PLATESTRAMMEREN PÅ SME-GRAMMOFONER / FOR HØY ARMLIFT

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
501
Sted
Jar
Til eiere av SME grammofoner: Hvilke rutiner har dere for bruk av platestrammeren? Frem til nå har jeg fulgt anbefalingen fra SME om å bruke den lille sorte senterplaten rundt spindelen for å heve platen i midten. Men etter å ha eksperimentert litt, er jeg kommet til at det låter bedre uten senterplate, på LPer som er noenlunde flate i utgangspunktet. Da kreves det også langt mindre tilstramming med platestrammeren (kun en liten omdreining etter at strammeren begynner å røre LPen), og det blir bedre kontakt mellom tallerken og plate. Det blir også riktigere azimuth. Senterplaten bruker jeg nå bare på bulete eller konkave plater. Er det andre som har erfaringer med dette?

Ellers: Er det noen som har hatt problemer med fabrikkinnstillingen på arm-liften på SME-armer? På min nye SME IV-D er det vanskelig å få justert armen vannrett, fordi armliften står for høyt i senket stilling. Jeg ser at det er mulig å senke liften ca 1 mm før den berører festet. Men til nå har jeg ikke klart å treffe justeringsskruen under gummien med den tynne unbraco-nøkkelen. Foreløpig må jeg derfor spille med en arm som er litt lav i bakkant.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Ellers: Er det noen som har hatt problemer med fabrikkinnstillingen på arm-liften på SME-armer? På min nye SME IV-D er det vanskelig å få justert armen vannrett, fordi armliften står for høyt i senket stilling. Jeg ser at det er mulig å senke liften ca 1 mm før den berører festet. Men til nå har jeg ikke klart å treffe justeringsskruen under gummien med den tynne unbraco-nøkkelen. Foreløpig må jeg derfor spille med en arm som er litt lav i bakkant.
Jess, dette lyder kjent. Jeg tror jeg har greid å treffe denne mikroskruen som du snakker om, men plundret en god del. Så vidt jeg husker, går umbraco-nøkkelen lenger ned enn man skulle tro før den treffer skruen.

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Jepp. Det stemmer. Langt ned inni gummien finner du umbracoskruen. Etterpå er det bare å justere liften.

Topp Bunn