Platespiller noob med Dual 1228 i hus- råd og vink needed

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Hei alle. Håper på litt råd og tips fra dere mer erfarne der ute.
Nettopp fått spilleren i hus, og synes den spiller greit. Men har dere noen enkle tips på TLC som jeg burde koste på den?

Er det noe å hente på å bytte platematte? Automatikken fungerer unntatt armretur. Noen som har gode tips på hva som må gjøres med det?

Ellers er det bare å hive seg på med ris og ros av spilleren. Er fullstendig newbie som sagt. Eneste erfaring fra før var med en Fisher tangential spiller som foreldrene mine hadde "back in the day" :p
 

Vedlegg

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
En av de beste fra Dual! Best med Shure M 95 imo. De skruene som står opp må du skru ned for at fjæringen skal virke. Du må skifte steuerpimpel for at armreturen skal funke. Det kan kjøpes fra Otmar Langer i Tyskland.

ingen vits å tweake denne.

manual finner du på vinylengine.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
@Gjest var litt før meg ute, og vi har litt overlappende komentarer, men lar mitt innlegg allikevel stå uredigert.

Vedr automatikken, så er det en liten "foring" som kalles for steurpimpel som pleier å være feilkilden. Dog - i de fleste tilfeller, om den er gåen/har falt av, så fungerer ikke automatikken i det hele tatt.
Med en ok pu/stift (preferanser/smak/behag) så spiller denne mer enn greit. Har ikke prøvd selv (min er helt original), men tror det kan være noe å hente på innvendig demping og å erstatte plastbalja med noe i finer/MDF.

Vedr. pimping av disse er det sikkert noen andre som har litt mer å bidra med.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
Ris: rumble hvis anlegget ditt fokuserer på bass. Ikke problem i et vel avstemt system.

Ros: PRAT som får en Linn - eier til å ta til tårene. Spiller rytmisk musikk slik det skal gjøres, med rytme, fynd og klem. Gode perspektiv - egenskaper. Rock'n Roll!!!
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Veldig gode beskrivelser på utube for hvordan en fikser steuerpimpel. En kan bruke en hvilken som helst hylse i plast som passer. Ledningsisolasjon for eksempel passer bra. Viktig å ikke lage denne for lang.
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Takker for gode tilbakemeldinger. Skjønner at denne bør kunne passe greit med resten av utstyret mitt. Ikke er det så bassorientert og bra på PRAT er det. Liker jeg den ikke med Superuniti, tenker jeg evt på å lage ett litt mer vintageish oppsett med Meridian 501 og Naim Nap 90 som jeg har stående.
Blir endel testing framover. Gleder meg. Må få tak i en rimelig riaa. Foreløpig bare testa på en god gammel, men strøken Nad 7120. Men har likt det jeg har hørt så langt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Du har Superuniti, Stigimon, så RIAA bør være enkelt..en brukt Stageline..og så en Shure pickup..etter fiksing..
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Tror du henter vesentlig mere på å bytte pickup enn platematte.... Hvis den bråker når den snurrer kan du rense\smøre lageret under tallerkenen med motorolje. Samme med motor dersom den bråker, lett å demontere så er det to filtringer som må dynkes i olje. Skal være så tyst at du knapt hører noe når du legger øret på tallerken.

Steuerpimpel lager du av en bit coax-kabel, søk på internett så finner du how-to.
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Vil ikke si at den bråker, men hører en periodisk "slepelyd" når jeg snurrer tallerkenen, så skal absolutt smøre den opp litt. Har skjønt at motorolje er tingen ja. Men hva brukes på filtringene du nevner, Toillball?
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Har tenkt på stageline, Audiotor, men blir nok fort vel dyr i forhold til at jeg er veldig tidlig i en leke/lærefase og ikke vil legge for mye penger i dette foreløpig. Har vurdert Musical Fidelity V-LPS II. Tror dere dette kan være et fornuftig sted å starte?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Vil ikke si at den bråker, men hører en periodisk "slepelyd" når jeg snurrer tallerkenen, så skal absolutt smøre den opp litt. Har skjønt at motorolje er tingen ja. Men hva brukes på filtringene du nevner, Toillball?
Jeg hadde en slik slepelyd på min 1228. Det var en papiretikett på chassiet under tallerkenen som som hade sluppet limet og krøllet seg. Den subbet i tallerkenen.
Siden du likevel vurderer et vintageanlegg, kjøp en Tandberg Huldra10/TA200/TR300/TA1000 og bruk den som RIIA. 70-talls B&O har også gode RIAAer
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Med en Stageline slipper du å leke..fås rundt 2k brukt...
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Bruker samme olje på motorlageret. Mineral er sikkert bra ;-)
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Håper det er så enkelt som å fjene en papiretikett og litt olje som skal til for å få den i bedre skikk. Steuerpimpel hører ut som noe som bør være overkommerlig også. Kjekt med så mange kunnskapsrike folk her inne :)
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Papiretiketten er stroboskopet. lim det forsiktig på igjen. Det løsner forøvrig stort sett alltid på dualene som har denne varianten stroboskop.

mvh.
Stian
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Takk for info. Kjekt å vite, før jeg i min uvitenhet ville ha revet den av :)
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Noen av dere som har erfaring med Musical Fidelity V-LPS II? Har en på handa som jeg vurderer. Cambridge har jo et par i ca samme prisklasse også, og ligger et par på brukten av dem og. Har og en som tilbyr meg NAD Phono Preamp PP 2. Vad tycks?
Tror jeg må styre klar av vintage Tandberg pr nå.
Nærmer seg smertegrense for hva min (temmelig tålmodige og samarbeidsvillige-)bedre halvdel tillater meg å dra i hus :)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Rudi her på forumet kom med sterke anbefalinger av denne. Jeg har selv ingen erfaring med den, men den vil neppe være det svake leddet i kjeden.
Tror nok at denne er lettsolgt om du senere oppgraderer til noe dyrere.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Kjøp Musical Fidelity! Den er et hyperkanonkjøp. Styr unna Nad PP 2, den kan ikke måle seg i det hele tatt.
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
OK. Høres bra ut. Tenker jeg går for denne da. Takker for gode tilbakemeldinger
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Tror også jeg ville prøvd MF-trinnet.

Når det er sagt skal du ikke umiddelbart radere ut Nad som et alternativ. Jeg har solgt mitt Cambridge-trinn fordi jeg ikke syntes det ga liv til soundet overhodet. Det gjør imidlertid både Nad PP1 og PP2. Ikke på hva som helst av pickups, men på shures M75/91, som er den beste matchen for 1228 låter de veldig bra i mine ører. God match rett og slett.

Ellers er det Electrocompaniet ECP-1 som er favoritten på MC. Denon DL 103 og ECP-1 er en flott match. Men ikke Dl103 er desverre ikke moe for 1228.... :)

Mvh.
Stian
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Kan kanskje ta et 1228-spørsmål i denne tråden: min spiller på kun èn kanal en gang i blandt. Men, tar jeg armen frem og tilbake et par ganger slik at strømmen til tallerkendrift skrus av og på, så er den OK igjen. Midt i spilling kan den ene (venstre) kanalen falle ut igjen. Idéer om sannsynlig årsak mottas med takk.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Har du sjekket kontaktene mellom pickup og arm ?Kan være disse sitter løst :)
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Noen av dere som har erfaring med Musical Fidelity V-LPS II? Har en på handa som jeg vurderer. Cambridge har jo et par i ca samme prisklasse også, og ligger et par på brukten av dem og. Har og en som tilbyr meg NAD Phono Preamp PP 2. Vad tycks?
Tror jeg må styre klar av vintage Tandberg pr nå.
Nærmer seg smertegrense for hva min (temmelig tålmodige og samarbeidsvillige-)bedre halvdel tillater meg å dra i hus :)
Har dette trinnet selv, og det har ihvertfall gitt meg mange gode lyttetimer. Så det er ett røverkjøp til prisen vil jeg si. Tror ikke du vil angre her altså :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Har du MF VLPS2 på hånd, skal du gjøre det, Stigimon!!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Kan kanskje ta et 1228-spørsmål i denne tråden: min spiller på kun èn kanal en gang i blandt. Men, tar jeg armen frem og tilbake et par ganger slik at strømmen til tallerkendrift skrus av og på, så er den OK igjen. Midt i spilling kan den ene (venstre) kanalen falle ut igjen. Idéer om sannsynlig årsak mottas med takk.
Er det en kontakt mellom arm og kabel videre ut på denne? Jeg vet det er noen spillere som har det slik at armen er frakoblet når den står i "hvileposisjon"
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Det er en mute switch som slår inn når automatikken er igang, kanskje den er synderen?
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Da er jeg forlengst overbevist angående Musical Fidelity V-LPS II. Er bare å dra i avtrekkeren :)

Takker for anbefalingene
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Kjempe greier, spent på å høre hva du mener :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Gratulerer, Stigimon!
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Takker takker :)
rakk ikke å teste i går. Ble ymse logistikk med unger til og fra aktivitetet, og lekser.... Gleder meg til helg :)
Kommer tilbake med inntrykk etterhvert.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg har strømforsyninga di...
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Har vært saftig i tidsklemme, og ikke fått gjort mye med spilleren enda. Løsnet tallerkenen i går, og fant ut årsaken til slepelyden under avspilling. "Papirlappen" til stroboskopet på undersida av tallerkenen var delvis løs, og noen hadde revet av en bit av den og. Prøvde å skrive ut en ny i dag, men den ble alt for stor, selv om jeg skrev ut opprinnelig størrelse. Får prøve igjen. Noen som vet diameteren den skal ha? Og noen som har gode forslag til type lim å bruke, for at den skal holde på plass?
 
Topp Bunn