Platespiller kabel din til rca

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
238
Antall liker
222
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg har en din til rca kabel til min mørch dp-6. Denne har en 90 graders vinkel på din tilkoblingen. Dette gjør at det blir svært trangt og jeg burde enten har en rett tilkobling eller et mellomstykke som hadde flyttet 90 gradere lenger ned. Hva finnes av alternativer?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Det finnes nok av rette alternativer i hvert fall. Mitt inntrykk, etter å ha lett etter vinklede kabler, er at det finnes flere med rett plugg. Oyaide er et godt alternativ.
 

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
238
Antall liker
222
Torget vurderinger
2
Ok, takk, da skal jeg sjekke ut den 👍
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vær obs på at «DIN-pluggen» i armbasen ikke er en DIN-kontakt i det hele tatt. Det er et obskurt japansk format (JIS) som stort sett bare brukes til dette formålet. Jeg lagde min egen armbasekabel, men måtte kjøpe en Cardas plugg for å få noe som passet. Siden jeg også bygde et DIY RIAA-trinn ble det en helt ekte DIN-plugg i den andre enden.

 

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
238
Antall liker
222
Torget vurderinger
2
Vær obs på at «DIN-pluggen» i armbasen ikke er en DIN-kontakt i det hele tatt. Det er et obskurt japansk format (JIS) som stort sett bare brukes til dette formålet. Jeg lagde min egen armbasekabel, men måtte kjøpe en Cardas plugg for å få noe som passet. Siden jeg også bygde et DIY RIAA-trinn ble det en helt ekte DIN-plugg i den andre enden.

Aha, så det betyr at de tonearmskablene med din kobling som ligger til salgs på diverse sider ikke vil passe til mørsch armen?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.313
Torget vurderinger
1
Nei det betyr bare at de aller fleste her i verden feilaktig omtaler tonearmskontaktene som DIN. Men dersom du kjøper en løs DIN 45322 plugg så passer den ikke i de fleste tonearmer. Jf kardas sine «DIN» toneramskontakter som ikke er DIN.

EDIT til og med SME opplyser at de bruker en DIN 5 pole 240° kontakt.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De vil nesten helt sikkert passe. Denne JIS-pluggen er de facto standard for tonearmskabler. Den ser slik ut:

1601492885360.png



En «ekte» DIN-plugg har et spor for orientering som ikke finnes på JIS-pluggen og et litt annet pinnemønster. En DIN hunn-plugg vil også ha en ytre skjerm og kappe som JIS-pluggen ikke har.

1601492726905.jpeg


1601500667491.jpeg


Ferdige kabler som selges som tonearmkabler vil nesten helt sikkert ha riktig plugg, men dette kan være en «gotcha» for DIY’ere, som KJ skriver. Ikke spør hvordan jeg fant ut dette. :oops:
 
Sist redigert:

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
238
Antall liker
222
Torget vurderinger
2
Nei det betyr bare at de aller fleste her i verden feilaktig omtaler tonearmskontaktene som DIN. Men dersom du kjøper en løs DIN 45322 plugg så passer den ikke i de fleste tonearmer. Jf kardas sine «DIN» toneramskontakter som ikke er DIN.

mvh
KJ
Ok, skjønner. Så i utgangspunktet vil alle tonearm kablene passe i armen min, men det som ser ut som en din kontakt er ikke egentlig en din kontakt 👍
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Eksakt. Så ikke prøv en «ekte» DIN til RCA overgangskabel, bare en som er ment som tonearmskabel.
 

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
238
Antall liker
222
Torget vurderinger
2
Eksakt. Så ikke prøv en «ekte» DIN til RCA overgangskabel, bare en som er ment som tonearmskabel.
Ok, da vet jeg hva jeg skal kikke etter. Takk for tilbakemelding 😊 blir så trangt under armbordet med den 90 graders benden, men finner vell en løsning 👍
 
Topp Bunn