Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hei hei hei hei!!!! Dette er IKKE greit! Jeg skal ha meg frabedt å
    1: bli anklaget for å komme med fakta, jeg er trossalt en reinspikka synser på internett og ingenting annet
    2: bli satt i samme bås som de kunnskapsrike herrer som er nevnt i samme slengen. Jeg kaster rundt meg med tull og tøys, og det nærmeste jeg kommer noe saklig er at jeg har litt å bidra med når det kommer til problemanalyse, som har vist seg å være mer relevant enn det burde være i denne sammenhengen.

    Men fakta?
    På ingen måte!!!
    Å??? Jeg beklager så mye! Jeg bøyer meg i hatten og tar denne! My bad.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Konklusjonen er i og for seg mye mindre interessant enn veien dit.
    Hæ? Ikke f...! Trekk konklusjonen så snart som overhodet mulig, deretter er det om å gjøre å IKKE se noe som helst som kan tvinges inn i det ulne begrepet "msm". Opplysning og kunnskap er for pingler. Har du vært så uheldig å snuble over en overskrift i VG, og får en dårlig dag, røm inn på document og fordyp* deg i artikler om hvor slemme alle "de andre" er.

    *les de 3 - 4 første setningene i artikkelen og 5 -6 innlegg i kommentarfeltet. Deretter er det på høy tid å legge seg nedpå litt og fordøye all denne nye kunnskapen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nettbasert med servere i utlandet? Nei, det kan sikkert ikke hackes. Vanntett
    Leste du granskingsrapportene fra de to firmaene som har obdusert Dominions valgmaskiner, eller foretrekker du å forbli lykkelig uvitende - willful ignorance?


    1614290118273.png
    Og så var det den lille detaljen med at manuell omtelling ga samme resultat som stemmemaskinene. Var de som håndtelte også koblet opp til en server i utlandet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dagens tulling: Mr Brylcreem
    Mullins is accused of a litany of federal crimes: (1) assaulting, resisting, or impeding certain officers; (2) obstruction of law enforcement during civil disorder; (3) knowingly entering or remaining in any restricted building or grounds without lawful authority; (4) disorderly and disruptive conduct in a restricted building or grounds; (5) engaging in physical violence in a restricted building or grounds, and (6) violent entry and disorderly conduct on Capitol grounds.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kjenner svaret Asbjørn. Uvitenhet =lykke, for da er verden enkel. Ingen kognitiv dissonans heller, det må unngås.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, apropos det:
    Beverly Hills has seen more residents arrested for participating in the US Capitol insurrection than any other city in California.

    Three of the 14 California residents charged in connection with the pro-Trump riot in Washington on 6 January so far are from the wealthy Los Angeles county enclave: Gina Bisignano, a salon owner, and Simone Gold and John Strand, two rightwing activists who have spread coronavirus misinformation through their roles in America’s Frontline Doctors, an organization that Gold, an emergency room physician, founded.
    It was no accident that chaotic anti-lockdown protests at state capitols during the early months of the pandemic were a precursor to the attack on the Capitol in Washington, Wills argued: the public health lockdown measures were specifically threatening to small businesses, and their ability to ensure that their employees would return to work.

    While susceptibility to conspiracy theories involves many factors, she argued, people would likely be more open to embrace wild theories if the theories justified them acting on what was already in their economic interest.

    “Most people would find it hard to think well of themselves if they confronted the fact that they woke up that morning and decided they are going to frustrate society’s attempts to contain a pandemic for their own private financial benefit,” Wills said.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Juks og fanteri? Det ligger i sakens natur at det er vanskelig å underbygge dette. Uansett hvor mye folk flipper ut over påstandene om juks så henger de fortsatt i lufta. Og det er naturligvis problematisk om befolkningen totalt mister tilliten til systemet.
    Hvis man bare tar en enkel del som dette: poenget var nettopp å få innprentet en oppfatning om juks og «få den til å henge i lufta». Å skape denne troen var formålet. Dette er virkelig ikke rakettforskning.

    Du berører kjernen i konspirasjonstenkingen: uansett hvilke fakta og velfundert, logisk resonnement som føres, så er svaret: "Ja, se der, jukset var jo så godt utført at ingen kan bevise det."/"Domstolene avviste jo bare sakene uten å prøve de voldsomme bevisene man hadde". Mot et slikt ressonnement kjemper selv gudene forgjeves.

    Det å bevisst unnlate å se at hendelser har en vanlig, enkel, logisk forklaring - eller at de beror på tilfeldigheter - er en galskap som nå sprer seg og legitimeres. I USA fra høyeste hold, her på berget foreløpig kun i de nedre luftlag. Du er delaktig. At folk er så tilbøyelige til å la seg lede av usanne forklaringer - som strider mot alle normale tankebaner - er virkelig skremmende. Som om man ikke har lært av fortiden. Jeg tror at i dette står mye av kampen som føres mot Trump, som var den fremste målbærer for galskapen.

    I de samme baner: Trump er ikke et skjult geni, han er faktisk så mentalt enkel som du ser ham.

    At 95 % av media rapporterer at uttalelsene er uriktige, har jo ikke å gjøre med at det er en konspirasjon gående: uttalelsene er jo faktisk uriktige og derfor er det en slik overveldende slagside. Det er jo den enkle, normale, logiske og riktige forklaringen.

    Dette «individualist»-«flokk« resonnementet ditt er bare tøv. Ikke ulikt de kristne som skjener innom her og som mener de har sett lyset og står i en særstilling blant oss dødelige.

    Å mene at det er greit å ha en løgnaktig statsleder med åpenbare diagnoser - bare om han gjør noen positive ting - sier meg mye om hvilke verdier du har. Det sier meg også mye om hva du som borger mener bør være greit i et samfunn og hva som bør legitimeres fra statsledere og forbilder. Og det synes jeg er svært vanskelig være likegyldig til med tanke på fremtiden og
    de som skal overta etter oss.
     
    Sist redigert:

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Hvis man bare tar en enkel del som dette: Poenget var nettopp å få innprentet en oppfatning om juks og «få den til å henge i lufta». Å skape denne troen var formålet. Dette er virkelig ikke rakettforskning.

    Du berører også kjernen i konspirasjonstenkingen: Uansett hvilke fakta og velfundert, logisk resonnement som føres, så er svaret: "Ja, se, jukset var jo så godt utført at ingen kan bevise det."/"Domstolene avviste jo bare sakene uten å prøve de voldsomme bevisene man hadde". Mot et slikt ressonnement kjemper selv gudene forgjeves.

    Det å bevisst unnlate å se at hendelser har en vanlig, enkel, logisk forklaring er en galskap som nå sprer seg og legitimeres. I USA fra høyeste hold, her på berget foreløpig kun i de nedre luftlag. At folk er så tilbøyelige til å la seg lede av usannheter er virkelig skremmende. Som om man ikke har lært av fortiden.

    Jeg tror at i dette står mye av kampen som føres mot Trump, som var den fremste målbærer for galskapen. Trump er jo ikke et skjult geni; han er faktisk så mentalt enkel som du ser ham.

    Å mene at det er greit å ha en løgnaktig statsleder med åpenbare diagnoser - bare om han gjør noen positive ting - sier meg hvilke verdier du har. Det sier også noe om hva du mener bør være greit i et samfunn og hva som bør legitimeres fra statsledere og forbilder. Og det synes jeg er svært vanskelig være likegyldig til med tanke på fremtiden.
    Egentlig utrolig hvor lite overblikk som eksisterer. Presidentvalg i USA., flyktningers ve og vel, mine penger er mine, vil ha mere!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Har nå sett 15min av Trumps tale i Florida. Han er mer giftig og løgnaktig enn tidligere. Mer splittende og manipulerende.
    Og han snakker som om han eier det republikanske partiet. Og det gjør han nok.

    Denne mannen kan meget godt ilne opp til en regulær borgerkrig i amerika.

    Og han åpner opp for en ny presidentperiode, eller sagt på en annen måte; han utelukker det ikke.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Det er helt vanvittig å høre på den mannen. Og han er Nr 1 for det republikanske partiet. Det sier litt om den ille situasjonen USA er i nå.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Han er fandme så ondskabsfull, at det gør ondt at høre på,
    og tillige så fuld av løgn at det er direkte forferdeligt.
    Lige nu tog han æren for hastigheded hvormed Covid vaccinen blev fremstillet, æren for planleggning
    af vaccineutrulling og mye mere. Fy Fa´en for en idiot...... og som du siger: Han er stadig No. 1 for partiet.
    Som The Washinton Post skrev i en af deres headlines i morges: "Biden says, US is back i the world. Other countries/leaders are not so sure".
    Tror ikke det bli´r ret godt fremover :(
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Grovt sett ser det for meg ut til å være tre veier fremover: 1) GOP fortsetter som de nå stevner frem og mister dermed sjansen til å vinne presidentvalg i "overskuelig fremtid"; 2) GOP fortsetter som de nå stevner frem, et nytt konservativt parti opprettes av utbrytere og ingen av dem vil kunne vinne presidentvalg i "overskuelig fremtid"; 3) GOP finner i løpet av de neste fire-åtte årene tilbake til en slags normalitet og i løpet av neste presidentperiode er vi mer eller mindre tilbake til gamle og kjente trakter.

    Vanskelig å si hvilket alternativ som er mest plausibelt, men jeg tipper rekkefølgen er korrekt i så måte. "Overskuelig fremtid" i hermetegn fordi det åpenbart er en selvmotsigelse.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Anders Magnus rapporterte om en forsamling mennesker som drev en persondyrkelse man bare ser i autoritære regimer.
    Jeg skjønner ikke GOP, hvorfor gjør man ikke bare kort prosess med Trump? Hadde dette vært en 40/50-åring med mange år fremfor seg i politikken, så kunne man på en måte forstå galskapen. Men mannen er gammel og skal snart dø.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønner ikke GOP, hvorfor gjør man ikke bare kort prosess med Trump?

    Enig. Hvordan de kan unngå å se at den veien de ser ut til å ha valgt fører rett i avgrunnen er fullstendig uforståelig. Men også veldig underholdende, det skal de ha. Milde gaver servert på en tilsynelatende endeløs rekke sølvfat for en som forsiktig formulert ikke er overvettes begeistret for USA.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Modig kar


    Kun 55% støtte på CPAC var vel ikke imponerende


    Fakta- Trump er en looser :)
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Anders Magnus rapporterte om en forsamling mennesker som drev en persondyrkelse man bare ser i autoritære regimer.
    Jeg skjønner ikke GOP, hvorfor gjør man ikke bare kort prosess med Trump? Hadde dette vært en 40/50-åring med mange år fremfor seg i politikken, så kunne man på en måte forstå galskapen. Men mannen er gammel og skal snart dø.
    I likhet med i andre autoritære regimer satser man nok på at dette skal bli et familiedynasti.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Grovt sett ser det for meg ut til å være tre veier fremover: 1) GOP fortsetter som de nå stevner frem og mister dermed sjansen til å vinne presidentvalg i "overskuelig fremtid";
    Må minne om at Trump tapte 2020 valget med ca. 43.000 stemmer fordelt over 3 stater, med andre ord så vant Biden med et nødskrik. Hvis Trump er ved god helse om 4 år og ikke sitter i fengsel så kan han vinne i 2024.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Enig. Hvordan de kan unngå å se at den veien de ser ut til å ha valgt fører rett i avgrunnen er fullstendig uforståelig. Men også veldig underholdende, det skal de ha. Milde gaver servert på en tilsynelatende endeløs rekke sølvfat for en som forsiktig formulert ikke er overvettes begeistret for USA.
    De kvittet seg ikke med Trump fordi det store flertall av de Republikanske velgerne støtter Trump.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Må minne om at Trump tapte 2020 valget med ca. 43.000 stemmer fordelt over 3 stater, med andre ord så vant Biden med et nødskrik. Hvis Trump er ved god helse om 4 år og ikke sitter i fengsel så kan han vinne i 2024.
    Hvordan regner du da? Popular vote viste jo tross alt noen millioner flere stemmer til Biden enn Trump; om DJ Trump hadde hatt de sifrene, ville han utvilsomt kalt det "landslide", noe han gjør uansett margin så lenge han selv vinner. Selv når Popular vote ikke går i hans margin, som i 2016.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ellers verdt å merke seg for Trumpistene; jeg fascineres / skremmes fortsatt av at de mener seg overlegne på kunnskap og forståelse av verden, selv når professorer i statsvitenskap uttaler seg....

     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Hvordan regner du da? Popular vote viste jo tross alt noen millioner flere stemmer til Biden enn Trump; om DJ Trump hadde hatt de sifrene, ville han utvilsomt kalt det "landslide", noe han gjør uansett margin så lenge han selv vinner. Selv når Popular vote ikke går i hans margin, som i 2016.
    Popular vote betyr ingenting, han trenger bare vinne valgmannskolegiet og han var altså kun 43.000 stemmer unna å gjøre det. Det er en sving på drøye 20.000 stemmer i et land med 328 millioner innbyggere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo svakheten med systemet selvsagt. Var det ikke sånn at det var relativt få stemmer som manglet for HRC i 2016? Og Kerry mot Bush var jo helt marginale forskjeller? Det hele virker veldig tilfeldig når det jo tross alt er millioner av stemmer forskjell i popular vote? Trump har rett i en ting; system er rigget. Men kanskje på en annen måte enn han tror.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Popular vote betyr ingenting, han trenger bare vinne valgmannskolegiet og han var altså kun 43.000 stemmer unna å gjøre det. Det er en sving på drøye 20.000 stemmer i et land med 328 millioner innbyggere.
    Det vet jeg, men det blir ikke mer korrekt å si at han slo Trump med mer enn 43000 stemmer, heller, det er jo bare relevant dersom du velger ut akkurat de statene med minst forskjell. Biden vant f.eks. California med 4 millioner stemmer.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Det vet jeg, men det blir ikke mer korrekt å si at han slo Trump med mer enn 43000 stemmer, heller.
    Det er korrekt i forhold til hvordan man vinner et valg i USA.
    Fra min side var det forøvrig en kommentar til at Republikanerne "mister dermed sjansen til å vinne presidentvalg i overskuelig fremtid". Trump kan fint vinne om 4 år slik jeg ser det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ja, men fra min side var det en kommentar til at Republikanerne "mister dermed sjansen til å vinne presidentvalg i overskuelig fremtid". Trump kan fint vinne om 4 år slik jeg ser det.
    Det kan han så absolutt. Men enkelte mener at Trump er/blir såpass uspiselig at det vil torpedere GOP's sjanser for ganske lang tid. Og jeg tolket dessuten ikke JMM slik at dette kun står på Trump eller ikke Trump, like mye er det en forenklet nasjonalisme, troen på konspirasjoner, intern splittelse mmm....
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Det kan han så absolutt. Men enkelte mener at Trump er/blir såpass uspiselig at det vil torpedere GOP's sjanser for ganske lang tid. Og jeg tolket dessuten ikke JMM slik at dette kun står på Trump eller ikke Trump, like mye er det en forenklet nasjonalisme, troen på konspirasjoner, intern splittelse mmm....
    Skulle ønske jeg kunne tro på dette, men dessverre. Intern splittelse tror jeg ikke på lenger, Trump vant den interne kampen og styrer nå partiet. Når det gjelder uspiselig, så er han helt klart ikke uspiselig for de aller fleste republikanerne. Trump er den største identitetspolitikeren som finnes og det virker.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Skulle ønske jeg kunne tro på dette, men dessverre. Intern splittelse tror jeg ikke på lenger, Trump vant den interne kampen og styrer nå partiet. Når det gjelder uspiselig, så er han helt klart ikke uspiselig for de aller fleste republikanerne. Trump er den største identitetspolitikeren som finnes og det virker.
    Mulig du har rett i dette, de nærmeste måneder vil vise hvordan de siste hendelser har påvirket GOP.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Mulig du har rett i dette, de nærmeste måneder vil vise hvordan de siste hendelser har påvirket GOP.
    Jeg tror ikke mye vil skje de nærmeste måneder i så henseende. Trump er noe svekket pga. manglende tilgang til sosiale medier, men jeg tipper han finner en outlet snart. Jeg tror heller ikke at han blir buret inne, det største sjansen til å bli kvitt fyren er at han dauer i løpet av de neste 4 årene.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Men "heldigvis" er jo den sjansen relativt stor.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Jeg har hørt at majoriteten av Trump-supporterne ikke vasker hendene etter et toalettbesøk. Sikkert bare et ondsinnet rykte, men....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mulig du har rett i dette, de nærmeste måneder vil vise hvordan de siste hendelser har påvirket GOP.
    Dette tilsvarer et slags speilbilde (hos liberale drømmere) av den fornektelse vi finner hos trumpister (bl.a. her på forumet).
    i den virkelige verden (og vi har jo vært innom dette noen ganger, uten at det har hatt noen virkning):

    «For all of the talk and headlines about there being some kind of GOP “Civil War” playing out in front of our eyes, the functional reality is that this so-called war was fought and decided five years ago, when Donald Trump insulted his way to the Republican nomination.»

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn