Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.850
    Man kan faktisk sette det enda mer på spissen og si at sosialismen kun kan fungere som en protestbevegelse mot markedsøkonomi.
    Rendyrket Sosialisme/kommunisme (planøkonomi) ligger på historiens søppelhaug. Alle land som har prøvd, har rasert nasjonaløkonomien eller lever i fattigdom.

Forklaringen er enkel: Sosialismens hovedfokus på fordeling (likhet, rettferdig, idealisme, bla bla) gjør at verdiskapningen går i dass, og mindre til alle.
    Markedsøkonomiens fokus på foredling, gir vekst og mer til alle. En større kake å dele.

HISTORIE
    Sovjetunionen (USSR)
    Øst-Tyskland (DDR)
    Polen
    Tsjekkoslovakia
    Ungarn
    Romania
    Bulgaria
    Jugoslavia
    Albania
    Kina
    Mongolia
    Demokratisk Kampuchea (Kambodsja)
    Sør-Yemen
    Afghanistan
    Etiopia
    Angola
    Mosambik
    Somalia
    Folkerepublikken Kongo
    Benin

HOLDER FORTSATT PÅ:
    Nord-Korea
    Cuba
    Venezuela
    Vietnam
    Laos

Å forfekte sosialisme i moderne tid er således irrasjonelt. Antar det er hva Friedrich Hayek reflekterte over.
    Sosialisme er ikke rasjonelt. Det er en tilstand. En følelse.
    Og det du her fronter er rent emosjonelt, og har intet fotfeste i noen økonomisk teori.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.073
    Sted
    Oslo
    Vel, ifølge en god del i diverse kommentarfelt og fra diverse politikere bla i USA så er Norge og de skandinaviske landene ganske så sosialistiske.
    Vil du føye våre land til din liste av "failed States"
    Vel @Pedal lite interessert i å besvare mitt spørsmål?
    Okidoki, du kan ha andre presserende oppgaver og dessuten er det "borgfred" i landet, jeg må vel kanskje vente da?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.535
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    vi har vel en sånn kvasi løsning her på berget. Man klarer ikke være skikkelig sosialist en gang her.
    Skammelig

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.312
    Torget vurderinger
    1
    Og sosial uro og ustablilitet etter hvert som kapitalgevinstene akkumulerer seg på stadig færre hender.
    Ja, der er du inne på en annen vederstyggelighet ved sosialismen/kommunismen: Disse landene har ikke sosial uro av den enkle årsak at opposisjonelle og kritiske stemmer ikke slipper til ordet, eller kastes i fengsel. Eventuelt bare drepes. Kommunistiske regimer (alle med planøkonomi som fellesnevner) har passert 100 millioner drap. Skummelt å la folk ta egne valg. Må være litt fast i klypa for å holde orden i rekkene, vettu 😊

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    1.632
    Krigsforbrytere er noe dritt.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    4.125
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Former US Army Secretary Dan Driscoll reportedly met with Trump to inform him that the Iran war was making it impossible to achieve foreign-policy goals, Trump talked exclusively about his ballroom in response, causing Driscoll to resign believing the admin was “doomed.”

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Former US Army Secretary Dan Driscoll reportedly met with Trump to inform him that the Iran war was making it impossible to achieve foreign-policy goals, Trump talked exclusively about his ballroom in response, causing Driscoll to resign believing the admin was “doomed.”
    "Administration Status: Driscoll did not state that the administration was "doomed." In a public post on X, he expressed that serving was the "honor of a lifetime" and thanked military service members. Some political analysts note he remains close to Vice President JD Vance and may take on a prominent role in future campaign"

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Aarhus
    denne lo jeg godt av på 80 tallet. jaggu meg blitt den nye virkeligheten. bør tilfelle at latteren har satt seg i halsen.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Ja, der er du inne på en annen vederstyggelighet ved sosialismen/kommunismen: Disse landene har ikke sosial uro av den enkle årsak at opposisjonelle og kritiske stemmer ikke slipper til ordet, eller kastes i fengsel. Eventuelt bare drepes. Kommunistiske regimer (alle med planøkonomi som fellesnevner) har passert 100 millioner drap. Skummelt å la folk ta egne valg. Må være litt fast i klypa for å holde orden i rekkene, vettu 😊
    Ser frem til en forklaring på hvorfor verdens mest kapitalistiske land er med på oversikten over flest innsatte per innbygger i så måte?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    14.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nuvel. Poenget er at det finnes mer regulerte former for kapitalisme. Det skjønte du nok om du koplet inn den små grå cellen

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Aarhus
    heter.

Hva tenker du er de største utfordringene med å balansere frihet og likhet i et samfunn?

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Ser frem til en forklaring på hvorfor verdens mest kapitalistiske land er med på oversikten over flest innsatte per innbygger i så måte?
    Hvem sitter i fengsel, og hva sitter de I fengsel for? Og I hvilke stater/byer skjer de mest voldelige forbrytelsene og hvilket politikk er styrende de gjeldende stedene?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.312
    Torget vurderinger
    1
    Sosialisme/kommunisme er en vederstyggelighet. Den fører til armod og diktatur. Det er ikke noe å diskutere. Dens historikk taler for seg, jfr ovennevnte liste over alle land hvor dette har vært forsøkt. At noen skrullinger her til lands (Rødt/SV/APs venstrefløy) fortsatt lefler med denne ideologien i 2026 er for meg et mysterium. Selv Kina har forlatt disse prinsippene. Etter at Kina gikk over til kapitalistisk næringsliv, har velstanden skutt i været. Da kineserne tillot noen å bli skikkelig rike, så ble fellesskapskaka større. Vinn-vinn. Dessverre har den gamle partiledelsen klart å beholde makta, så landet for øvrig er et helvetes diktatur. Sosialister/kommunister er seg selv like. Jfr. også den politiske ledelsen i dagens Russland. Rottepakk!

For øvrig ser jeg at jeg har plumpet uti en tråd om Trumps presidentskap. Han har noen gode poenger, men i sum faller han igjennom i mine øyne, så min antipati for sosialismen burde muligens debatteres i en annen tråd. Denne tråden blir feil arena.

-Ah, en klassisk whatabout-finte! Dette er allmennkunnskap, og lite relatert til næringslivets rammebetingelser: USA har (for) mange fengslede primært pga sin «War on drugs», kombinert med det hardhendte 3-strike lovverket og praksisen med tilståelsesrabatt.
    Noe av dette henger vel igjen fra pionertidens USA. «Her kan du gjøre hva du vil, men rører du hesten min så blir du skutt».

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    1.003
    Fordelen med fri kapitalisme er at korrupsjon kan defineres som et internt/ privat anliggende. Da blir det i bedriften og beskyttes av informasjonsdirektører og omdømmeeksperter.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Sosialisme/kommunisme er en vederstyggelighet. Den fører til armod og diktatur. Det er ikke noe å diskutere. Dens historikk taler for seg, jfr ovennevnte liste over alle land hvor dette har vært forsøkt. At noen skrullinger her til lands (Rødt/SV/APs venstrefløy) fortsatt lefler med denne ideologien i 2026 er for meg et mysterium. Selv Kina har forlatt disse prinsippene. Etter at Kina gikk over til kapitalistisk næringsliv, har velstanden skutt i været. Da kineserne tillot noen å bli skikkelig rike, så ble fellesskapskaka større. Vinn-vinn. Dessverre har den gamle partiledelsen klart å beholde makta, så landet for øvrig er et helvetes diktatur. Sosialister/kommunister er seg selv like. Jfr. også den politiske ledelsen i dagens Russland. Rottepakk!

For øvrig ser jeg at jeg har plumpet uti en tråd om Trumps presidentskap. Han har noen gode poenger, men i sum faller han igjennom i mine øyne, så min antipati for sosialismen burde muligens debatteres i en annen tråd. Denne tråden blir feil arena.

-Ah, en klassisk whatabout-finte! Dette er allmennkunnskap, og lite relatert til næringslivets rammebetingelser: USA har (for) mange fengslede primært pga sin «War on drugs», kombinert med det hardhendte 3-strike lovverket og praksisen med tilståelsesrabatt.
    Noe av dette henger vel igjen fra pionertidens USA. «Her kan du gjøre hva du vil, men rører du hesten min så blir du skutt».
    OK, jeg anser svaret som forenklet og ikke godkjent.
    Fortell oss hva du tenker om samfunnene i Norden? Sosial demokratiene.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.312
    Torget vurderinger
    1
    Nuvel. Poenget er at det finnes mer regulerte former for kapitalisme. Det skjønte du nok om du koplet inn den små grå cellen
    Hva tenker du er de største utfordringene med å balansere frihet og likhet i et samfunn?
    Selvsagt må vi ha regulerte former. Demokrati, likhet for loven og en velferdsstat finansiert av skatter og avgifter. Omtrent som Norge i etterkrigstid.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    14.135
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17

4-string

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    19.509
    Sted
    Almost there
    Nesten så man kan mistenke at Trump er uegnet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.991
    Walk of fame steinen til Dolly er vistnok blitt herpa. Kan noen ha latt seg provosere, eller liker dem ikke countrymusikk?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.072
    Torget vurderinger
    1
    Sosialisme/kommunisme er en vederstyggelighet. Den fører til armod og diktatur. Det er ikke noe å diskutere. Dens historikk taler for seg, jfr ovennevnte liste over alle land hvor dette har vært forsøkt. At noen skrullinger her til lands (Rødt/SV/APs venstrefløy) fortsatt lefler med denne ideologien i 2026 er for meg et mysterium. Selv Kina har forlatt disse prinsippene.
    Det er et mysterium hvordan du kan kalle venstresiden i AP for kommunister/sosialister; SV også for den saks skyld, på tross av navnet (i den forstand du framstiller det; diktatur). Men jeg så et kommentarfelt der en hevdet at Høyre var et ekstremt venstresosialistisk parti. men når alt til venstre for Djengis Khan er kommunisme blir det vel sånn...

Sist redigert:

Konundrum

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2026
    Antall liker
    98
    Sted
    Oslo
    Vulgariteten i argumentene gjør de jo passende i en tråd om en president som har gjort nettopp politisk vulgaritet til sitt aller største varemerke. Det er lett nok å finne grunner til å mislike planøkonomi, men å fremstille det som at enhver tanke omkring økonomisk fordeling eller problemer med ulikhet er uttrykk for (et underliggende ønske om) planøkonomi blir litt, vel, Trumpsk.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er et mysterium hvordan du kan kalle venstresiden i AP for kommunister/sosialister; SV også for den saks skyld, på tross av navnet.

Det må vel bunne i at man aldri har lest hverken definisjonene eller noen av verkene som ligger til grunn for ideologien og derfor ikke skjønner hva den innebærer eller adresserer. Vanskelig å se hvordan det ellers skulle kunne henge sammen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.997
    Sted
    Holmestrand
    Kanskje best å referere til reelle undersøkelser istedenfor en påstand satt av en sosialist. Eller?
    Tror Pikettys ståsted samsvarer med det svært mange av oss mener:
    Thomas Piketty kaller seg selv en tilhenger av deltagende sosialisme og demokratisk sosialisme, men han er ikke tradisjonell marxist eller kommunist. [1, 2]

Hva han mener
      • Kapitalsirkulasjon: Målet hans er at kapital og verdier skal sirkulere i samfunnet, ikke at de samles på få hender. [1]
      • Ikke statlig eie: Han ønsker ikke at staten skal eie alt av produksjonsmidler, men heller et system med utvidet medarbeidereierskap og sterk omfordeling. [1]
      • Progressiv skatt: Han foreslår kraftig beskatning av store formuer og høye inntekter for å finansiere universelle velferdsordninger og gi en startkapital til alle unge. [1]

Politisk ståsted
    Piketty forsvarer markedsøkonomi, men mener den må reguleres og reformeres radikalt for å forhindre ekstrem ulikhet. Han har tidligere samarbeidet med det franske sosialistpartiet, men politikken hans ligger nærmere moderne venstresidemotivert sosialdemokrati og demokratisk sosialisme enn gammeldags statssosialisme.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.850
    Selvsagt må vi ha regulerte former. Demokrati, likhet for loven og en velferdsstat finansiert av skatter og avgifter. Omtrent som Norge i etterkrigstid.
    Nettopp. Så dagens Norge er innafor, selv om det er noe i nærheten av AP-styrt?
    Jeg har stor aksept for politisk uenighet om hvilket parti som er best egnet til å styre landet. Men problemet med din argumentasjon, er tross alt at beskrivelsene av den rådende politikk, som virker ganske aparte. Det er politisk ekstremisme som er problemet, fløyene, og alle løgnene som følger med det å miste virkelighetsorienteringen.
    Det er ikke sånn at det blir opprør i Norge om Høyre eller AP styrer. Antakelig heller ikke om AP + SV eller H + FrP gjør det. Men om fløypartiene får råde grunnen alene, og fjerner ordninger som sørger for rettigheter, fordeling og sosiale muligheter, da kan det danne seg farlige strømninger. Som de vi ser i dagens USA, f.eks.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.573
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt om usa

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.312
    Torget vurderinger
    1
    Det er et mysterium hvordan du kan kalle venstresiden i AP for kommunister/sosialister; SV også for den saks skyld, på tross av navnet (i den forstand du framstiller det; diktatur). Men jeg så et kommentarfelt der en hevdet at Høyre var et ekstremt venstresosialistisk parti. men når alt til venstre for Djengis Khan er kommunisme blir det vel sånn...
    Vulgariteten i argumentene gjør de jo passende i en tråd om en president som har gjort nettopp politisk vulgaritet til sitt aller største varemerke. Det er lett nok å finne grunner til å mislike planøkonomi, men å fremstille det som at enhver tanke omkring økonomisk fordeling eller problemer med ulikhet er uttrykk for (et underliggende ønske om) planøkonomi blir litt, vel, Trumpsk.
    Or, her var det noen ømme røde tær. Sannheten svir, som kjent, hehe.

Mine foregående 4 innlegg fra i går/i dag må naturligvis leses i sammenheng.
    At sosialismen ligger på historiens søppelhaug med ruin og 100 millioner liv på samvittigheten er et faktum.
    Det bekymringsfulle med venstresidens lefling med planøkonomien ser man når nåværende regjering dobler formuesskatten (en parallell til kommunistenes nasjonalisering av privat eiendom, bare litt saktere tempo) og bruker de samme midler til å dele ut subsidier til ulønnsomt næringsliv.
    Og når SVs partileder fra talerstolen ber noen av landets dyktigste investorer og næringslivsledere om å «ryke og reise». Og forkjærligheten for å kalle lønnsomme næringslivsfolk for «profitører». Et negativt ord tidligere forbeholdt krigsprofitører.
    Før i tiden kalte man opp gater etter de som bygde byen. Nå blir de hetset fra Stortingssalen. Skal si tidene har forandret seg siden vi fant oljen og kom lett til pengene.
    Og forleden gikk AUF-lederen ut i media og ville forby sine meningsmotstandere å ytre seg. Riktignok gjaldt det et annet tema, men politisk sensur er klassisk sosialiststat.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.828
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Og forleden gikk AUF-lederen ut i media og ville forby sine meningsmotstandere å ytre seg. Riktignok gjaldt det et annet tema, men politisk sensur er klassisk sosialiststat.
    Hva en lubben, stakkarslig AUF leder klarer å melde i media har lite med Trump å gjøre men jeg ser med bekymring på at AUF / AP og Høyre nå forsøker seg på sensur. Kutt gjerne pressestøtte til media men da må man samtidig også kutte rund baut - Klassekampen, NRK osv osv...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.997
    Sted
    Holmestrand
    Hva en lubben, stakkarslig AUF leder klarer å melde i media har lite med Trump å gjøre men jeg ser med bekymring på at AUF / AP og Høyre nå forsøker seg på sensur. Kutt gjerne pressestøtte til media men da må man samtidig også kutte rund baut - Klassekampen, NRK osv osv...
    Er det sensur å be redaktørstyrte medier om å vise ansvarlighet mhp ekstreme uttalelser rundt feks Utøya i kommentarfeltet?

… og hva har «lubben» med noe som helst å gjøre, utenom mannens helse, som vel er hans personlige sak? Ikke gjenstand for offentlig debatt.
    (spør for røen venn… 😂)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn