Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Men det store spørsmålet er, hvorfor er det i stor grad høyresiden som står for de fleste konspirasjonene? Ikke at det ikke finnes på venstresiden, men de fleste ravgale teoriene kommer fra Drumpht minons...hvorfor?
    Eller tar jeg feil?
    Og isåfall, vis meg at jeg tar feil.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Problemet
    Synd, men vi vet jo at det finnes plenty konspirasjonsteoretikere her i landet også. Eller for den del her i tråden. Og selv om jeg til dags dato ikke har møtt et eneste menneske som har vedkjent seg å like Trump så må jo slike finnes også.
    Jeg tror mange har et mer nyansert syn på Trump eller Biden. De begge kommer med pros and cons.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men det store spørsmålet er, hvorfor er det i stor grad høyresiden som står for de fleste konspirasjonene?

    Tja, man har jo dette studiet fra University College London i 2011, som kan være en av flere årsaker.

    Edit: det viser at unge konservative studenter jevnt over har en større amygdala enn resten av studentmassen. Dette er strukturen i hjernen som styrer "fight or flight" responsen og en større amygdala indikerer en forhøyet fryktrespons. Jeg tipper at man ville finne nøyaktig det samme om man scannet hjernene til konspirasjonsteoretikere og andre som ser fare, djevler og demoner i hver skygge.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg må bare innrømme at jeg har store problemer med å finne upsides ved Trump, men downsides ved Biden er ikke noe problem.
    Hehe, vel ja.. Jeg tenker i det minste at flere amerikanere åpenbart ser en fordel i hvordan Trump har styrt økonomien. Den kalddusjen han har vært for USA er kanskje den største fordelen - mht. at de nå åpenbart setter mer pris på demokratiet - samt at flere fattige mennesker i ruststatene nok blir mer hensyntatt framover. Trump er den første som ga dem en liten økning i reallønnen siden 70-tallet, og er mer realistisk mht hvordan man skal skape jobber til disse. Den grønne pakken til Biden framstår som uklart for meg, samtidig som at USA faktisk har kuttet i CO2-utslipp under Trump.

    Jeg tenkte selv at Biden kunne ha et problem om amerikanerne stemmer med lommeboken. Det ser ut til at det holder likevel - men det er et alvorlig singal til demokratene at Trump faktisk nesten klarte å komme i mål etter disse 4 årene - med et lite forbehold om at Trump faktisk klarer å klamre seg fast til makten.

    Den store fordelen med Biden er at USA kan trekke pusten litt - og det er vel kanskje på tide. Perosnlig er jeg mest skeptisk til hvordan Harris kan klare å lykkes som president hvis Biden ikke holder ut i 4 år, spesielt mht utenrikspolitikk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig med det meste der, men ikke i at valget viser at det settes mer pris på demokratiet. Jeg tenker heller at 50% har stemt i ren desperasjon etter å bli kvitt Trump, mens 50% har stemt i ren desperasjon etter å beholde Trump.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    ˆˆ
    Forutsatt at Biden vinner:

    ikke tenk så mye på dette. verden kommer til å være helt annerledes uten D. J.aaackass Trunk og JA-rævsprekkpisserene hass. Det virker ikke som rep klanen hans forøverig har hatt så enkelt forhold til Tosken. alt for mye har vel dreiet seg om TBunk og hans interesser såvel økonomisk som prestisje.

    Når Dumboklikken er ute vil jeg tro alle som driver med politikk både i USA og "verden" forøvrig senker skuldrene og kommer seg videre.

    My Twin DassLocks...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hehe, vel ja.. Jeg tenker i det minste at flere amerikanere åpenbart ser en fordel i hvordan Trump har styrt økonomien. Den kalddusjen han har vært for USA er kanskje den største fordelen - mht. at de nå åpenbart setter mer pris på demokratiet - samt at flere fattige mennesker i ruststatene nok blir mer hensyntatt framover. Trump er den første som ga dem en liten økning i reallønnen siden 70-tallet, og er mer realistisk mht hvordan man skal skape jobber til disse. Den grønne pakken til Biden framstår som uklart for meg, samtidig som at USA faktisk har kuttet i CO2-utslipp under Trump.

    Jeg tenkte selv at Biden kunne ha et problem om amerikanerne stemmer med lommeboken. Det ser ut til at det holder likevel - men det er et alvorlig singal til demokratene at Trump faktisk nesten klarte å komme i mål etter disse 4 årene - med et lite forbehold om at Trump faktisk klarer å klamre seg fast til makten.

    Den store fordelen med Biden er at USA kan trekke pusten litt - og det er vel kanskje på tide. Perosnlig er jeg mest skeptisk til hvordan Harris kan klare å lykkes som president hvis Biden ikke holder ut i 4 år, spesielt mht utenrikspolitikk.
    At det finnes sider ved Trump administrasjonen som er bra, forklarer ikke hvorfor det kan se ut som de tyr til konspirasjoner i langt større grad enn hva motparten gjør. Retorikken er også helt annerledes enn hos motparten. Hvorfor?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at NRK er flinke på å få fram detaljene rundt mulighehetene til Biden, men de går ikke inn i detaljer der hvor det er en liten mulighet for Trump.
    Gitt at Arizona er blått trenger Biden bare én stat til. Han har gode muligheter i Georgia, Nevada og muligens Pennsylvania. For å komme til 270 må Trump vinne alle de gjenstående, og sjansen for det er ikke særlig stor.

    Jeg ser ikke helt problemet med å fokusere på mulighetene til Biden. Det er i de statene han ligger godt an at valget vil bli avgjort. Veien til Trumps seier er vesentlig lengre og vesentlig mindre sannsynlig. Mye må endre seg før det blir relevant å snakke om at Trump ligger godt an.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Trump sår tvil om det demokratiske systemet i USA. Det må være historisk av en president...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanskelig å si at folket eller republikanerne har vendt Trump ryggen. Det har vel aldri vært flere som har levert inn stemme i et presidentvalg noensinne (eller...?), og når ca halvparten av de går til Trump betyr vel det også at han har mer støtte (målt i antall hoder) enn noen annen presidentkandidat har hatt. Med unntak av Biden da, dersom han får flest stemmer.
    Det jeg mener er at toparti-systemet gjør det veldig vanskelig å krysse over i motsatt leir, for vanlige velgere. Ellers er det tydelig at meldingene fra ulike republikanske ledere, på delstats- og kongressnivå, viser distansering fra Trumps påstander og påfunn nå. Delstatsforsamlingen i PA, som innførte flere regler før valget som skulle skape vansker under opptellingen, har nå gått ut og meldt at de ikke vil følge presidentens anmodninger/krav.

    At rundt 70 millioner amerikanere kan se på de siste fire årene og mene at fire til er hva landet trenger vil være mat for akademikere og media i årevis. Dan Froomkin, anerkjent reporter som hadde White House Watch under Bush/Obama for Washington Post, mener at journalistene simpelthen ikke har dekket USA som det er, men en USA-fiksjon som politikerne har skapt. Han appellerer til sine kolleger om at de må i gang med et enormt prosjekt for å rette opp hva de har stelt i stand, med sine reportasjer. USA er et dypt rasistisk samfunn, med en mengde delstater som fortsatt er i gang med å utkjempe borgerkrigen -- det er en ubehagelig sannhet som man ikke har tatt et oppgjør med. Demokratene anses å stå på feil side i den krigen, av dem som stemmer på republikanerne -- og på Trump.

    Robert Karos fantastiske biografi over Lyndon B. Johnson er den beste beskrivelsen jeg har kommet over når det gjelder denne splittelsen og hvor dyp den var (og hvorfor den fortsatt er dyp. Bindene om borgerrettighetskampen sier alt).
    Kortversjonen er filmen All it takes med Cranston som LBJ, sørstatspolitikerne fremstilles så man tror det er overdrevet, men man gjorde det helt autentisk. Det er ikke mange tiår siden slike utsagn var noe man kom med i Kongressen. Og nå kommer man med dem igjen.

    Dan Froomkin - et utdrag:

    I was so wrong. I was so naïve.

    I thought that if mainstream journalists were simply more courageous about calling out Donald Trump for who he really is — and more assertive about confronting disinformation — then the American public would overwhelmingly reject him.

    The journalism disappointed. Reporters too often normalized Trump’s conduct and covered the campaign more or less like any other — rather than one in which the choice was between a return to norms and a failed state. Their passive truth-tellingwas no match for the aggressive lies of Fox News and the right-wing media ecosystem.

    But that doesn’t explain the fact that nearly half of the American public affirmatively voted for Donald Trump – way more voters, in fact, than in 2016 — and did it during the middle of a pandemic that he is disastrously mismanaging, for good measure.

    Whether Joe Biden can eke out a win or not doesn’t change the fact that an extremely large subsection of our fellow Americans is that deluded, racist, and/or eager to submit to a strongman.

    So it’s no longer enough for journalists to simply do a better job.

    We’ve got to take on some new jobs.

    It’s no longer enough to passively and politely chronicle what’s happening.

    We need to delve deeply into the pathology of this huge chunk of American voters.

    Pluralism is a legitimate journalistic value, and it is under attack.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Some old dogs just can't be taught new tricks. Pelosi er jo selve definisjonen på "same old, same old", politisk ineffektivitet og inaktivitet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    At det finnes sider ved Trump administrasjonen som er bra, forklarer ikke hvorfor det kan se ut som de tyr til konspirasjoner i langt større grad enn hva motparten gjør. Retorikken er også helt annerledes enn hos motparten. Hvorfor?

    Fordi motparten reprsenterer forjævligseringa. I likhet med norske politikere innestår de seg ikke for konsekvensene av politikken som føres. Derfor leter folk etter mening i alternative teorier....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det jeg mener er at toparti-systemet gjør det veldig vanskelig å krysse over i motsatt leir, for vanlige velgere. Ellers er det tydelig at meldingene fra ulike republikanske ledere, på delstats- og kongressnivå, viser distansering fra Trumps påstander og påfunn nå. Delstatsforsamlingen i PA, som innførte flere regler før valget som skulle skape vansker under opptellingen, har nå gått ut og meldt at de ikke vil følge presidentens anmodninger/krav.

    At rundt 70 millioner amerikanere kan se på de siste fire årene og mene at fire til er hva landet trenger vil være mat for akademikere og media i årevis. Dan Froomkin, anerkjent reporter som hadde White House Watch under Bush/Obama for Washington Post, mener at journalistene simpelthen ikke har dekket USA som det er, men en USA-fiksjon som politikerne har skapt. Han appellerer til sine kolleger om at de må i gang med et enormt prosjekt for å rette opp hva de har stelt i stand, med sine reportasjer. USA er et dypt rasistisk samfunn, med en mengde delstater som fortsatt er i gang med å utkjempe borgerkrigen -- det er en ubehagelig sannhet som man ikke har tatt et oppgjør med. Demokratene anses å stå på feil side i den krigen, av dem som stemmer på republikanerne -- og på Trump.

    Robert Karos fantastiske biografi over Lyndon B. Johnson er den beste beskrivelsen jeg har kommet over når det gjelder denne splittelsen og hvor dyp den var (og hvorfor den fortsatt er dyp. Bindene om borgerrettighetskampen sier alt).
    Kortversjonen er filmen All it takes med Cranston som LBJ, sørstatspolitikerne fremstilles så man tror det er overdrevet, men man gjorde det helt autentisk. Det er ikke mange tiår siden slike utsagn var noe man kom med i Kongressen. Og nå kommer man med dem igjen.

    Dan Froomkin - et utdrag:

    I was so wrong. I was so naïve.

    I thought that if mainstream journalists were simply more courageous about calling out Donald Trump for who he really is — and more assertive about confronting disinformation — then the American public would overwhelmingly reject him.

    The journalism disappointed. Reporters too often normalized Trump’s conduct and covered the campaign more or less like any other — rather than one in which the choice was between a return to norms and a failed state. Their passive truth-tellingwas no match for the aggressive lies of Fox News and the right-wing media ecosystem.

    But that doesn’t explain the fact that nearly half of the American public affirmatively voted for Donald Trump – way more voters, in fact, than in 2016 — and did it during the middle of a pandemic that he is disastrously mismanaging, for good measure.

    Whether Joe Biden can eke out a win or not doesn’t change the fact that an extremely large subsection of our fellow Americans is that deluded, racist, and/or eager to submit to a strongman.

    So it’s no longer enough for journalists to simply do a better job.

    We’ve got to take on some new jobs.

    It’s no longer enough to passively and politely chronicle what’s happening.

    We need to delve deeply into the pathology of this huge chunk of American voters.

    Pluralism is a legitimate journalistic value, and it is under attack.
    Og denne USA-fiksjonen, fake news, ble gjort mulig under Reagon da journalister ble sluppet fri til å skrive alle mulige løgner. Uten endringen som skjedde da så kunne ikke løgnmaskinen Fox News eksistert.

    Fox news er saksøkt for sine spredning av løgner og høyesterett har kommet frem til at FoxN ikke trenger å rapportere virkeligheten.


    Et land får de styresmaktene de fortjener. USA fortjener Trump. Han er ikke annet enn et symptom.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Some old dogs just can't be taught new tricks. Pelosi er jo selve definisjonen på "same old, same old", politisk ineffektivitet og inaktivitet.
    Pelosis personlige formue er på USD114 millioner. Hun er det 6. rikeste medlemmet av Huset og det 10. rikeste medlemmet i Kongressen.

    The California Democrat is worth an estimated $114 million, according to her 2018 personal financial disclosure, making her one of the wealthiest members of Congress.

    Federal lawmakers report a range for their wealth but not exact amounts. That means the maximum amount that Pelosi had in assets in 2018 was $257 million and the maximum had she had in liabilities was $97 million, making her net worth no higher than $160 million. At a minimum, Pelosi has $54 million in assets and $20 million in liabilities, for a net worth of about $34 million.

    ===
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, vel ja.. Jeg tenker i det minste at flere amerikanere åpenbart ser en fordel i hvordan Trump har styrt økonomien. Den kalddusjen han har vært for USA er kanskje den største fordelen - mht. at de nå åpenbart setter mer pris på demokratiet - samt at flere fattige mennesker i ruststatene nok blir mer hensyntatt framover. Trump er den første som ga dem en liten økning i reallønnen siden 70-tallet, og er mer realistisk mht hvordan man skal skape jobber til disse. Den grønne pakken til Biden framstår som uklart for meg, samtidig som at USA faktisk har kuttet i CO2-utslipp under Trump.

    Jeg tenkte selv at Biden kunne ha et problem om amerikanerne stemmer med lommeboken. Det ser ut til at det holder likevel - men det er et alvorlig singal til demokratene at Trump faktisk nesten klarte å komme i mål etter disse 4 årene - med et lite forbehold om at Trump faktisk klarer å klamre seg fast til makten.

    Den store fordelen med Biden er at USA kan trekke pusten litt - og det er vel kanskje på tide. Perosnlig er jeg mest skeptisk til hvordan Harris kan klare å lykkes som president hvis Biden ikke holder ut i 4 år, spesielt mht utenrikspolitikk.
    For fattige mennesker i rustbeltet som har fått det litt bedre er det et naturlig valg å stemme Trump. For hvite menn med lang utdanning, store stereoanlegg, som befinner seg langt oppe i Maslows behovspyramide burde det være lett å forstå. At så mange som bortimot 50% stemmer på en så manipulativ og lite sympatisk president burde ikke bare føre til avsky, men analyse.

    I en så polarisert situasjon som den foreliggende blir det spennende å se om det kan bli forsoning eller ytterligere polarisering og uroligheter fremover. De som ønsker forsoning bør tenke igjennom, om latterliggjøring og hat av den tapende part er det som skal til. Eller om det "utrolig nok" bidrar til en ytterligere skjerping av konfliktnivået.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    For fattige mennesker i rustbeltet som har fått det litt bedre er det et naturlig valg å stemme Trump. For hvite menn med lang utdanning, store stereoanlegg, som befinner seg langt oppe i Maslows behovspyramide burde det være lett å forstå. At så mange som bortimot 50% stemmer på en så manipulativ og lite sympatisk president burde ikke bare føre til avsky, men analyse.

    I en så polarisert situasjon som den foreliggende blir det spennende å se om det kan bli forsoning eller ytterligere polarisering og uroligheter fremover. De som ønsker forsoning bør tenke igjennom om latterliggjøring og hat er det som skal til. Eller om det "utrolig nok" bidrar til en ytterligere skjerping av konfliktnivået.
    Og jeg tipper at svaret på analysen heter "policies".

    De bryr seg ikke så mye om det er en rabiat orangutang som sitter som president, men hva presidenten faktisk får gjennomført.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det tror jeg er omtrent 100% korrekt Larson.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Og jeg tipper at svaret på analysen heter "policies".

    De bryr seg ikke så mye om det er en rabiat orangutang som sitter som president, men hva presidenten faktisk får gjennomført.
    Og den kortsiktige målestokken i så måte er "har vi mat i dag?", eller hvordan går det "min 401K" etc.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Det koker vel ned i mange tilfrller til FYIGM
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    TV2 kårer Biden som vinner da han tar Pensylvania :)

    Edit: 5594 flere stemmer til Biden nå ifølge Fox
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Forhåndsstemmene, de "ulovlige", er vel så avgjørende, og mange, nettopp på grunn av at ansvarlige stemmeberettigede har tatt sitt samfunnsansvar, og benyttet den muligheten, på grunn av den alvorlige coronosituasjonen USA befinner seg i, på tross av Trump's holdning til denne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk.
    In conversations with allies in recent days, President Trump has said he has no intention to concede the election to Joe Biden, even if his path to a second term in office is effectively blocked by losses in places like Georgia and Pennsylvania.

    Aides, including his chief of staff Mark Meadows, have not attempted to bring Trump to terms of what’s happening and have instead fed his baseless claim that the election is being stolen from him.

    Trump’s allies have grown concerned that someone is going to have to reckon with the President that his time in office is potentially coming to an end, though they have not decided who should be the one to do it. There has been talk of potentially Jared Kushner or Ivanka Trump doing so, sources said.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Hehe, vel ja.. Jeg tenker i det minste at flere amerikanere åpenbart ser en fordel i hvordan Trump har styrt økonomien.
    ...
    Jeg funderer om demokratene hadde tjent på å fortelle folket hvordan Trump sin håndtering av økonomien i praksis vil fungere for dem når han trykker penger og gir smuler til velgerne. Det er jo mange røster som ønsker å se på mulig for annen verdensvalutta enn dollaren.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Da ryktes det via Fox News at The Donald skal innrømme nederlaget etter råd fra sine rådgivere.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg funderer om demokratene hadde tjent på å fortelle folket hvordan Trump sin håndtering av økonomien i praksis vil fungere for dem når han trykker penger og gir smuler til velgerne. Det er jo mange røster som ønsker å se på mulig for annen verdensvalutta enn dollaren.

    Jeg tror ingen av sidene lar seg fortelle noe som helst av den andre, uansett hvor åpenbar, innlysende og underbygd fortellingen er.

    Trump’s allies have grown concerned that someone is going to have to reckon with the President that his time in office is potentially coming to an end, though they have not decided who should be the one to do it. There has been talk of potentially Jared Kushner or Ivanka Trump doing so, sources said.

    De kan spørre meg. Jeg slår glatt på tråden til det hvite huset.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har jeg ingen tro på, John Roberts meldte for 30 min siden at ingen slike planer foreligger.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    For fattige mennesker i rustbeltet som har fått det litt bedre er det et naturlig valg å stemme Trump. For hvite menn med lang utdanning, store stereoanlegg, som befinner seg langt oppe i Maslows behovspyramide burde det være lett å forstå. At så mange som bortimot 50% stemmer på en så manipulativ og lite sympatisk president burde ikke bare føre til avsky, men analyse.

    I en så polarisert situasjon som den foreliggende blir det spennende å se om det kan bli forsoning eller ytterligere polarisering og uroligheter fremover. De som ønsker forsoning bør tenke igjennom, om latterliggjøring og hat av den tapende part er det som skal til. Eller om det "utrolig nok" bidrar til en ytterligere skjerping av konfliktnivået.
    Tankegangen og realitetsforståelsen til amerikanerne er ikke til å forstå. Faktum er at i løpet av de siste 20-30 årene har de fattige stort sett blitt fattigere, middelklassen har stått på stedet hvil i kjøpekraft, mens de rike har blitt mye rikere.
    I Norge (og skandinavia) med vårt sosialdekokratiske system har de aller fleste fått en betydelig høyere velstand i samme periode. Årsaken til dette er blant annet høy tillit mellom stat og borger, sterke fagforeninger, høy transparens, lite korrupsjon, utdanningssystem som gir alle en god mulighet osv osv.

    Men summen av alt det som gir velstand og lykke for oss i norden kan oppsummeres i ett ord for amerikanerne: Sosialisme! Og dette er et negativt ladet ord for de fleste.
    Når skal folket i USA stille seg spørsmålet; Hva er det som fungerer, gitt hvor du vil hen?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når skal folket i USA stille seg spørsmålet; Hva er det som fungerer, gitt hvor du vil hen?

    En liten håndfull (relativt sett) spør seg jo allerede, men den jevne amerikaner vet så godt som ingenting om verden utenfor Nord-Amerika og slett ikke noe om hvordan andre land har oppnådd den levestandarden de har. For den del tror de stort sett ikke på at det finnes andre land hvor folk har bedre og tryggere liv enn i USA. Da blir det også vanskelig å forsøke å svare på spørsmålet, om det skulle falle en inn å spørre.

    For min egen del tror jeg det må bli en god del verre enn det allerede er før virkelige endringer presser seg frem. Det skjer ikke i kommende presidentperiode i alle fall.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tankegangen og realitetsforståelsen til amerikanerne er ikke til å forstå. Faktum er at i løpet av de siste 20-30 årene har de fattige stort sett blitt fattigere, middelklassen har stått på stedet hvil i kjøpekraft, mens de rike har blitt mye rikere.
    I Norge (og skandinavia) med vårt sosialdekokratiske system har de aller fleste fått en betydelig høyere velstand i samme periode. Årsaken til dette er blant annet høy tillit mellom stat og borger, sterke fagforeninger, høy transparens, lite korrupsjon, utdanningssystem som gir alle en god mulighet osv osv.

    Men summen av alt det som gir velstand og lykke for oss i norden kan oppsummeres i ett ord for amerikanerne: Sosialisme! Og dette er et negativt ladet ord for de fleste.
    Når skal folket i USA stille seg spørsmålet; Hva er det som fungerer, gitt hvor du vil hen?
    Kløften mellom fattig og rik har akselerert siden 80 tallet. I etterkant av finanskrisen mistet mange mennesker hjemmene sine mens finans på Wall Street som bar skylden ble reddet av myndighetene. Dette har skapt dyp mistro. Det er ikke mangel på samrøre mellom finans og politikken. Vi får håpe demokratene nå klarer å motbevise grunnlaget for mistroen gjennom å få til reell omfordeling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn