Poppis trender i Hifi...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Pc... Personlig computer.
Det ordet er nok til å gi frysninger hos enhver produsent av
drev og dacs idag ville jeg tro.

Stadig flere hiver seg på trenden.
Man kan si at Asia nå får sin "vår" innen high-end bransjen.

Ett utall med komponenter som benytter dette plutselige
nisjesegmentet inne hifi dukker nå opp som paddehatter overalt.
Ser vi ett generasjonskifte nå, drevet av asia? Jeg tror dette er tilfelle.
Enda ser vi svært få av de etablerte high-end produsentene slenge seg på denne nye trenden med særlig iver foreløpig.

Dette skal være sagt... nå vil vi se at noen produsenter rett og slett kommer til å vente for lenge med å slenge
seg på vogna, for den er avsted den, påvei fra storigarden til tjurreby med knirkende kjerrehjul og strå imunn.

IKKE!!!


La meg opplyse gjengen...
Det som egentlig skjer er dette:

Studiomiljøet drevet av stadig flere's eie av studio utstyr
og pc'er med studiosoftware har tatt turen inn i de tusen hjem...

Hva? Joda... PA has bitten back...
The pill is not sweet for all...

Dere skjønner, jeg tror at dette bunner ut i krigen om formater...
Den har tatt litt forlang tid, så nå har folket funnet ut at om jeg lagrer dette kalt musikk på min pc, kan den spille det uansett format...

Dette er formatkrigesn store offer... og vår velsignelse...
It all started with a dude called Linus...

So the story goes...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
10.000$ ... så har man options i tillegg...
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
10.000$ ... så har man options i tillegg...

Så for 70,000kr har de laget en pc, samt skrevet en snakeoil-tekst om hvordan CDer suger. Jeg er imponert. :)

*The actual percentage of extraction is over 99%, but under 100%, because if it was set to extract 100%, it would never stop reading the CD - og hva i huleste betyr dette? At de mener at det er umulig å hente ut all informasjonen fra en CD? det er tydelig at de fleste innen audioverdenen tror at det faktum at PCer og vanlige CD-romer fungerer er ren magi.
 
N

nb

Gjest
Det er et av de mest idiotiske produktene jeg har sett på lenge. De folkene der kan jo umulig tro at en PC i utgangspunktet fungerer.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Siden det er et stort marked for "audiofile" CD-avlesere, er det sikkert bare et tidsspørsmål før det også kommer "audiofile" harddisker. Med samme specs som en vanlig HD, men hvor disken hviler på trykkutjevnede luftputer i PC-kabinettet, er dynget ned med blylodd for "maksimal mekanisk stabilitet", bruker MCap-Supreme til avkobling for lesehodet og må parres med en ti tusen kroners IDE-kabel (for SATA har dårligere lyd) i sølv og teflon med rhodiumkontakter. Og så kommer folk til å krangle om hvilken som lyder best av Maxtor Audiophile Xtreme og Western Digital Audiograde Pro, begge til ca kr. 25.000,- for 200GB. Maxtor har litt varmere mellomtone, mens Western går dypere i bassen.
 
N

nb

Gjest
Løkken, dette er dog viktig å prøve hjemme i eget annlegg. Alt avhenger av matching, og man kan ikke ha noen formening om hvilken av de to harddiskene som låter best før man har prøvd det selv.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
utrolig hvor klart alt blir bare man har begynt å pirke litt i ingeniørstudiet?
IMO
 
T

theStig

Gjest
Det ingen har tenkt på er spin-hastigheten på harddisken. Jo høyere jo bedre, akkurat som sampleraten, ikke sant? 15.000 rpm er det eneste som ruler for high-end. SCSI selvsagt, IDE eller SATA er jo som MP3 å regne her.

Når det er sagt, så er matching av disk, kabel, kontroller, hovedkort, CPU, RAM, skjermkort, keyboard, mus osv ekstremt viktig så klart. For ikke å glemme nettkabelen eller et stabilt underlag for PC'en. Jada...

;D
 
T

theStig

Gjest
For å bli seriøst igjen...
En poppis trend som ikke har gjort noe bra for lyden er disse små slanke pingle-plast høyttalerne med en liten fuglekasse-sub. Har aldri hørt noe at det låte annet en drit, og da selv meget dyre løsninger. Dette er styrt kun av hensyn til design, og ytelsene har selvsagt måtte vike.
 
N

nb

Gjest
utrolig hvor klart alt blir bare man har begynt å pirke litt i ingeniørstudiet?
IMO
Ikke rettet mot deg, med når det gjelder akkurat denne problemstillingen vil jeg heller si at det er utrolig hvor uklart alt kan bli om man ikke har gjort det...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg vil bare understreke at det er ikke alt som lar seg forklare(i første omgang)
ellers kan kanskje noen forklare hvorfor musikk avspilt fra harddisk via hub til pc,påvirkes av at usb hub´n switching supply glattes med 2000uF BG nX(loddet rett på kabelen)?
mvh
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det ingen har tenkt på er spin-hastigheten på harddisken. Jo høyere jo bedre, akkurat som sampleraten, ikke sant? 15.000 rpm er det eneste som ruler for high-end. SCSI selvsagt, IDE eller SATA er jo som MP3 å regne her.

Når det er sagt, så er matching av disk, kabel, kontroller, hovedkort, CPU, RAM, skjermkort, keyboard, mus osv ekstremt viktig så klart. For ikke å glemme nettkabelen eller et stabilt underlag for PC'en. Jada...

;D
Og tenk dere et powersupply på størrelsen med ei ølkasse, for poweret i en pc er jo ikke brukandes ;D
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
jeg vil bare understreke at det er ikke alt som lar seg forklare(i første omgang)
ellers kan kanskje noen forklare hvorfor musikk avspilt fra harddisk via hub til pc,påvirkes av at usb hub´n switching supply glattes med 2000uF BG nX(loddet rett på kabelen)?
mvh
Har noen bevist at det faktisk er forskjell i en vitenskapelig korrekt utført dobbel blindtest? ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nei,men det kan sikkert ordnes for spesielt interresserte.
jeg for egen del bruker tid på å spille og å finpusse på systemet.
mvh
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Løkken, dette er dog viktig å prøve hjemme i eget annlegg. Alt avhenger av matching, og man kan ikke ha noen formening om hvilken av de to harddiskene som låter best før man har prøvd det selv.
Husk å spill de inn først :)
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
880
Antall liker
915
Torget vurderinger
4
Og se på dette her...
Nå begynner det å smake vaffler her!!!
http://www.memoryplayer.info/Memory Player Home page.htm

Skal klare å bygge en slik maskin med akkurat den kassa/skjermen/fjernkontrollen for rundt 7500-8000,- som er musestille og fungerer alldeles utmerket som high end cd-drivverk med coax og optisk ut.

Nevte jeg at bare kabinettet kommer på 6000,- ?
 
N

nb

Gjest
Det er nok den lille skjermen som gjør det så dyrt, prisforskjellen mellom to temmelig like Silverstone-kabinetter med og uten en liten skjerm er så vidt jeg husker ca 5000 kroner.

Om du skal se etter stillegående saker, ta en titt på www.silentpcreview.com, der er det mye info
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
880
Antall liker
915
Torget vurderinger
4
Ser ut som at dollarkursen har hatt innvirkning på prisen, den er nå satt ned til 5000,-

Kjøpes hos Netshop.no

Fås i sort (for de kule gutta) eller sølv (for pyser)

I tillegg må du ha en stillegående strømforsyning, fortrinnsvis en passiv en som denne . 300W er nok i massevis dersom boksen ikke skal stå å kjøre HD-video i tillegg.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Siden det er et stort marked for "audiofile" CD-avlesere, er det sikkert bare et tidsspørsmål før det også kommer "audiofile" harddisker. Med samme specs som en vanlig HD, men hvor disken hviler på trykkutjevnede luftputer i PC-kabinettet, er dynget ned med blylodd for "maksimal mekanisk stabilitet", bruker MCap-Supreme til avkobling for lesehodet og må parres med en ti tusen kroners IDE-kabel (for SATA har dårligere lyd) i sølv og teflon med rhodiumkontakter. Og så kommer folk til å krangle om hvilken som lyder best av Maxtor Audiophile Xtreme og Western Digital Audiograde Pro, begge til ca kr. 25.000,- for 200GB. Maxtor har litt varmere mellomtone, mens Western går dypere i bassen.
Ikke sant...
::)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Det ingen har tenkt på er spin-hastigheten på harddisken. Jo høyere jo bedre, akkurat som sampleraten, ikke sant? 15.000 rpm er det eneste som ruler for high-end. SCSI selvsagt, IDE eller SATA er jo som MP3 å regne her.

Når det er sagt, så er matching av disk, kabel, kontroller, hovedkort, CPU, RAM, skjermkort, keyboard, mus osv ekstremt viktig så klart. For ikke å glemme nettkabelen eller et stabilt underlag for PC'en. Jada...

;D
-relax. Vi vil nok få slike maskiner med flash-baserte minnestasjoner (ikke harddisk) på sikt. Ingen grunn til å få panikk om Raptor med sine 10 000 er dårligere enn SCSI...

Samsung har vist fram en bærbar med flash-lagring, på 32Gb, så dette kommer nok til å dukke opp innen 2-3 tipper jeg. Da kan Raptor og SCSI glemme det hele, men de vil nok fortsette å brukes i servere og slikt.
 
Topp Bunn