Jeg har selv et par Fact.8 Signatures. Sterkt undervurderte høyttalere sammenlignet med de større, treveis Fact.12 Signatures, etter min mening. Jeg prøvde Fact.12, men de passet ikke for meg og mitt (ganske lille) rom.
Først prøvde jeg en Lyngdorf TDAI-2170 med Fact.8-ene. Det låt greit, veldig detaljert og presist, men det manglet definitivt litt «slam». Deretter koblet jeg TDAI-2170 til Lyngdorf SDA-2400 effektforsterker. Først i en bi-amp-konfigurasjon, senere som ren effektforsterker.
Konfigurasjonen med bare effektforsterkeren var klart bedre, noe som fortalte meg at Fact.8 trenger mer kraft for å komme til sin rett.
Da jeg skjønte dette, tenkte jeg at jeg burde prøve en virkelig kraftig forsterker. Valget falt på Musical Fidelity M6 500i, som leverer 2 x 500 watt i 8 ohm. Dette låt langt bedre enn Lyngdorf-konfigurasjonen. Mye mer kontroll, strammere bass, langt mer slagkraft og tilstedeværelse. Ingen grunn til å spille høyt heller – effekten høres tydelig på alle volumer.
For å oppsummere, mener jeg at du bør gå for en klassisk, kraftig klasse AB-forsterker av best mulig kvalitet. Som andre her har nevnt, bør forsterkeren være på den varme siden. Definitivt ikke klasse D (uansett hva ekspertene sier – selv de beste klasse D mangler kraft). Både rør og klasse A kan fungere, hvis de har tilstrekkelig kraft.
Personlig ville jeg begrenset valgene til Naim, Musical Fidelity, Gryphon, McIntosh, Electrocompaniet og andre som kombinerer kraft med varme og transparens.
Ville vært mer forsiktig med Hegel, selv om forsterkerne deres er utmerkede. Fact.8 Signatures er analytiske, og du ønsker ikke analytisk oppå analytisk.