Platespiller for nybegynner?

Mellomstua

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2008
Innlegg
59
Antall liker
122
Sted
Båstad
Torget vurderinger
4
Hei
Lyst til og bevege meg inn i vinylens verden ,

sikkert et vannskelig eller dumt spørsmål, men hva er inngangsbilletten for brukt god platespiller og riaa


et sted må man jo begynne ;)

Hilsen øyvind
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Skal du komme unna med minst mulig av utlegg, kan du gå for en brukt Dual eller Lenco (du finner sikkert noen på finn.no) en Grado eller Audio Technica pickup i den rimelige enden, og en Cambridge riaa. Da lander du på i overkant av 2000, sånn omtrent. Det vil jeg si er inngangsbilletten, dvs så rimelig som mulig, men med overraskende godt resultat. Strekker du deg litt til, er det vanskelig å komme utenom Rega, enten i form av en brukt Planar 3 eller en ny P3..., evt. en Technics 1210 med Denon DL-103. Derfra og opp er det kun fantasien og lommeboka som setter grensene.

Lykke til!
 

Mellomstua

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2008
Innlegg
59
Antall liker
122
Sted
Båstad
Torget vurderinger
4
Rega husker jeg fra Hifiklubben :)
Så det er trygt og kjøpe :)
ser de selger nye P1 til 2500 på finn , er den bra /ok ?

Hvor er det best og legge pengene ? i en riaa eller Pickupp ?

Takk for svaret foresten :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Mellomstua skrev:
Rega husker jeg fra Hifiklubben :)
Så det er trygt og kjøpe :)
ser de selger nye P1 til 2500 på finn , er den bra /ok ?
...
Den er ganske nøyaktig OK. Avhengig av lommeboken ville jeg ha vurdert en P2 eller P3, evt pent brukt.

Hvor er det best og legge pengene ? i en riaa eller Pickupp ?
...
Et «helt» umulig spørsmål, begge deler er «kritisk». Cambridge 640P til ca 1300 kr (?) er en helt utmerket «budsjett» RIAA som du godt kan leve lenge med og som kan overleve mange oppgraderinger av PU og platespiller. Mht PU så ville jeg som en start ha vurdert den billigste i 2M-serien fra Orotofon - 2M Red til 700 kr, avhengig om platespilleren evt blir levert med PU. Dersom platespilleren du kjøper leveres med en OK PU, så kan du slite ut denne før du evt. tar neste skritt. Tilpass budsjettdisponeringen til at nålen på PU er en slite del, den holder om lag 1000 til 1500 spilletimer.

mvh
KJ
 

Mellomstua

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2008
Innlegg
59
Antall liker
122
Sted
Båstad
Torget vurderinger
4
Takker igjen for anbefalinger :)

Men jeg vil jo det skal låte bra å og være i "stil" med resten av anlegget :)

så et sted mellom 5 og 8 tusen er man ok på tur ?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.866
Antall liker
13.733
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
I forhold til digitalkilden din, så tror jeg et sted rund 8 kan være greit å starte.
Noe lengre ned og jeg mistenker at prosjektet kan stoppe før det har startet...
Jeg skal ikke skryte på meg mye erfaring med vinyl, langt fra, men at det gjerne koster littegrann før det smaker tør jeg påstå.

Mvh
Rolf
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Dersom du planlegger å kjøpe drøssevis av splitter nye plater så vil det lønne seg å legge litt i spilleren, men ikke overdriv. Et solid drivverk fra f.eks Rega eller Pro-ject vil gjøre jobben og du kan oppgradere med bedre pick-up senere.

Hvis planen derimot er å tråle loppemarkedene så ville jeg ikke brukt like mye. Liten vits å bruke mssevis av penger for å spille utslitte skiver.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Rega P3/24 er et kanonkjøp jeg ville kikket etter, i alle fall. Det virker ellers som et fornuftig budsjett du legger opp til.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
impulse skrev:
Rega P3/24 er et kanonkjøp jeg ville kikket etter, i alle fall. Det virker ellers som et fornuftig budsjett du legger opp til.
+1. Sjøl om jeg ikke liker Rega-armen...

mvh. VilhelmW
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hvorfor i allverden gjør du ikke det? Vel er den ikke verdens beste, men den har noen glimrende kvaliteter, og den kan forbedres. RB 301 er en glimrende arm, og helt ufattelig bra når man tar prisen i betraktning. IMHO. :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Rega ville jeg styrt unna. Både spilleren og den elendige armen. Skru løs og montere avstandstykker for å justere høyde for.eks.. Hallo, noe så ufatelig tungvindt.
Men smaken er som baken....
 

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
165
Antall liker
74
Rega er glimrende for en nybegynner, og armene kan neppe betegnes som "elendige" på noen måte. Avstandstykker må man montere kun når man eventuelt bytter til pickup som er høyere enn standard, altså ikke noe særlig tungt argument mot. Smaken er som baken, det er riktig, men det finnes maaange tusen fornøyde Rega-eiere, og det er ikke uten grunn.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
At Rega-armene er elendige er rett og slett sprøyt. Det er nesten så en sånn uttalelse vanskelig kan taes seriøst. At de brukes som OEM-armer av de aller fleste platespillerprodusenter, sier sitt, og de er langt mer avanserte enn de ser ut. De kan brukes med en laang rekke glimrende elementer og kan forbedres med alternative motvektslodd og bedre kabling etterhvert som vinyljunkiestatusen nærmer seg. Hvem har i det hele tatt noe å melde som kan gi Regas armer konkurranse i lavere prisklasser?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Gode spillere, men armene er ikke i samme klasse som Regas.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
RJEL skrev:
Rega ville jeg styrt unna. Både spilleren og den elendige armen. Skru løs og montere avstandstykker for å justere høyde for.eks.. Hallo, noe så ufatelig tungvindt.
Men smaken er som baken....
Når jeg leser sånt som dette, er jeg jaggu glad baken er delt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Gode spillere, men armene er ikke i samme klasse som Regas.
Så lenge spillerne får like god score i ulike tester spiller det vel liten eller ingen rolle om den ene armen er bedre enn den andre såfremt en ikke har planer om å flytte den til et nytt drivverk?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Om du skulle ende opp med en platespiller som kommer med AT-95 forhåndsmontert så vil jeg bare anbefale deg å sjekke ut alternativer til denne relativt raskt. Jeg ser at mange skryter av denne, og det er forståelig nok ut fra den lave prisen, men det er mye å hente på å gå opp et hakk eller tre. For min del var det et kvantesprang å sette på en AT oc9. Mine tidligere to pick-uper (AT95 og Clearaudio classic) gav dårlig, skurrete lyd på de innerste sporene på platene. Oc9 ml2 var uendelig mye bedre. En vinylrigg som gir stor kvalitetsforskjell mellom de ytterste og innerste sporene gidder du ikke spille musikk på. Så altså, pass deg for AT95.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Rega ville jeg styrt unna. Både spilleren og den elendige armen. Skru løs og montere avstandstykker for å justere høyde for.eks.. Hallo, noe så ufatelig tungvindt.
Men smaken er som baken....
Men gidder en å ordne VTA`n så begynner det å ligne noe også ;)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En ny Cambridge 640 RIAA er klart å foretrekke framfor en ProJect Tubebox, etter min mening. Bedre lyd, og mye billigere. Jeg har eid begge, husker det var oppgradering fra ProJect TubeBoxII til Cambridge640P.
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
En ny Cambridge 640 RIAA er klart å foretrekke framfor en ProJect Tubebox, etter min mening.
Siden jeg selv har en Dynavector RIIA så er det ikke aktuelt med noe annet. Men det er greit å vite at "tubeboxen" ikke er allverden. Jeg har nemlig vurdert den en gang i verden. En sak mindre å tenke på. :)

Generelt sett så er jeg litt skeptisk til nybegynnere på vinyl..... det å gå fra en digitalkilde til en rimelig MM pickup. MM'en er jo litt mer nørvøs og gir mer peiskos enn en MC. Det kan fort bli en nedtur - har jeg selv erfart. Man bør iallefall legge inn høyde for at RIIA'en har begge valg med en gang.

S
 

Mellomstua

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2008
Innlegg
59
Antall liker
122
Sted
Båstad
Torget vurderinger
4
Takker igjen for gode tilbakemeldinger :)

så hvis jeg går for en Rega P3/24 og Cambridge640P så er jeg på god vei ?

og så er picupvalget da som jeg ikke skjønte noe av....MM MC ?
 

jokis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2010
Innlegg
51
Antall liker
3
...stjeler tråden litt...!
Er det noen bedre RIAA -alternativer i bruktmarkedet i samme prisklasse som er bedre en 640p`en?!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
jokis skrev:
...stjeler tråden litt...!
Er det noen bedre RIAA -alternativer i bruktmarkedet i samme prisklasse som er bedre en 640p`en?!
Med vinyl på budsjett er ikke RIAA den komponenten med størst innvirkning på lyden så en 640P holder lenge.

Om en tråler bruktmarkedet kan en sikkert finne noe som gir tilsvarende eller kanskje marginalt bedre ytelse, selv tviler jeg på om det er verdt bryet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
jokis skrev:
...stjeler tråden litt...!
Er det noen bedre RIAA -alternativer i bruktmarkedet i samme prisklasse som er bedre en 640p`en?!
Hva er bedre?

Du skal et godt stykke opp i pris før du finner noe som har reelt bedre ytelse.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Mellomstua skrev:
Takker igjen for gode tilbakemeldinger :)

så hvis jeg går for en Rega P3/24 og Cambridge640P så er jeg på god vei ?

og så er picupvalget da som jeg ikke skjønte noe av....MM MC ?
To konkrete forslag til PU er
1) AT OC 9 ML II fra www.lpgear.com til omlag 340 USD (pluss porto og mva mv.)
2) Orotfon HMC 30 fra www.needledoctor.com til omlag 400 USD (pluss porto og mva mv.)

Begge to er gode MC-PU er til veldig fin pris. Det passer fint i REGA-armene og fungerer utmerket med Cambridge RIAA. Prismessig er de kanksje litt i overkant mht budsjettet og det er muligens litt ambisiøst å starte der, på den andre siden får du en pakke som på mange måter er i «mål».

mvh
KJ
 

jokis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2010
Innlegg
51
Antall liker
3
Jøgga skrev:
En ny Cambridge 640 RIAA er klart å foretrekke framfor en ProJect Tubebox, etter min mening.
...stjeler tråden igjen...

-Hva med Project Phonobox SE? Kan den måle seg med Cambridgen?
 
Topp Bunn