Platesmaking på tampen til august, i et poprock-dominert landskap

PS3120-FS.jpg


Vi befinner oss i siste dag i juli, og det innebærer fortsatt sommerferie for noen av oss. Og ekstra tid til platesmaking. Også denne gangen er det nok et pop-rock landskap som dominerer, selv om det er innslag både av jazz og av visesang i et countryrockinspirert terreng.



John Kinn – Våkenatt
Ny bestenotering fra Marokko




Det startet egentlig på hans forrige CD – Høst. Dette albumet utgitt i slutten av 2016, der mine to desiderte favorittlåter er One Night Stand og Johhny Gitar – sistnevnte en låt der det skinner gjennom at John blant mye annet også har lyttet til Jimi Hendrix sin Voodo Chile en gang eller to. Og det fenomenet som startet med dette hans fjerde album er den utstrakte bruken av steelgitar, mesterlig og vakkert fremført av Tore Blesterud. Dette er et grep som forsterker musikken til John sin forankring i et musikalsk landskap som svever litt fritt mellom vise- og countryrock.

John Kinn har allerede utgitt totalt fire CDer før Våkenatt. Den første var albumet Marokko, et album med en langt mindre eksotisk tittel enn man kan mistenke ved første blikk. Vi som en gang i tiden har krysset John sine spor med russesko vet at Marokko er et klengenavn for bydelen Nordlandet i Kristiansund, en bydel som også har fostret Elg, en annen musikalsk størrelse.

Nå har John Kinn sitt femte album Våkenatt ankommet, og det er vanskelig å unngå å tenke at dette er hans aller beste album. Til nå… Det tenkte jeg vel egentlig om albumet Høst også, og vitner om en 64 år gammel ungdom i musikalsk vekst.

Det første høydepunktet er Jenta ifra Reykjavik, en vakker og litt melankolsk sang med tilbakeblikk på et kort innslag i John eller noen andre sitt liv, tematisk litt beslektet med One Night Stand fra hans forrige CD.

Den korte og distinkte instrumentallåten Katinka henleder tankene et kort øyeblikk til Doobie Brothers sin Steamer Lane Brakedown, kanskje spesielt fordi den utgjør et like klart kontrasterende musikalsk intermesso på LPen Minute by Minute som sistnevnte i helheten.

Dagan er en ny vakker sang med et melankolsk tilbakeblikk, fremført i en lavmælt varsomhet som forsterker et sterkt inntrykk.

Skrift i Sand er kanskje den låten på Våkenatt som har klarest Kinn-signatur. Både den lett slentrende melodiføring og hans tilføyelser etter en kort kunstpause er klare kjennetegn hos en sangskaper som har mye på hjertet, både musikalsk og lyrisk.

Den nest låten jeg vil trekke frem er Damaskus, en krystallklart Neil Young inspirert låt, ikke minst forsterket av hans måte å traktere munnspillet på. Dette er en klar kandidat til albumets beste låt. Ellers det selvfølgelig politiske overtoner i denne låten med tidsaktuell tekst. Undertoner også forresten. Det blir et helt annet alvor i den vandringen som forsiktig beskrives i Damaskus, enn vandringen opp Langveien, Viadukta, nedover Dalegata, over Nordsundbrua og nedover Dalegata som beskrives i tittellåten Marokko i hans debutalbum.

Besetningen i Våkenatt er i tillegg til John Kinn selv på vokal og diverse gitarer Tore Blesterud på steelgitar, Gunnar Sylthe på orgel og Kyrre Sætran på bass. På låten Damaskus bidrar Inge Bævre på Lap Steel og Kjell Hast på bass. Og så bidrar «lillebror» Inge Kinn med koring på Snø i April.

En flott lyd bidrar til at Våkenatt knepent tar trofeet for Ukens Plate foran Bendik Hofseth.



Les hele platesmakingen med alle fem platene hos Audiophile.no
PS3120-4.jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 7
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn