Prøve ut KT88 rør.

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Heisann.
Jeg skulle gjerne ha testet ut KT88 rør i mine ARC monoblokker Ref 210 som er levert med 6550.
Er dette risikabelt hvis jeg får stilt inn bias riktig? Er det andre hensyn jeg må ta?
Eller er dette rett og slett ikke å anbefale i det hele tatt?

Ser jo at det er mange rørforsterkere som er fleksible på dette med rør, men det virker som ARC er litt begrenset på dette området. Er det noen som har noen synspunkter eller erfaringer å komme med så er jeg takknemlig for det.

mag
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
6550 og KT 88 er svært like rør. KT 88 tåer litt meir effekt enn 6550 avhengig av fabrikat. Hos nokre fabrikat er faktisk data så godt som identiske, men hos andre (særleg NOS) er som sagt KT 88 litt kraftigare.
Dermed er det heilt trygt å gå frå 6550 til KT 88. Ein skal vere litt meir forsiktig den andre vegen, men er ein nøye med å stille bias (eller helst at ein får nokon til å gjere det som veit korleis det skal gjerast) så går det bra.
Ein skal forøvrig alltid stille bias når ein skifter rør fordi rør er svært ulike sjølvom dei kjem frå same fabrikk og er produsert på same dag. Difor treng dei individuell innstilling av bias.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bare litt supplerende:
Du bør kontakte AR før du gjør noe. Disse forsterkerne er ikke helt A4. Synd om noe skulle gå galt. Jeg sier ikke at det vil gå galt, men spør først.
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Hei.
Takk for svar PX4. Å justere biasen på disse er så lett at til og med jeg!! klarer det.
Hvis Disse KT88 ikke kommer innenfor anbefalt verdi på bias bør man da la være? Har ikke testet ut dette så jeg bare lurer i tilfelle. Vil det være store forskjeller på målingen?

Audiomix: Har tenkt på å sende de en mail for å sjekke ut hva de sier. I manualen er de jo veldig klare på at 6550 skal brukes. Mistenker at AR vil sikre seg for evt. reklamasjon og kun hevde at 6550 er det eneste rette/sikre.
Noen erfaringer må de jo ha med kunder som prøver ut KT88.
Takk for svar.

mag
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Dette kunne kanskje også vært interessant å prøve ut på min copland.
Noen stalltips på hvordan jeg evt kunne merket forskjell, bortsett fra litt mer muskler?
Bruker idag Svetlana winged C 6550

mvh
Proffen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
mag skrev:
Audiomix: Har tenkt på å sende de en mail for å sjekke ut hva de sier. I manualen er de jo veldig klare på at 6550 skal brukes. Mistenker at AR vil sikre seg for evt. reklamasjon og kun hevde at 6550 er det eneste rette/sikre.
Noen erfaringer må de jo ha med kunder som prøver ut KT88.
Takk for svar.
mag
Jeg kjenner bare litt til disse konstruksjonene. Det beyttes bl.a. ikke identifiserbare, fargekodede, matchede FET's ifm bias. Går noe galt, kan det bli et ras.
Hvis ikke AR gir noen anbefaling, kan du sjekke med MOTRON. Brynjar har stadig noen slike på benken.
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Yes, en telefon til Kvanlid er ikke dumt. Han vet muligens dette.
Vet han har hatt noen AR VT100 som det har har oppstått problemer med.

mag.
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
begr skrev:
Det aner meg hva slags svar du vil få fra ARC.... ;)


Det aner meg også.
Snakket med Tangen på Audiotech, og han mener at det er kun godkjente, testede rør fra ARC som kan brukes hvis garanti og reklamasjon skal gjelde. Ba om en pris på komplett sett, så vi får se. ARC mener jo selv at de bare tar litt ekstra for denne testingen, og det er greit. Er en smule mer skeptisk til Audionord i Sverige som tar fulle påslag på disse rørene også. Men jeg kommer tilbake med pris.


mag.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Inlegg:
Dette kunne kanskje også vært interessant å prøve ut på min copland.
Noen stalltips på hvordan jeg evt kunne merket forskjell, bortsett fra litt mer muskler?
Bruker idag Svetlana winged C 6550
*********************************************************
Svar:
Har prøvd å bytte fra Svetlana winged C 6550 til Svetlana Winged C KT88 og JJ KT-88 ved flere andledninger og på forskjellig utstyr og oppsett. Har fått samme endring. Svetlana 6550 høres litt hevet ut rundt 9 kHz. Ikke mye, men hørbart. Dette forsvinner når du går over til KT-88 (både med Svetlana og JJ). Du får samtidig mye mer utstrakt diskant med KT-88, spesielt med Svetlana sine. Med JJ får du fetest lyd, med silkemyk klang hele veien. JJ har også best bass. JJ slites nok litt fortere ut på kraftige forsterkere som CJ sine litt mer kraftige saker osv. Kanskje en ide med Svetlana da. Jeg foretrekker lyden i JJ sine rør, men dette blir en smaksak. Jeg liker vel kanskje litt mer romantisk lyd enn det som er på moten akkurat nå. Svetlana er nok mer riktig motelyd for hifi-verdenen akkurat nå.

En kan som regel gå over fra 6550 til KT-88. Jeg ser på rørtesteren min at det er en ørliten forskjell på dem. Men forsterkeren skal være meget følsom for å bli ødelagt av denne forskjellen. Men er nok likevel lurt å kontakte importør/fabrikken, slik at en ikke mister garantien. Å gå motsatt vei, kan være litt værre. For om en forsterker er laget for KT-88, kan en kanskje overbelaste 6550 rørene, som er litt svakere laget. De tåler ikke at en trekker så mye effekt ut av dem osv. I beste fall slites 6550 rørene bare litt fortere ut.

Jeg tar ikke ansvar for at noe blir ødelagt pga. dette jeg har skrevet her.

Mvh Consen
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Proffen, leste et annet sted her, etter at jeg skrev forrige innlegg her, at du likte disse Mullard M-rørene med 10.000 timers levetid, og disse cv-4xxx (er egentlig et M-rør det også, er bare en Nato-merking). Når jeg leste at du likte dem, da vet jeg at du vil like JJ-KT88 best. De ligner mest på lydsignaturen til Mullard i denne serien. M8136 osv. Svetlana klinger litt mer som Telefunken Diamond. Og det låter jo mer som en supergod transistor. Alt dette er jo smak og behag, men nå vet jeg jo at du og jeg har samme klangsmak.

Med KT-88 rør får du også litt mer detaljer, samtidig som klangen blir litt varmere og mer utstrakt diskant, og mindre sibilante s-er. (Sett opp i mot 6550). 6550 kan nok i første øre-kast høres ut som har en lysere klang. Den er litt mer skarp i kanten og mer grumsete i lydbildet samtidig. Det blir som nyproduserte rør satt opp i mot disse Mullard som du liker så godt (på en måte-ikke en helt heldig sammenligning, men vet ikke helt hvordan jeg skal fortelle deg forskjellen). Kjøp JJ KT-88 og prøv. Da vil du forstå hva jeg mener. Da får du magi. Har opplevd dette både på Conrad Johson effekttrinn og Opera Consonance-utstyr.

Den som intet våger, intet vinner. Motron selger alle disse variantene. Og JJ er billigere å kjøpe enn Svetlana. Motron vil nok anbefale deg Svetlana. Det er jo motelyden.... Smak og behag vet du....
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
mag skrev:
begr skrev:
Det aner meg hva slags svar du vil få fra ARC.... ;)


Det aner meg også.
Snakket med Tangen på Audiotech, og han mener at det er kun godkjente, testede rør fra ARC som kan brukes hvis garanti og reklamasjon skal gjelde. Ba om en pris på komplett sett, så vi får se. ARC mener jo selv at de bare tar litt ekstra for denne testingen, og det er greit. Er en smule mer skeptisk til Audionord i Sverige som tar fulle påslag på disse rørene også. Men jeg kommer tilbake med pris.


mag.



Tror du kan vente deg et sjokk på prisen på rør fra Audionord (ARC). Prøvde dette da jeg kjøpte min VT100 for noen år siden. Mener prisen var på over 11.000.- et komplett sett. For deg vil dette si over det doble ??? Det verste var at dette var sannsynlivis Svetlana rør med "S" logo, (Var orginalmontert den gangen) som ikke er spesielt bra rør! Fikk "SED" Svetlana-rør + NOS 6H30DR fra Motron for halve prisen. ;D

Så min anbefaling er å snakke med Motron! Bedre rør og service finnes ikke!

NB. Jeg har også faktisk lest på fora på nettet at i USA er faktisk rør fra ARC faktisk bare litt dyrerere enn prisene i nettbutikkene derborte, d.v.s at noen av leddene på vei til Norge tar en saftig avanse :(
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Hei JK.
Jeg også mener å huske at jeg fikk en fantasipris på rørsett (4 par 6550) på over 12000kr!!!
Kan jo få kjøpt et matchet par til rundt 60$(org. SED "C" winged) på nettbutikk. Motron ligger en del over dette, men er langt unna prisene til Audionord. Man betaler gjerne litt ekstra for kunnskapen og servicen til Motron, eller andre seriøse forhandlere.

Tangen på Audiotech mente at det er såpass stor variasjon mellom 6550 av samme merke at det var bare et lite fåtall som ble funnet godkjent av ARC, resten ble sendt tilbake til fabrikant/grossist.
Er det så store variasjoner på f.eks Svetlana SED "C" winged rør, eller er dette bare salgssvada?

mag.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
consen skrev:
Proffen, leste et annet sted her, etter at jeg skrev forrige innlegg her, at du likte disse Mullard M-rørene med 10.000 timers levetid, og disse cv-4xxx (er egentlig et M-rør det også, er bare en Nato-merking). Når jeg leste at du likte dem, da vet jeg at du vil like JJ-KT88 best. De ligner mest på lydsignaturen til Mullard i denne serien. M8136 osv. Svetlana klinger litt mer som Telefunken Diamond. Og det låter jo mer som en supergod transistor. Alt dette er jo smak og behag, men nå vet jeg jo at du og jeg har samme klangsmak.

Med KT-88 rør får du også litt mer detaljer, samtidig som klangen blir litt varmere og mer utstrakt diskant, og mindre sibilante s-er. (Sett opp i mot 6550). 6550 kan nok i første øre-kast høres ut som har en lysere klang. Den er litt mer skarp i kanten og mer grumsete i lydbildet samtidig. Det blir som nyproduserte rør satt opp i mot disse Mullard som du liker så godt (på en måte-ikke en helt heldig sammenligning, men vet ikke helt hvordan jeg skal fortelle deg forskjellen). Kjøp JJ KT-88 og prøv. Da vil du forstå hva jeg mener. Da får du magi. Har opplevd dette både på Conrad Johson effekttrinn og Opera Consonance-utstyr.

Den som intet våger, intet vinner. Motron selger alle disse variantene. Og JJ er billigere å kjøpe enn Svetlana. Motron vil nok anbefale deg Svetlana. Det er jo motelyden.... Smak og behag vet du....
Mille Grazie for info og tips. Får sende en mail til importør og høre..........
Kan jo hende det da blir så bra at det ikke lenger blir aktuelt å tenke på hvordan oppsettet vil låte med transistor-effekt i stedet for Coplanden.....
mvh
Proffen
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
mag skrev:
Tangen på Audiotech mente at det er såpass stor variasjon mellom 6550 av samme merke at det var bare et lite fåtall som ble funnet godkjent av ARC, resten ble sendt tilbake til fabrikant/grossist.
Er det så store variasjoner på f.eks Svetlana SED "C" winged rør, eller er dette bare salgssvada?
mag.
Ja, det er stor skilnad på rør når dei kjem ut frå fabrikken. Det første ein måler når ein skal finne matcha par, er katodeemmisjon. Denne skal vere innan 10% eller helst betre før ein seier rør er matcha. Forhandlarar og forsterkarprodusentar kjøper rør bulk, og då er gjerne variasjonen på katodeemisjonen på 50%! Likevel kan alle med ein enkel rørtestar sjekke dette og sette saman matcha par. Utan å seie noko negativt om ARC, så ser dette ut til å vere i det meste laget. Eg har vondt for å tru at dei har ei så ekstremt omfattande prosedyre for å kontrollere og teste røra. Kan hende pristilsynet ville vere interessert her viss det verkeleg var slik at du måtte betale 1500 kr for eit rør som du kunne kjøpe på ein nettbutikk i utlandet for 150 kr eller hos ein seriøs forhandlar for 300 kr.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
mag skrev:
Hei JK.
Jeg også mener å huske at jeg fikk en fantasipris på rørsett (4 par 6550) på over 12000kr!!!
Kan jo få kjøpt et matchet par til rundt 60$(org. SED "C" winged) på nettbutikk. Motron ligger en del over dette, men er langt unna prisene til Audionord. Man betaler gjerne litt ekstra for kunnskapen og servicen til Motron, eller andre seriøse forhandlere.

Tangen på Audiotech mente at det er såpass stor variasjon mellom 6550 av samme merke at det var bare et lite fåtall som ble funnet godkjent av ARC, resten ble sendt tilbake til fabrikant/grossist.
Er det så store variasjoner på f.eks Svetlana SED "C" winged rør, eller er dette bare salgssvada?

mag.
En får rør billig på nettet, men jeg setter mer og mer pris på Brynjar sim fagkunnskap og at en får garanterte rør. Skulle det oppstå problemer er også service nivået til Motron topp.

Når det gjelder kvaliteten til disse "falske" Svetlanarørene som ARC Brukte/Bruker, så er det ikke godt å si, men "seriøse" fabrikanter som Svetlana "Winged C", så kommer disee rørene ferdig "matchet" fra fabrikk!
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Disse "falske" svetlanaene er det jo sovtek som står bak.

Det er jo regler mot å uttale seg negativt om et produkt på dette forumet.
Derfor skal jeg anstrenge meg for å kun fremstille fakta:
Jeg kjøpte en fabrikkmatched Quad, 4stk, Sovtek 5881WXT. Disse kom i en "fire-pakk", dvs en singel eske med fire rør. Denne er altså fabrikkmatchet.
Joda, rørene var matchet etter emisjon, og avvek bare 1ma, dvs matchet innen 2%.
MEN - to av rørene ga utslag på heater/cathode leak. Dvs lekkasje, på helt nye rør som er fabrikkmatchet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Problemet med en del fake er jo at de tilsynelatende er ekte. Ser ut som de kommer fra den riktige fabrikken og i riktig innpakning. En skal ha godt syn og kjenne til en mengde detaljer for å se forskjell. Forskjellen oppdages først når de tas i bruk. Da sitter en med svarteper.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Eivind E skrev:
Disse "falske" svetlanaene er det jo sovtek som står bak.

Det er jo regler mot å uttale seg negativt om et produkt på dette forumet.
Derfor skal jeg anstrenge meg for å kun fremstille fakta:
Jeg kjøpte en fabrikkmatched Quad, 4stk, Sovtek 5881WXT. Disse kom i en "fire-pakk", dvs en singel eske med fire rør. Denne er altså fabrikkmatchet.
Joda, rørene var matchet etter emisjon, og avvek bare 1ma, dvs matchet innen 2%.
MEN - to av rørene ga utslag på heater/cathode leak. Dvs lekkasje, på helt nye rør som er fabrikkmatchet.
No er det slik at 'Svetlana' Winged-C som vert produsert på Svetlanafabrikken i St. Petersburg var nær konkurs då Sovjet vart oppløyst på slutten av 1980 talet. Eit amerikansk firma - Svetlana Electronic Devices - gjekk inn med mykje kapital og redda dei mot at dette firmaet vart distributør. Røra fekk ein logo med ein tjukk S på, og dette gjekk bra til ca 1997. Då gjekk firmaet i USA konk og helt på å dra med seg fabrikken i Russland også. New Sensor Corporation (Sovtek) kjøpte Svetlana S-logoen av konkursboet og har alle rettane til å bruke denne. Røra som er produserte i St. Petersburg vert difor kalla internasjonalt 'Winged-C'. Dei har ingen legal rett til å bli kalla Svetlana. New Sensor Corporation forhandlar Svetlana rør med den store S'en på. Desse er laga på m.a. Reflektor fabrikken i Russland.
Det ser ut til at det er mange på dette forumet som meiner det finns ekte og falske Svetlanarør. Det gjer ikkje det. Det finns Winged-C rør og Svetlanarør. Det er også ein del folk som hardnakka påstår at røra frå St. Petersburg er mykje betre enn Svetlanarøra. Objektive testar som f.eks. testing av eit stort tal rør (t.d. 100 - 500) og sjå kor mange dårlege rør det er i eit slikt utval, viser liten eller ingen skilnad.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
PX4 skrev:
Eivind E skrev:
Disse "falske" svetlanaene er det jo sovtek som står bak.

Det er jo regler mot å uttale seg negativt om et produkt på dette forumet.
Derfor skal jeg anstrenge meg for å kun fremstille fakta:
Jeg kjøpte en fabrikkmatched Quad, 4stk, Sovtek 5881WXT. Disse kom i en "fire-pakk", dvs en singel eske med fire rør. Denne er altså fabrikkmatchet.
Joda, rørene var matchet etter emisjon, og avvek bare 1ma, dvs matchet innen 2%.
MEN - to av rørene ga utslag på heater/cathode leak. Dvs lekkasje, på helt nye rør som er fabrikkmatchet.
No er det slik at 'Svetlana' Winged-C som vert produsert på Svetlanafabrikken i St. Petersburg var nær konkurs då Sovjet vart oppløyst på slutten av 1980 talet. Eit amerikansk firma - Svetlana Electronic Devices - gjekk inn med mykje kapital og redda dei mot at dette firmaet vart distributør. Røra fekk ein logo med ein tjukk S på, og dette gjekk bra til ca 1997. Då gjekk firmaet i USA konk og helt på å dra med seg fabrikken i Russland også. New Sensor Corporation (Sovtek) kjøpte Svetlana S-logoen av konkursboet og har alle rettane til å bruke denne. Røra som er produserte i St. Petersburg vert difor kalla internasjonalt 'Winged-C'. Dei har ingen legal rett til å bli kalla Svetlana. New Sensor Corporation forhandlar Svetlana rør med den store S'en på. Desse er laga på m.a. Reflektor fabrikken i Russland.
Det ser ut til at det er mange på dette forumet som meiner det finns ekte og falske Svetlanarør. Det gjer ikkje det. Det finns Winged-C rør og Svetlanarør. Det er også ein del folk som hardnakka påstår at røra frå St. Petersburg er mykje betre enn Svetlanarøra. Objektive testar som f.eks. testing av eit stort tal rør (t.d. 100 - 500) og sjå kor mange dårlege rør det er i eit slikt utval, viser liten eller ingen skilnad.
Jeg merker meg at du konsekvent refererer til disse falsk-svetlanaene til sovtek som "Svetlana rørene"..
De fleste andre ville nok kanskje heller valgt å kalle =(C)= rørene for svetlana, og de sovtek rørene for sovtek.
Ellers må jeg jo si din fremstilling av saken ikke nødvendigvis fremstår helt nøytral. Dette har vel kanskje en sammenheng med at du er forhandler av sovtek/new sensor kopirør.

Når det gjelder dette med "bra" og "dårlig", der du refererer til funksjonstesting på rørtester, så blir jo det en subjektiv kontra objektiv diskusjon - der du som sovtek/new sensor forhandler mener man kun bør fokusere på de objektive test-tallene fra rørtesteapparat, mens de som du argumenterer i mot kanskje heller fokuserer på subjektive lytteinntrykk.
Mao, de mener =(C)= rørene HØRES bedre ut, og dette er jo deres subjektive meninger.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Det er rett at eg er forhandlar av m.a. Sovtek, Electro Harmonix og Svetlana frå New Sensor. Før førde eg også Winged-C, men etter konkursen der på slutten av 90-talet gjekk agenturet til andre. Eg legg aldri skjul på at eg er bransjeaktør, men eg gjer mitt beste for å vere nøytral i omtalen av rør.
Dette temaet har eg skrive om før, og viss du les det så ser du at eg snakkar ikkje negativt om Winged-C rør. Tvertimot, det er gode rør som dei fleste andre russiske rør. Rør som vert produserte i dag er jamnt over av høg kvalitet! Sjølvsagt. Konkurransen i denne marknaden er steinhard.
Det eg påpeikar som eit objektivt faktum som alle bør forholde seg til, er at New Sensor har kjøpt rettane til Svetlana namnet og logoen, og kan bruke det til akkurat det dei vil. Dei har også kjøpt rettane til Mullard og Tung-Sol namnet og logo. Richardson Electronics (USA) kjøpte rettane til Amperex, og det brukar dei sjølvsagt så godt dei kan.
Kva meiner du med 'kopirør'? Philipsfabrikken i Nederland laga rør for Mullard i England etter deira oppskrift. Og omvendt. Eit EL 34 som står Mullard på og har rett koding etc. kan vere laga på ein fabrikk i Nederland eller England. Var det kopirør?
Reflektorfabrikken i Russland lagar EL 34 etter Mullard sin gamle oppskrift. Er det kopirør? Er desse dårlegare enn då dei vart laga i Nederland eller England for 40 - 50 år sidan?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
PX4 skrev:
---
Reflektorfabrikken i Russland lagar EL 34 etter Mullard sin gamle oppskrift. Er det kopirør? Er desse dårlegare enn då dei vart laga i Nederland eller England for 40 - 50 år sidan?
Ja, de er dårligere,(ALLE nyere russiske rør) da de alle var avhengig av EN underleverandør for filament-materialet(?)
- og denne (gamle) underleverandøren er forsvunnet fra kartet.
(Har jeg blitt fortalt fra en "insider", men det går så mange historier...).

Arne K
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Mulig at rør av nyere produksjon måler like godt som gamle NOS-rør, men hva med lyden? Alle rørene i Suprateken min som var av nyere dato er byttet ut med rør som over et halvt århundre gamle. Den spiller i en helt annen divisjon nå, på absolutt alle områder. :)
 
A

atlechri

Gjest
Tube porn. Genalex triple getter tv og Genalex Gold Lion single getter th. ;D De lager ikke slike nå lenger.

Mvh Atle
 

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Vil berre seie at PX4 har vore etisk og fagleg profesjonell til fingerspissane i alle dei innlegga eg har lese av han. Det fortener han all ære for. Det ville vere trist om desse informative og kunnskapsrike småartiklane skulle drukne i urettvise og ugrunna skuldingar om vikarierande motiv eller anna grums.
 
B

begr

Gjest
awe skrev:
Vil berre seie at PX4 har vore etisk og fagleg profesjonell til fingerspissane i alle dei innlegga eg har lese av han. Det fortener han all ære for. Det ville vere trist om desse informative og kunnskapsrike småartiklane skulle drukne i urettvise og ugrunna skuldingar om vikarierande motiv eller anna grums.
Støttes.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
begr skrev:
awe skrev:
Vil berre seie at PX4 har vore etisk og fagleg profesjonell til fingerspissane i alle dei innlegga eg har lese av han. Det fortener han all ære for. Det ville vere trist om desse informative og kunnskapsrike småartiklane skulle drukne i urettvise og ugrunna skuldingar om vikarierande motiv eller anna grums.
Støttes.
"Urettvise og ugrunna skuldingar" ::) Jeg har da ikke beskyldt han for noe som helst, jeg bare påpekte at han forhandler disse Sovtek/New Sensor rørene og derfor kanskje ikke vil være nøytral i denne sammenhengen, det er da ikke en beskyldning men heller en konstatering av fakta.

Det er såvidt jeg har lest slik at new sensor kun har lov til å bruke navnet svetlana i usa, og dette på grunnlag av at en dommer der borte bestemte seg for at det ikke var noen fare for at noen kunne ta feil av de to ::)

Tenk deg en situasjon der du er veldig glad i coca cola.
Uheldigvis går distributøren av Coca Cola i Romerike konkurs og blir kjøpt opp av Rimi, som umiddelbart begynner å merke sin kvalitetsmessig underlegne piratcola med "Coca Cola" logoen. Dette til tross for at produktet ikke har noe som helst med Coca Cola company å gjøre, hverken produksjon eller smaksmessig.
Du går i butikken og kjøper deg fire flasker "Coca Cola" i den tro at det er det produktet du trodde det var, og andre folk som leser på internettforumene at du synes Coca Cola er godt gjør det samme. Likevel får de den kvalitetsmessig underlegne piratcolaen. Når kjøperne av "Coca Cola" så kommer hjem, oppdager de at produktet de har fått er underlegent og ikke holder samme standard som de forventet.

Reflektorfabrikken i Russland lagar EL 34 etter Mullard sin gamle oppskrift. Er det kopirør? Er desse dårlegare enn då dei vart laga i Nederland eller England for 40 - 50 år sidan?
Lydmessig er de dårligere.
Disse kopirørene som produseres av new sensor/sovtek er jo ikke like konstruksjonsmessig. Sammenligner du Gold Lion NOS med disse nyproduksjonene så ser du forskjell.
Se bare her:


Som alle kan se er det konstruksjonsmessig forskjell.
I tillegg er materialene som er brukt innvendig forskjellige. De vil dermed lyde helt forskjellig.
At de tallmessig kan teste tilsvarende i en rørtester er ikke det samme som at "russisk kopimullard" er et tilsvarende produkt som Nos Mullard rør.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Eivind E skrev:
begr skrev:
awe skrev:
Vil berre seie at PX4 har vore etisk og fagleg profesjonell til fingerspissane i alle dei innlegga eg har lese av han. Det fortener han all ære for. Det ville vere trist om desse informative og kunnskapsrike småartiklane skulle drukne i urettvise og ugrunna skuldingar om vikarierande motiv eller anna grums.
Støttes.
"Urettvise og ugrunna skuldingar" ::) Jeg har da ikke beskyldt han for noe som helst, jeg bare påpekte at han forhandler disse Sovtek/New Sensor rørene og derfor kanskje ikke vil være nøytral i denne sammenhengen, det er da ikke en beskyldning men heller en konstatering av fakta.

Det er såvidt jeg har lest slik at new sensor kun har lov til å bruke navnet svetlana i usa, og dette på grunnlag av at en dommer der borte bestemte seg for at det ikke var noen fare for at noen kunne ta feil av de to ::)

Tenk deg en situasjon der du er veldig glad i coca cola.
Uheldigvis går distributøren av Coca Cola i Romerike konkurs og blir kjøpt opp av Rimi, som umiddelbart begynner å merke sin kvalitetsmessig underlegne piratcola med "Coca Cola" logoen. Dette til tross for at produktet ikke har noe som helst med Coca Cola company å gjøre, hverken produksjon eller smaksmessig.
Du går i butikken og kjøper deg fire flasker "Coca Cola" i den tro at det er det produktet du trodde det var, og andre folk som leser på internettforumene at du synes Coca Cola er godt gjør det samme. Likevel får de den kvalitetsmessig underlegne piratcolaen. Når kjøperne av "Coca Cola" så kommer hjem, oppdager de at produktet de har fått er underlegent og ikke holder samme standard som de forventet.

Reflektorfabrikken i Russland lagar EL 34 etter Mullard sin gamle oppskrift. Er det kopirør? Er desse dårlegare enn då dei vart laga i Nederland eller England for 40 - 50 år sidan?
Lydmessig er de dårligere.
Disse kopirørene som produseres av new sensor/sovtek er jo ikke like konstruksjonsmessig. Sammenligner du Gold Lion NOS med disse nyproduksjonene så ser du forskjell.
Se bare her:


Som alle kan se er det konstruksjonsmessig forskjell.
I tillegg er materialene som er brukt innvendig forskjellige. De vil dermed lyde helt forskjellig.
At de tallmessig kan teste tilsvarende i en rørtester er ikke det samme som at "russisk kopimullard" er et tilsvarende produkt som Nos Mullard rør.
Det på grunn av slik "falsk" bruk av gamle merkenavn at hele rørmarkedet er helt villt! Her må en enten ha kunnskapen selv, eller bruke kapasiteter som Brynjar! Det er hauevis med falske kopier på markedet. Selgere bruker neglelakkfjerner for å fjerne "made in Russja", det brukes falske stempler for å indikere fabrikk/militær godkjenning. Det er i vertfall helt umulig for en "rørnovise" som meg å finne frem til hva som er hva!

Når det gjelder Svetlana så er det vel helt udiskutabelt at Winged C rørene er klart bedre både lydmessig og kvalitetsmessig bedre enn Sovtek rørene med S-logo!
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Hmm.
Da har jeg omsider(etter diverse purringer) fått svar på hvor mye Tangen på Audiotech tar for et par Svetlana 6550 C winged rør som er testet og godkjent av ARC. Pris: 2160,- pr. par. Virker en smule i overkant synes jeg. Måling, testing og matching av ARC er uhyre viktig for at utstyret skal fungere optimalt. Til sammenligning så kunne Kvanlid selge de samme rør for kr 725,- pr.par.

mag.
 
A

atlechri

Gjest
Hei
Du kan trygt kjøpe røra av Brynjar. Hvis du fortelle han hvilken forsterker du har, så vet han hva han skal sortere etter når han matcher. Tru meg, han veit hva han driver med :))
Du kan likegodt spare litt penger :)

Mvh Atle
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Hei.
Jeg tror nok det blir rør fra Kvanlid. Prisene som Audionord opererer med er for jævlig høyt. (Godt man ikke har en Ref 610 :)). Ulempen er jo at ARC sier/truer med at all garanti bortfaller ved kjøp/bruk av andre 6550 Svetlana C Winged rør enn det som kommer fra ARC. Vet ikke om noen andre produsenter som har en like sær holdning til dette med rør. Det er jo litt av moroa med rør at man kan veksle mellom forskjellige produsenter innenfor samme rørtype. Med ARC kan man jo ikke engang bruke de samme 6550 Svetlana C Winged rør som er kjøpt et annet sted.

mag.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
atlechri skrev:
Hei
Du kan trygt kjøpe røra av Brynjar. Hvis du fortelle han hvilken forsterker du har, så vet han hva han skal sortere etter når han matcher. Tru meg, han veit hva han driver med :))
Du kan likegodt spare litt penger :)

Mvh Atle
Helt enig,handlet Svetlana Winged C EL34 og NOS driver og inngangsrør fra RCA hos han etter hans anbefaling til min forrige forsterker;en CJ MV52,det ble enorm oppgradering. Blir helt klart å handle når det trengs nye rør til mine ASL Monsoon(KT88),den karen kan man snakke rør med lenge,man får fornuftige anbefalinger og han er ærlig,ville ikke prakke på meg det dyreste han hadde,mente bare disse ble en bra combo og det fikk han helt rett i ;D ;D ;D
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Å få kjøpt gode utgangsrør er ikke alltid like enkelt. Til min cj Premier 11a har jeg prøvd flere typer og produksjoner av 6550-rør, med varierende hell. Fra Kvanlid har jeg kjøpt to sett med Svetlana-rør. Ingen av dem lot seg stille bias på innenfor grensene av justering som finnes på forsterkeren, selv om jeg hadde opplyst om fabrikat og type. (Skrue med LED-lampe som slukker ved korrekt bias.) Et av settene gav voldsomt oransje lys og sprukken lyd. Dem fikk jeg returnere, og fikk istedenfor andre Svetlana-rør, men av til dels ulike produksjoner - hvorav et med betegnelsen BII, som visuelt skilte seg ut ved å være lengre enn de øvrige med betegnelse C.

Det må være en feil ved forsterkeren, tenker du kanskje. Nå falt det seg slik at en kar averterte et brukt sett med 6550C-rør fra ARC. Disse kjøpte jeg, satte i forsterkeren, og nå lot korrekt bias seg stille som fot i hose. Lampen slukket nøyaktig midt på skruens vandringsbane på alle fire rør. I motsetning til med Kvanlids rør, var forsterkeren nå helt støyfri. Levetiden er også noe helt annet. ARC-rørene ble brukt i fire år med daglig drift rundt fem-seks timer helt problemfritt, til jeg kjøpte et sett med GE 6550A fra USA i fjor. Her om dagen fant jeg dem frem i igjen, med samme perfekte resultat.

Fra Kvanlid har jeg også kjøpt to GE BP 5751 3 mica (kostbare rør). Det ene av dem varte i ca. et halvt år.

Jeg har ingen bekjentskaper (Er det ikke det det heter nå til dags?) eller allierte innenfor rør-bransjen. Dette er bare erfaringer fra en relativt elektronikk-ukyndig musikkelsker. En sak kan ha flere sider.
 
Topp Bunn