Primare A30.5 - støy i en kanal

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Har kjøpt en brukt Primare A30.5
I kanal 3 er det støy, en "brummelyd" eller hva man skal kalle det. Den øker ikke når jeg skrur opp volumet, men den er såpass høy at det er veldig plagsomt når jeg ikke har volumet veldig høyt.
Har også svak støy i kanal 4 som kan minne om den samme lyden, men denne er såpass lav at det ikke er plagsomt.

Noen tips til hva det kan være? Noen enkle ting jeg kan gjøre selv for å feilsøke?

89942853_1428464804015598_2118094264830263296_n.jpg

89913623_2540624462843597_8340868536561827840_n.jpg
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Ta og måle spenningen(ac) under de store kondensatorene,det skal ikke være så veldig mange mv ac under de.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kan hende det er noe galt med trafoen. Det er en trafo pr. kanal.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Ta og måle spenningen(ac) under de store kondensatorene,det skal ikke være så veldig mange mv ac under de.
Ok, takk for tips, skal prøve det om jeg kommer til. Selvfølgelig kanalen i midten som det er mest knotete å fikse med.

Kan hende det er noe galt med trafoen. Det er en trafo pr. kanal.
Ja, la merke til det. Noen enkel måte å måle/teste denne på? Kan det eventuelt byttes eller koster det ofte mer enn hva det er verdt(om det i hele tatt kan skaffes)?
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Du kan nappe av ledningen som går frå trafo til likerettar, ser ut som det er dei som går over kjøleribba. Dersom det framleis bråker når kanalen ikkje er aktiv, så er det vel mest sannsynlig mekanisk brum frå trafo.

Men slik du beskriv det, så får eg intrykket av at du hører ulyden i høgtalaren? I såfall er neppe overnemnte sannsynleg, då er det vel kanskje å sjekke rippel. Dei store kondensatorane kan være uttørka, men du har nokon som er litt mindre(blank topp), det kan være dei og, desse står mest sannsynleg som eit rippel- filter til dei meir støysensitive kretsane i begynnelsen av forsterkaren.

Såg forresten ut som ein kvalitetsforsterkar, reint byggmessig!
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Du kan nappe av ledningen som går frå trafo til likerettar, ser ut som det er dei som går over kjøleribba. Dersom det framleis bråker når kanalen ikkje er aktiv, så er det vel mest sannsynlig mekanisk brum frå trafo.

Men slik du beskriv det, så får eg intrykket av at du hører ulyden i høgtalaren? I såfall er neppe overnemnte sannsynleg, då er det vel kanskje å sjekke rippel. Dei store kondensatorane kan være uttørka, men du har nokon som er litt mindre(blank topp), det kan være dei og, desse står mest sannsynleg som eit rippel- filter til dei meir støysensitive kretsane i begynnelsen av forsterkaren.

Såg forresten ut som ein kvalitetsforsterkar, reint byggmessig!
Takk for gode tips.
Det er ulyd i høyttaler ja, men den trenger ikke være aktiv. Hører f.eks. brum i center selv om jeg har satt receiver på 2-kanals stereo.

Får ta en vurdering om jeg demonterer den og bytter kondensator/rippel. Jeg trenger i utgangspunktet bare 3 av kanalene, så er redd jeg skal ødelegge mer om jeg begynner å mekke på den. Hadde derimot vært fint å kunne bruke 2x2kanaler til frontene da.

Edit:
Testet kanal 5 og det er støy her også.
Altså 1 og 2 helt stille, 3 så mye at jeg ikke vil benytte den, 4 og 5 brummelyd, men ikke mer enn at de kan benyttes.

Edit 2: Fant både kondensator og rippel- filter billig på ebay, så da prøver jeg bytte begge deler.
 
Sist redigert:

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Du kan nappe av ledningen som går frå trafo til likerettar, ser ut som det er dei som går over kjøleribba. Dersom det framleis bråker når kanalen ikkje er aktiv, så er det vel mest sannsynlig mekanisk brum frå trafo.

Men slik du beskriv det, så får eg intrykket av at du hører ulyden i høgtalaren? I såfall er neppe overnemnte sannsynleg, då er det vel kanskje å sjekke rippel. Dei store kondensatorane kan være uttørka, men du har nokon som er litt mindre(blank topp), det kan være dei og, desse står mest sannsynleg som eit rippel- filter til dei meir støysensitive kretsane i begynnelsen av forsterkaren.

Såg forresten ut som ein kvalitetsforsterkar, reint byggmessig!
Takk for gode tips.
Det er ulyd i høyttaler ja, men den trenger ikke være aktiv. Hører f.eks. brum i center selv om jeg har satt receiver på 2-kanals stereo.

Får ta en vurdering om jeg demonterer den og bytter kondensator/rippel. Jeg trenger i utgangspunktet bare 3 av kanalene, så er redd jeg skal ødelegge mer om jeg begynner å mekke på den. Hadde derimot vært fint å kunne bruke 2x2kanaler til frontene da.

Edit:
Testet kanal 5 og det er støy her også.
Altså 1 og 2 helt stille, 3 så mye at jeg ikke vil benytte den, 4 og 5 brummelyd, men ikke mer enn at de kan benyttes.

Edit 2: Fant både kondensator og rippel- filter billig på ebay, så da prøver jeg bytte begge deler.
Ser det er to endå mindre kondensatorar som står inni nokon kjøleribber. Dersom du skal fram med loddebolten, så ville eg skifta dei også, det kan være dei små kjøleribbene har gitt desse kondensatorane eit tøft liv. Og kjøp nok kondensatorar til alle 5 kanalane, så du kan skifte på alle, dersom dei er røke på to plassar, så er det nok bare tidsspørsmål før dei gode kanalane får samme symptom.

Dersom du kan måle rippel, samanlikn med ein av dei gode kanalane, så er jo det ein god indikator på kor problemet ligg. Dei små kjøleribbene kan være til feks ±15V regulator, så hugs å sjekke rippelen der også i såfall.

Det er forskjell på multimeter kor godt dei detekterer høgfrekvent spenning, så eit oscilloskop er betre for å være sikker.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Du kan nappe av ledningen som går frå trafo til likerettar, ser ut som det er dei som går over kjøleribba. Dersom det framleis bråker når kanalen ikkje er aktiv, så er det vel mest sannsynlig mekanisk brum frå trafo.

Men slik du beskriv det, så får eg intrykket av at du hører ulyden i høgtalaren? I såfall er neppe overnemnte sannsynleg, då er det vel kanskje å sjekke rippel. Dei store kondensatorane kan være uttørka, men du har nokon som er litt mindre(blank topp), det kan være dei og, desse står mest sannsynleg som eit rippel- filter til dei meir støysensitive kretsane i begynnelsen av forsterkaren.

Såg forresten ut som ein kvalitetsforsterkar, reint byggmessig!
Takk for gode tips.
Det er ulyd i høyttaler ja, men den trenger ikke være aktiv. Hører f.eks. brum i center selv om jeg har satt receiver på 2-kanals stereo.

Får ta en vurdering om jeg demonterer den og bytter kondensator/rippel. Jeg trenger i utgangspunktet bare 3 av kanalene, så er redd jeg skal ødelegge mer om jeg begynner å mekke på den. Hadde derimot vært fint å kunne bruke 2x2kanaler til frontene da.

Edit:
Testet kanal 5 og det er støy her også.
Altså 1 og 2 helt stille, 3 så mye at jeg ikke vil benytte den, 4 og 5 brummelyd, men ikke mer enn at de kan benyttes.

Edit 2: Fant både kondensator og rippel- filter billig på ebay, så da prøver jeg bytte begge deler.
Ser det er to endå mindre kondensatorar som står inni nokon kjøleribber. Dersom du skal fram med loddebolten, så ville eg skifta dei også, det kan være dei små kjøleribbene har gitt desse kondensatorane eit tøft liv. Og kjøp nok kondensatorar til alle 5 kanalane, så du kan skifte på alle, dersom dei er røke på to plassar, så er det nok bare tidsspørsmål før dei gode kanalane får samme symptom.

Dersom du kan måle rippel, samanlikn med ein av dei gode kanalane, så er jo det ein god indikator på kor problemet ligg. Dei små kjøleribbene kan være til feks ±15V regulator, så hugs å sjekke rippelen der også i såfall.

Det er forskjell på multimeter kor godt dei detekterer høgfrekvent spenning, så eit oscilloskop er betre for å være sikker.
Kostet ikke rare greine, så da bytter jeg alle ink. de siste du nevnte. Takk igjen!
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Kostet ikke rare greine, så da bytter jeg alle ink. de siste du nevnte. Takk igjen!
Lurt. Dersom du gidder, så lodd ut to, test, to til, test osv. Kjekt å vite til neste gong om det bare var dei småkarane som måtte bite i gresset.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Da har jeg byttet alle sammen, men det er dessverre støy i akkurat de samme 3 kanalene.
Kan det være ringkjernetrafoene på disse 3? At det rett og slett er trafostøy.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Da har jeg byttet alle sammen, men det er dessverre støy i akkurat de samme 3 kanalene.
Kan det være ringkjernetrafoene på disse 3? At det rett og slett er trafostøy.
Ver forsiktig med å setta inn billige glattekondensatorar som du kjøper på ebay. Du bør ikkje kjøpa elektrolyttar utan kjent opphav. Dei må ha datablad, slik at du kan sjekka kva spenning og rippelstraum (straumen som går inn/ut av kondensatorane ved opp- og utlading) dei er dimensjonerte for. Du kjenner truleg ikkje storleiken på rippelstraumane, men om du finn typenummer og datablad for dei gamle kondensatorane kan du sjekka kva rippelstraum dei er dimensjonerte for.

Det finst ein del piratkomponentar av elkomponentar på ebay, som kan vera av tvilsam kvalitet. Det mest fornuftige er å kjøpa komponentar frå ein velrenomert forhandlar. Det kostar meir, men da veit du kva du får. På lang sikt kan det verta billigare.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Da har jeg byttet alle sammen, men det er dessverre støy i akkurat de samme 3 kanalene.
Kan det være ringkjernetrafoene på disse 3? At det rett og slett er trafostøy.
Ver forsiktig med å setta inn billige glattekondensatorar som du kjøper på ebay. Du bør ikkje kjøpa elektrolyttar utan kjent opphav. Dei må ha datablad, slik at du kan sjekka kva spenning og rippelstraum (straumen som går inn/ut av kondensatorane ved opp- og utlading) dei er dimensjonerte for. Du kjenner truleg ikkje storleiken på rippelstraumane, men om du finn typenummer og datablad for dei gamle kondensatorane kan du sjekka kva rippelstraum dei er dimensjonerte for.

Det finst ein del piratkomponentar av elkomponentar på ebay, som kan vera av tvilsam kvalitet. Det mest fornuftige er å kjøpa komponentar frå ein velrenomert forhandlar. Det kostar meir, men da veit du kva du får. På lang sikt kan det verta billigare.
Har allerede byttet kondensatorer og det er ikke her problemet ligger.
Når det gjelder rippelspenning så vil vel ikke det være noe problem så lenge kondensatorene har riktig verdier?
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Da har jeg byttet alle sammen, men det er dessverre støy i akkurat de samme 3 kanalene.
Kan det være ringkjernetrafoene på disse 3? At det rett og slett er trafostøy.
Ver forsiktig med å setta inn billige glattekondensatorar som du kjøper på ebay. Du bør ikkje kjøpa elektrolyttar utan kjent opphav. Dei må ha datablad, slik at du kan sjekka kva spenning og rippelstraum (straumen som går inn/ut av kondensatorane ved opp- og utlading) dei er dimensjonerte for. Du kjenner truleg ikkje storleiken på rippelstraumane, men om du finn typenummer og datablad for dei gamle kondensatorane kan du sjekka kva rippelstraum dei er dimensjonerte for.

Det finst ein del piratkomponentar av elkomponentar på ebay, som kan vera av tvilsam kvalitet. Det mest fornuftige er å kjøpa komponentar frå ein velrenomert forhandlar. Det kostar meir, men da veit du kva du får. På lang sikt kan det verta billigare.
Har allerede byttet kondensatorer og det er ikke her problemet ligger.
Når det gjelder rippelspenning så vil vel ikke det være noe problem så lenge kondensatorene har riktig verdier?
Det er ikkje rippelspenninga, men rippelstraumen som kan vera eit problem. Kondensatorar har ein viss ekvivalent seriemotstand, kalla ESR i databladet, og når det flyt store rippelstraumar inn/ut av kondensatoren fører dette til litt effekttap. Effekttapet i seg sjølv er ikkje problemet. Problemet er at det fører til at temperaturen i kondensatoren (kjernetemperaturen) stig og det fører i sin tur til at levetida vert redusert. I databladet finn du "ripple current" oppgjeven i mA rms. Ein klasse A-forsterkar har konstant rippelstraum, medan rippelstraumen i ein klasse B-forsterkar varierer med inngangssignalet og lastimpedansen.

Kondensatorar som er dimensjonerte for store rippelstraumar er ofte dyre, men dei varer lengre. At produsentane nyttar billige glattekondensatorar er ein av hovedgrunnane til at svitsja forsyningar har avgrensa levetid. Billige kondensatorar reduserer produksjonsprisen, men etter som det ikkje alltid løver seg å betala for reparasjon aukar det òg salet av nye produkt (ikkje ukjent i samband med flatskjermar). Problemet er ikkje like stort i samband med effektforsterkarar, men har betydning for levetida.

Som du peikar på var ikkje dette (hoved)problemet i ditt tilfelle, men er likevel verdt å ta i betraktning om du har tenkt å ha forsterkaren i fleire år framover.
 

kentj

Fersking
Ble medlem
09.08.2009
Innlegg
1
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Har allerede byttet kondensatorer og det er ikke her problemet ligger.
Når det gjelder rippelspenning så vil vel ikke det være noe problem så lenge kondensatorene har riktig verdier?
Har nettopp reparert en slik.
Det er 4 små konsendatorer på 3,3uf 50v rundt LM317/337 regulatorene (de med kjøleribbene). 2 av disse sitter under kjøleribbene og er i praksis ikke mulig å komme til å få byttet uten å lodde ut regulatorene først.
Vær svært forsiktig når du fjerner kondensatorene, printbanene kan lett følge med!

Bytt til 3,3uf 50v eller 100v keramiske SMD kondensatorer (størrelse 1206). Disse varer evig, har mye bedre egenskaper enn elektrolytter og er ikke-polariserte, slik at du slipper å tenke på hvilken vei du monterer de.
Du kan f.eks. kjøpe de herfra: https://no.rs-online.com/web/p/mlccs-multilayer-ceramic-capacitors/9162986/

Lykke til!

Mvh
Kent Jensen
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Har nettopp reparert en slik.
Det er 4 små konsendatorer på 3,3uf 50v rundt LM317/337 regulatorene (de med kjøleribbene). 2 av disse sitter under kjøleribbene og er i praksis ikke mulig å komme til å få byttet uten å lodde ut regulatorene først.
Vær svært forsiktig når du fjerner kondensatorene, printbanene kan lett følge med!

Bytt til 3,3uf 50v eller 100v keramiske SMD kondensatorer (størrelse 1206). Disse varer evig, har mye bedre egenskaper enn elektrolytter og er ikke-polariserte, slik at du slipper å tenke på hvilken vei du monterer de.
Du kan f.eks. kjøpe de herfra: https://no.rs-online.com/web/p/mlccs-multilayer-ceramic-capacitors/9162986/

Lykke til!

Mvh
Kent Jensen
Takk for tips, men jeg kastet inn håndkleet å solgte den.
 
Topp Bunn