Platespiller til EC Living Tana

eduus

Medlem
Ble medlem
07.07.2017
Innlegg
9
Antall liker
1
Hei

Jeg har gått til anskaffelse av EC Living Tana Stereosetup. Dog har jeg også et ønske å kunne spille av vinylsamlingen min på dette anlegget. Har koblet til min gamle Beogram-spiller i påvente av ny platespiller gjennom en NAD-phono preamp -> analog til digital konverter -> Tana SL-1 coax.

Lyden er så som så, men regner med at dette er platespilleren sin skyld. Vil det forringe kvaliteten ved å ha koblet på denne måten?
Er det eventuelt noen andre løsninger som er bedre?

Har søkt rundt på nettet og funnet svært få svar og det virker egentlig å banne i kirka å ha et digitalt setup med vinyl. Er det slik at coax i utgangspunktet sender samme signaler som phonokabler?

På forhånd takk.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Det skulle ikke forundre meg om det kommer en EC Living platespiller etter hvert...

Line inn (minijack) er den eneste analoge inngangen på Tana, og dermed egnet som inngang til
platespiller. Du trenger en overgang fra 2 x RCA (fra platespilleren) - til Minijack stereo HANN.

preview.jpg


Hvilke B&O spiller er det du har?

PS. Det er aldri å banne i kjerka å snakke om platespillere ;)
 
Sist redigert:

eduus

Medlem
Ble medlem
07.07.2017
Innlegg
9
Antall liker
1
Hei og takk for svar.

Har en beogram 1500 som ble kjøpt på 70-tallet.

Ser heller ikke noe line in på høyttaleren. Ser en inngang det står link på men har ikke noe valg for denne på appen. Lurer på å skaffe en rega og ser at project har en RIAA med digital ut. Spørsmålet er om et slik oppsett vil gi en vinylsound som er tilfredsstillende eller om jeg rett og slett ikke kan få i pose og sekk. Er ellers meget fornøyd med høyttalerne som jeg mener spiller eksepsjonelt bra mtp pris. Appen er jeg sånn medium fornøyd med.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I flg produktbeskrivelse på EC´s hjemmeside, og i brukermanualen ser det ikke ut til at det er noen Line-In.
Det er en minijack tilkobling, men den ser ut til å ikke ha noen funksjon - beskrevet i manualen: Link Port (for future use).
 

eduus

Medlem
Ble medlem
07.07.2017
Innlegg
9
Antall liker
1
Takk

Så det. Blir spennende å se hva de mener.

Men dere som har peiling vet sikkert om denne typer høyttalere kan passe til platespiller. Har fortsatt returrett så mulig jeg bytter dem inn hvis jeg ikke får koblet til platespiller og det gir en tilfredsstillende kvalitet. Er vant til et tandberg/beo oppsett på hytta så er glad i den varme vinylsounden
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Ser nå at det står Linc, og ikke Line (på bildet fra nettet). Gamle øyne. My bad...
Noe som betyr at Tanaen kun er utstyrt med digitale innganger. Ingen analoge innganger!

Da går jeg ut fra at det er en NAD PP-3 eller PP-4 du har eduus (med innebygd AD-konverter).
 

eduus

Medlem
Ble medlem
07.07.2017
Innlegg
9
Antall liker
1
Fort gjort!

Jeg har faktisk en pp1 som jeg har koblet videre til en a/d-konverter og coax fra denne inn i tanaen. Gir bedre lyd enn på det gamle surroundanlegget, selv om beogramen har lav output og virker veldig sliten. Mulig jeg bare må skaffe meg en ny platespiller for å høre hvordan dette vil fungere. Soundgarden og hfk hadde ikke noe særlig å komme med.
 

eduus

Medlem
Ble medlem
07.07.2017
Innlegg
9
Antall liker
1
Pro-Ject Audio Systems

Ser at det finnes en preamp med digital utgang. Da kan jeg gå til anskaffelse av en slik og en ny platespiller. Men er det slik at lyden forringes ved å konvertere denne eller vil man oppleve denne på samme måte som analog?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Selve AD-konverteringen er veldig enkel prosess og har liten innvirkning på lyden. Men selvfølgelig er
det en fordel med best mulig konverter, med høyest mulig bitrate. Den AD-konverteren du allerede har,
er sikkert helt på høyde med det som måtte sitte i NAD, Rega eller ProJect sine (alt i ett-) bokser.
Jeg har lite tro på at ProJecten du linker til, er noe markant oppgradering i forhold til det du allerede har.
De to dyrere ProJect RIAAene, vil muligens (Phono Box USB) - og helt sikkert (Phono Box DS2 USB) -
være bedre enn det du har, men det skyldes at analogdelen (selve RIAAen) er bedre.

Men, siden du allerede har AD-konverteren, tenk heller helanaloge RIAAer, der du både får mer for
pengene og et langt større utvalg av modeller. Mange tråder om denslags her på HFS, der modeller
fra Cambridge, Musical Fidelity, Rega og Graham Slee er spesielt interresante... Bedre RIAA = bedre lyd!

Når det gjelder Beogram 1500 har jeg ingen egen erfaring med akkurat den modellen (det er vel den som
er bygget med trekabinett - og ikke den senere lettvekts 1500 R), men det går vel for å være en helt
grei spiller. Ulempen er selvfølgelig at du er "låst" på utvalget av pickuper pga. fatningen. Det finnes
erstatningspickuper der ute (bla. f. Sound Smith), men de blir fort dyre. Men, bedre pickup = bedre lyd!
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
^
Den der er en komplett forforsterker til rundt 10 tusen - som gir deg en masse greier du ikke trenger i ditt oppsett.

Tenkte mer på denne, som antagelig har samme RIAA-del og samme AD-konvertering, men til rundt halve prisen:
Pro-Ject Audio Systems OBS. Har ikke hørt akkurat denne modellen.

Men med en pris på 5 k, havner vi i samme prisklasse som Graham Slee ERA Gold V - en av de virkelig superbe RIAAene
der ute (så lenge du kun bruker MM/high output pickuper) : https://www.hifisystemcomponents.com/phono-preamps/era-gold-v-mm-phono-preamp.html
OBS: mangler AD-konvertering!
 
Topp Bunn