Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Jo, det gjør man faktisk. Som jeg har skrevet er det sånn tradisjonen der borte er.

    "Fifty-one separate elections — one in each state and one in Washington, DC. Each with different rules and regulations, and no national elections commission to tell the world who wins. How, then, to quickly and accurately determine who won the highest office in the land?

    That’s where the news media come in — and have done so since 1848, when The Associated Press declared the election of Zachary Taylor as president.

    The Electoral College actually chooses the president under the U.S. Constitution, acting in a process that starts with the popular vote across the republic. But its work takes weeks. In that strange vacuum created by a federalist system and worsened — in the 1800s — by the slow counting and communicating of returns, news organizations emerged as major players in first, collecting and adding together the vote from each state’s election officials around the country, then announcing the victor based on that vote count.



    It evolved from an instinct to report the news, but mostly because Americans didn’t want to wait to find out the results until mid-December.

    Against the reality of the decentralized government structure, no one but the media has been willing to take on the cost of tabulating votes, says Rick Edmonds, a media business analyst at the Poynter Institute for Media Studies. The Federal Election Commission regulates some aspects of elections but doesn’t tabulate votes. So the vacuum remained between individual states’ results and the country’s collective decision."



    Så er det fortsatt rom for tvil, men tenk deg om – hvilket nyhetsmedium vil ta sjansen på å utrope en vinner for så å bli tatt i feil? AP var tidlig ute med å "call" Arizona, og stort sett alle andre medier ventet fordi de ikke syntes marginene var store nok. På et eller annet tidspunkt blir sannsynligheten så stor for ett resultat og så lite for et annet at det blir meningsløst å vente lengre.

    Det er der vi er nå. Det er usannsynlig at rettssakene om omtellingene vil gi et annet resultat enn at Biden vinner valget. Det er ikke forhåndsdømming å gå ut fra det, det er helt vanlig dømming på bakgrunn av gresselig god empiri.
    Men guiliani har jo sagt at det ikke media som utroper valgvinnere...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er klokt å gi blaffen i både Rune S og Bjørn "Orso". De har sluttet å tenke selv.

    En republikansk valgadministrator utsettes for drapstrusler fordi han insisterte på å telle opp stemmene i Georgia og ikke var med på trumpistenes ønske om valgfusk.

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det gjør man faktisk. Som jeg har skrevet er det sånn tradisjonen der borte er.
    Du tok ikke poenget. Det er ikke media som bestemmer offisiell vinner.

    Jan. 20 — Inauguration Day
    The president-elect and vice president-elect are sworn into office and officially become the president and vice president of the United States on Inauguration Day.
    Ting kan faktisk skje før det både i dette valget og i andre. Men ja, det ser ut til at Biden vinner.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fascinerende Hvordan Trump satt på det ovale kontor i 2016 2 dager etter valget, mens Jill Stein anla søksmpl I flere stater og valiget ikke enda var sertifisert
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    A Michigan appeals court has again shot down an effort to push unfounded elections fraud claims, after a judge in the state decided there wasn’t any proof.

    The judge denied another effort by two poll challengers trying to stop certification of the vote in Detroit. The challengers were appealing a decision from a state court judge in Wayne County on Friday.
    Burde ikke Trump-kampanjen snart vise frem disse "gode bevisene" sine, heller enn bare å prate om dem, eller har de tenkt å vente helt til siste søksmål har blitt avvist i retten før de drar beviskaniner opp av hatten på twitter?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Får sitere meg selv, da.
    Det er usannsynlig at rettssakene og omtellingene vil gi et annet resultat enn at Biden vinner valget.
    Det er noe helt annet.

    Nye søksmål/rettsaker kommer riktig nok og ingen av oss vet sikkert verken innholdet eller noe om utfallet av det. Men det er klart at dersom man har ropt ulv mange ganger, så slutter folk å tro på det.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Du tok ikke poenget. Det er ikke media som bestemmer offisiell vinner.
    (Edit: Hvilket poeng!?) Media rapporterer det de har fått av myndighetene i hver delstat. (bortsett fra alternativ media, de har sine egne regler. Mener du at ikke de heller kan "bestemme" hvem som vant?)
    De skriver også om at Trump selv har erklært seier.
    Hva er problemet med det?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er noe helt annet.
    Nei, det er nøyaktig det samme. Media utroper en vinner når de mener at de kan være tilstrekkelig sikre på hva utfallet blir. Sjøl i lys av de søksmålene som har kommet og stadig kommer, er det usannsynlig at det blir så store endringer i stemmetallene at Biden taper. Ingen av oss vet sikkert hva resultatene vil bli, men vi vet ganske mye om hva de kan bli. Derfor kan vi si at det er veldig usannsynlig at Trump vinner.

    Det er klart at vi skal ha et åpent sinn og akseptere at rare ting kan skje. Trump vant jo faktisk valget for fire år sida, og det er stadig vekk noen som blir lottomillionærer. Men det er vanligvis ikke så lurt å beregne boliglånet sitt ut fra at man har kjøpt kupong denne uka.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nye søksmål/rettsaker kommer riktig nok og ingen av oss vet sikkert verken innholdet eller noe om utfallet av det. Men det er klart at dersom man har ropt ulv mange ganger, så slutter folk å tro på det.
    Du tar det ikke engang som et slags hint når selv Fox News nekter å sende Trump-kampanjens påstander uimotsagt, men kutter direktesendingen fra "pressekonferanse" full av konspirasjonsteorier? Må likevel likebehandle faktafritt jug med offisielle opptellingsresultater og rapportene fra uavhengige observatører, liksom? Kan ikke vite hvilken av partene som snakker sant, så de må få like mye sendetid?

    Det er en annen sak at Trumps pressetalsdame ser ut til å begå lovbrudd på åpen scene bare ved å holde den pressekonferansen på vegne av Trump-kampanjen. Som ansatt i den føderale administrasjonen har hun ikke lov til å fremstå på vegne av Trumps kampanje som hun gjør her. Påvirker det lovbruddet i full offentlighet troverdigheten hennes, bare litt?
     
    Sist redigert:

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Du tar det ikke engang som et slags hint når selv Fox News nekter å sende Trump-kampanjens påstander uimotsagt, men kutter direktesendingen fra "pressekonferanse" full av konspirasjonsteorier? Må likevel likebehandle faktafritt jug med offisielle opptellingsresultater og rapportene fra uavhengige observatører, liksom? Kan ikke vite hvilken av partene som snakker sant, så de må få like mye sendetid?

    Det er en annen sak at Trumps pressetalsdame ser ut til å begå lovbrudd på åpen scene bare ved å holde den pressekonferansen på vegne av Trump-kampanjen. Som ansatt i den føderale administrasjonen har hun ikke lov til å fremstå på vegne av Trumps kampanje som hun gjør her. Påvirker det lovbruddet i full offentlighet troverdigheten hennes, bare litt?
    La oss prate om noe helt annet, så blir det riktig for Donaldtroende
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Now that we have proof Lindsey Graham criminally tried to rig the presidential election, I’d love to know what Graham did to rig his own senate election. Jaime Harrison is calling on the post-Trump Department of Justice to criminally investigate Lindsey Graham. Good. While it was plausible that Graham won reelection, it was always suspect that Graham somehow won by ten points.


    Whether it can be proved that Lindsey Graham criminally rigged his own reelection or not, the mere fact that he tried to rig the presidential election in Georgia should be enough to send him to prison. So will Graham seek a preemptive pardon from Trump on his way out the door? After all, a pardon is legally considered an admission of guilt. Could Graham really survive as a Senator after accepting that pardon?


     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Påvirker det lovbruddet i full offentlighet troverdigheten hennes, bare litt?
    Hvilken troverdighet?
    Du glemmer igjen helt åpenbare ting. De som er sterke i troen lar seg ikke rokke. De som evner å observere hva som blir sagt og gjort, har forlengst mistet ethvert fnugg av tillit.

    Dette påfunnet endrer ingenting.
    Dette fremstår uansett som en liten fis i forhold til alt annet som har hendt de siste fire årene , og som har fått passere uten annet enn stygge blikk.
    Med andre ord vil dette også bli forbigått i stillhet.

    Det er ingen konsekvenser.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Morsomt at Trumps advokat ikke helt deler oppfatningen til enkelte av deltagerne her inne

    .. men det er klart, Bjørn og Rune har vel sine sikre kilder.
    De må tipse Marc Scaringi slik at han ikke blir lurt av alle andre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og det begynner visst å haste for dem:
    There are only about 300,000 ballots left to be hand-counted in Georgia out of the nearly 5 million cast in the 2020 presidential election, and the vast majority of counties are reporting results that are “spot on” to the initial tallies, or finding only minor discrepancies, according to Gabriel Sterling, the state’s voting systems implementation manager.

    Election officials from 29 counties across Georgia told CNN that they already completed their audits and found no discrepancies with the results – further discrediting President Trump’s lies about widespread fraud in the state.

    Regarding the 2,600 uncounted ballots that were found in Floyd County, Sterling says the election county board will rescan all early votes along with provisional votes that were found to be mismanaged.

    The updated results will give Trump a net pickup of 778 votes, slightly narrowing President-elect Joe Biden’s statewide lead, which is more than 13,000 votes.

    The state is on a “good schedule right now” to finish the audit by Wednesday, which puts the state on track to certify its presidential results by Friday, as required by state law. If this timeline holds, it would thwart longshot efforts by Trump to delay certification and potentially overturn the results of the election through the Electoral College.

    “The whole point of the audit is to prove the (initial) outcome was correct” and to “verify the winners,” Sterling said.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Dersom jeg satt på masse skikkelig juicy beviser så tror jeg at jeg ville vente lengst mulig med å legge de frem for maksimal impact. Ført komme med masse sprøyt som avises raskt og så virkelig klinke til med noe jeg har sittet på lenge. Eller kanskje ikke, men så er ikke jeg Giulani heller.

    Det er tungt deprimerende å se at noen argumenterer såpass iherdig for noe som er så rart. Særlig når man ellers fremstår som svært så rasjonell.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, for å boble over med konspirasjonsteorier om at det var en sammensvergelse mellom Venezuela og George Soros for å programmere tellemaskinene slik at de forkaster stemmer for Trump og endrer dem til stemmer for Biden (eller hvordan det nå var) får deg til å se så lur og troverdig ut når manuell opptelling kommer frem til eksakt samme resultat som tellemaskinen, gjør det ikke? Da kan du virkelig klinke til ovenfor en dommer neste dag og kreve at valgresultatet settes til side mens du vifter med en utskrift av noe som en eller annen påstår å ha funnet på en laptop som kanskje ble funnet i Ukraina og som helt sikkert beviser Den Store Konspirasjonen mellom Biden, Illuminati og reptilene. Eller noe.

    Og noen vil sluke det rått og forsikre oss om at dette er ikke avgjort på lenge ennå.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    HEI HEI HEI!!! Stopp en halv nå Asbjørn! Ikke sleng dritt om reptilene! Det finnes INGEN troverdige beviser på at de har hatt noe som helst med valget å gjøre denne gangen!
    Det var like før jeg trykka på rapporter-knappen, for det her såra hjerterota skikkelig, ass.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ordner seg nå....

     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Oi!
    Håper på direktesending!

    Angående advokatenes frykt for å miste bevilgningen ved å komme drassene på oppkonstruerte beviser, så har ikke Giuliani noe å tape ved å gjøre det samme. Så her kan det bli god underholdning.
    Gleder meg!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.316
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har sett Giuliani legge ut om valgfusk på lysskye tv-kanaler og jeg må innrømme at jeg hverken kan eller vet nok til å vite i hvilken grad han har rett i sine påstander. Men etter å ha sett intervjuer med han jevnlig de siste 4 årene vet jeg nok til å si at han er en skummelt dyktig tåkelegger som man kan sende inn i et hvert ormebol og forvente at han kommer levende ut igjen.
    Han kan så tvil eller forsvare hva det skal være. Min tiltro til hans ord er derfor lik null.

    For meg er det om det er demokratisk eller republikansk vinner sekundert. Det er kampen for eller mot demokratiet og respekten for den amerikanske konstitusjonen interessen handler om for min del.

    Hvis man er for demokratiet og konstitusjonens regler og samtidig støtter den republikanske siden ved dette valget vil jeg våge å kalle det selvmotsigende.

    Hvis man derimot hevder at demokratiet har utspilt sin rolle i USA og at det er på tide med en mer autoritær ledelse så kan jeg forstå at man støtter opp om den republikanske fremgangsmåten.

    For meg har disse 5 årene vært en øyeåpner og de siste ukene har virkelig satt valgkampen Trump/Clinton i perspektiv. Man advarte den gang om Trump på grunn av en autoritær stil og nedbygging av demokratiske prinsipper. Det er først etter valget Trumps maske har falt og viser hans sanne ansikt.

    Dette er helt uavhengig av i hvilken størrelsesorden valget har hatt regelbrudd eller konspiratoriske forsøk på fusk fra den ene eller andre siden.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er først etter valget Trumps maske har falt og viser hans sanne ansikt.
    Enig i resten, men akkurat dette er jeg uenig i. Min første tanke 4. november 2016 var at det amerikanske demokratiet var "in for a wild ride". Synes han har vært prisverdig åpen om stil, prioriteringer og handlingsformer siden tidlig i valgkampen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke ut til å hjelpe noe særlig med Giuliano på plass i Pennsylvania heller:
    Even the two Republican justices who dissented from the majority opinion disagreed with the idea, advanced by the Trump campaign, that legitimate votes should be rejected because of improper observation practices.

    “Short of demonstrated fraud, the notion that presumptively valid ballots cast by the Pennsylvania electorate would be disregarded based on isolated procedural irregularities that have been redressed – thus disenfranchising potentially thousands of voters – is misguided,” wrote chief justice Thomas Saylor in his dissenting opinion.

    “Accordingly, to the degree that there is a concern with protecting or legitimizing the will of the Philadelphians who cast their votes while candidate representatives were unnecessarily restrained at the convention center, I fail to see that there is any real issue.”
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Som parafinoksen viser til over. Når din sikkerthetssjef for valggjennomføring melder at valget ble godt gjennomført og var uten valgfusk, hva gjør du da?

    Du sparker selvsagt sikkerhetssjefen.

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Skulle bare mangle - ny mann inn som bekrefter at valget var rigget :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Hvilke myndigheter har President-Elect mtp å omgjøre slike "hasteoppsigelser" gjort i overgangsvinduet av avtroppende, etter innsettelsen i januar? Stillingsvernet er jo ikke supertight i unaiten akkurat.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen. Det er bare en president om gangen. Trump er president med alle fullmakter til 20 januar kl 12:00, deretter er han det ikke. Fra det tidspunktet kan Biden utnevne de han vil ha i forskjellige roller, evt nominere for bekreftelse i Senatet for de stillingene som behøver det. Hvis Biden vil kan han utnevne Krebs til samme eller en annen jobb fra den dagen, men ikke før. Han kan selvsagt si at han kommer til å gjøre det allerede nå, men det har ingen effekt før maktovertagelsen har skjedd.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Ja det er klart, jeg mente etter innsettelsen (jeg presiserte mitt innlegg samtidig som ditt svar)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers så ser jeg at diverse diktatorer og stammehøvdinger i Midtøsten har begynt å løslate politiske motstandere og journalister for å være endringene i det amerikanske regimet i forkant. Diktatorers beste venn (unntatt når de truer amerikanske jobber og muligheter til å bli valgt; aka Kina), det er Trump det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et tankekors.... kan det være at gresskaret bare kjemper for sin egen eksistens, med all toskeskapen han framviser... Hvor mange lik ligger klare til å ramle ut av skapene, og hvor mange rettsaker o.l. står på vent til perioden er over, og han ikke lenger har beskyttelse av sin stilling?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Et tankekors.... kan det være at gresskaret bare kjemper for sin egen eksistens, med all toskeskapen han framviser... Hvor mange lik ligger klare til å ramle ut av skapene, og hvor mange rettsaker o.l. står på vent til perioden er over, og han ikke lenger har beskyttelse av sin stilling?
    Jeg tenker at det er nettopp det han og hans nærmeste er redde for nå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Litt folkeopplysning for virkelighetsfornekterne her i tråden.

    I Michigan forsøker republikanerne seg på et lite valgkupp, ved å nekte å sertifisere stemmefordelingen i et av valgdistriktene -- uten noe annet grunnlag enn at de misliker utfallet.

    Her er guvernørens melding om dette. Ja, det er guvernøren som en gjeng idioter ønsket å kidnappe og henrette:


    Her er nedsablingen av de to republikanerne som har nektet å godta utfallet.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn