Bil, båt og motorsykkel Prøvskilt til bil

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Noen som vet hvordan ansvarsforholdet er hvis det skjer uhell ved kjøring med kjøretøy påsatt røde prøveskilt? Får føreren eller den som har hentet ut prøveskiltene trøbbel? Er det egenandel, i så fall hvor høy, hvis du skader et annet kjøretøy? Har prøvd å søke på nettet, men finner ikke noe entydig svar.

PS.Ser at jeg har stavet feil i overskriften, hvis det irriterer noen. Får ikke til å rette feilen.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
På klistremerkene er det ansvarsforsikring inklusivt. Skadene på egen bil er ikke dekket.

På forhandlerskilt (røde alu-plater), er det litt forskjellig med forsikringsordning. 10k er vanlig egenandel i følge nettet, men denne går på skadene på egen bil (bilen skiltene står på). Så vidt jeg vet, så er det ikke egenandel på skadene påført annen bil. Om eieren av bilen/skiltene kan stille fører til ansvar er variabelt. Anbefaler NAF-medlemsskap og å ringe advokat der, hvis det ser dyrt ut...

Johan-Kr
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
På klistremerkene er det ansvarsforsikring inklusivt. Skadene på egen bil er ikke dekket.

På forhandlerskilt (røde alu-plater), er det litt forskjellig med forsikringsordning. 10k er vanlig egenandel i følge nettet, men denne går på skadene på egen bil (bilen skiltene står på). Så vidt jeg vet, så er det ikke egenandel på skadene påført annen bil. Om eieren av bilen/skiltene kan stille fører til ansvar er variabelt. Anbefaler NAF-medlemsskap og å ringe advokat der, hvis det ser dyrt ut...

Johan-Kr
Du mener det er et forsikringsselskap som betaler ut til føreren som har fått skade på sin bil, eller er det en slags "pott"? Beklager hvis jeg har tungt for det, og må få det inn med teskje. Grunnen til at jeg lurer er om det er særlig smart av selger av uregistrert bil å hente ut prøveskilt i sitt navn, eller om det er noe man bør overlate til kjøper, når salget er gjennomført og bilen skal flyttes.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.523
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Tror ikke det har noen økonomisk betydning for hverken fører eller "leietaker" av røde skilt. Blir bilen skadet må de bli enig om hvem som skal betale for fadesen. Den andre bilen dekkes uansett og der er ikke noen bonustap på denne forsikringen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Skader kjøper bilen som han har kjøpt, så er ikke dette dekket av ansvarsforsikringen på skiltene. Den forsikringen dekker kun skader på bil som vedkommende kjører på. Det vanlige ved kjøp av bil er at den står på selgers forsikring til f.eks. dagen etter salget og da må kjøper ha ringt og skaffet forsikring for seg selv.
 
Topp Bunn