platespiller for nybegynner med budsjett

sheerheartattack

Fersking
Ble medlem
01.08.2019
Innlegg
1
Antall liker
0
Jeg er nybegynner når det kommer til platespiller-verdenen og ser etter min første platespiller. Jeg har et budsjett på til sammen 7000-8000kr inkludert forsterker og høyttalere. Jeg har sett noen anbefale å kjøpe brukt utstyr men jeg ønsker helst å være 100% sikker på at alt fungerer som det skal, og siden det ikke er garantert når man kjøper brukt så tror jeg det er best med nytt. Om noen kunne foreslått et godt system innenfor nevnt budsjett så hadde jeg virkelig satt pris på det.
 
X

X186841

Gjest
Klipsch R-41PM Aktive Høyttalere og Rega Planar 1 Platespiller finnes på Soundgarden til 6995.-

Enda bedre tilbud hos Radioservice.no
KLIPSCH R-51PM og Rega Planar 1 Platespiller til 6995.-
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
OHC har Klpsch aktive høyttalere med platespiller, til 7990 vanlig pris 9990.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rega Planar 1, Yamaha AS501 eller Marantz PM5005 og Klipsch R51-M eller helst brukte større høyttalere f.eks.

Eller rett og slett en Rega Planar 1 og et sett Klipsch R-51PM aktive høyttalere med fjernkontroll og innebygget RIAA-trinn. DET tror jeg kan bli ganske så bra. Da kan du koble til PC, CD-spiller eller hva som helst annet du har også, i tillegg til å spille fra telefonen over bletooth. Drit i det første forslaget, forresten. Dette er løsningen! :D
 
X

X186841

Gjest
Nei drit i innlegg 4 og velg alternativ 2 i innlegg 2 ;)
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Alternativet er vel å kjøpe seperate komponenter brukt. er vel ikke så mye nytt å velge i prisklassen.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Hva med en Pro-Ject Juke Box E til 5500 (innebygget forsterker) og Wharfedale Diamond 225 (ca 2000 på tilbud) ?
 
Sist redigert:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Med ditt budsjett ville jeg handlet brukt fremfor nytt, gjelder samtlige komponenter, det finnes gode klassikere der ute du i dag kan få billig.

Hva gjelder platespillere så vil jeg anbefale deg en Direktedrevet spiller med S-arm fra slutten av 70-tallet/starten av 80-tallet, da vil du få mye spiller sett i lys av hva du betaler og har desto mer å legge i pickup. I mine øyne er nettopp pickup og høyttalere det viktigste valget for din del nå, det er det som påvirker hvordan det hele låter mer enn noe annet, hvilken forsterker du velger har vesentlig mindre betydning for sluttresultatet så sant forsterkeren du velger håndterer høyttalerne bra... Så ha fokus på pickup og høyttalere og legge mest penger i det... Men selvfølgelig, du bør jo forsøke å få best mulig forsterker for pengene også.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sheerheartattack: Det er fullt mulig å få topp lyd til den prisen, også nytt. Men hva du skal ha, beror på preferanser musikalsk, bruksområde og -som du selv har lagt inn- budsjett. Regner med du ønsker deg platespiller. Da finner du ikke bedre på budsjett enn den nye Rega Planar 1. Spiller det aller meste med overbevisning, tåler oppgradering av pickup seinere og holder i årevis. Den bør være bankers.

Så har vi høyttalere. Kvaliteten har blitt svært god i de lavere klasser, og dersom du velger riktig, kan du komme svært langt. For eksempel et par Acoustic Energy AE100 eller Dali Zensor 1.

Som forsterker , se gjerne på komplettanleggene fra Denon, i RCD-serien. Små, potente, fleksible og kjempemusikalske. Får du et tilbud fra Hi-Fi Klubben m/Denon RCD og Dali Zensor, er det en kjempematch. Da kan du forresten velge Rega Planar 1 Plus som platespiller- den har innebygget RIAA;) Denons eget alternativ der er DP300F. En driftssikker fullauto som er svært god, men ikke helt på Reganivå ift lyden.

Ad aktiv vei, er valgmulighetene noe mer begrensede. Klipsch og Rega er en knallmatch sonisk, men horn er av og til noe vel PÅ i sitt område, og da bør du ha hovedfokus på musikk som passer dertil: Feit rock, f.eks..Og man blir litt prisgitt produsenten, samt produktets eventuelle svakheter.

Hvis du ønsker deg en aktiv løsning som kan vise deg hva du EGENTLIG har å gjøre med, er en brukt Audiolab 8200CDQ og et par GENELEC G-TWO en strøken løsning. Koster litt mer, men her er høyttalerne bygget av en verdenskjent finsk studioprodusent. Og det høres, tro meg:cool:
 
Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Som alltid, så er det noen som må strekke budsjettet mer en det trådstarter oppgir, og denne gangen er det meg, men med god grunn:
Rega Brio fra surround.no 4990,-
Rega planar 1 fra surround.no 2990,-
Krix atomix fra pmaudio 2990,-

Dette blir usannsynlig bra for prisen
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Som alltid, så er det noen som må strekke budsjettet mer en det trådstarter oppgir, og denne gangen er det meg, men med god grunn:
Rega Brio fra surround.no 4990,-
Rega planar 1 fra surround.no 2990,-
Krix atomix fra pmaudio 2990,-

Dette blir usannsynlig bra for prisen
Noen ganger syns jeg det er bedre å vente med å handle til man får kjøpt det beste alternativet, så jeg er litt for å strekke budsjettet. Samtidig syns jeg det er mildt irriterende når jeg setter et budsjett selv og får tips og tilbud som overstiger prisrammen jeg har satt enten litt eller veldig mye. ;D

Når det er sagt, og uten at jeg har hørt noen av anleggene som foreslås her, så er dette anlegget du foreslår det eneste jeg fikk litt lyst til å kjøpe selv. Ikke at de andre forslagene er dårlige, men Rega Brio, Planar 1 og Krix høres bare ut som et veldig bra forslag.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Laban Mk3: De Celestion´ene der er egne modeller.. Og er også utrolig krevende driftsmessig. Men fine, det er de!! :cool: Leverer klassisk musikk bedre enn det meste fra den tida. Kombiner dem gjerne med en Denon PMA 2000R eller -AE. Den har krefter nok til dem. Snellene der er nok blant de som har eller har hatt opphengsproblemer- det er dyre ting å fikse på. Da vil nok feks Krixene til Thomand være bedre, også på nevnte Denons. Krixer og Celestions- sistnevnte pre KEFs overtagelse og degradering- er prototypen på høyttalere som vokser med forsterkeren.

Thomand: Fin pakke. Men Krix bør da ha en langt større amp...Det tror jeg du gjerne ville hatt på dine..selv om de leverer knall i nærfelt med den lille NADen? På den annen side: Brio og dens Regiske søsken elskes høyt her i huset også. Med god grunn:cool:
 
Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Laban Mk3: De Celestion´ene der er egne modeller.. Og er også utrolig krevende driftsmessig. Men fine, det er de!! :cool: Leverer klassisk musikk bedre enn det meste fra den tida. Kombiner dem gjerne med en Denon PMA 2000R eller -AE. Den har krefter nok til dem. Snellene der er nok blant de som har eller har hatt opphengsproblemer- det er dyre ting å fikse på. Da vil nok feks Krixene til Thomand være bedre, også på nevnte Denons. Krixer er prototypen på høyttalere som vokser med forsterkeren.

Thomand: Fin pakke. Men Krix bør da ha en langt større amp...Det tror jeg du gjerne ville hatt på dine..selv om de leverer knall med den lille NADen?
Litt lav følsomhet på Celestion kanskje 84db 1w 1 meter men mener da jeg har lest at de er 3 gen Sl6, har et par sl6si stående :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
De har VISSE KONSTRUKSJONSMESSIGE FELLESTREKK, ja, men hvis dette var SL6 MK3, ville Celestion selv kalt dem SL6 MK3. SL6 er- som du vet- en av verdens fineste monitorer- 300 er ei søyle. Og begge er krevende driftsmessig. Men det er tross alt bare morsomt. ALLE høyttalere skal ha ordentlig drahjelp:cool: Ta ekstra godt vare på de der, Laban...
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
De har VISSE KONSTRUKSJONSMESSIGE FELLESTREKK, ja, men hvis dette var SL6 MK3, ville Celestion selv kalt dem SL6 MK3. SL6 er- som du vet- en av verdens fineste monitorer- 300 er ei søyle. Og begge er krevende driftsmessig. Men det er tross alt bare morsomt. ALLE høyttalere skal ha ordentlig drahjelp:cool: Ta ekstra godt vare på de der, Laban...

På tide du legger ut noen bilder av alle de tusen oppsett du har erfaring med!

O
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg ser ingen som helst problemer med brio på krix atomix. Jeg ble faktisk overrasket over hvor lettdrevne de var i forhold til hva jeg hadde forventet.
Men for all del, vegger ramler ikke ned og vinduer sprekker ikke av dette oppsettet. Men at det låter sykt bra skal jeg garantere, og dytter man etterhvert på en god liten sub, så kan dette bli en skjeldent høy value for money. Krix sin egen sub har litt slappe specs, men spiller kjempebra, og veldig enkel å integrere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Thomand: Den kombinasjonen låter bra, ja...Brio er også mitt foretrukne budsjettvalg i den klassen. Og alle disse delene er kapable til månen og tilbake...Spørs som sagt på preferansene..Spørs forresten også om den Audiolab 8200Aen jeg så på Finn for ei uke sia fortsatt ligger ute, da..3500 kr for den er direkte billig, og den takler også Krix forbilledlig. Er imo kanskje enda litt mer av en allrounder enn Brio.
 
Sist redigert:
Topp Bunn