Primare I21 uten pre-out?

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Jeg har nylig kjøpt en Primare I21 brukt som var solgt ny i juni i år. Grunnen til at jeg bytta var at jeg har et par DIY-høytalere med aktive bassenheter. Disse er nå koblet slik at signalkabel med y-ledd går til hver bassdel og høytalerkabel til hver toppkasse med diskant og mellomtone. Har tidligere kjørt en Hegel H1 på akkurat samme måte med samme kabler. Men, nå fungerer ikke bassene med Primaren. Om jeg slår bassforsterkerene (Hypex H200) til standby så de skal automatisk slå seg på når Primaren slås på, men de blir stående i standby. Har googlet litt og sett en på en engelsk side beskrive tilsvarende problem med sub som endte opp med å bruke høytalerkabler. Det er ikke et ønsket alternativ for meg. Noen som har eller har hatt I21 og brukt pre-out med denne? Hva kan problemet være? Tips til feilsøking?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sønnen til en venn av broren min har en I21 - og han har ingen problemer med pre-out fra Primare'n sin. Han har riktignok ikke en sub med en slik automatikk som du sliter med. Regner med at du har en automatikk som reagerer på et signal fra pre-out - og at det er denne som ikke reagerer.

Selv har jeg hatt en Primare A20 - heller ikke der var det noen problemer med pre-out.

Har du mulighet til å slå av automatikken - bare for å sjekke om det i det hele tatt er liv i pre-out?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
"Disse er nå koblet slik at signalkabel med y-ledd går til hver bassdel og høytalerkabel til hver toppkasse med diskant og mellomtone."

Dette må du forklare med teskje. Skjønner ikke...
Hva skal du med Y-ledd hvis du bruker pre-out på I21?
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Bassforsterkerene står normalt på hele tiden, men testa denne automatikken med at de slår seg på selv for å sjekke om det kom signal, noe det ikke virker som det gjør.

Jeg kjører en lang signalkabel fra hver av de to utgangene på forsterkeren, en til hver høytaler. Siden det også er to innganger på hver bassforsterker må jeg ha et y-ledd inn på hver høytaler for å få signal inn på begge kontakter. Var det forståelig?

Går det an å f.eks måle spenning på pre-out? Ser ikke helt hvordan jeg skal få feilsøkt mer.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Hvorfor er det 2 innganger på hver bassforsterker? Eller er det jo bare å koble til noe annet utstyr for eventuelt å få friskmeldt pre-out utgangen. Det skal mye til at det ikke er kommer signal derfra hvis resten av forsterkeren virker. Og deretter evt konsentrere seg om feil i automatikk, bassforsterker, kabler og ledd. No
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hvis du setter bassforsterkere i stilling "always on" (går utfra du har muligheten til det) får du lyd fra pre-out på Primare da?
Ellers går det an å skope at du har signal på pre-out.

Men bassforsterkere vil jo ikke slå seg på "bare" med å slå på Primaren uansett, du må jo ha signal på pre-out.
Går utfra at bassforsterkere bare senser at det kommer signal inn, slik som SUB moduler gjør.

Dette med to innganger på bassforsterkerene skjønner ikke jeg heller.
Er disse Hypex modulene beregnet på EN stk. SUB også to innganger for å få med begge kanaler i SUB`en?
Men du har jo to basskasser så dette Y-leddet må jo være unødvendig, eller?
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Mulig jeg er litt dårlig på å forklare meg :) Bassforsterkerene er av typen HS200 som egentlig er en helt vanlig sub-forsterker og er brukt i mange sub-er fra Dynabel. Det er to signalutganger på forsterkeren for pre-out (rød-sort for å få med begge kanaler). For å kunne få med begge kanaler om man kun kjører en enkelt sub er det derfor samme to signalinnganger (rød-sort) på hver bassforsterker for å få begge kanaler inn om man kun kjører en enkelt sub. Siden mine høytalere har aktive bassenheter blir de jo på mange måter som stativhøytalere med bassmellomtone og diskant i toppen og en sub på hver side. Jeg tar derfor en signalkabel fra rød ut på forsterkeren til ene høytaleren og sort ut til andre høytaleren. For å få signal inn på både rød og sort på høytalerene må jeg derfor bruke et y-ledd på hver høytaler. Dette fungerte utmerket med Hegel H1.

I tillegg står bassforsterkerene normalt bestandig i "on". Men, da jeg koblet opp (har fått nytt hus og omrokkert på anleggene da vi har fått to stuer, Hegel er solgt etc.) Primaren var det ikke lyd i bassenhetene. For å "feilsøke" prøvde jeg derfor å sette bassforsterkerene over i "standby" slik at de i såfall skal slå seg på når det spilles musikk og er signal ut på pre-out-utgangene. Men, bassforsterkerene blir stående i "standby" uansett. Det virker derfor som om det ikke er noe signal ut på pre-out på Primaren?

I hovedstua har jeg en Lyngdorf TDAI2200 som jeg kan flytte opp og teste med den. Men, det er mange kabler og mye styr så tenkte jeg skulle lufte det her først om noen hadde tilsvarende erfaringer før jeg begynte med det :)

Legger ved et bilde av en høytaler så det kanskje blir tydeligere hva jeg mener/gjør.
 

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis du fortsatt har Benchmark DACen din, kan du prøve å koble den til suben. Da MÅ du huske på å svitsje den lille vippebryteren bakpå til "Variable" - ellers får du deg en skikkelig overraskelse.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Vel, jeg fatter fremdeles ikke hvorfor du bruker Y-leddet?
Venstre bass (preout) fra I21 skal til venstre SUB.
Høyre bass (preoutt) fra I21 skal til høyre SUB.
Det er faktisk det samme hvilken inngang du bruker på SUBmodulene og hvilke som står tomme.
Hvorfor skal du ha samme signal på begge sub inngangene?


Uansett, neppe det som er problemet her.
Det er jeg som reparerer Primare i Norge.
Jeg har ALDRI hatt feil med pre-out på en I21, men en gang skal kanskje være den første.
Har du ikke en kompis med en forsterker som har main in eller noe sånt så du får testet Primaren.
Eller et par hodetelefoner med overgang til RCA som du kan kjøre i pre-out?
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Da har jeg i hvertfall truffet rett person :) Jeg skal få testa litt med andre forsterkere i jula og gi en tilbakemelding da. Rart om dette skulle være den første med feil også.

Husker ikke i farten grunnen til y-leddet, men mener fra den gangen høytalerene var nye (7-8 år siden) at jeg måtte ha signal inn på begge kontaktene på sub-forsterkerene for at de skulle fungere, eller at de skulle fungere bedre på denne måten. Dette kan jeg også dobbeltsjekke når jeg først har fått de til å fungere.
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Da har jeg endelig fått testa litt. Jula gikk med til omgangsyke for alle mann og fint lite ork til å høre på lyd...

Det er noe som ikke er som det skal med Primaren i hvertfall. Nå har jeg prøvd med Lyngdorfen jeg har i den andre stua og du og du som de selvbygde høytalerene kan spille :) Jeg har trodd jeg har slitt med rommet fordi det er et langt og smalt rom der anlegget står på langveggen (må stå veldig nærme veggen) og jeg må sitte helt inntil den andre langveggen. Det har vært et stort problem med stereoperspektiv der man har blitt nesten svimmel om man ikke sitter midt i +/- 1cm etc. I løpet av jula begynte bassforsterkerene å slå seg av og på da vi såg på TV. Vi såg en film og da slo jeg på bassene permanent, men da kom det kraftige kneppelyder med ujevne mellomrom. Jeg kjenner nå på basselementene at de beveger seg litt, men ikke mye og man hører knapt bassen. Har justert helt opp nivået på bassforsterkerene etc. også. Med Lyngdorfen spiller det virkelig så det svinger, men med Primaren er det omtrent som å sitte i en skoeske og høre bare diskant. Jeg mistenker også at mellomtonen er ganske svekket med Primaren. Det er også et helt annet stereoperspektiv med Lyngdorfen. Sender en PM til RJEL jeg så hører jeg mer med han :)

Glemte å si det sist Ulf, men Benchmarken blir i lang tid :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Høres ut som om du har alvorlige problemer med Primare-forsterkeren din, ja. Håper det ordner seg. RJEL er i hvert fall rette mannen - jeg tror han hadde en av mine Primare-bokser til garantiservice for ganske mange år siden.

For øvrig runder Benchmark 5 års jubileum hos meg nå i januar - det er lenge i hifi-sammenheng, og enda lenger blir det. Godt at du er fornøyd også.
 
Topp Bunn