Porsgrunnsavdelingen rir igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da var turen kommet til meg å invitere til nyttårsmøte i den fantastiske Porsgrunnsavdelingen av Bergen Lydlaug. Gjestene TKR og Knutn ankom fredag kveld med som alltid godt humør og sekker og poser fylt til randen av godsaker. :) Jeg hadde fyrt opp spritpeisen min, og det var lunt i rommet. Knutn ble veldig bekymret av at det ble BRENT SPRIT!! Men denne typen er udrikkelig, dessuten hadde vi nok av kvalitetsvarer fra polet. :)
    Først av alt var endelig å ta kverken på restene av Pernod flasken. Det var en lettelse! ;D
    Siden møtet ikke inkluderte justering av pickup eller arm, satte vi glade i gang med å fortære alt det andre. (en skal da ikke behøve å gå tørst hjem fra våre møter!)
    Tkr og Knutn hadde tatt med seg enorme mengder vinyl, og det var kvalitetsmusikk tvers igjennom! Jeg kunne bidra med en og annen sær plate, pluss litt seriøst også.
    Vi spilte forresten BARE vinyl! ;D Vi følte rett og slett ikke behov for å spille andre formater. :)
    Plutselig var kl. blitt 2, og Tkr og jeg vaklet til sengs, mens Knutn opptimistiskt la ut på en vattlig vandring hjem.
    Syns det var en fin kveld, jeg.
    Overlater til Tkr å legge ut bilder.

    olllie
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fy faen , for noe jævla pes å få lagt inn bilder her!
    Lage en egen mappe, forminske, gi nytt navn....Oppmuntrer ikke akkurat til bruk av den vanlige bildeopplastingen, IMO. Høvding, hva med et brukervennlig bildeopplastingsprogram på HFS3?

    Et lite utvalg av forberedelser...
    Litt god køntrimusikk for å glede jazzfreaken Ollie, nok drikkevarer, og, for å toppe det hele, stiller verten med spritfyring.
     

    Vedlegg

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    Ble VELDIG betenkt ved å komme inn i et hjem med en misbruker. Spritfyring :eek:
    Det er da andre og bedre måter å fyre med sprit på!

    Dette var mitt første besøk hos ollie hvor jeg kunne sette meg ned å nyte musikken. I mine ører er det først og fremst musikk dette oppsettet fokuserer på, og det på slik måte at en glemmer å høre etter om bass og diskant er til stede i passende mengder. Til tross for at verten dro fram de mest obskure og vanskelig tilgjengelige innspillinger var det likevel lett å la seg rive med. Hvis jeg ikke husker feil var en av platene spilt inn på et marked i Zanzibar, eller litt inni landet. Det var en romlighet på det så jeg følte det som jeg satt blant gateselgere og esler og krokodiller, eller hva slags husdyr de nå har. og det var engasjerende å lytte til. Utrolig!

    Ollie har og behandlet lytterommet etter de fleste av kunstens regler. Jeg kan ikke huske å ha hørt noe hvor jeg har hørt så lite til rommets innvirkning på musikken.

    Hva angår Pernoden så kan jeg glede med at det skal nok gå å få tak i en erstatning. ;D

    Takk for en ytterst hyggelig og interessant aften.

    Mvh Knut
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vår trofaste følgesvenn fra Cie. Pernod et Fils er gått bort...
    ..er ikke mer!

    Det har kostet SISU å få gjort kål på den, for ikke å snakke om "One too many Mornings" med trang hjelm og vammel anissmak i en tørr kjeft. Good riddance, sier jeg! Det må da være grenser for hvor mange ganger en må bevise at en er tøff nok..... :p

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært noen forberedelser til dette møtet. Styret i Porsgrunnsavdelingen hadde et lite planleggingsmøte like før jul for å legge alt til rette. Som man ser, var også vårt abeidsjern fra Pernod et Fils tilstede:



    Fred være med hans minne....

    mvh

    Edit: Hva i svarte gjore den melken der??
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Platespilleren til Ollie er vakker: Kan ikke huske å ha sett en slik før.



    Musical Life er, så vidt jeg vet, tysk.



    Ollie har 2 armer fra samme firmaet som lager platespilleren. I nr. 2 satt det en Lyra Titan monopickup



    Vi fikk dessverre ikke hørt på Lyraen. Litt dumt, kanskje, men det låt mer enn ok i stereo også.


    mvh
     

    Vedlegg

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Heisann hvem fra Porsgrunn er det som viser frem så gromt utstyr mvh Baard .
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Fantastiske bilder tkr!
    Tusen takk!

    Øvelse gjør mester.....Jeg er ikke der ennå, men har hatt speilrefleksen i 2 år nå, og det er jo blitt en del bilder etter hvert.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    X-250 skrev:
    Heisann hvem fra Porsgrunn er det som viser frem så gromt utstyr mvh Baard .
    Vi er nå opprinnelg fra Porsgrunn alle tre. Moldhaugen, Grønli og Osebakken henholdsvis.

    mvh
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Til Knutn: Neiiii, ikke mer Pernod!!! :)

    Hyggelig at dere likte dere hos meg. Men neste gang får vi bare spille mono plater, da. :) Den Clearaudio`en liker jeg veldig godt. Sitter som et skudd i anlegget. Heldig der! ;D

    Ellers er det ikke mange forandringer her, nei. Hvorfor forandre det "perfekte"? Haha.
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    tkr skrev:
    X-250 skrev:
    Heisann hvem fra Porsgrunn er det som viser frem så gromt utstyr mvh Baard .
    Vi er nå opprinnelg fra Porsgrunn alle tre. Moldhaugen, Grønli og Osebakken henholdsvis.

    mvh
    Såpass ja da er ikke verden særlig stor he he . Jeg er jo født og oppvokst på grønli :) mvh Baard
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    På den annen side, et av kriteriene for å bli medlem i Porsgrunnsavdelingen er 25 års botid i Bergen. :)

    Men vi har trådt våre barnesko i Porsgrunn alle tre.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter en liten velkomstpils begynte vi å spille musikk:

    Knutn inntok sweetspot. Hans lytteinntrykk har han jo allerede skrevet.



    En morsom plate hadde han med. Kåre Virud/Jan Erik Vold tolker Dylan



    Til og med signert! Knutn er gammel Hulepamp. De som har studert i Bergen vet hva det betyr.



    Jeg har mange gode (og ofte litt vage) minner fra bakrommet på Hulen, jeg også. Som Knutns gjest.

    mvh
     

    Vedlegg

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    tkr skrev:
    På den annen side, et av kriteriene for å bli medlem i Porsgrunnsavdelingen er 25 års botid i Bergen. :)

    Men vi har trådt våre barnesko i Porsgrunn alle tre.

    mvh
    Kult med egen porsgrunnsavdeling i Bergen, Sånt er gøy ;) Er dere på hjemmlige trakter så ta gjerne turen innom for en lytt å en kaffe mvh.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    X-250 skrev:
    tkr skrev:
    På den annen side, et av kriteriene for å bli medlem i Porsgrunnsavdelingen er 25 års botid i Bergen. :)

    Men vi har trådt våre barnesko i Porsgrunn alle tre.

    mvh
    Kult med egen porsgrunnsavdeling i Bergen, Sånt er gøy ;) Er dere på hjemmlige trakter så ta gjerne turen innom for en lytt å en kaffe mvh.

    Det skal jeg! Mye gromanlegg der, ser jeg. Hittil har jeg bare hørt SAL sitt, men det er tydeligvis mer å hente der. :D

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så var det min tur. Whisky, check; øl, check; musikk...



    Musikk, ja. Jeg hadde med meg en plate jeg kjenner svært godt. Ry Cooders "Bop til you drop". Skimtes i midten av haugen her.



    Verten og Knutn i passiar på sidelinjen.



    Og så, lyden:

    Hos Ollie forsvinner de digre høyttalerne fullstendig. Musikken, særlig vokal, havner gode meteren foran høyttalerne, og man føler seg inni musikken. Omtrent som å ha på seg verdens største og mest dynamiske høretelefoner. Det er så realistisk at det nesten er skummelt!
    En lukker øynene, er midt i musikken, åpner øynene og ser noen digre, jævla høyttalere. Fullstendig kontrainstinktivt, og veldig moro!
    Jeg har jo vært hos Ollie og hørt før, men dette tar kaka.
    Ollie fortalte at han har jobbet en del med høyttalerplassering og eq. Det høres.


    mvh
     

    Vedlegg

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    X-250 skrev:
    tkr skrev:
    På den annen side, et av kriteriene for å bli medlem i Porsgrunnsavdelingen er 25 års botid i Bergen. :)

    Men vi har trådt våre barnesko i Porsgrunn alle tre.

    mvh
    Kult med egen porsgrunnsavdeling i Bergen, Sånt er gøy ;) Er dere på hjemmlige trakter så ta gjerne turen innom for en lytt å en kaffe mvh.
    Hyggelig med en slik invitasjon. Jeg skal over fjellet til våren, tar kontakt da.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi spelte mye fin musikk, og den Virud plata var virkelig noe! Cheep Thrills med Janis Joplin var også veldig bra.
    Kjekt også at vi fokuserte så mye på musikk og ikke så veldig på utstyr. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Cheap Thrills, ja:



    Big Brother and the holding Company`s plate fra 1968. Mye fin livemusikk, særlig "Ball and Chain", men også den flotteste bluesen som Janis har gjort: "Turtle Blues". Janis Joplin var en "belter", altså en sanger som gyver løs på en sang i full lydstyrke og fullt tempo. Nydelig sang, og den viser hva slags talent dama hadde, IMO. Dessverre ble hun jo ikke så gammel......

    mvh

    Edit: "Approved by Hells Angels Frisco", står det på den. Muligens ikke noe salgsargument i dag, men hvem vet. 8). Bildet er hentet fra nettet, men min vinyl er fra 1972 eller -73.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ....Men musikalsk er Porsgrunnsavdelingen eklektisk. Noe av det andre vi var innom ila kvelden:

    Albinoni



    Denne var spesiell: Noe sang og hverdagslyder fra Vestafrika overspilt med fusion- jazz. Fikk assosiasjoner til Brian Eno. Ikke overraskende var det Ollies bidrag.




    The Band og Emmylou Harris. Det er nesten utrolig å høre hvor forskjellig Robbie Robertsons "Evangeline" kan høres ut på disse to platene...Jeg foretrekker Emmylous versjon, mest pga. koredamene: Linda Ronstadt og Dolly Parton. :D




    mvh
     

    Vedlegg

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Platen Moshi er av Barney Wilen. Musikken er karakterisert som "folklore". :) Resultatet av en "liten tur til Afrika" en gang på 1970 tallet.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Barney Whelan, ja. Det var det han het. Artig plate.

    Ellers fikk vi høre Jim Morrison deklamere dikt om kuken sin



    Knutn lytter konsentrert.



    Ollie også. Det kan se ut som om tkr dupper litt av.




    YAAAYYY, vi kverket pernoden! Ollie i seiersrus. Muligens er han også glad for at kvelden nærmer seg slutten.



    Tusen takk for en fin kveld, Ollie!


    Og takk for oppmerksomheten.

    mvh
     

    Vedlegg

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    joda, jeg vil få uttrykke varmfølte takksigelser til alle involverte parter. Først en stor takk til Roger Sanders, Colorado, USA, som klarte å forsterke og gjengi musikken så glimrende.
    Dernest en litt kjøligere takk til Nikon corp. of Japan (eller var det Canon?) som med en skremmende realisme fanget opp undertegnedes utagerende oppførsel.
    En stooor takk går også til Pernod de France som sørget for at vi rask kom i "musikkmodus".
    Må ikke glemme å takke de involverte ølbryggerier og spesielt utvalgte italienske vinslott som sørget for å holde trykket oppe strupen fuktig hele natten.
    Jeg må ikke glemme å takke alle plateartistene som bidro til til stoooore musikalske opplevelser.(Jim Morrisons kjønnsorganbeskuende tekster og Janis Joplins "down to earth" realisme satte en standard)!!
    Sist men ikke minst, tusen takk til mine to musikkelskende "svirebrødre" Knut og Tønnes som bidro i sterk grad til at dette ble en fin opplevese. :)

    mvh Ole
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har nylig vært i Porsgrunn på besøk hos Baard i Porsgrunn Lydlaug, da han åpent inviterte oss i vinter. Baard har et flott "no nonsence" lydanlegg i en vellfungerende kjellerstue. Store Proac ht, Audio Aero cd, og rosinen i pølsen: Pass Labs forsterking. Det låt glimrende både på på gammel jazz og hardtslående rock. De forsterkerne er gode som gull.;) Baard mangler vinylspiller, det er visst bare et spørsmål om tid, så er det i box. Spennende å se hva det blir!
    Så knut og Tønnes, ha dere over til Porsgrunn og besøk Baard, der er det god musikk og kaffe.
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Takk Olllie for hyggelig besøk og omtale av steron . Er en liten mulighet for en bergenstur på madammen å meg i ferien så kan nok hende du for et besøk da vis det passer seg sånn mvh Baard
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jada, det er bare å ta kontakt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn