Polaritet på Tandberg

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Jeg har et par tandberg høyttalere som kun aksepterer bananplugger, og som ikke er merket for polaritet.

Husker ikke helt modellen, men jeg tror det er 112/7 det stod bakpå dem, skal sjekke det seinere idag.

Jeg testa dem igår, helt grei lyd, litt greiere med polariteten den ene veien istedenfor den andre, men var det riktig polaritet jeg hadde når det var mest bass? :p

Jeg lurer også på polariteten til slike gamle DIN plugger som man finner bakpå gamle tandberg forsterkere feks.

Disse høyttalerene skal overrekkes min kjære svigerfar da han har et vintage anlegg med akai spolebånd, tandberg forsterker og en del annet snadder, men høyttalerene han har koblet opp er noen små sony plastikk bokser fra et lite rack-anlegg ::)
-Jeg kommer til å poste et nytt innlegg med bilder snart for å be dere vintage-guruer om hjelp til å få høyttalerene i litt bedre stand før de tar plass hos svigerfar.

A
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.403
Torget vurderinger
0
Det är inte alls säkert att polariieten är rätt när du får stark bas.
Ett sätt att testa polariteten är att lyssna på tal (röst) i mono. Om du har rätt polaritet ska rösten låta fast och stabil mitt emellan högtalarna. Är det fel polaritet låter rösten utspridd och och odefinierad.
Ett annat sätt är att ansluta ett 9 V batteri till högtalarpolerna. Den kabel som du misstänker är plus på högtalaren ansluter du till batteriets pluspol. Högtalarens andra pol till batteriets minuspol. Om konen rör sig utåt är polariseringen rätt, d v s högtalarens pluspol ligger på batteriets pluspol.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg lurer også på polariteten til slike gamle DIN plugger som man finner bakpå gamle tandberg forsterkere feks.
A
Tynn pinne er pluss :)
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Tynn pinne er pluss :)
Akkurat motsatt av hva jeg trodde altså  :D
Men da er den grei, når det gjelder fase på terminalene til høyttalerene så er jeg fortsatt usikker, jeg fikk bare testet littegrann med et par tre låter og tonegenerator for å sjekke at de spilte hele frekvensområdet de skal spille på  :)


Dette er terminalene jeg ikke vet polariteten på, det var merkbart mere bass når jeg hadde pluss i den som ikke er merket med en hake, men det behøver jo ikke være riktig for det  ;)
Noen som vet hva som er hva? Neste skritt blir å åpne de for å se om jeg kan identifiserer polariteten da.

Som du skjønner Kjell så er det vanskelig å observere bevegelsene til elementene på disse, de er gjemt godt bak trespiler i fronten, hvis ikke kunne jeg sammenliknet med de høyttalerene jeg bruker. Skal se om jeg får sjekket med tale, problemet er at jeg ikke har noe mono knapp på anlegget heller, så jeg kan jo ikke være sikker på at opptaket er mono :p

A
 
K

kbwh

Gjest
Et gammelt triks er å sette et 1,5V batteri over terminalene. Basselementet skal da rykke fram ved riktig polaritet.

Edit: Ser at Kjell Kranzberg allerede har beskrevet dette, riktignok med mere smell :D.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Et gammelt triks er å sette et 1,5V batteri over terminalene. Basselementet skal da rykke fram ved riktig polaritet.

Edit: Ser at Kjell Kranzberg allerede har beskrevet dette, riktignok med mere smell  :D.
Jammen, jammen.... Hvordan i all verden skal jeg se hvordan basselementet oppfører seg på disse høyttalerene uten å åpne dem helt opp og skru ut elementene? :D


Kan såvidt skimte elementene hvis man ser fra riktig vinkel og det er i sollys eller med bra maglite lys ;)

A
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Huh?! putte det mellom spilene og se hvordan det dyttes på i så fall?

Ja, det er kanskje en mulighet. God ide forresten ;D
Men hadde håpet at det var noen som satt på kunnskapen slik at jeg slapp å gjøre eksperimenter for å finne det ut.

Er vel ikke SÅ mye jobb å åpne de og se på kabling heller, er jo litt spennende å se innmaten også :D Det er etter hva jeg husker en 6x9" og en diskant montert koaksialt over denne i disse høyttalerene.

A
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Hva med et brettet papirark som sonde?
Jeg bruker en eller annen stiv "pinne", typisk en isolert tråd på ca 20 cm som går lett inn mellom spilene. Så legges høyttaleren med fronten opp. Da kan du lett se (eller føle) hvilken vei høyttalermembranen går.

Eller så setter du høyttaleren tett ved siden av en annen referansehøyttaler og kobler begge i paralell.
Dersom bassen blir nesten borte når du kobler til begge, har du motfase.

Svein.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Husk at dette er vekselspenning!
Det er derfor ikke mulig å si hva som er pluss eller minus. Det blir bare et navn.
Det viktigste er at det er gjort likt på begge kanaler.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Lenger oppe i tråden ble det skrevet " et 1.5V batteri". Et gammelt kjent triks dette. Beskrevet i Tandberg bruksanvisninger bl.a. Med litt DC (fra 1.5V kilde) gjennom spolen vil membranet bevege seg den ene eller andre veien avhengig av polariteten. Så er det altså "bestemt" at ved positivt utslag er den terminalen som har positiv spenning også positiv terminal.
 
K

kbwh

Gjest
Positiv spenning skal gi trykkøkning ja.

Det finnes folk som hører forskjell når man vender den absolutte fasen i et stereoanlegg. Jeg har aldri prøvd å høre etter. Men det er ikke vanskelig å høre at en av kanalene har invertert fase nei.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Ja, hvis fasen er feil på en høyttaler så blir saken en annen, men her er jo som sagt problemet at jeg ikke aner hva som er riktig fase eller ikke. Tror jeg skulle klart å høre forskjell hvis jeg vendte fasen på hele anlegget mitt, lyden burde jo bli annerledes ved 'motfase'.


Får se hvor mye jeg får tid til å eksperimentere med dette iløpet av helgen.
Mange gode tips her, skal nok klare å finne ut hvilken pol som er pluss og minus. Og da skal de merkes!!!! ;D

A
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.403
Torget vurderinger
0
Som Xerxes skriver här ovan, behöver du inte nödvändigtvis veta vilket bananhål som är plus och vilket som är minus. Bestäm dig för att det högra är plus och det vänstra minus. Det viktigaste är att du kopplar på samma sätt på bägge högtalarna. Om du sedan byter kablarnas placering på bägge högtalarna ska du inte höra någon skillnad alls.
Det rösttest jag beskriver ovan fungerar bara om den ena högtalarkabeln har blivit korsad jämfört med den andra. Vill du ändå göra det testet kan du väl enkelt löda ihop en kabel till mono och sätta den mellan t ex tunern och förstärkaren. Därefter är det bara att lyssna på nyheterna på NRK P1.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
tuner?! NRK P1? Hva er det for noe? hehehe :p
Har ikke radio, men jeg kan jo få mono ved å koble begge høyttalerene på en kanal fra effektforsterkeren feks. men som du sier så fungerer dette best hvis den ene høyttaleren er feil.
Jeg koblet de likt når jeg testet dem i forigårs, de spilte ganske pent, noe bassfattig kanskje, men de er vel neppe konstruert for den plasseringen jeg hadde heller, høyt oppe på stativ og mine egne høyttalere og langt ut fra veggen ::) Dessuten må de vel nesten spilles inn på nytt etter 10+ år uten bruk, og det er vel litt varmere klang i en tandberg reciever enn i mitt effekttrinn, anlegget mitt er ganske "hospital clean" ;D

A
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Dette var interessant. Jeg har spilt med plus til plus selvfølgelig alltid. Men, så fik jeg noen hjemmebrente cd´er, såkaldte reference cd´er fra en kompis, på en av disse er der en fasetest, og her er fasen FEIL ! Vender jeg fasen til den ene høyttaler, den høyre, er alt som det skal være, stemmen kommer fra midten av lydbildet.
Setter jeg da på Stereophile sin test cd er fasen forkert i forhold til den andre platen. Siden dette bare gjelder den ENE høyttaler hjelper en fasevender jo ikke da denne vender fasen på begge høyttalere....

Kjell, bytter man plus og minus på begge høyttalere, da vil signalet jo løbe "baklens" igjennom delefiltret...., mener du man ikke kan høre dette ?
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.403
Torget vurderinger
0
Man kan inte säga att signalen löper framlänges eller baklänges eftersom det är en växelspänning som varierar kring nollaxeln mellan plus ("uppåt") och minus ("neråt"). Det spelar ingen roll om du på BÄGGE högtalarna ansluter minuskabeln till pluspolen (och pluskabeln till minuspolen). Det viktiga är att de inte får korsas, d v s pluskabel till pluspol på höger högtalare och pluskabel till minuspol på vänster högtalare.
I mina Luxor 8071 Transmissionline ligger komponenterna i delningsfiltret på minuspolen och högtalarelementens pluspoler är kopplade direkt till varandra och till pluskabeln. Det spelar ingen roll, eftersom det är fråga om växelspänning, men det vanliga är att komponenterna i delningsfiltret ligger på plussidan.
Man ska nog inte helt lita på fastester på plater. Det är bättre att öppna högtalarlådan och titta så att pluskabeln och minuskabeln går till samma lödpunkt på bägge filtrens ingång.
Det är dessutom vanligt att man  p g a fasvändningar i delningsfiltrens komponenter vänder fasen, oftast på mellanregisterelementet, så att plus alltså ansluts till elementets minuspol. Speciellt i 12dB/oktav-filter och ännu brantare filter är detta en vanlig åtgärd.
Detta är viktigt att ha klar fört sig om man bygger om ett filter, t e x från kretskort till hardwiring.

www.drkrupp.se finns mycket fakta om filter.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Uansett hvilken polaritet en velger har en jo ikke kontroll på om den er "riktig". I hele kjeden fra mikrofon via innspillingsutstyr til cd og endelig til høyttaler skal det vel godt gjøres at ikke én eller et odde antall av de elektroniske boksene signalet har vært innom inverterer signalet,- dvs medfører 180° fasedreiing.

Om det er mulig å høre forskjell tviler jeg nok på. Motsatt fase høyre / venstre er derimot lett å høre.

For delefilteret i høyttaleren er det knekkende likegyldig hvordan fasen er ;) Et vekselspenningssignal kan ikke gå "baklengs" :)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.403
Torget vurderinger
0
Jag vet inte om jag missförtstår Michell när han säger att fasen i delefilter inte spelar någon roll. Det gör den.
Skifta plus och minus på ena högtalaren och lyssna.
Skifta plus och minus på ett av högtalarelementen i högtalaren och lyssna.
Men det är ju möjligt att jag missförstår...
 
Topp Bunn