Sosialisme/kommunisme er en vederstyggelighet. Den fører til armod og diktatur. Det er ikke noe å diskutere. Dens historikk taler for seg, jfr ovennevnte liste over alle land hvor dette har vært forsøkt. At noen skrullinger her til lands (Rødt/SV/APs venstrefløy) fortsatt lefler med denne ideologien i 2026 er for meg et mysterium. Selv Kina har forlatt disse prinsippene. Etter at Kina gikk over til kapitalistisk næringsliv, har velstanden skutt i været. Da kineserne tillot noen å bli skikkelig rike, så ble fellesskapskaka større. Vinn-vinn. Dessverre har den gamle partiledelsen klart å beholde makta, så landet for øvrig er et helvetes diktatur. Sosialister/kommunister er seg selv like. Jfr. også den politiske ledelsen i dagens Russland. Rottepakk!
For øvrig ser jeg at jeg har plumpet uti en tråd om Trumps presidentskap. Han har noen gode poenger, men i sum faller han igjennom i mine øyne, så min antipati for sosialismen burde muligens debatteres i en annen tråd. Denne tråden blir feil arena.
-Ah, en klassisk whatabout-finte! Dette er allmennkunnskap, og lite relatert til næringslivets rammebetingelser: USA har (for) mange fengslede primært pga sin «War on drugs», kombinert med det hardhendte 3-strike lovverket og praksisen med tilståelsesrabatt.
Noe av dette henger vel igjen fra pionertidens USA. «Her kan du gjøre hva du vil, men rører du hesten min så blir du skutt».