Platebørste nok en gang!

V

vredensgnag

Gjest
Jeg bruker to børster. En med filtpute i senter og karbonbørster på hver side. Denne bruker jeg for å trekke lett over etter at platen er lagt på tallerkenen.

Deretter bruker jeg den andre, som er standard uten filtpute, til å rense den første, slik at jeg ikke får fingerfett eller annet på den, samt for å bli kvitt løse fibre.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
[/quote]

Se der ja , nok en gang faller påstandene til Roy Gandy igjennom......Og han skal liksom ha jævlig peiling ?? :(

Nei , jeg har sagt det før og sier det igjen , Roy Gandys varer og utsagn har jeg forlengst mista trua på gett.

Kansje regaarmene har såpass slarkete lagere , at det er en fordel med litt støv i rillene , for å holde sporingen i sjakk ;D?

Mvh Espen
[/quote]

Alltid en fornøyelse med konstruktive innlegg fra Sentralens bedrevitere. Roy er jo som alle vet fullstendig inkompetent når det gjeller vinyl (Ironi ;))
Steen

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
ch skrev:
Spiller også med støvdeksel.
mvh
Jeg ville vært meget forsiktig med å bruke støvdeksel under avspilling ettersom det kan gi en ekstremt uforutsigbar sporingskraft. Det er i alle fall min erfaring.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gammeln skrev:
Jeg ville vært meget forsiktig med å bruke støvdeksel under avspilling ettersom det kan gi en ekstremt uforutsigbar sporingskraft. Det er i alle fall min erfaring.
Hvordan?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
1
Statisk elektrisitet! Plutselig sitter pickuparmen oppe i lokket.

Avhjelpes med Zerostat-pistol.

V

vredensgnag

Gjest
Barbaresco skrev:
Statisk elektrisitet! Plutselig sitter pickuparmen oppe i lokket.

Avhjelpes med Zerostat-pistol.
Lett å glemme at armen er balansert, og at det kanskje bare er 1g motvekt som forhindrer at PU vipper opp i lokket ...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hm. Det høres akkurat plausibelt nok ut til at jeg ikke skal avfeie det umiddelbart. ;) ...Men det må jo i så fall være snakk om å spille med lokket lukket (ehh...), og det er det vel ingen som gidder?

Jeg antok at ch mente vibrasjoner i det (åpne) lokket kunne skape variasjoner i VTF eller noe slikt, jeg.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
1
Gidder det, ja, så det ikke faller støv på platen. Men ladninger må fjernes, av begge årsaker. 1 grams vekt er lett å oppveie med statisk elektrisitet på et plastlokk. Og det blir dårlig sporing lenge før stiften letter. Dette har jeg erfart mange ganger, men dere må gjerne dikte opp rarere og mindre fysiske forklaringer.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Etter at jeg ble klar over dette problemet en gang i forrige årtusen, har jeg aldri vurdert å spille med lokket på. Det vesle støvet som måtte falle på plata under avspilling anser jeg som et mye mindre problem.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Barbaresco skrev:
Gidder det, ja, så det ikke faller støv på platen. Men ladninger må fjernes, av begge årsaker. 1 grams vekt er lett å oppveie med statisk elektrisitet på et plastlokk. Og det blir dårlig sporing lenge før stiften letter. Dette har jeg erfart mange ganger, men dere må gjerne dikte opp rarere og mindre fysiske forklaringer.
Merkelig nok har jeg aldri hørt om dette fenomenet før, og ikke tenkt på muligheten.
Men rent fysisk høres jo dette fornuftig ut. Man lærer så lenge man leser HFS.
Jeg har alltid spilt med lokket nede, mest for å unngå støv, men også redusere feedback fra lyd i rommet.

Dette er OT i tråden, vet det, men finnes det enkle triks for å sjekke statisk elektrisitet i lokket og drakraften det har på arm og pickup?
-Jeg har svart støvlokk (og liker det) og vil ikke kunne lese av en stifttrykk-vekt gjennom dette.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det enkleste er ofte det beste, hør gjennom flere av favorittplatene med lokket henholdsvis avmontert og på.
Eller vise versa.

j

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Jeg har da ikke diktet opp noenting.

Ser ikke støv på platen som noe så stort problem, jeg, så her blir nok lokket stående åpent uansett.

Hva med å jorde støvlokket?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gammeln skrev:
Dazed skrev:
Hva med å jorde støvlokket?
Å jorde et isolerende materiale har vel ikke rare effekten.
Det må jo gå an å lede den elektrisiteten vekk. Hvis man kler lokket med noe slikt, f.eks:

http://solutions.3m.com/wps/portal/...DE40I2KG4TI91816_nid=3JSSJRKZ22beVWPQXJ90DHgl

...Hvis det var transparent, hadde det jo vært enda finere.

Rart at ingen produsenter har laget et lokk som kan lede vekk elektrisiteten som strøm, når dette tydeligvis er et kjent problem.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det er vel grenser for hva man kan forlange for en ledningsstump og litt scotch tape.

Det er sikkert en idè.
Forøvrig er det kun uoppdragne barn / voldsom gjennomtrekk som fordrer et påmontert lokk.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Dette ville nok fungere det. Men så var det pengene da, alt skal jo være så billig ;D
Dessuten går jeg ut fra at de fleste spiller med lokket åpent og da er det jo ikke noe problem.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Kjøpte en platebørste ved Kontrapunkt, denne selges også under et annet navn på Soundgarden, men der er den dyrere.
Dette er fra en plate der så helt ny ut, ekstremt tatt vare på, men to, 2 , omdreininger med denne børsten samlet opp mye grums gitt.
Denne børsten etterlater fine riper når den dras av platen igjen dog...og platen er veldig statisk etterpå faktisk.
Tror vel denne børsten er på Stereophile sin liste.

Vedlegg

Topp Bunn