Primare sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker in-akustik AC-1502 på min I35 Prisma og det ga et solid løft i mitt oppsett (til sammenligning har jeg ikke klart å høre NOE forskjell på 4 forskjellige signalkabler og 3 sett høyttalerkabler). Fase er ikke relevant de fleste steder i Norge pga flytende jord.
    Det er mulig du har rett, men her er hva Primare skriver om dette: https://www.primare.net/information/accessoires/polarity-pen/.
    De nevner det spesifikt i manualen for forsterkeren og de legger ved polaritetspenn så det kan vel ikke være helt tatt ut av luften heller.
    Jeg bor i en leilighet med et moderen el-anlegg og her er det ihvertfall forskjell å måle etter hvilken vei en snur støpselet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: RvV

    RvV

    Fersking
    Ble medlem
    21.02.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Det er mulig du har rett, men her er hva Primare skriver om dette: https://www.primare.net/information/accessoires/polarity-pen/.
    De nevner det spesifikt i manualen for forsterkeren og de legger ved polaritetspenn så det kan vel ikke være helt tatt ut av luften heller.
    Jeg bor i en leilighet med et moderen el-anlegg og her er det ihvertfall forskjell å måle etter hvilken vei en snur støpselet.
    Ja, hvis du bor i nybygg eller enkelte områder i landet så er det ikke flytende jord og da gjør det en forskjell hvilken vei den står i støpselet.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har faktisk stusset litt på dette, jeg forstår ikke helt hvordan det å snu kontakten skal kunne påvirke lyden i forsterkeren. Noen som kan komme med en liten forklaring?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har faktisk stusset litt på dette, jeg forstår ikke helt hvordan det å snu kontakten skal kunne påvirke lyden i forsterkeren. Noen som kan komme med en liten forklaring?
    Vi har 2 faser pluss jord. Ene fasen er last og den andre er nøytral. På forsterkeren har en det samme. Vi kan i motsatt fall fra England sette kontakten begge veier. Da kan en oppleve at last fra veggen treffer på nøytral på forsterker. Dette ødelegger ikke noe, men kan gi litt dårligere lyd. En kjenning hadde tidligere Primare A 32 mener jeg. Den var fullbalansert. Satte han kontakten feil vei i veggen, startet ikke forsterkeren opp. Med en gang kabelen ble snudd var alt i orden.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Satte han kontakten feil vei i veggen, startet ikke forsterkeren opp. Med en gang kabelen ble snudd var alt i orden.
    Dette kan jeg forstå, enten virker det eller så virker det ikke. Men hvordan vil den dårligere lyden kunne oppleves?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Nogen som hved hvilken tekniker, som konstrueret det aller første Primare 928 sæt?
     

    Toma_99

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Ifølge Primare skal dette fikses snart :) Det var vel egentlig satt til i løpet av Q1, men er noe utsatt (tipper det er siden oppdateringen blir samtidig med Roon sertifisering som har tatt litt tid).. Utdrag fra svar fra Primare/Terry på Roon forum under.

    "The next OTA update, to be launched either prior to, or coinciding with, the Roon Ready update, will provide additional options for the digital output. Initially, the digital output was configured to best address connection of NP5 Prisma to older Primare models, up-sampling to fixed outputs to those resolutions that would allow for best performance from those devises (48, 96, and 192).

    The new options will allow a user to set the upper output limit (48, 96, or 192), with all inputs at or below that resolution being passed through at their native resolution. So, if maximum output is set to 192, all output of resolutions up to and including that resolution will be at the native input rate - meaning 44.1 in / 44.1 out, 96 in / 96 out, etc.

    Roon Ready update is expected to be available as soon as possible within the first quarter of 2020."
    Ser det er en stund siden dette ble skrevet, men har vært i kontakt med Primare da jeg nettopp skafet en slik selv, og det skal visstnok komme om en måneds tid (upper output limit).
    Men, jeg streamer FLAC filer vie MinimServer, og bruker Primare appen på iPad/iPhone, og der påstår den bl.a. Format FLAC, File Size 30MB og Bitrate 176kbit/s.
    Er det bare en bug, eller transcodes noe et eller annet sted, med sånn lav bitrate? Burde den ikke vært omkring 800kbit/s?
     
    Sist redigert:

    Toma_99

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Ser det er en stund siden dette ble skrevet, men har vært i kontakt med Primare da jeg nettopp skafet en slik selv, og det skal visstnok komme om en måneds tid (upper output limit).
    Men, jeg streamer FLAC filer vie MinimServer, og bruker Primare appen på iPad/iPhone, og der påstår den bl.a. Format FLAC, File Size 30MB og Bitrate 176kbit/s.
    Er det bare en bug, eller transcodes noe et eller annet sted, med sånn lav bitrate? Burde den ikke vært omkring 800kbit/s?
    Sikkert jeg som tenkte feil igår, testet et par mp3-filer, og de kom opp med mellom 19 og 23 kbit/s
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kjøpt en Primare CD22 som jeg skal hente om et par uker. Det er jeg lurer litt på, er hvor god DACen i denne er. Jeg har fra før en Parasound zDAC v2, som jeg er er brukbart fornøyd med. Denne har også XLR, noe Primaren ikke har.

    Når skal jeg jo selvfølgelig gjøre tester, er det noen her som har noen formening om det vil være lurte å hoppe over den innebygde DACen i CD-spilleren og heller kjøre signalet gjennom Parasounden?
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Fikk hentet CD22 nå i jula og satt den opp med mitt øvrige utstyr. Valgte CD22 fordi den passet stilmessig med det andre Primare-utstyret mitt. Dog er den litt svartere enn de to andre boksene som er mer koksgrå.

    Første kvelden jeg prøvde opplevde jeg noe problemer. Litt durelyd fra drivverket og at CD-skuffet ikke ville åpne seg. Etter noen timer forsvant det, og nå er problemet helt borte. Derimot er det av og till noen hakke-lyder fra drivverket i det jeg setter i en CD, men det forsvinner etter noen sekunder og den spiller så helt utmerket.

    Lyden: Først testet jeg den i et annet opplegg og sammenlignet direkte med en Audio Analouge Paganini i omtrent samme prisklasse. Umiddelbart kunne man høre at CD22 spilte bedre, med mer transienter, bass og mikrodetaljer.

    Da jeg testet den i mitt eget annlegg har jeg koblet den direkte i forforsterkeren med RCA-kabel og envia XLR-kabler til en ekstern DAC(Parasound zDac v2). Hva låter best? I mine ører ekstern DAC, uten tvil. Nå kan jeg svitsje sømløst mellom inngangene, og når det får fra dacen i CD-spilleren til eksterne DACen virker det som om et slør tas vekk, og hele mellomtoneområdet går et knepp opp og blir mer åpent og klarere definert. Ganske artig og lett å høre.

    Så kan man spørre seg om dette hovedsaklig skyldes RCA vs XLR eller om det rett og slett er forskjell på DACene som sitter i de to. I Primare er det en Burr Brown, i Parasounden vet jeg ikke.
    F52090AC-FD46-4F92-88DF-EB8A6F19F38D.jpeg
     

    Lego

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2020
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Sted
    Veavågen
    Hei,

    Er det noen "venner" her inne?
    Ser det er langt mellom diskusjonene i tråden for tiden, etter å ha lest meg gjennom mesteparten av sidene.

    Jeg er i ferd med å sette opp et stereo oppsett i stuen (endelig, etter å ha vært forvist til kjellerstuen i flere år).

    Har blitt anbefalt å se etter Primare produkter, som etter sigende skal passe til mine Patos Lyric 402 mk3.
    Har ingen grunn til å ikke stole på dette tipset og har lest en del om Primare etter hvert. Har tro på at dette kan fungere bra.

    Oppsettet blir satt opp for Qobuz/Tidal/spotify, vinyl og tv-lyd til kona.

    Har sett etter pre32/i32 på brukten en stund, og tenkte å bygge videre ut fra dette etter hvert.
    Er litt i stussen om en i32 er sterk nok for strømkrevende Patos, eller om jeg bør gå for pre/a34.2 eller lignende?
    Vurderer en i32 som er tilgjengelig lokalt, og spe på med en a34.2 til den.

    Er det noen her som kan komme med tips, ser i utgangspunktet etter brukt utstyr.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Hei,

    Er det noen "venner" her inne?
    Ser det er langt mellom diskusjonene i tråden for tiden, etter å ha lest meg gjennom mesteparten av sidene.

    Jeg er i ferd med å sette opp et stereo oppsett i stuen (endelig, etter å ha vært forvist til kjellerstuen i flere år).

    Har blitt anbefalt å se etter Primare produkter, som etter sigende skal passe til mine Patos Lyric 402 mk3.
    Har ingen grunn til å ikke stole på dette tipset og har lest en del om Primare etter hvert. Har tro på at dette kan fungere bra.

    Oppsettet blir satt opp for Qobuz/Tidal/spotify, vinyl og tv-lyd til kona.

    Har sett etter pre32/i32 på brukten en stund, og tenkte å bygge videre ut fra dette etter hvert.
    Er litt i stussen om en i32 er sterk nok for strømkrevende Patos, eller om jeg bør gå for pre/a34.2 eller lignende?
    Vurderer en i32 som er tilgjengelig lokalt, og spe på med en a34.2 til den.

    Er det noen her som kan komme med tips, ser i utgangspunktet etter brukt utstyr.

    Tror vel i32 er en del kraftigere enn du tenker, så godt mulig du blir overrasket der og kommer langt nok med det. Jeg har ikke testet Patos så med alle mulige forbehold, men prøvd i32 på BW CM9, CM10, Epicon 2 og SA Pandion 30 og i mine øyne har det vært enn nok krefter til alle disse ihvertfall.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    i32 er langt kraftigere enn på papiret.. ifølge noen målinger gjort ytet den vel bort mot 2x190w i 8ohm.. en del mer enn oppgitt på papiret.

    Har hatt et par stykker av den i hus og den er MEGET god til prisen samt kraftig nok til å drive både det ene og det andre. :)
     

    Lego

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2020
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Sted
    Veavågen
    Takker for svar så langt.
    Venter i spenning på at en i32 eller pre32 dukker opp for salg, gjerne med mm30 modulen.

    Er det noen som har (positive?) erfaringer med nettverk streameren fra Primare? Ser det er en del negativ omtale angående app for styring.
    Gjør denne samme jobben som mm30?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Takker for svar så langt.
    Venter i spenning på at en i32 eller pre32 dukker opp for salg, gjerne med mm30 modulen.

    Er det noen som har (positive?) erfaringer med nettverk streameren fra Primare? Ser det er en del negativ omtale angående app for styring.
    Gjør denne samme jobben som mm30?
    Mm30 funket utmerket når jeg hadde min første i32 for en del år siden ..

    Fikk det ikke helt til sist jeg hadde den.. virket ikke som den nye appen helt likte den eldre mm30.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    MM30 streameren funker greit nok den, men i mine øyne var det en del å hente på oppgradering her, både mht. lyd og spesielt i forhold til brukervennlighet. Bruker nå Primare NP5 som streamer koblet til i32 MM30, denne kan også styre enkle ting som av/på, input og volum på i32 - og har alt av Spotify connect, Tidal connect (kommer snart), Qobuz etc. Den er også Roon ready - og for meg ga den også løft i lyden sammenlignet med mm30. Hørte forøvrig noe om at de har utvidet perioden med halv pris på denne for i32/pre32 eiere, men ikke helt sikker.
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    221
    Antall liker
    184
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Er på min andre dac 30....
    Bruker samme mac og usb kabel som på den forrige jeg hadde/solgte.
    Kjøpt en ny brukt her på sentralen.
    Den spiller i 5-6 sek å så pauser den ett sek. og spiller videre....
    Har gått igjennom alle innstillinger, oppdatert mac, byttet kabel, men ingenting hjelper....
    Noen tips..?
    Mvh Christer
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hei, funnet noen løsning? Har selv en Mac som hakker når jeg (eller maskinen) gjør noe som krever bittelite maskinkraft. På windows har man Asapi man kan installere. Men på mac skal det gå greit uten, men ikke i mitt tilfelle.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Send en mail til Primare.. de er normalt sett meget kjappe å svare og service vennlige.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet om Primare A35.8 kommer i oppdatert utgave med NCx500-moduler?
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Hei!
    Trenger litt hjelp av dere Primare sine venner. Sitter med et Primare R20 fonotrinn. Hvordan finner man ut om det er et mk1 eller mk2? Serienr. er 619-064. Råd mottas med takk..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hei!
    Trenger litt hjelp av dere Primare sine venner. Sitter med et Primare R20 fonotrinn. Hvordan finner man ut om det er et mk1 eller mk2? Serienr. er 619-064. Råd mottas med takk..
    Send en e-post til primare. Hyggelige og service innstilte folk :)
     

    BigOne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    128
    Antall liker
    15
    Sted
    Øyværing
    Noen som har adressen til Primare, Kunne gjerne tenkt meg også hørt om di kan oppdatere lyd driver fila si til Windows 11.
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    120
    Antall liker
    178
    Sted
    Haslum
    Noen som har adressen til Primare, Kunne gjerne tenkt meg også hørt om di kan oppdatere lyd driver fila si til Windows 11.
    Det finner du på hjemmesiden, men jeg limer den inn her:

    PRIMARE AB
    Limstensgatan 7
    SE-216 16 Limhamn
    Sweden

    Evt. så får man som regel svar innen rimelig tid, om du spør Primare på fjesboka. Sjefen selv(Terry Medalen) der er relativ aktiv.
     

    PrimareJan

    Medlem
    Ble medlem
    20.07.2013
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Sted
    kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Hei...har et spørsmål til de som har en BD32 bluerayspiller....
    Når jeg slår den på, går det vel 4 sekunder før skjermen blir ROSA...jeg kan alikevel se nenyer og filmen gjennom det rosa, men det forsvinner ikke...har resatt spilleren noen ganger og alt av innstillinger er prøvd ut.
    Noen som har opplevd dette?
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Hei. Har en NP5 mk2 streamer som jeg har et par spørsmål angående Tidal via Chromecast og Bluetooth, vet ikke om noen her har svarene, men prøver her først :)

    Jeg streamer nå fra mobiltelefonen, Samsung prøvd både via Chromecast og Bleutooth.

    Leste om siste oppdatering av TIdal appen på telefonen at det nå var støtte for HiRes Flac via Chromecast, hva det betyr i praksis i tall på DAC displayet er jeg litt usikker på.

    Screenshot_20231027_145923_Google Play Store.jpg

    Jeg har satt oppløsning til å være native, så da skal jo slik jeg leser det oppløsning inn i NP5 fra Tidal på telefon være den samme som sendes videre til DAC.

    Screenshot_20231027_145339_PRIMARE.jpg

    Når jeg kjører Chromecast får jeg ikke mer det som står på bildet under i TIdal appen på telefon; 16 bit 44,1 KHZ FLAC. og DAC viser 44/48K

    Screenshot_20231027_145241_TIDAL.jpg

    I Bluetooth endrer Tidal oppløsningtil 24 bit 192KHZ FLAC på samme låt. DAC viser fortsatt 44/48K DAC endrer seg kun til 192 hvis jeg i Primare appen setter til Fixed og 192 kHz. bildet under er samme låt som over, bare via Bluetooth som eneste forskjell.

    Screenshot_20231027_145217_TIDAL.jpg

    Dette er hva DAC viser både på BT og CC i native uansett hva som står i Tidal, endrer jeg til fixed og 192kHz som nevnt over så endrer det seg til 192k uansett hva som står i Tidal, som også er som forventet ift. beskrivelsen.

    20231027_145404.jpg

    Er det noe sted fra telefon til display i DAC det er noe som ikke er helt på stell, eller er det bare jeg som rører?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn