Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Trump kameratene - galskap i ett demokrati - kilde Pro Trump

     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dersom verden kommer opp med en effektiv vaksine mot Covid-19, er det også på sin plass med en viss positiv vinkling.
    Verden blir nå kvitt maktutøvelsen fra en plageånd, jeg lurer på hvordan man skal se på det med "nøytrale" briller. Jeg tenker vel at NRK's moderate feiring er på sin plass. De "feirer" ikke at Republikanerne tapte (for det gjorde de egentlig ikke), man feirer at verden ser ut til å bli et bittelitt bedre sted.
    Fra et norsk perspektiv er jeg enig med deg. Men, det er fortsatt NRK sin oppgave å dekke dette nøytralt. Når 70 millioner stemmer på Trump, så er det åpenbart at mange er uenige med oss. Spørsmålet vi må stille oss er hvorfor, og prøve å lære på det. Økonomien er nok drivende for dette.

    Noen interessante funn på NYT er at Trump mistet flest velgere blant de kristenkonservative, men beholde kvinnelige stemmer i kontrast til meningsmålingene. Videre er det en økt oppslutning blant "minoritetene". Jeg mistenker at vi undervurderer blant annet at mange vanskeligstilte fikk en lønnsvekst (reallønn) for første gang siden 70-tallet, og mange er møkklei "eliten"som styrer uten å ha bakkekontakt. Hvis Trump spiller seg helt ut nå - samt at Biden klarer å ta tak i dette - så er jeg optimist.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er ganske rart at man kan sitte på andre siden av jordkloden og utifra ingenting/synsing kan påstå at det har vært juks...


    Må gå av etter Biden-uttalelse

    Estlands innenriksminister Mart Helme må gå av etter å ha kalt USAs kommende president Joe Biden korrupt og hevdet at valgfusk fratok Donald Trump seieren. Helme, som tilhører det ytterliggående høyrepartiet Ekrem, fikk massiv kritikk i ettertid.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er jeg fult klar over, men så kommer det vel ca. 10 nye søksmål. Så vi får vente og se.

    se herfra. om søksmålene som kommer fra Trump-leiren. Legg også merke til hvordan de ber folk om penger (og hva disse pengene skal gå til)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ikke veldig forenklet. Det er liten tvil om at det var en helt bevisst strategi fra de republikanske delene av både hus og senat at den første fargede presidenten i amerikansk historie skulle blokkeres på alle mulige måter og forhåpentligvis ende opp som en fullstendig flopp.

    Høyst sannsynlig ville de åtte årene forløpt mye bedre om rollene var snudd, med Biden som president og Obama som visepresident.
    Jeg tenker at dette har undertoner av konspirasjon, men utelukker det ikke helt. Jeg tror uansett at hoveddriveren er dårlig håndtverk, forhandling og forankring. Det er vanskelig å se for seg at politikere undergraver sitt eget land i 8 år - kun for å motarbeide én bestemt person. Selv Bill Clinton kritiserte Obama Care i sin tid som eks. Det finnes også eksempler på republikanske senatorer som har vært villige til å stemme i mot flokken, selv under Trump.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husk at "Obamacare" var modellert på løsningen som en republikansk guvernør innførte i Massachusetts noen år tidligere. I utgangspunktet skulle man jo tro at det var egnet til å samle et bredt tverrpolitisk flertall, men ikke med "slash & burn" Tea Party som toneangivende på republikansk side i Kongressen.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Det som er litt rart er at de feirer en hvit gammel mann som ligger godt på høyresiden i norsk politikk og vel så det. Det betyr at jeg kan feire Biden - mens AP og NRK har egentlig ikke noe å feire rent politisk.
    Så du mener at NRK bør være politisk? Du har jo messet om det motsatte i flere år nå. Om den store konspirasjonen media/globalismen/sosialdemokratiet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det ble gjennomført valgfusk i overraskende vippestater som Arizona og Georgia, så må demokratene ha tatt sjansen på å forsøke å fuske med flere titusen stemmer, med stor risiko for å bli avslørt.
    I stedet har vi sett forsøk fra Trumpister på å snike stemmer inn i tellebunken i PA og gjentatte utspill fra presidenten om å avslutte tellingen på valgnatten, i strid med all prosedyre som er fulgt i alle tidligere valg. Vi ser nå folk som kommer med drapstrusler mot medlemmer av tellekorpsene. En ble doxet fordi det ble påstått at han hadde kastet en valgseddel da han åpnet opp en stemmekonvolutt. I konvolutten lå en stemmeseddel og lappen med instruksjoner til velgerne. Det var denne lappen som ble lagt til side, mens stemmeseddelen ble sendt inn i verifiseringskjeden.

    Klart - når skaller som Rune og Orso her i Norge klarer å sluke desinformasjonen, slik de tydelig viser at de har gjort, kan man forestille seg hva frådende grautskaller i USA er i stand til.

    Eventuelle omtellinger vil kun vippe noen få hundre stemmer, slik tidligere guvernør og republikaner Walker meldte tidligere, med referanse til to omtellinger som ble gjennomført mens han var guvernør. Systemet fungerer faktisk godt i USA, som meldt av OSSE. Det som ikke fungerer er at landet har fått en president som ikke nøler med å undergrave systemet, fordi hans personlighet er skadeskutt og hans følgere er godtroende.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så man tror i fullt alvor at 10-20 nye søksmål vil bringe noe nytt til torgs?? Uavhenginge internasjonale observatører har vel stort sett nokså unisont fastslått at alt har gått riktig for seg, så hva er det så å forstå som er nytt??? Det amerikanske valgsystemet er på mange måter rimelig uforståelig for oss europeere, og det er liten tvil om at begge sider i historisk sammenheng har benyttet seg av disse svakhetene. Det blir derimot nokså løyerlig nå man mener at deter greit når "min side" benytter seg av det, men når motparten bruker de samme virkemidler er det fusk og fanteri.
    Å tro at media skal være 100% nøytrale er å tro på julenissen. Slik er det her til lands også. Det er ikke så lenge siden en rekke norske aviser hadde "Organ for det norske arbeiderparti" i headingen, - og det samme gjaldt en rekke konservative aviser. I dag er vel hele det norske avismarkedet dominert av enten A-media eller Schibstedt, selv om det nok er blitt mindre redaksjonelle føringer i begge leire. Høyresida i Norge har i årtier beskyldt NRK for å være venstrevridd. Jeg finner det nokså naturlig at saker tildels blir farget av journalistenes egne meninger, så hva er rart med det? I Nettavisen sitter det en fjøsnisse som helt tydelig hverken forstår eller aksepterer at det skal skje noe utenfor Ring 3, men han om det. At NRKs journalister dekket gatefestene i New York og Philly på den måten de gjorde var helt OK,- det var faktisk noen DT-supportere som klaget sin nød i reportasjene fra Philly, - men kanskje reporterne skulle vandret rundt på måfå for å lete etter Trump-supprtere, i en fest som i all hovedsak hyllet Biden som vinner......
    Var der forresten ikke poststemmer og handteringen av disse som faktisk gjorde at Trump vant Florida i 2016, og derved tippet resultatet i hans retning?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vanskelig å se for seg at politikere undergraver sitt eget land i 8 år - kun for å motarbeide én bestemt person.

    Du tuller nå vel? 4 år med systematisk demontering av demokratiet og staten og du tviler på at de er i stand til å undergrave sitt eget land?

    Det var jo ellers ikke utelukkende for å motarbeide Obama som person, men også alt han sto for.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så du mener at NRK bør være politisk? Du har jo messet om det motsatte i flere år nå. Om den store konspirasjonen media/globalismen/sosialdemokratiet.
    Hvor har jeg sagt at NRK bør være politisk? Det er ingen konspirasjon i at mediehus har en politisk vinkling. Vi ser jo hvordan dette har gått i USA, der mediehusene blir mer en slagmark og talerør for politikere vs. en nøytral dekning med objektivitet. Dette er et økende problem, da det meste kan avfeies som "fake news" av meningsmotstandere, mens man oppholder seg i ekkokammere. NRK prøver i det minste å være objektive, men faller litt igjennom - og det er kanskje menneskelig.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du tuller nå vel? 4 år med systematisk demontering av demokratiet og staten og du tviler på at de er i stand til å undergrave sitt eget land?

    Det var jo eller ikke utelukkende for å motarbeide Obama som person, men også alt han sto for.
    Mange Trump-velgere er nok ikke helt enige med deg, kanskje spesielt de som fikk lønnsøkning for første gang på noen tiår.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Husk at "Obamacare" var modellert på løsningen som en republikansk guvernør innførte i Massachusetts noen år tidligere. I utgangspunktet skulle man jo tro at det var egnet til å samle et bredt tverrpolitisk flertall, men ikke med "slash & burn" Tea Party som toneangivende på republikansk side i Kongressen.
    Enig, men likevel klarte man ikke å få dette igjennom. Jeg er ikke overbevist om at dette utelukkende handler om motvilje mot en farget president. Jeg klarer ikke å se for meg at samtlige republikanske senatorer stemmer på et rasitisk grunnlag over 8 år - mot en politikk som har røtter blant sine egne.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har jeg sagt at NRK bør være politisk? Det er ingen konspirasjon i at mediehus har en politisk vinkling. Vi ser jo hvordan dette har gått i USA, der mediehusene blir mer en slagmark og talerør for politikere vs. en nøytral dekning med objektivitet. Dette er et økende problem, da det meste kan avfeies som "fake news" av meningsmotstandere, mens man oppholder seg i ekkokammere. NRK prøver i det minste å være objektive, men faller litt igjennom - og det er kanskje menneskelig.
    Dette kan jeg være enig i.

    Men du sier implisitt i innlegget ditt at NRK burde være politisk. At de ikke bør feire fordi de "tapte" politisk, og så blander et politisk parti inn i ligningen.

    " Det som er litt rart er at de feirer en hvit gammel mann som ligger godt på høyresiden i norsk politikk og vel så det. Det betyr at jeg kan feire Biden - mens AP og NRK har egentlig ikke noe å feire rent politisk."
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    er vel taktisk fali´ for rep å la dem få igjennom en pakke som kan gi dem mange nye stemmer eneste val... (obamacare)
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok slik at kronologien i opptellingen av stemmene gjorde dette unødvendig komplisert. Det er jo selvfølgelig ikke slik at det kun er de siste opptalte stemmene som teller. Alle stemmer og stater teller like mye. Det blir derfor en tankefeil å mene at det er den og den vippestaten som avgjør. Det er totalresultatet som teller.

    På samme måte blir det slik at en 3-2 seier på overtid i en fotballkamp blir sett på som at det var dette målet som vant. Vel, det er uansett de totale scorede målene i løpet av kampen som teller og strengt tatt er alle målene like viktige. Et slikt narrativ er kun egnet for å skape konspirasjoner som hadde vært unngått dersom alle stemmene hadde blitt offentliggjort samtidig. Totalt sett er seieren klar i dette valget.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette kan jeg være enig i.

    Men du sier implisitt i innlegget ditt at NRK burde være politisk. At de ikke bør feire fordi de "tapte" politisk, og så blander et politisk parti inn i ligningen.

    " Det som er litt rart er at de feirer en hvit gammel mann som ligger godt på høyresiden i norsk politikk og vel så det. Det betyr at jeg kan feire Biden - mens AP og NRK har egentlig ikke noe å feire rent politisk."
    OK - da tror jeg du misforstår meg. Jeg mener at de overhodet ikke bør feire en politisk seier eller nederlag - men prøve å dekke valg så nøytralt som mulig. Likevel opplever jeg at det var feststemning blant noen av reporterne hos NRK (Lars Magnus som eks). Hvis denne observasjonen skulle vise seg å stemme - så undrer jeg meg over hvorfor de feirer en høyrevridd gammel mann - når de selv har undertoner og sympati i retning AP/SV. Dette har overrasket meg også ved tidligere valg.

    Hadde Sanders vunnet et slikt valg - så hadde jeg forstått det litt bedre.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mange Trump-velgere er nok ikke helt enige med deg, kanskje spesielt de som fikk lønnsøkning for første gang på noen tiår.
    om det fins trumpvelgere som ikke greier å holde lønnsøkning og demontering av demokratiet fra hverandre, så burde utdanna folk her til lands greie øvelsen… men vi ser jo at så ikke tilfellet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    om det fins trumpvelgere som ikke greier å holde lønnsøkning og demontering av demokratiet fra hverandre, så burde utdanna folk her til lands greie øvelsen… men vi ser jo at så ikke tilfellet.
    Jeg tenker at litt av poenget er å prøve å se det fra velgerne sin side. Kanskje da er det lettere å begripe valgresultatet, som gir overraskende mange stemmer til Trump.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Likevel opplever jeg at det var feststemning blant noen av reporterne hos NRK (Lars Magnus som eks). Hvis denne observasjonen skulle vise seg å stemme - så undrer jeg meg over hvorfor de feirer en høyrevridd gammel mann - når de selv har undertoner og sympati i retning AP/SV.

    Jeg tror du overdriver vilt betydningen av politiske meninger i denne sammenhengen. Feststemningen gjaldt at vi er kvitt Trump som fenomen, en person som selv ikke har et gram av politisk overbevisning i noen retning. Å forsøke å sette Trump, eller for den del the republikanske partiet slik det fremstår i dag, inn i en normal politisk ramme er etter min mening fullstendig feilslått.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er ganske rart at man kan sitte på andre siden av jordkloden og utifra ingenting/synsing kan påstå at det har vært juks...


    Må gå av etter Biden-uttalelse

    Estlands innenriksminister Mart Helme må gå av etter å ha kalt USAs kommende president Joe Biden korrupt og hevdet at valgfusk fratok Donald Trump seieren. Helme, som tilhører det ytterliggående høyrepartiet Ekrem, fikk massiv kritikk i ettertid.
    Hadde dette vært Norge så ville Erna ha sagt: "Jeg ville ikke valgt akkurat de ordene" og ting ville fortsatt som før.

    Amundsen var fucking justisminister og han har sagt og sier ting som er verre enn dette.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Når det gjelder dekningen av Bidens valgseier var det vel ikke store forskjellen på NRK og TV2 Nyhetskanalen?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tror du overdriver vilt betydningen av politiske meninger i denne sammenhengen. Feststemningen gjaldt at vi er kvitt Trump som fenomen, en person som selv ikke har et gram av politisk overbevisning i noen retning. Å forsøke å sette Trump, eller for den del the republikanske partiet slik det fremstår i dag, inn i en normal politisk ramme er etter min mening fullstendig feilslått.
    Retorisk sett så er jeg 100% enig - de er helt galematias. Politisk sett er jeg ikke så sikker. Med unntak av feilslått kommunikasjon og politikk mht pandemien, så er det ikke så mange kontroversielle saker å "ta" Trump på - men igjen - men noen grelle unntak. Ellers står Demokratene og Rep. samlet mot Kina, og de er kanskje mer enige om innvandring enn hva som framstår i media. Demokratene vil også tillate Fracking som ble understreket va Biden - for å ta noen eks. Innholdet i den grønne pakken må vi avvente litt for å få detaljer.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte mer på NRK-journalisters reaksjon, og for den del reaksjonene i media verden over, mange av dem med en definitiv høyredreining. Det er relativt tydelig, synes jeg, at jubelen gjelder fjerningen av Trump og fjerningen av Trump alene, heller enn noen som helst refleksjon over dreining i politisk retning. Eller kanskje med et tillegg for at USA nå faktisk får en politisk retning i det hele tatt.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tenkte mer på NRK-journalisters reaksjon, og for den del reaksjonene i media verden over, mange av den med en definitiv høyredreining. Det er relativt tydelig, synes jeg, at jubelen gjelder fjerningen av Trump og fjerningen av Trump alene, heller enn noen som helst refleksjon over dreining i politisk retning. Eller kanskje med et tillegg for at USA nå faktisk får en politisk retning i det hele tatt.
    Ja, det er godt mulig at du har helt rett i det. Kanskje mye av utfordringen ligger i at man hele tiden vurderer Trump ut fra sin fatale (men effektive) reotrikk til sine kjernevelgere, og mindre på den faktiske politikken som utføres. Det jeg kan si meg enig i er at Trump har vært splittende - både i USA og utenfor USA - og at det blir fint med noe nytt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ja, det er godt mulig at du har helt rett i det. Kanskje mye av utfordringen ligger i at man hele tiden vurderer Trump ut fra sin fatale (men effektive) reotrikk til sine kjernevelgere, og mindre på den faktiske politikken som utføres. Det jeg kan si meg enig i er at Trump har vært splittende - både i USA og utenfor USA - og at det blir fint med noe nytt.
    Egentlig tror jeg ikke at NRK (samt en lang rekke andre nyhetskanaler) dreide så veldig sånn mot slutten, men det er ikke annet enn rett og rimelig at de dekker det som rent faktisk skjer; fest i gatene + bevæpnede "tapere" utenfor enkelte tellesentraler.
    De intervjuet begge leire mange ganger. Den ene leiren var på party, den andre rustet til krig. Hvordan skal du dekke dette, uten å faktisk ytre den åpenbare sannhet?
    Jeg ser lite eller ingen partiskhet i det. Dessuten har det ikke akkurat manglet saklig info omkring valgsystem, regelverk dersomhvissåfremtifall, historen bak tidligere valg, intervjuer av norske og internasjonale forskere og "eksperter", med mye mer.

    Det har lett for å komme litt mer smil i ansiktene på folk når viruset temmes, både hos mannen i gata og reporteren i studio.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For de som ikke leste advarselen om hva Trump kan finne på i sine siste dager, fra The New Republic som ble linket til tidligere i tråden:

    ".... Trump may reignite the U.S. trade wars with China and the European Union, claiming that he was carrying out his America First trade policies while also deepening the economic hole out of which a Biden administration would have to climb. The president could follow through on his threats to withdraw U.S. forces from Europe or even pull the country out of NATO entirely. And he could give Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu a parting political gift by sanctioning the formal annexation of large swaths of the West Bank, a move long forestalled by U.S. diplomatic opposition.
    ......
    There is one area where Trump would actually be following in the footsteps of his predecessors: doling out controversial pardons in the waning days of a presidency.

    ...The most obvious recipients would be those prosecuted during the Russia investigation, such as former national security adviser Michael Flynn and former Trump campaign manager Paul Manafort. But he could also try to protect all sorts of allies, such as embattled National Rifle Association leader Wayne LaPierre or former strategist Steve Bannon, from current or future investigations. He could issue blanket pardons for his adult children and top allies as a reward for their support. Trump may even follow through on his 2018 threat to pardon himself, which would be constitutionally dubious, at best. While he couldn’t insulate himself from state charges through such a maneuver, he could gamble one last time that the Supreme Court would intervene on his behalf if the Biden administration later opens an investigation.
    ......
    Perhaps the most obvious way in which Trump will respond to defeat is by firing government officials.

    ...In recent weeks, he reportedly has signaled to aides that he plans to fire multiple top national-security officials—including FBI Director Christopher Wray, CIA Director Gina Haspel, and Defense Secretary Mark Esper—after the 2020 election. And then there’s an executive order Trump signed in October that would give the White House greater flexibility in recategorizing civil servants and stripping them of legal protections—a possible prelude to a purge of high-profile civil servants like Fauci shortly before Biden takes power.

    There are less dramatic ways that Trump could still leave a lasting imprint on the nation. Federal departments rushed to finalize pending regulatory changes over the past few months so they would be enacted by the time Trump left office. The administration even cut short the 2020 census so it could submit the final count to Congress on December 31, ensuring that it would be delivered under him instead of a possible Biden administration. That maneuver, combined with the Trump administration’s efforts to exclude undocumented immigrants from the apportionment, underscores how Republicans are still trying to tilt the decennial count—and the next decade of American politics—in their favor
    .......
    Trump is ultimately a vandal; our government, a blank canvas. The likelihood that he’ll use the next few months to further deface the nation is high, but a few months of sabotage is better than four more years of it
    ."
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I hin tid, var vel et intervju med begge in i en avis hhv NRKerene Bjørn Hansen (AP) og Tom Berntzen. (H) fortalte hvor de stod poetisk eller var det politisk.?

    For egen del vil jeg trodd BH var hakket lengre til venstre men åkkesom, synes ikke det skinner så mye igjennom der. Berntzen var nøytral.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn