Adrian Myhr Trio har gitt ut albumet Kokong, og jeg har prøvesmakt på denne spennende utgivelsen i grenselandet mellom mange sjangre.
Til tross for at Adrian Myhr har et etternavn som er sterkt befestet i norsk musikkliv, er dette hans første utgivelse i eget navn, og med sin egen trio – Arian Myhr Trio. Han har likevel en lang musikkariere bak seg som bassist, og har deltatt på drøyt tretti plateutgivelser.
Og uten at jeg på noen måte har oversikt over hans tidligere fartstid, er det et klart inntrykk av at det musikalske landskapet har sirklet rundt grensetraktene mellom folkemusikk, jazz og samtidsmusikk – et landskap som i mine ører har hyppige innslag med interessant musikk.
Kokong
Også hans utgivelse Kokong med Adrian Myhr Trio befinner seg i dette sammensatte landskapet. Og i tillegg har han på sin egen måte har ivaretatt den tradisjonen som startet i andre halvdel av sekstitallet med vestlig inspirasjon fra indisk musikk på enkelte spor, selv om det selvfølgelig gis helt andre musikalske uttrykk på dette albumet enn på noen av Beatles sine 60-tallsutgivelser, eller John McLaughlin sine bravader på 70-tallet.....
Les hele platesmakingen i Audiophile.no