Plastcover (PVC) skader vinyl?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    I en annen tråd linket ErosLoveking til denne artikkelen Vinyl Mourning | Sheila B. Her hevdes det at vinylen reagerer med PVC og gjør synlig skade på platene som vist på dette bildet
    shirleyabicair.jpg


    Jeg har en del singler med samme "belegg" på, men har enda ikke sett det på lper. Er det flere som kjenner til dette, og er det bevist/garantert at det er plastcoverne som er skyld i elendigheta?
     

    Kryo1

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2016
    Innlegg
    39
    Antall liker
    23
    Er det ikke noe om at PVC reagerer med Vinyl trekker tvers igjennom papiret ?

    Vinyl skade over tid.PNG
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Faren for "misting" er helt reell og bør tas blodseriøst, jeg ha ett stort knippe eksempler i egen samling, og kjenner flere som i de senere år har registrert det samme. Har en teori om at LPer får litt ekstra beskyttelse pga pappcoveret rundt. Veldig mange singler kom aldri med bildecover, men (company) sleeves med hull i midten, og ditto mer eksponering for avgasser fra evt. PVC-cover.
    I går tok jeg av et gammelt pvc-cover av en Tony Jackson sjutommer (Love Potion no9 /Fortune Teller)utgitt på mørk rosa PYE. Var faktisk en svak fargesmitting fra label over på plasten, det kan jeg ikke huske å ha sett før.

    Er det rart en sover dårlig om nettene. :p


     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Jeg har en ganske mange singler med billedcover som sliter med dette ... helvetes greier. Man mener altså at disse myke coverne ikke skader platene? Er vel "bare" å bytte ut alle da. Kjenner jeg får litt lyst til å grine nå ...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg hadde en gang et eks. av The birth of cool som så sånn ut på den ene siden. Jeg kjøpte plata hos Ringstrøms, i troen på at den lot seg vaske. Fat chance.... Jeg prøvde alt. Til og med White spirit, ikke snakk om. Andre siden var fin, så den endte som demoplate i hifiavdelingen til Big Dipper. Hvem vet? Kanskje Erik hos Audio Norge/Duet har den enda for folk som vil se.

    Jeg klødde meg såpass i hodet at hårfestet flyttet seg flere centimeter opp- og bakover den gangen. Da jeg så dette fikk jeg en a-ha om hva det var. Det kan ikke være annet. Jeg tror ikke det er noen god idé med PVC, i hvert fall med mindre man passer seg veldig godt.

    Min valgte måte å pakke vinylen er i alle fall helt ut. Papp kun på ene siden, på motsatt side ikke mer enn et lag PET og et tynt papir? Aldri i verden!

    Kjapp illustrasjon på hvordan jeg bruker plastcover:

    Vis vedlegget 342618
    Vis vedlegget 342619

    Plastcover med åpningen opp, ytter- og innercover nedi ved siden av hverandre, begge med åpningen pekende bakover/inn i hylla. Da går det brillefint å få platene inn og ut av hylla uten å krølle plasten.

    Har man åpningen på plasten innover, så krøller man plasten på den plata man setter inn i hylla. Har man åpningen ut, så krøller man plasten på platene som står ved siden av.

    Jeg var litt skeptisk til denne løsningen i forhold til støv med åpningen opp, men det har vist seg å funke helt fint i flere år.

    Ellers, om jeg skal trekke for noe med BBB, så er det at de kommer med 40 eller 80 cm bredde på hyllene. 80 er litt i lengste laget med tanke på å stappe passe tett for å bla behagelig uten at de legger seg ned til sidene. 40 blir nok malt med mye flytting fra hylle til hylle etter som samlingen vokser.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Jeg har en ganske mange singler med billedcover som sliter med dette ... helvetes greier. Man mener altså at disse myke coverne ikke skader platene? Er vel "bare" å bytte ut alle da. Kjenner jeg får litt lyst til å grine nå ...
    En samler jeg kjenner i Oslo-området skiftet ut covrene på flere titalls tusen singler..................


    Grin i vei!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Min valgte måte å pakke vinylen er i alle fall helt ut. Papp kun på ene siden, på motsatt side ikke mer enn et lag PET og et tynt papir? Aldri i verden!
    Hvordan gjør du det nå da?

    Forsto det sånn at mine 'tynnplast uten søm' er polyetylen, og at jeg er i grønn sone. Tar jeg feil? Må jeg også ha alt nytt?
    Det er grønn sone ja. Jeg holder på å skifte ut, det koster og det tar tid.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Min valgte måte å pakke vinylen er i alle fall helt ut. Papp kun på ene siden, på motsatt side ikke mer enn et lag PET og et tynt papir? Aldri i verden!
    Hvordan gjør du det nå da?

    Forsto det sånn at mine 'tynnplast uten søm' er polyetylen, og at jeg er i grønn sone. Tar jeg feil? Må jeg også ha alt nytt?
    Det er grønn sone ja. Jeg holder på å skifte ut, det koster og det tar tid.
    Det hadde vel vært en billigere feil å rette opp i for meg......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt plastcovere på platene i over 30år. Aldri hatt noe skade.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Merkelig at PVC skal reagere med PVC.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser den og sjekket nok alt for lite. PVC er også en vinylplast. Men er plater virkelig laget av C2H3? Alle?
    Btw så mangler det er K ;).

    edit: verden var ikke bare enkel her heller.....

    http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2001/cressey/mod.htm

    Modern discs are produced from polyvinyl chloride and a number of other constituents. To the left is shown a 3d fragment of pvc, note that the carbon atoms at the ends of the fragment would have their own substituents and would be attached to other carbons, which would have their own substituents and would. . .ad (nearly) infinitum. The most important other constituent in records is vinyl acetate, which copolymerizes the vinyl chloride, to achieve the correct properties for records (your average 12" being obviously quite different to your average drainpipe). Carbon black is added to give the records their colour and stabilizing agents may also be mixed in.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eller ikke? Hvis det på en eller annen måte 'damper av' den ene flaten, så må det like godt kunne 'kondenseres' på den andre?

    Noen kjemikere her som kan belyse. Jeg kan ikke en gang nok om dette til å nå første peaken på Dunning-Kruger-grafen....

    Screen-Shot-2015-02-14-at-6.08.11-PM.png
     

    Kryo1

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2016
    Innlegg
    39
    Antall liker
    23
    Drit i vinylen tenk heller på den dagen du har fått CD råte i samlingen ( Compact Disc Bronzing ) :D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    For ikke å snakke om virus i streaminga.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Bruker lite Microsoft privat ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Faen, jeg som hadde ørtenhundrefemtiatten polyetylen cover som jeg kastet og byttet med PVC... :mad:
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Finnes det noen som har sett dette fenomenet UTEN at det har vært PVC plastcover i bildet? VET man 100% sikkert at det er disse PVC coverne som har skylda?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Derfor hadde det vært fint med en master i kjemi som kunne vurdert dette. Jeg har hatt PVC-cover siden jeg var liten drittunge på 70-tallet uten å ha sett fenomenet.
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Derfor hadde det vært fint med en master i kjemi som kunne vurdert dette. Jeg har hatt PVC-cover siden jeg var liten drittunge på 70-tallet uten å ha sett fenomenet.
    Har du singler? Jeg har som sagt kun sett dette på 7"
     
    A

    ANM

    Gjest
    Oppbevaringsmiljøet kan kanskje ha betydning? PVC er ikke spesielt glad i UV. Blir ganske sprøtt med tiden.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan det handle om endringer i formulering av plasten? Jeg har ikke hørt om fenomenet før nylig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror singler har en annen vinylvariant enn LPer. Singler er da mindre fleksible og har en litt annen konsistens enn LPer. Virker tynnere og stivere. Tror jeg ;)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har adskillig flere antikke mynter (se avatar) enn jeg har LP-er og det er jeg glad for. Jeg solgte all vinyl for noen år siden. PVC-problemet er velkjent blant myntsamlere og jeg er ikke overrasket over at det dukker opp i forbindelse med vinyl også. Løsningen er selvfølgelig å slutte med enten vinyl eller pvc-covere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det ikke den ene plagen, så er det en annen:(.
    Jeg har kjøpt ganske mange brukte plater m/pvc yttercover der disse tydelig bærer preg av å ha sittet på kanskje siden platene var nye (30-40 år +). Flere cover er stive og omtrent sprø som kjeks m/tydelig gulning i farge osv. Men, jeg kan ikke si å ha registrert indikajoner på at noen av platene har reagert med plastcovrene.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Dette har jeg heldigvis null problemer med. Liker best de gamle plastcoverene som sannsynligvis er PVC, og jeg har ikke sett tegn til dette problemet på mine plater.

    Er problemet kun for singler?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.390
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har begynt å sjekke jevnlig den siste tiden og snakket med endel folk bak disken i div. platebutikker og hifisjapper i Oslo. Litt ymse hva folk mener, men har heldigvis ikke oppdaget noen ødelagte plater hos meg. Det jeg har erfart er at et par covere har fått skjolder i fargen. Disse har hatt PVC cover av helt blank type. De coverene som har litt "appelsin" overflate har jeg ikke hatt noe problemer med. Sjekker de eldste platene med PVC cover (30 år+) og er helt fine. Det som jeg har lagt merke til er at coverene blit litt "mykere" med tiden når de står i PVC cover. Dette er uansettt type.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Er det bare yttercoveret som i så fall kan være årsaken, eller gjelder det også innercover med plastbelagt papir? Eller er det kanskje sistnevnte som beskytter mot PVC'en? Har i dag gjort noen stikkprøver på en del plater som ikke har vært spilt på lang tid, men finner ingen skader. Håper og tror dette ikke er, eller etter hvert blir, et utbredt problem. Har også gjort meg noen tanker om at våt avspilling kanskje kan ha noe å si. Husker dette ble praktisert en del på 70/80-tallet. Prøvde det selv også, men hadde dårlige erfaringer. Kan det tenkes det ligger noe her, f.eks at enda fuktige plater ble puttet i tette innercover?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan det tenkes det ligger noe her, f.eks at enda fuktige plater ble puttet i tette innercover?
    Det har jeg to eksempler på - at platene er litt skjoldete. Trodde de var helt tørre etter vask, men det viste seg å ikke stemme, og de ble liggende lenge i MoFi innercover før jeg så det. Men, jeg har ikke forsøkt å vaske de på nytt for å se om det kan endre noe.
    Må huske på det ved neste vaskerunde.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    I gamle dager, når jeg fotograferte med film, fantes det to typer PVC lommer for oppbevaring av film: arkiveringskvalitet og de som ikke var det. Sistnevnte skadet filmen over tid. Førstnevnte var sikker. Vil tippe at det samme gjelder PVC lommer for vinyl. Jeg kjøpte 800 PVC covere fra Covers33 på tidlig 90-tall; ingen problemer. Likte aldri de derre "Norske" PVC covrene - de du fikk kjøpt på den lokale platesjappa på 70- og 80-tallet. Husker å ha sett disse klistre seg fast til coveret.
    Som sagt, tipper jeg at det finnes forskjellige kvalitetsvarianter av PVC covere. Har du ikke problemer etter 20 år er det antagelig lite å bekymre seg over.
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Bladde igjennom en samling på ca. 5000 skiver her for et års tid siden, og der var vel sånn ca. hver tiende plate utsatt for hva trådstarter viser til.
    Dette var en samling som aldri har hatt plastcover av noen som helst slag, men var lagret i en kjeller med noget høy luftfuktighet.
    Mine 5 spenn går nok til at det betyr mer hvordan de blir lagret mtp. temp og luftfuktighet enn hva slags plast de er "pakket" inn i.

    Og kanskje det har noe med vinylkvalitet å gjøre? Ikke vet jeg.
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Bladde igjennom en samling på ca. 5000 skiver her for et års tid siden, og der var vel sånn ca. hver tiende plate utsatt for hva trådstarter viser til.
    Dette var en samling som aldri har hatt plastcover av noen som helst slag, men var lagret i en kjeller med noget høy luftfuktighet.
    Mine 5 spenn går nok til at det betyr mer hvordan de blir lagret mtp. temp og luftfuktighet enn hva slags plast de er "pakket" inn i.

    Og kanskje det har noe med vinylkvalitet å gjøre? Ikke vet jeg.
    Interessant dette. Kan det være sånn at det er miljøet de oppbevares i heller enn plascoverne som er skyld i driten. For det meste har singlene mine vært lagret i tørt inneklima, men har en periode vært på et ikke nødvendigvis varmt loft.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn