Forsterkere "Pre Out" på "Line in"

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.868
Antall liker
17.446
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Før jeg blåser rør av banen spør jeg de lærde:

Jeg har en Lyngdorf 2170 (Integrert forsterker) som jeg ønsker å teste/bruke som ren dac.

Kan jeg koble "PreOut" fra Lyngdorf til "AUX 2" på en forforsterker?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ser ikke noe problem med det.
du vil få to volumkontroll i kjeden, men det er ingen krise.
bare sett en av volumkontrollene (feks på lyngdorfen) fast et sted, og bruk den andre som hovedkontroll.

hvilken preamp er det snakk om?
de fleste preamper tåler relativt høyt inngangsnivå uten å vrenge, men dersom du hører skurr og ulyd, så er det bare å skrote opplegget.
så lenge du er forsiktig med lydnivået når du prøver deg frem, så kan jeg ikke se at noe skal kunne bli ødelagt.

tviler også på at det vil være noe impedansetrøbbel ute og går, da lyngdorfen er en moderne transistorsak og sikkert har lav utgangsimpedanse.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
den har ganske lav inngangsimpedanse (15k ohm) men jeg tror fremdeles ikke at dette skal være noe problem.
 
Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.868
Antall liker
17.446
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Lyngdorf ass. Den analoge utgangen var fullt ut programmerbar og ett av valgene var Tape out. Så da var det jo enkelt :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jorwed: Det hadde ikke funka hvis du hadde hatt den stående på PRE OUT. Den er til EN TING: Dersom du vil bruke Lyngdorfen som forforsterker. evt til biamp. Samme ser du på Audiolab 6000A: Den bruker MODE-knappen sin for å kunne være enten pre med dac, integrert- eller effektforsterker.
 
Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvorfor ikke?
lyngdorf tåler vel å stå uten last, så man kan vel bruke den som kun preamp (preout) uten å ha høyttalere tilkoblet utgangsterminalene?
når jorwed nå bruker den som ren dac via tape out, så står den også uten last.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rama:

En "programmerbar" inngang" har den fordelen at den kan håndtere flere oppgaver. Men ikke nødvendigvis samtidig. Setter du den til å gjøre en ting, sperrer den oftest for andre muligheter. Det er det man har valg til. Enten eller...

a) Som PRE OUT omgjøres den til UTGANG, håndterer ei effektblokk, og funker da som oppkoblingspunkt til denne. Det kan også være at den integrerte forsterkeren kan brukes i klassisk biamp-konfigurasjon da. med oppgave å drive toppseksjonen i et passende høyttalerpar. Herfra kan den også drive aktive høyttalere. Altså være pre til dem..

Som LINE IN jobber inngangen med en REIN LINJEKILDE. Da kan du koble til alle standardkilder der- CD, TUNER, EKSTERN DAC ++.

TAPE-sløyfer har EN vei INN, samt en vei UT. Derfra- og derFOR- kan signalet tappes, og da kan eventuelt DAC-seksjonwn brukes aleine. Beror på interne kretser og deres muligheter også. Ikke alle forsterkere klarer dette, heller..Peter er dog såpass oppegående, rent teknisk, at han har bygget inn den muligheten. Passer også oss tapeheads, det. Selv om Lyngdorfen der ikke akkurat låter analogt i den klassiske definisjon av begrepet.
 
Sist redigert:
Topp Bunn