Forsterkere Pre-out på forsterker, hva slags inputs må subwoofer ha?

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Hei,
Er litt redd dette er et dumt spørsmål, men spør siden jeg er usikker.
Jeg er litt nysgjerrig på å teste subwoofer til mitt stereoanlegg og ser at min forsterker, Atoll IN200SE, har 2 par (L/R) pre-out. Bør jeg da gå for en subwoofer med RCA tilkobling for både venstre og høyre kanal?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei,
Er litt redd dette er et dumt spørsmål, men spør siden jeg er usikker.
Jeg er litt nysgjerrig på å teste subwoofer til mitt stereoanlegg og ser at min forsterker, Atoll IN200SE, har 2 par (L/R) pre-out. Bør jeg da gå for en subwoofer med RCA tilkobling for både venstre og høyre kanal?
Nei, det holder med den ene (mono).
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Ok, er det noen fordeler eller ulemper med å bare bruke den ene (mono)?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
flere er bedre i mine øyne.
De aller laveste frekvensene er som oftest i mono.
Mange ganger vanskelig å "peke" på også.
Men svaret på ditt spm, ingen betydning hvor du kobler den til ( L/R)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Ok, er det noen fordeler eller ulemper med å bare bruke den ene (mono)?
Suben kan ikke dra nytte av stereo, den er jo mono pr def. Det sagt er det som regel en fordel med to suber kontra en sub. Bruker du pre-out kobler du til low-pass på suben og justerer volum, fase og delefrekvens på suben.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg hadde håpet at volumet på sub'n fulgte volumet på forsterker.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg hadde håpet at volumet på sub'n fulgte volumet på forsterker.
Joda, det gjør den. Men du kan justere forholdet mellom hovedhøyttalere og sub med volum på sub'en.

Du kan gjerne benytte begge kablene (L+R) for tilkopling til sub. Aller best blir det som oftest om du har muligheten til å dele sånn at sub overtar for hovedhøyttalere, men med den konfigurasjonen du skisserer, vil altså hovedhøyttalere jobbe så langt ned de klarer, mens sub vil jobbe parallelt og fylle ut fra delefrekvens og nedover, mens den vil forsterke / overta aller nederst. Er dine høyttalere gulvstående, vil en fornuftig delefrekvens gjerne være et sted under 100Hz, mens stativhøyttalere gjerne kan dele fra 120 og nedover, dette bare som initielle tommelfingerregler, med en lang rekke unntak. Ikke la deg friste til å skuffe opp volumet på sub'en for mye, det fører sjelden noe godt med seg. Man må prøve seg fram med både delefrekvens, fasedrei og volumforhold, det tar litt tid å finne de beste løsningene.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Legger til angående dette med tilkoplinger, for info og som spørsmål: Dette med at bass alltid er mono og derav lik i begge kanaler er vel ikke alltid sannhet..? Om man f.eks deler relativt høyt, så kan man gå glipp av viktig bass ved kun å kople til 1 kanal? Har vel hørt opptak der en basstone starter opp i enten høyre eller venstre kanal. Eller husker jeg galt..

Det er vel også av ledende SUB produsenter som REL anbefalt å ta signal fra høynivå, så lenge SUB har denne muligheten.
Dette pga bedre timing, forsterkerens lydsignatur m.m.
På min forrige AE SUB, så benyttet jeg høy nivå. Altså kabler rett fra L/R terminaler på forsterker, til SUB.
Det er jo L/R av en grunn, også lest noe om følsomhet/signalstyrke/effekt.
(Gjelder ikke LFE, den er til bruk mot downmixet signal fra hjemmekino receiver)
 

Vedlegg

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg kan jo tilføye at jeg på måfå koblet til suben jeg egentlig hadde tenkt å kvitte meg med da jeg ga meg med hjemmekino. Har store fronter som iflg specs spiller ned til 22Hz og skulle i teorien ikke ha bruk for sub. Relativt lettdrevne er de også, men jeg kommer aldri til å se meg tilbake. Etter å ha brukt noen timer på justeringer spiller dette utrolig bra, jeg ser ikke for meg et hifi-liv uten suber fremover. Er heller på vei mot aktivt delefilter og minst en sub til. Jeg kan såvidt ane hvor den er plassert med øynene lukket, den er bare der og gir et slags fundament for resten; det er som om hele systemet spiller lettere på en måte. To suber vil nok gi enda jevnere respons, og med aktivt delefilter (kanskje dsp og rew-målinger) vil man kunne ordne opp i eventuelle problemer lytterommet i seg selv måtte ha i bassområdet. Jeg antar også at jeg kan dele høyere med aktivt filter. I dag blir det for for mye bass siden frontene er såpass store. Deler på 55Hz, volumet stort sett på 0 eller -1db.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Legger til angående dette med tilkoplinger, for info og som spørsmål: Dette med at bass alltid er mono og derav lik i begge kanaler er vel ikke alltid sannhet..? Om man f.eks deler relativt høyt, så kan man gå glipp av viktig bass ved kun å kople til 1 kanal? Har vel hørt opptak der en basstone starter opp i enten høyre eller venstre kanal. Eller husker jeg galt..

Det er vel også av ledende SUB produsenter som REL anbefalt å ta signal fra høynivå, så lenge SUB har denne muligheten.
Dette pga bedre timing, forsterkerens lydsignatur m.m.
På min forrige AE SUB, så benyttet jeg høy nivå. Altså kabler rett fra L/R terminaler på forsterker, til SUB.
Det er jo L/R av en grunn, også lest noe om følsomhet/signalstyrke/effekt.
(Gjelder ikke LFE, den er til bruk mot downmixet signal fra hjemmekino receiver)
Sikkert fordi jeg deler så lavt som 55Hz at jeg ikke hører forskjell om jeg bruker h/v eller bare v da.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Fra en artikkel om mix/innspilling av lyd

«When mixing bass in a two-channel (ie, stereo) mix, the topic of stereo content and mono compatibility in the low frequencies is hotly debated. Most recommend you keep all low-frequency elements in a mix – generally the kick drum, sub bass and other bass elements – completely mono.


This is generally pretty solid advice: keep everything bass-heavy in the middle of the stereo field, and those sounds will then retain low-end power when the overall mix is summed down to a single channel and played back over a mono system such as a club or mono Bluetooth speaker. Plus, bass that has an excess amount of stereo content is also known to make a lathe’s cutting head jump when transferring a track to vinyl.

However, check out current-day dance productions and you’ll see that producers aren’t always that cautious when it comes to panning and spatialising parts that live in the bottom end: dazzlingly wide subs pop out of the sides, synth basses jump around from left to right, and kick drums ring out with lashings of stereo reverb»
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Fra en artikkel om mix/innspilling av lyd

«When mixing bass in a two-channel (ie, stereo) mix, the topic of stereo content and mono compatibility in the low frequencies is hotly debated. Most recommend you keep all low-frequency elements in a mix – generally the kick drum, sub bass and other bass elements – completely mono.


This is generally pretty solid advice: keep everything bass-heavy in the middle of the stereo field, and those sounds will then retain low-end power when the overall mix is summed down to a single channel and played back over a mono system such as a club or mono Bluetooth speaker. Plus, bass that has an excess amount of stereo content is also known to make a lathe’s cutting head jump when transferring a track to vinyl.

However, check out current-day dance productions and you’ll see that producers aren’t always that cautious when it comes to panning and spatialising parts that live in the bottom end: dazzlingly wide subs pop out of the sides, synth basses jump around from left to right, and kick drums ring out with lashings of stereo reverb»
Tolker det som at det beste da er 2 suber, mono hver for seg😊
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Takker så mye for svar. Da begynner jeg med en sub i mono, så får vi se i fremtiden om jeg får råd til to;)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Så lenge det er snakk om en stereo pre-out er det all grunn til å koble til begge kanaler til subwoofer. Jeg har vel også til gode å se en subwoofer med bare en (mono) inngang RCA-inngang. Da er det selvfølgelig annerledes med en dedikert subwooferutgang på en stereo- eller AV-forsterker. Der er signalet allerede mikset til mono.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Så lenge det er snakk om en stereo pre-out er det all grunn til å koble til begge kanaler til subwoofer. Jeg har vel også til gode å se en subwoofer med bare en (mono) inngang RCA-inngang. Da er det selvfølgelig annerledes med en dedikert subwooferutgang på en stereo- eller AV-forsterker. Der er signalet allerede mikset til mono.
Ja, det er stereo pre-out på min forsterker (L/R). Jeg har lurt litt på svs sb-1000, der ble jeg litt usikker... R-kanalen er skravert og betegnet med LFE... Hva betyr det?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Ja, det er stereo pre-out på min forsterker (L/R). Jeg har lurt litt på svs sb-1000, der ble jeg litt usikker... R-kanalen er skravert og betegnet med LFE... Hva betyr det?
Det betyr at det er den du kobler til hvis det er et monosignal, som ved LFE-/Sub utgang fra AV-receiver eller en subwooferutgang fra stereoforsterker. Er det stereosignal som i ditt tilfelle benytter du denne til høyre kanal, og den andre (L) til venstre kanal. Da blir signalet nedmikset til mono i subwooferen. Med andre ord, i din situasjon er det eneste fornuftige å benytte stereo tilkobling, selv om subwooferen selvfølgelig er mono.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er vel slik at ved bruk av LFE så er det forsterkeren, oftest da en hjemmekino receiver som må utføre mix/deling og sender lave frekvenser til SUB.
Når man benytter høynivå/signal fra og til høyttaler terminaler, så skjer deling/mix i SUB.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Legger til angående dette med tilkoplinger, for info og som spørsmål: Dette med at bass alltid er mono og derav lik i begge kanaler er vel ikke alltid sannhet..? Om man f.eks deler relativt høyt, så kan man gå glipp av viktig bass ved kun å kople til 1 kanal? Har vel hørt opptak der en basstone starter opp i enten høyre eller venstre kanal. Eller husker jeg galt..

Det er vel også av ledende SUB produsenter som REL anbefalt å ta signal fra høynivå, så lenge SUB har denne muligheten.
Dette pga bedre timing, forsterkerens lydsignatur m.m.
På min forrige AE SUB, så benyttet jeg høy nivå. Altså kabler rett fra L/R terminaler på forsterker, til SUB.
Det er jo L/R av en grunn, også lest noe om følsomhet/signalstyrke/effekt.
(Gjelder ikke LFE, den er til bruk mot downmixet signal fra hjemmekino receiver)
Du husker nok rett...enkelte ( mange faktisk ) innspillinger har "separerte" bassfraser som går fra v til h og da mener i alle fall jeg at man går glipp av helheten slik den skulle være ment å lyde.
Hvis det ligger et "bass-spor" tydelig mikset inn for å gå fra kanal til kanal er det vel bare to subber som kan gjengi dette slik det var ment!?
I alle fall bør + og - kobles hvis det er snakk om en sub (tror jeg) :)
Vh
S
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Du husker nok rett...enkelte ( mange faktisk ) innspillinger har "separerte" bassfraser som går fra v til h og da mener i alle fall jeg at man går glipp av helheten slik den skulle være ment å lyde.
Hvis det ligger et "bass-spor" tydelig mikset inn for å gå fra kanal til kanal er det vel bare to subber som kan gjengi dette slik det var ment!?
I alle fall bør + og - kobles hvis det er snakk om en sub (tror jeg) :)
Vh
S
Vet ikke om jeg er enig i at det er nødvendig med to subber i den situasjonen du beskriver, i hvert fall ikke hvis de er delt tilstrekkelig lavt. Men eksemplet illustrerer viktigheten av at både h og v pre-out er tilkoblet suben. Ellers vil fremstå mer som en bass som vandrer fra bass til tenor i sin vandring fra høyre til venstre.
 
Topp Bunn