Platebutikker i Bergen på 70-tallet

Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Sitter her og lurer på hva platebutikken som lå i Fortunen på 70-tallet het. Var det Apollon, eller er jeg helt på jordet ? Butikken lå litt nedenfor Kina Og Japanhuset, men på andre siden av gaten. Kjøpte jo flesteparten av vinylplatene mine her på 70-tallet, og da snakker vi flere 100. Kanske de små grå har blitt mindre med årene. Husker at alle nyhetene var først i denne butikken. Her er et bilde av butikken som lå ovenfor platebutikken. Noen som vet og husker ?

Fortunen.jpg


Husker jo Ole Bjerke i Chr. Michelsensgate.
Ole Bjerke AS-Chr.Michelsensgate 2.jpeg


Elektromagasinet i Strandgaten.
Elektromagasinet AS - Strandgaten 14.jpeg


Bergen Musikkhandel i Chr. Michelsensgate.
Bergen Musikkhandel.jpg
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Tror det var Apollo. Drev med direkteimport.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Dette var vel mer på 80-tallet, men da var det noen trivelige folk som drev en platebutikk i Vektertorget, Fikk lov til å låne med plater hjem for å høre på dem og så komme tilbake og kjøpe dem jeg ville og returnere de andre. Husker ikke hva den het. De hadde godt utvalg i elektronisk musikk.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Dette var vel mer på 80-tallet, men da var det noen trivelige folk som drev en platebutikk i Vektertorget, Fikk lov til å låne med plater hjem for å høre på dem og så komme tilbake og kjøpe dem jeg ville og returnere de andre. Husker ikke hva den het. De hadde godt utvalg i elektronisk musikk.
Det var en fantastisk butikk med kunskapsrike inehavere! Het noe sånn om tottos eller noen sånt...?
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Ellers så drev jo foreldrene mine platebutikk i Skostredet i Bergen, men det var før Apollon. I følge mine foreldre var Engelen god kunde der.
Har ikke noe bilde av butikken dessverre, men har et klistremerke på en John Lennon plate.
image.jpg
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Tootsie, tror jeg. Den lå først i Nygårdsgaten, så oppover mot Nygårdshøyden.
TOOTS lå i Nygårdsgt. (og i Håkonsgt. ? – mot høyden – en stund), men er mer usikker på om det var den som havnet i Vektertorget – tror den het noe annet… Kom faktisk over restlageret etter Toots i et lite befolket handlesenter (ikke ulikt Vektertorget) i Tromsø, på midten av nittitallet – plastposene med "Toots" logo var relativt avslørende.

mvh espen
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.281
Antall liker
11.053
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Har funnet en artikkel, men får ikke kopiert siden. Prøver med en link :
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...wn7o13Y-n2StvLA&bvm=bv.76802529,d.bGQ&cad=rja
Artig innslag fra en sudentavis der, sannsynligvis skrevet av en fra Oslo.
Men interessant var den, åpenhjertig og klar.
Jeg husker alle de nevnte butikkene, fra da jeg flyttet til Bergen i 1981, og det høyest prioriterte på studentbudsjettet var LPer.
Det var tunge bæreposer som ble dradd hjem fra Platon og BMH etter utbetaling av studielån. Kan huske at jeg en høstdag måtte gå to ganger fra Platon for å få med meg alt.

ed: ser nå at studentavisa var fra 1986, og Platon ble etablert tidlig på 80-tallet, så den biten ble litt OT.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.700
Antall liker
7.941
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det var ein fantastisk platebutikk på Torvalmenningen. Då dei avvikla, stod det massevis av klassiske godbitar på eit lager. Eg fekk aller nådigst komme dit ein gong like før det var slutt, men det var medan eg var ung og blakk, så eg hadde ikkje råd til meir enn ein 20 plater.
Fy Søren kor moro det hadde vore å leite gjennom same bunkane ein gong til....
 
Topp Bunn