Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De er mennesker, med andre ord. Gjennomsnittsmennesket lyver eller "pynter på sannheten" et par ganger om dagen. Det er ingen grunn til å tro at politikere flest er så mye bedre enn oss andre.

    Men Trump er så hinsides langt over snittet med antall løgner pr dag at det bare er patologisk. Han nærmer seg 25 offentlige løgner om dagen, mer enn 10x et normalt menneske, pluss alle de han forteller til familien, staben og bekjente uten at vi får vite det. Det går ikke an å si "men alle politikere (eller mennesker) lyver" for å unnskylde det der. Mannen er ikke i nærheten av å være normal.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    De er mennesker, med andre ord. Gjennomsnittsmennesket lyver eller "pynter på sannheten" et par ganger om dagen. Det er ingen grunn til å tro at politikere flest er så mye bedre enn oss andre.

    Men Trump er så hinsides langt over snittet med antall løgner pr dag at det bare er patologisk. Han nærmer seg 25 offentlige løgner om dagen, mer enn 10x et normalt menneske, pluss alle de han forteller til familien, staben og bekjente uten at vi får vite det. Det går ikke an å si "men alle politikere (eller mennesker) lyver" for å unnskylde det der. Mannen er ikke i nærheten av å være normal.
    Nu må du vist tale for dig selv.

    I All beskedenhed så lyver jeg yderst sjældent eller nærmest aldrig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei du videreformidler bare andres løgner i god Trump stil. Han har også bare hørt noe og videreformidlet det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    USAs lite stolte tradisjon med å utnevne amatører til ambassadører har fått en liten knekk opp i Trumåp-tidene. Andelen amatrøer har steget fra 30 til 42 prosent. USA er i noe av en særstilling med å utnevne folk uten kompetanse til ambassadører. Det har fått noe underlige utslag på Island


    Den aktuelle saken som har løftet frem kritikken? Nyhetsbyrået AP beskriver den slik: «På Island, en nasjon som er så trygg at statsministeren gjør ærender på sykkel, har USAs ambassadør Jeffery Ross Gunter rystet innbyggerne med sin forespørsel om å ansette bevæpnede livvakter.»

    Gunter, en hudlege fra California som ga 100.000 dollar til Trump-innsettelsen, har også nylig lagt seg ut med islendingene om pandemien. Han ga inntrykk av at islendingene står sammen med USA om å kalle smitten for «Kina-viruset

    ...

    • I Storbritannia anklages Woody Johnson, en styrtrik farmasi-arving, for å ha forsøkt å få lagt British Open til en Trump-golfbane i Skottland. Svarte og kvinnelige ansatte ved ambassaden skal også ha klaget på sjåvinistiske og rasistiske bemerkninger.
    • I Nederland har Peter Hoekstra, et tidligere kongressmedlem, sagt at det finnes «no go»-soner i landet, og der er politikere blitt satt fyr på. I et TV-intervju nektet han for å ha sagt dette, men fikk klippet avspilt. Da benektet han fornektelsen.
    • I Danmark fikk Carla Sands, en tidligere kiropraktor og skuespiller, avlyst en markering av Natos 70-årsjubileum fordi en Trump-kritisk professor skulle tale.
    • Nåværende FN-ambassadør Kelly Craft, en tidligere PR-konsulent, var først Canada-ambassadør i 650 dager. 357 av dem ble tilbrakt i USA, størsteparten i Kentucky og Oklahoma, der hun og kullmilliardær-ektemannen har hjem.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Jepp, det er for så vidt intet nytt at amerikanerne utnevner ambassadører på politisk og ikke diplomatisk grunnlag, men Trump har definitivt tatt det hele til et nytt nivå.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Fox om Biden eehhh Trump

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Trump er totalt uegnet og bør ikke gjenvelges uansett motkandidat, men jeg skjønner ikke hvorfor demokratene ikke kunne finne en bedre, og ikke minst yngre, kandidat enn Biden.
    Fordi de rottet seg sammen for å stå opp mot Bernie som ville ha blitt kandidat om ikke alle i midten trakk seg og pekte på Biden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanskelig å hevde at Bernie Sanders (78) er yngre enn Joe Biden (77).

    At amerikansk politikk generelt ser ut som geriatrisk avdeling er en historie for seg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Trump er totalt uegnet og bør ikke gjenvelges uansett motkandidat, men jeg skjønner ikke hvorfor demokratene ikke kunne finne en bedre, og ikke minst yngre, kandidat enn Biden.
    Valget denne gang er åbenbart pest eller kolera. Historiens dårligste kandidater. Et tegn på den skrækkelige tid vi lever i med Corona viruset.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er vanskelig å hevde at Bernie Sanders (78) er yngre enn Joe Biden (77).

    At amerikansk politikk generelt ser ut som geriatrisk avdeling er en historie for seg.
    Bedre kandidat, Asbjørn, bedre kandidat.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Trump evner å splitte dette forumet like mye som han splitter USA. De samme diskusjonene går mye i repeat.

    Jeg synes skråblikket til Ola Borten Moe er interessant, selv om han ble litt tatt med buksen nede av Aftenposten på Dagsnytt 18 på mandag (da han ikke klarte å komme med konkrete eksempler på hvor norsk media har feilet i å formidle et balansert bilde av amerikansk politikk til nordmenn).


    Men, Ola Borten Moe har et poeng. Republikanere blir stemplet som idioter stort sett hele tiden. På 80-tallet ble f.eks. Reagan stemplet som idiot, mens Obama får fredsprisen uten å ha gjort noe som helst. I etterkant er det lett å se at Reagan var en sterkere og mer egnet president - som kanskje er dagens understatement.

    Dette inntrykket som sitter godt i nordmenn kommer fra et sted. Det samme slår meg når AP nærmest ser på demokratene som sitt søsterparti i USA - som for øvrig ligger milevis til høyre for de "blåblå" her hjemme. Vi prøver å forstå USA ut fra vår eget hjemland, og feiler stort på veien.

    Trump blir neppe en nye Reagan, men dekningen av ham går mye på person og retorikk og mindre på politikk.

    Oversikten over løgnene til Trump er interessante og til ettertanke, men media evner ikke å gi oss innsikt i hvorfor denne mannen faktisk har kommet til makten, og hvorfor denne retorikken fungerer i USA. Dessuten er det flere måter å lyve på. Obama ga et veldig seriøst og selvsikkert bilde av seg selv i sine perioder, men resultatene uteble i stor grad. Man kan ikke snakke seg fram til resultater, noe som også til sist innhentet ham og hans ettermæle.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Trump er totalt uegnet og bør ikke gjenvelges uansett motkandidat, men jeg skjønner ikke hvorfor demokratene ikke kunne finne en bedre, og ikke minst yngre, kandidat enn Biden.
    sannsynligvis fordi demokratene ikke er interessert i å føre en radikalt annerledes politikk enn det de gjorde under obama, og som bragte oss trump.
    å være yngre er ikke å være bedre.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Wall Street kontrollerer begge leire uansett
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    sannsynligvis fordi demokratene ikke er interessert i å føre en radikalt annerledes politikk enn det de gjorde under obama, og som bragte oss trump.
    å være yngre er ikke å være bedre.
    At USA bruker erfarne kandidater ser jeg på som en fordel. Etter min mening er det mye aldersdiskrimiering i Norge og for få seniorer i toppolitikken.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Begynner å minne litt om Sovjetunionens pre endelikt. Det var en stående vits i DDR om Sovjets Politbyrå: Vet du forskjellen mellom en krokodille og CCCP politbyrået? Krokodillen har fire ben og 48 tenner, politbyrået har 48 ben og 4 tenner.....

    Det var litt komisk da Andropov skulle begraves i 84, begravelsen skulle for første gang sendes live ut til verden, så droppet man kisten i graven ved et uhell...

    Vel.. nokså heftige lederskifter etter Bresjnev....

    Skjermbilde 2020-08-05 kl. 14.04.47.png
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Valget denne gang er åbenbart pest eller kolera. Historiens dårligste kandidater. Et tegn på den skrækkelige tid vi lever i med Corona viruset.
    Trump = pest, Biden = Kolera regner jeg med.

    Her er det enkelt å velge. Pesten dør du høyst sannsynlig av, mens kolera har dør du ikke av hvis du bare får i deg nok væske (har jeg hørt fra vanligvis godt informert hold).

    PS: Pest eller kolera er et tåpelig uttrykk
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Trump = pest, Biden = Kolera regner jeg med.

    Her er det enkelt å velge. Pesten dør du høyst sannsynlig av, mens kolera har dør du ikke av hvis du bare får i deg nok væske (har jeg hørt fra vanligvis godt informert hold).

    PS: Pest eller kolera er et tåpelig uttrykk
    Pest behandles greit med antibiotika.

    Men ja, uttrykket "pest eller kolera" er strengt tatt noe merkelig siden kolera lett behandles med nok tilføresel av vann. Da fortrinnsvis et annet vann enn det du fikk kolera av i utgangspunktet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å minne litt om Sovjetunionens pre endelikt. Det var en stående vits i DDR om Sovjets Politbyrå: Vet du forskjellen mellom en krokodille og CCCP politbyrået? Krokodillen har fire ben og 48 tenner, politbyrået har 48 ben og 4 tenner.....

    Det var litt komisk da Andropov skulle begraves i 84, begravelsen skulle for første gang sendes live ut til verden, så droppet man kisten i graven ved et uhell...

    Vel.. nokså heftige lederskifter etter Bresjnev....

    Hvor fant du den tabellen?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Diplomati på høyeste nivå:
    – Jeg har hørt begge deler, både et uhell og eksplosiver, det var åpenbart en form for eksplosiver. Men om det var en bombe som gikk av med vilje ... Jeg har hørt begge deler. Det kan ha vært et uhell, og det kan også ha vært noe veldig fornærmende, og det ville jeg ikke blitt glad for, sa USAs president Donald Trump under sin pressekonferanse om coronapandemien i USA onsdag – dagen etter at han sa at eksplosjonene så ut som «et grusomt angrep».
     
    • Trist
    Reaksjoner: MML

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    En litenbrannfakkel:
    Har Trump gjort noe bra?
    Etter mitt skjønn, uavhengig av grunnen, så var hans angrep på andre NATO lands forsvarsbudsjetter en bra ting.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Han har i hvert fall gjort det helt klart at Norge bør bli medlem i EU ASAP og at EU bør sørge for sitt eget forsvar og ikke stole på hjelp fra USA. Jeg synes det er positivt, men andre vil helt sikkert være uenig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Statsadvokaten i New York skal gi "major national announcement" klokken 11:30 New York - tid i dag. Stay tuned.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig med otare. For min del er største positive overraskelse med Trump så langt at han ikke har startet en actual shooting war ennå. Kanskje jeg la for mye vekt på den flåkjeftede krigsretorikken hans og for lite vekt på hans personlige feighet (bone spurs!), men det har gått mindre ille enn forventet.

    Ellers kan man hevde at han har levert ganske bra på GOPs oligark-agenda med skattekutt for de aller rikeste, fjerning av miljø-/arbeidsmiljørestriksjoner for bedriftene, og kutt i sosiale utgifter til de fattigste, men de færreste vil se det som noen god ting. Inkludert Trumps "base" som ble forespeilet en økonomisk populisme som omsider skulle hjelpe dem opp av hengemyra, men i stedet ble de lurt igjen. Så la oss avlede oppmerksomheten ved å snakke om Hillarys email og antifa, dere.

    Det han har vært aller best til er å raske til seg fra alle steder hvor det kan være noen dollars å hale inn. Sist ved å legge inn milliarder i corona-pakken til å bygge nytt FBI-hovedkontor rett over gaten for Trumps hotell. Kan jo ikke la kundene flytte ut av byen, og ihvertfall ikke la den tomten bli til et konkurrerende hotell, vettu.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    den amerikanske (usa) avgrunnen!
    Roughly 50 percent of white voters would vote to re-elect Republican President Donald Trump if the election were held today, according to a new poll by Hill-HarrisX.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han har i hvert fall gjort det helt klart at Norge bør bli medlem i EU ASAP og at EU bør sørge for sitt eget forsvar og ikke stole på hjelp fra USA. Jeg synes det er positivt, men andre vil helt sikkert være uenig.
    Dette er sannsynligvis det innlegget i hele tråden vedrørende Trumps agenda som jeg er mest enig i. Får bare håpe at EU klarer å inkludere Storbritannia slik at vi beholder deres Vanguard ubåter i arsenalet (selv om jeg beklager at det er nødvendig).
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn