Høyttalere Plassering av Dali Mentor 8

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
15
Sted
Øyværing
Hei, driver å skal finne optimal plassering til mine Dali. Men usikker på om jeg skal begynne med hvor langt fra bak vegg di bør stå eller hvor langt fra side vegg.

har mulighet til å sitte 1/4 i en stol fra HT. men må hovedsakelig sitte i sofan, så bør vell lytte fra sofan går jeg utifra, som da står helt intil bakvegg.

tenkte å bruke Norah Jones til å finne riktig lengde fra sidevegger også bruker jeg Dali sin audiophile cd til fra bakvegg.

har Desibel Måler til rådighet, også en DSPeaker.

men plana var å inntegrere subber etter frontene.


tar gjerne mot tips å triks :)
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Begynn med avstand til frontvegg også finne avstand til sidevegg etter dette. Så kan du finne rett toe inn etter dette.
Ingen rom er like å derfor finnes ingen fasit på plassering. Et greit utgangspunkt er 29% eller 1/3 av rommets lengde/bredde. Dette er da på senter av elementer. Også jobbe seg ut fra dette for å finne optimal plassering.
 

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
15
Sted
Øyværing
Toe inn? er det hvilken vei de skal peke? Dali sine er vell laget for å peke rett fram. du har vell ikke en sang jeg kan bruke til å justere fram og bak?
Hører for det meste på Trance/Disco å den type musikk. Men ser også veldig mye film. Så liker dynamikk, men vill også at det skal være så natur tro som mulig.

80db er refferanse nivå?
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Toe inn er vinkling av høyttalere inn mot lytteposisjon. De fleste liker at de har litt vinkling inn mot lytteposisjon og det er ingen fasit.
Alt fra at de krysser fremfor hodet til at de krysser et godt stykke bak hodet om man tenker en rett linje fremfor høyttalere.
Om man tenker en likesidet trekant mellom høyttalere og lytteposisjon får man det beste stereo bildet. Man kan også ha litt mindre avstand mellom høyttalere en det er fra lyttplass.
Referanse nivå for å lytte seg frem burde være ca slik du foretrekker å lytte til musikk.

Om du skal sitte tett på vegg burde denne dempes om mulig.

Eks på oppsett av høyttalere
D24ABD84-1173-40EC-8E24-DFE58E592586.jpeg
 

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
15
Sted
Øyværing
hmm. er snakk om stua mi dette da. har 3 bilder på veggen over sofan. også en XXL modul sofa som går fra hjørne til hjøre. stua er firkanta med buet tak. av typen gammle brakker. så er litt vannskelig å dempe den desverre. har sett litt på dempe materialer, å di koster jo skjorta :S
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Ja men du kan jo forsøke med å sette en pute eller to oppå ryggen til sofa ved lytting.
Om du opplever lyd som litt lys og hard er mulig pga refleksjon fra vegg/vegger og tak.
 

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
15
Sted
Øyværing
syns ikke den er skarp eller noe sånt. men merker at det kommer en form for headroom på venstre side, spesielt under høyt volum og det spilles saksofon ved di dype frekvensene.har plenty puter osv :) bruker også lystette gardiner fra bakvegg til HT helt til bakvegg til sofa. + to store tepper på gulvet. 1 skinn stol, og noen planter osv. :p vet ikke helt om jeg får plass til noe mer for å være æli. er enest veggen der HT og TV står. den er helt tom. kan ta noen bilder om du vill.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Vet ikke om Dali har noe om min avstand til front vegg i deres manualer. Det vil i så fall gi deg en pekepinne på hvor langt de må ut fra vegg.
I et rom vil noen frekvenser forsterkes og noen nulles helt ut. Inne ved vegg hvor du sitter vil du ofte oppleve forsterking av lave frekvenser.
Skal høyttalere stå nærmere en 1 meter til sidevegg vil det alltid være en fordel å vinkle de inn mot lytter. Hvor mye kommer an på høyttalere å hvordan du liker stereo bildet, breit eller sentrert i mitt. Stemmen på den som synger skal nesten alltid være i senter.
Å ha symmetri i anlegget gir deg best lydbilde.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har hatt Mentor 6 som ligner på dine. Mine sto en drøy halvmeter fra bakvegg og det ga en bra balanse i bassen. Toe-in trenger du ikke hvis du ikke sitter svært tett på høyttalerne eller at de står veldig langt fra hverandre. Ved normal lytteavstand på 3 meter bør de peke rett fram. Ellers kan diskanten bli litt påtrengende.
 

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
15
Sted
Øyværing
hele rommet er 25 kvardrat M til sammen. ca, 4m fra HT til bakvegg (sofa) kansje litt mindre. di peker rett fram etter som det er det Dali annbefaler, ifølge manual så annbefaler di ca 25cm fra vegg. mine er vell 28-35 om jeg husker rett. og er 85.5 cm fra sidevegg på venstre HT og samme på Høyre. Og står 2.10m fra hverandre ca.

skal ikke være enkelt dette. føler nesten jeg må gjøre så det blir helt feil. dra di alt for langt fra hverandre for å høre hvordan det låter så jobbe meg innover fra sidevegger også samme med bakvegg. hmm. men dør inngangen til stua er da seff der HT står, så jeg har bare 71 cm. å jobbe med når det kommer til å flytte fram og bak.

fikk aldri svar på om noen har en god sang til å få stilt in HT retning fram å bak.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.349
Antall liker
5.830
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Vanskelig å anbefale musikk, det burde være noe du kjenner godt.
Hva andre bruker er mulig noe du ikke har hørt før og ikke vet hva du skal høre etter.

På bass så bruk noe med bass som har mange toner, ikke entonet elektronisk musikk.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
hele rommet er 25 kvardrat M til sammen. ca, 4m fra HT til bakvegg (sofa) kansje litt mindre. di peker rett fram etter som det er det Dali annbefaler, ifølge manual så annbefaler di ca 25cm fra vegg. mine er vell 28-35 om jeg husker rett. og er 85.5 cm fra sidevegg på venstre HT og samme på Høyre. Og står 2.10m fra hverandre ca.

skal ikke være enkelt dette. føler nesten jeg må gjøre så det blir helt feil. dra di alt for langt fra hverandre for å høre hvordan det låter så jobbe meg innover fra sidevegger også samme med bakvegg. hmm. men dør inngangen til stua er da seff der HT står, så jeg har bare 71 cm. å jobbe med når det kommer til å flytte fram og bak.

fikk aldri svar på om noen har en god sang til å få stilt in HT retning fram å bak.
Høres ut som et greit utgangspunkt. Er du fornøyd med lyden slik den er, ikke mer å tenke på. Hifi-nevroner bør overvinnes. Spill heller musikk😃
 

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
15
Sted
Øyværing
Høres ut som et greit utgangspunkt. Er du fornøyd med lyden slik den er, ikke mer å tenke på. Hifi-nevroner bør overvinnes. Spill heller musikk😃
hehe joda er jo fornøyd, men problemet er at jeg tenker, det kan jo bli bedre xD
 
  • Liker
Reaksjoner: cox

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
15
Sted
Øyværing
etter mye mol å testing så ble det. fikk vekk den headroomen som plaga meg litt ved å flytte rundt på frontene. viste seg at det var ikke mer enn 3cm fram og 12cm nermere hverandre som skulle til. Optimal plassering på subbene var vistnokk alerede funnet så de fikk stå som di sto, men fikk justert gain og phase, som står skrevet i boka på dualcoren, for så å kjøre den etterpå. nå er det som om subbene ikke er i rommet lenger, helt fantastisk så vill si takk for all hjelp osv :)
 
Topp Bunn