PPP - Sinus eller Multiwave?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har tidligere kjørt boksen kun med sinusinnstilling. Prøvde å switche til MW ikke lenge etter at den først ble koblet opp men klarte ikke å høre forskjell. Nå når PPPen nå har stått på i over 4 mnd. prøvde jeg å sette den til MW igjen. Lot den (av vanvare) stå slik en ukes tid. Hører nå bra forskjell. MW gir et inntrykk av bedre dynamikk. Som en på andre fora utrykte det: "gir inntrykk av å ha koblet til et kondensatorbatteri ekstra.".
Virket som om MW trengte egen innspilling ? Mulig plassert på eget print ? Vet ikke.

Bruker selv kun transistorkomponenter og mye av disse har switchmode power. PPPen driver kun kilder, DACer og Pre/Pro.

Hva er andres erfaringer ang bruk av MW ? Lignende eller skiller seg fra mine ? Rør eller transistor ?

Edit: skriver som en gris... ;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.835
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Så vidt jeg har forstått er denne Multiwave funksjonen at man legger inn en sinus med dobbel frekvens oppå nettsinusen.
Så fra et teknisk ståsted skal vel MultiWave være mye bedre....jeg trodde faktisk at erfaringene fra de tidligere PP modellene var at alle foretrakk Multiwave og at med PPP var det ingen andre alternativerr!

Fordelene med dette er jo....
Man får ladet opp lyttene dobellt så ofte - dette vil gi mye av de samme effekten som en større lyttebank. Men man har ikke den negative siden ved høy frekvens (at feltet i trafoen snur og man får varmgang..)

Mvh
OMF
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Fra de gamle boksene (før PPP) var det av og til litt problematisk med MW HVIS man hadde enkle rørforsterkere osv. Med enkle mener jeg konstruksjonen. Disse hadde ofte bedre av å kjøres med sinus. Vet ikke om dette har blitt annerledes med MW-versjonen i PPP.

Enig med deg i at strømforsyningskurven blir bedre med MW-teknikken. Høres faktisk ut som om lyttebanken ER blitt større og tildels raskere.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
hos meg er også mw vesentlig bedre, bedre plassering og rom + kjappere og mer dynamikk.
jakr
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Vil det ikke bli mer rippel? Eller er det je som itte fulgte med på Gk elektro?
Mulig det å lade opp lyttene oftere veier opp for dette, men...?

Bærre spyr..

Pk
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.835
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pks skrev:
Vil det ikke bli mer rippel? Eller er det je som itte fulgte med på Gk elektro?
Mulig det å lade opp lyttene oftere veier opp for dette, men...?

Bærre spyr..

Pk
Hvis multiwave er omtrent det jeg tror den er - så vil man få to oppladinger av lyttene pr halvbølge - noe som gjør at lyttene blir ladet dobbelt så ofte. Dette er helt klart positivt, og vil gjøre at lyttebanken virker større.

Grunnrippelen, hvis man kalle den det, vil også få dobbel frekvens. Men så er det også slik at strømtrekket når lyttene trekker strøm fra strømforsyningen vil bli mindre, noe som trolig vil gi mindre høyfrekvenst rippel....I det store og hele virker MultiWave som en fornuftig løsning!

Mvh
OMF
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Utdrag fra PS Audio ang. MW:

MultiWaves were first introduced nearly five years ago. Invented by our good friend and Northrop Grumman engineer, Doug Goldberg, MultiWave revolutionized the AC power conditioning industry. Instead of the classic sine wave, there can be advantages to connected power supplies by changing some of the sine waves parameters.

Of all the MultiWave choices we have lived with over the years, the most consistent winner was MultiWave 1. This waveform, used in every version of MultiWave as well as AutoWave extends the charging time of the sine wave peak so attached power supplies have less ripple. In the Premier, we decided easy-was-better and offered one choice for MultiWave instead of many. To our ears, this is the clear winner.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Når jeg hadde koblet på transistorpre pre sammen CD på PP'en så fortrakk jeg MW2 fremfor noe annet. Nå kjører jeg en rørepre og er usikker om mulitwave er bra for denne, slik at jeg kjører ren sinus på 90 hz. Det skrives at rørforsterkere med enklere funksjon ikke fungerer med MW. BAT-en burde ikke ikke stemme med denne beskrivelsen, så kanskje jeg skulle prøve mer med MW. Men er litt usikker da P300 blir fryktlig varm med BAT-en tilknyttet. Så varm at jeg antakelig må anskaffe meg en Premier for å unngå dette problemet. Jeg regner med dere ikke har problem med varmen på Premier ? Ifølge PS Audio skal ihvertfall dette problemet vær eleminert ved den siste utgaven.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
P300 blir veldig varm generelt. Den er også såpass lite dimensjonert at den klarer ikke allverden av strømlevering. Har vel også en vifte som høres litt.

Min PPP som f.t. står på Soundcare apparatføtter under originalføttene (litt bedre høyde) blir ikke engang lunken og vifta går ikke i det hele tatt. Den eneste gangen vifta har gått er ved tilkobling av en PC med 800w strømtrekk i tillegg til resten av utstyret og da gikk den bare av og til.

BAT51'en din er vel mere transistor men med rør på utgangene. Tror ikke denne har noe negativt fra å kjøre MW (usikker med MW-versjonen du evt. har på din P300) fra PPP ihvertfall. Værre med rene rør effektforsterkere.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
NB! NB! Ikke skru ut originalføttene på PPP og prøv å sette på noe annet med samme skruer. Skruene er veldig korte samt at på et par plasser finnes det printkort rett innenfor chassiet. Erfart på den harde måten...

Sett evt. ekstra ben/dempeputer UNDER de originale bena. Jeg personlig silkonerte fast SC føttene på originalbena. Silikon - lett å fjerne samt gir litt demping i seg selv (mykheten).
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
hei, jeg kjører cd og bat-en + riaa og platespiller på ppp-en og den blir nesten like varm som monoblokkene. den tåler å bli varm. den slår aldri inn på vifta med disse forbrukerne. dersom jeg kopler plasmaen på så slår vifta seg inn ved faste intervall dersom det er andre forbrukere på. blir fort over 600-700w da.

jakr
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
EiK skrev:
Når jeg hadde koblet på transistorpre pre sammen CD på PP'en så fortrakk jeg MW2 fremfor noe annet. Nå kjører jeg en rørepre og er usikker om mulitwave er bra for denne, slik at jeg kjører ren sinus på 90 hz. Det skrives at rørforsterkere med enklere funksjon ikke fungerer med MW. BAT-en burde ikke ikke stemme med denne beskrivelsen, så kanskje jeg skulle prøve mer med MW. Men er litt usikker da P300 blir fryktlig varm med BAT-en tilknyttet. Så varm at jeg antakelig må anskaffe meg en Premier for å unngå dette problemet. Jeg regner med dere ikke har problem med varmen på Premier ? Ifølge PS Audio skal ihvertfall dette problemet vær eleminert ved den siste utgaven.
Heisan!

Har du ikke "tube" valg på PP'n din som en av MW innstillingene? Den skal jo være mer rørtilpasset enn de andre innstillingene.
Den bruker jeg på mine rørblokker, og så langt har det gått helt fint...

Brukte kun sinus tidligere, men har etterhvert gått over til MW - for lyden sin skyld. :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Prøvde med tube-valg på en P500 hos en kompis med Mac C2200 og 501-blokker. Ble tynt og pistrete og lydbildet smalnet betraktelig.
 
Topp Bunn