ganske sprikende oppfatninger på det. Konsensus i pressen ser imidlertid ut til å være jo dyrere jo bedre, sikkert med noen få hederlige unntak.
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
ROH skrev:
Den siste uke har jeg blitt kontaktet av fire ulike bransje-aktører.

1) En personen ringte meg fordi han var misfornøyd med en test Vadseth hadde skrevet om sitt produkt i Fidelity. Jeg eier et produkt av samme merke og han ville derfor at jeg skulle slakte måten Fidelity tester produkter på her på HFS og han var mer enn villig til å hjelpe til med ordlyden.

2) De andre har vært på meg for at jeg skal teste produkter for de og legge testene ut her på sentralen. Dersom jeg skal gjøre det ønsker jeg å være 100% ærlig. Det er jeg nærmest sikker på at ikke vil falle bransjeaktørene så godt i smak hver gang. Muligens kan det også gå ut over prisen jeg kan få ved handel hos aktørene. Det samme gjelder forøvrig dersom jeg velger å takke nei til å teste.
Jøss....
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Som jeg pleier å si når nok et medlem begår elektronisk hara kiri uten at jeg forstår hvorfor(vi diskuterer tross alt uskyldige og ufarlige ting som hifi-dingser, hvordan de låter og innimellom hva de koster. No big deal.):

Du verden! Evt jøss! Mer frisk luft og hard trening til alle hot-heads er mitt velmente råd.

O.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det som alltid slår meg på krangletrådene her på forumet er ikke hva som blir sagt, men hvordan man sier det. Jeg tror det bør brukes såkalt god folkeskiss når man formulerer seg. Det handler vel om gjensidig respekt for hverandre. Eller egentlig var det mangel på respekt da.

Kom tilbake Roysen. Jeg synes det er moro å se så mye flott hifi presentert (til tross for at det ligger laaangt utenfor min hifiøkonomi hva nå det har med saken å gjøre). Det er deg selvfølgelig vel unt å bruke dine egne penger slik du selv vil. Bevares....
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Her er du inne på noe unodostres. Dette er sykt. Sier vel også litt om grunnlaget for veiledende priser på enkelte produkter: Man ønsker å skape legender om eventyrprodukter. Når eventyret mister sin mytiske glans blir det ikke så lett å selge lenger.

Takk til Roysen for litt mer kjøtt på beinet om forsvinningen. Enkelte bransjefolk bør skjerpe seg!

Dog. Gode råd. Nå slår jeg snart av PCen, tasser forbi vår vakre opera, sover litt på bussen og tar helg. Denne skal innholde både rødvin og skitur.

Mvh
Sniff
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Velkommen til oppdagelsen om at verden vil bedras :). Den SKAL bedras mener nå jeg :) . Og det er ganske moro når man vet at det er slik. Men å bruke mye tid og krefter på å påpeke slike selvfølgeligheter. Du verden?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
rico skrev:
Det er generelt alt for mye selvhøtydelighet og altfor lite humor på sentralen, hva med rett og slett smile og le og skrive videre, melde seg ut er sipping.
Medhold på alle punkter.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.560
Antall liker
7.087
Skjønner ikke helt disse hentydningene om at hifi bare har blitt dyrere med årene, og knapt bedre.

Nordmenn har da vel aldrig kunne skaffe så bra anlegg som nå, enten man nå måler i absolutte kroner eller relativt budsjett?

Som i livet forøvrig har man gjerne to typer innfallsvinkler til forholdet mellom økonomi og kvalitet:

På den ene siden har man de økonomiske rasjonalister som bruker pengeverdi som innformasjonsbærer for valg av kvalitet. Denne gjengen har det gjerne med å fokusere på hvor mye de kan spare ved kutte ut aspekter de anser som mindre viktig. Generelt snakker jeg her om personer som sørger for at de kjenner valutakurs og pengeverdi før de lander i fremmede land, og i sine mer ekstreme tilfeller (og jeg har noen slike venner også) underordner både matlyst og appetitt i søken etter hvilke retter som gir mest mat for pengene ved restaurantbesøk.

På den andre siden har man de drømmende idealister som bruker subjektivt forventet lystutbytte som informasjonsbærer for valg av kvalitet. Denne gjengen har det gjerne med å fokusere på hva de kan "tjene" i form av høyere forventet utbytte, for dermed i annen omgang prøve å legitimere overfor både seg selv og andre at budsjettet strekkes.

Det begge grupper har til felles er at også misjoneringsiveren gjerne øker i takt med engasjement og egen overbevisning... Derfor blir det også temperatur til tross for vi som norske audiofile aldri har hatt bedre betingelser for å være lykkelige med vår hobby, enten vi nå tilhører dem som hater å sprette en hundrings, eller dem som i forventning om snarlig lykkerus spontant flesker til med impulskjøp i fullstendig fornektelse av de mest grunnleggende av både økonomiske og naturvitenskapelige prinsipper.

Mer alvorlig er det hele strengt tatt ikke.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det handler også om følelsen man får, som kjøper av en bestemt versjon av en teknologi.

Se på VW Tuareg og Porsche Cayenne. Det er 95% plattform og delelikhet mellom de to bilene. Porsche kunne aldri bygd Cayenne om ikke VW lagde en billigere Tuareg-versjon for å komme opp i stort nok prod-volum. Man kan kjøpe en Tuareg, og enkelt oppgradere den til Cayenne-standard (bremser, oppheng, osv) uten å komme i nærheten av å betale prisdifferansen opp til Cayenne.
Men har man da følelsen som det å kjøre Porsche Cayenne gir? Om det er det man vil ...
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn