Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Re BLM, en interessant og tankevekkende post:

    By Caroline Randall Williams

    June 26, 2020

    NASHVILLE — I have rape-colored skin. My light-brown-blackness is a living testament to the rules, the practices, the causes of the Old South.

    If there are those who want to remember the legacy of the Confederacy, if they want monuments, well, then, my body is a monument. My skin is a monument.

    Dead Confederates are honored all over this country — with cartoonish private statues, solemn public monuments and even in the names of United States Army bases. It fortifies and heartens me to witness the protests against this practice and the growing clamor from serious, nonpartisan public servants to redress it. But there are still those — like President Trump and the Senate majority leader, Mitch McConnell — who cannot understand the difference between rewriting and reframing the past. I say it is not a matter of “airbrushing” history, but of adding a new perspective.

    I am a black, Southern woman, and of my immediate white male ancestors, all of them were rapists. My very existence is a relic of slavery and Jim Crow.

    According to the rule of hypodescent (the social and legal practice of assigning a genetically mixed-race person to the race with less social power) I am the daughter of two black people, the granddaughter of four black people, the great-granddaughter of eight black people. Go back one more generation and it gets less straightforward, and more sinister. As far as family history has always told, and as modern DNA testing has allowed me to confirm, I am the descendant of black women who were domestic servants and white men who raped their help.

    It is an extraordinary truth of my life that I am biologically more than half white, and yet I have no white people in my genealogy in living memory. No. Voluntary. Whiteness. I am more than half white, and none of it was consensual. White Southern men — my ancestors — took what they wanted from women they did not love, over whom they had extraordinary power, and then failed to claim their children.

    https://www.nytimes.com/2020/06/26/opin ... acism.html
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    For meg trist og tilnærmet utrolig at dere kan sammenligne Trump med hjemlige politikere.
    Det har jeg aldeles ikke gjort.
    Jeg sa at trump var en naturlig konsekvens. Folk som Trump får ikke makt i et vakum.....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Virkeligheten er ikke slik. Skandinaviske politikere er imperfekte mennesker, de også, men de er stort sett velmenende folk som drives av pliktfølelse og ønske om å bidra til samfunnet. Det er jo ikke slik at man blir rik på å være politiker i Norge eller Sverige. Det er helt andre ting som motiverer.

    Dette var usedvanlig naivt. Politikk har blitt en lukrativ karrierevei og sikker vei til millioninntekter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    " ... men det er ingen skandinavisk politiker som ville sluppet unna med å lyve folk rett opp i fjeset, finne på sine egne "fakta", og skjelle ut alle som påpeker dette. Det må heller ikke få lov til å bli slik...."

    Å joda.... saken om Andøya vs. Evenes Flystasjon er nettopp en slik sak, hvor 2x FMIN og diverse andre politikere lirer av seg løgner på løpende bånd, - påstander som er tilbakevist både av sivile og eks militære fagfolk.... Offiserer i tjenest holder klokelig kjeft for å berge egen karriere. Situasjonen gjelder forøvrig også en rekke andre forsvarssaker....

    Gro Harlem Bruntland beskylde vel senterpartilederen for blank løgn da sistnevnte poengterte at en av følgene av EØS avtalen var sosial dumping....bare for å nevne ett eksempel. Politikere lyver hver dag og til slutt blir folk lei og "ansetter" en lystløgner i stedet.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    " ... men det er ingen skandinavisk politiker som ville sluppet unna med å lyve folk rett opp i fjeset, finne på sine egne "fakta", og skjelle ut alle som påpeker dette. Det må heller ikke få lov til å bli slik...."

    Å joda.... saken om Andøya vs. Evenes Flystasjon er nettopp en slik sak, hvor 2x FMIN og diverse andre politikere lirer av seg løgner på løpende bånd, - påstander som er tilbakevist både av sivile og eks militære fagfolk.... Offiserer i tjenest holder klokelig kjeft for å berge egen karriere. Situasjonen gjelder forøvrig også en rekke andre forsvarssaker....
    Jeg jobbet i Forsvaret for lenge siden. En viktig faktor er at nøkkelinformasjon gjerne er gradert, slik at det som kommer ut i offentligheten kan ha kraftig slagside uten at de som sitter med korrekt og fullstendig informasjon kan korrigere det offentlig. Det skaper noen unike utfordringer både når demagoger forsøker å mistenkeliggjøre noe som har vært en helt ryddig prosess, og når politikere har latt seg friste til å la industri- og distriktspolitiske hensyn få forrang over militære hensyn. Det er ikke alltid lett å vite hva som er hva ut fra mediedekningen. Dessverre er man spesielt avhengig av at de involverte har integritet i slike saker, og at de kontrollmekanismene som finnes fungerer. Noen ganger kan man også fundere på kompetansen hos en del av de involverte, eksempelvis i helikopteranskaffelser, men det er forsåvidt en ærlig sak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette var usedvanlig naivt. Politikk har blitt en lukrativ karrierevei og sikker vei til millioninntekter.
    Nah. Jeg kjenner mange nok i det politiske miljøet godt nok til å vite hvilken levestandard de har råd til, sammenlignet med omtrent like kvalifiserte folk som har valgt enten en karriere i det private eller en lederkarriere i det offentlige. Det er rått parti. Politikk er ikke en lukrativ karrierevei, det er ikke en sikker vei til noe som helst, og aller minst en sikker vei til millioninntekter. Jeg valgte bort en politisk karriere, også fordi inntjeningen ikke står i noe som helst forhold til den personlige belastningen for en selv og familien. Jeg har stor respekt for de som likevel velger å gjøre en slik innsats for landet. Jeg vet hva det koster.

    Det er likevel klart at en statsråd tjener mer enn en vaskehjelp, og at en eks-statsråd har fått solid ledererfaring som åpner en del andre dører, men det er noe annet. Skulle bare mangle.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    De fleste politikere er broilere og er til nød halvstuderte. Mange av dem har aldri hatt en ordinær jobb, og vil neppe ha fått en uten nettverk. Dette er er karrierevalg og har ingenting med ønske om å bidra til samfunnet å gjøre. (At det finnes unntak kan så være). Det er derfor vi risikerer folk som Trump som resultat.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å? Det finnes eksempler, men det er også eksempler på stortingsrepresentanter med f eks doktorgrad i mikrobiologi og mange års yrkeserfaring i business og akademia, og som stiller opp for å bidra i en periode eller to før de går tilbake til faget sitt.

    Koblingen til Trump tror jeg du må forklare en gang til. I det amerikanske systemet er det snarere slik at du først må ha lagt deg opp noen millioner i business for i det hele tatt å ha råd til å drive valgkamp. Du finner ikke så mange «broilere» der.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    De fleste norske politikere sitter i et eller annet kommunestyre, får labert betalt og har det som en bigeskjeft til sin vanlige jobb..
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Rimelig mange barnehageassistenter og noen "kunstnere" finner man og.... ie stemmekveg,,....
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    CNN; W.H. claims world looking at U.S. as "leader" on Covid -19
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rimgelig mange barnehageassistenter og noen "kunstnere" finner man og.... ie stemmekveg,,....
    En del av vårt system er proporsjonal representasjon. Når partiene setter sammen nominasjonslister er det ganske mange hensyn å ta til alle mulige fordelingskriterier. Yrkesbakgrunn og utdannelse er to av dem. Det gjør at både kommunestyrene og Stortinget er nokså brokede forsamlinger. Det er en feature, ikke en bug.

    USA (og UK) fungerer annerledes, og jeg vil ikke bytte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et definitivt problem er at antallet "yrkespolitikere" uten annen yrkeserfaring er sterkt økende. Det bør være nok av eksempler i sittende regjering, - alt fra "operasjon Dagsverk", lærling på hotell, deltidsselger i blomsterbutikk, - bare for å nevne noen...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn.

    Ok, men behøver man sende en delegasjon av disse noksagtene til Sverige (42) for å "se på" nye skapdører som planlegges byttet ut på en offentlig instutisjon samt en delegasjon på 36 som reiser til Paris for å finne farger til det samme?

    Make My Day...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg forsvarer da ikke alt som blir gjort, og komitéreisene kan ofte fremstå som nokså overflødige, men hovedpoenget er fortsatt at det er bare tull å påstå at norske politikere er gjennomgående korrupte eller at de drives av egeninteresse. Utskudd finnes, men hovedtrekket er at vi skal prise oss lykkelige over vårt politiske system og de som velger å ta politiske verv i Norge. Som jeg har sagt flere ganger før: når jeg ser noen klage over hvor ille alt er i Norge tenker jeg at vedkommende umulig kan ha vært mye utenlands, stakkars.

    Men akkurat formålet med de delegasjonene du nevner kan du gjerne dokumentere. Historien virker liksom for god til å være sann.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fyren som fortalte dette trakk seg ut av politikken pga all korrupsjon og kokkelimonke... men det er mye mer og verre.. mye, mye verre...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vi merker oftest ikke så mye til denne korrupsjonen før den dekorerer mediaforsidene. Problemet er alt som aldri ser dagen lys - den store mengden - av forskjellige grunner...
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Trump er da en raring med hang til Golf, men gud bedre hvor mye bedre enn dette alternativet. Progressive ramler ut av "universitetene" som smaleperler fra en rabiesbetent søye.


    Kjære Gud, frels oss fra de progressive!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi merker oftest ikke så mye til denne korrupsjonen før den dekorerer mediaforsidene. Problemet er alt som aldri ser dagen lys - den store mengden - av forskjellige grunner...
    Men likevel kritiserer du dommen mot Eirik Jensen, et vaskeekte eksempel på en korrupt purk. Når et system er basert på såpass stor grad av tillit som vårt er det også nødvendig at tillitsbrudd straffes nådeløst. Da tenker jeg du enten får dokumentere antydningene dine, gjerne i form av politianmeldelse med krav om etterforskning og straff for de involverte, eller slutte å spre rykter og halvkvedede viser.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Korrupt skurk? det vet du ingenting om.

    Jeg har tidligere gått igjennom åpenbare hull i etterforskning, tiltale og dermed dom og gidder ikke dra det en gang til.

    Forøvrig ankes dommen mot ham på alle punkter.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Korrupt skurk? det vet du ingenting om.

    Jeg har tidligere gått igjennom åpenbare hull i etterforskning, tiltale og dermed dom og gidder ikke dra det en gang til.

    Forøvrig ankes dommen mot ham på alle punkter.
    Du har ikke gått igjennom noen ting, du har bare skrevet om hva du synser.

    Da mangler det bare at ankeutvalget slipper alt igjennom til HR. Og det gjør de sikkert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Korrupt skurk? det vet du ingenting om.

    Jeg har tidligere gått igjennom åpenbare hull i etterforskning, tiltale og dermed dom og gidder ikke dra det en gang til.

    Forøvrig ankes dommen mot ham på alle punkter.
    Kan ikke se at du har svart på et eneste spørsmål om det i den aktuelle tråden. Ja, dommen ankes, men det er et langskudd. Jeg tipper Høyesterett vil avvise anken. At Jensen er en korrupt purk (og skurk) fremgår med all tydelighet av SMS-utvekslingene. Han får det han fortjener, og så kan du enten dokumentere påstander om korrupsjon eller la være å komme med antydninger, rykter og halvkvedede viser. Korrupte politikere og tjenestemenn skal i fengsel, men beskyldninger om korrupsjon må ikke bli et universalargument på samme måte som når Putin knebler opposisjonen i Russland. Put up or shut up, som de sier på den andre siden av Atlanteren.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    uansett gutter; vi har mer enn nok korrupsjon å snakke om i denne tråden om vi ikke skal ta med vår egne lokale helt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Fyren som fortalte dette trakk seg ut av politikken pga all korrupsjon og kokkelimonke... men det er mye mer og verre.. mye, mye verre...
    Fullt og helt enig med Asbjørn. Det er spekulasjoner og konspirasjonsteorier som dine, som skaper muligheter for folk som Trump.

    Heresay og pølseprat uten substans.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Nei, jeg forsvarer da ikke alt som blir gjort, og komitéreisene kan ofte fremstå som nokså overflødige, men hovedpoenget er fortsatt at det er bare tull å påstå at norske politikere er gjennomgående korrupte eller at de drives av egeninteresse. Utskudd finnes, men hovedtrekket er at vi skal prise oss lykkelige over vårt politiske system og de som velger å ta politiske verv i Norge. Som jeg har sagt flere ganger før: når jeg ser noen klage over hvor ille alt er i Norge tenker jeg at vedkommende umulig kan ha vært mye utenlands, stakkars.

    Men akkurat formålet med de delegasjonene du nevner kan du gjerne dokumentere. Historien virker liksom for god til å være sann.
    36 mennesker til Paris for å finne en farge. Særlig. Bløff og tøvprat, som aldri kommer til å bli dokumentert. Men enkelte klarer bare ikke slippe troen på sånne bisarre fantasihistorier.
    Virkeligheten i norsk offentlighet: Jeg pleide å levere en eske konfekt til en offentlig kunde (til alle på kontoret) før hver jul. For noen år siden ringte kontorsjefen, og ba meg ikke gjøre det mer, da de var bekymret for at dette var i strid med korrupsjonsreglementet. Sånn fungerer folk der ute. 36 mennesker hadde ikke en gang giddet ta et møte for å bestemme en farge, historien faller på sin egen urimelighet.
    Tilbake til Trump, som uten blygsel serverer akkurat sånne dustehistorier hele tiden, og mange viser seg altså å tro på det.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    36 mennesker til Paris for å finne en farge. Særlig. Bløff og tøvprat, som aldri kommer til å bli dokumentert. Men enkelte klarer bare ikke slippe troen på sånne bisarre fantasihistorier.
    Virkeligheten i norsk offentlighet: Jeg pleide å levere en eske konfekt til en offentlig kunde (til alle på kontoret) før hver jul. For noen år siden ringte kontorsjefen, og ba meg ikke gjøre det mer, da de var bekymret for at dette var i strid med korrupsjonsreglementet. Sånn fungerer folk der ute. 36 mennesker hadde ikke en gang giddet ta et møte for å bestemme en farge, historien faller på sin egen urimelighet.
    Tilbake til Trump, som uten blygsel serverer akkurat sånne dustehistorier hele tiden, og mange viser seg altså å tro på det.
    Dette har jeg fra en høyt respektert politiker på høyt nivå som valgte å gå ut av politikken nettopp på grunn av slike ting. Your choice.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht Jensen. Svarene får vi nok når saken når høyesterett. Da er treningsrunden over. Det fine er at Cappelen anker og - slik at han risikere flere år innafor...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette har jeg fra en høyt respektert politiker på høyt nivå som valgte å gå ut av politikken nettopp på grunn av slike ting. Your choice.
    Ryktespredning uten kildehenvisning eller dokumentasjon, altså. Hvis du forteller oss når dette skjedde og hvilken komité det var kan vi sikkert finne både programmet for reisen og deltagerlisten. Jeg ser ikke bort fra at det var et par andre agendapunkter også.

    Du finner listen over Stortingets komité- og delegasjonsreiser her:
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Mht Jensen. Svarene får vi nok når saken når høyesterett. Da er treningsrunden over. Det fine er at Cappelen anker og - slik at han risikere flere år innafor...
    Det er jo ikke sikkert at ankeutvalget slipper igjennom alt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Dette har jeg fra en høyt respektert politiker på høyt nivå som valgte å gå ut av politikken nettopp på grunn av slike ting. Your choice.
    My chioce er at JEG har det ikke fra noen andre enn som en annenhånds påstand fra en anonym deltaker på et hifi-forum, uten noen backing eller dokumentasjon. Hvorfor i alle dager skulle jeg tro på noe sånt? Ville du trodd på det i tilsvarende setting?

    Fullt mulig "en høyt respektert politiker på høyt nivå" har sagt noe sånt til deg, det kan jeg godt kjøpe, men ikke f... om det er HELE historien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ ...og det der er fra republikanere. Lincoln selv ville ikke vært imponert over å se at partiet hans er overtatt av noen med forsvar av monumenter over sydstatsgeneraler som fanesak. Det var nettopp disse folkene Lincoln førte krig mot og beseiret.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    WHO's who....
    trumpdolf.gif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn