Mat, drikke og røyk Pipetobakk vol. 2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.644
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg i ferd med å røyke egendyrket pipetobakk. Usedvanlig sterk tobakk fra en plante jeg holdt liv i over vinteren og som tok av utover våren.
    Definitivt noe jeg skal prøve igjen. Her må man sette seg inn i beste tørkemetoder, beste måte å fermentere på, etc.

Inspirert av dette:
    Groglede: Dyrk din eigen tobakk

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.644
    Torget vurderinger
    1
    Første frostnatt sendte meg ut for å høste inn de siste tobakkbladene -- her ligger det noen godt stappede piper og venter. Tobakkplantene stortrives hos meg. Disse bladene er små og kommer fra noen etterslengere av noen planter som ikke ga seg utover sesongen.
    Om man setter frø tidlig på året og setter ut plantene kan man få 1,5-2m høye tobakkplanter med nok tobakk i ett blad til å fylle en Petterøes-pose, om man vil.

Fullt lovlig i Gnore så lenge man ikke selger til andre og kun dyrker til eget bruk. (Merkelig nok).

Nå skal disse bladene til "slow drying" og deretter lagres til utporsjonert egenprodusert hygge.

Legger ved et par bilder fra Gros blogg (i innlegget over) for å vise hva slags dimensjoner disse er i stand til å oppnå her hos oss.

IMG_1309.jpg

Skjermbilde 2017-10-06 kl. 14.36.17.jpg

Skjermbilde 2017-10-06 kl. 14.36.30.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.644
    Torget vurderinger
    1
    Kurerer ved henging, klorofyllet må ut, og deretter litt røyktørking og til slutt spritzing med litt godt brennevin før tobakken går i poser. Det er omtrent titusen måter å gjøre det på. Resultatet blir utmerket.

Enkelte hiver bladene i mikroen og røyker etterpå. Da får du nikotinsjokk,siden en del av nikotinen oksyderes vekk i løpet av kureringen.
    Har man nok blader, minst ti kilo, kan man prøve seg på melkesyregjæring av tobakken. Det har ikke jeg prøvd.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.644
    Torget vurderinger
    1
    ^Det kan du få fra andre hjemmedyrkere, eller bestille på nett. Det er lov å dyrke tobakksplanter til eget bruk.

Fjorårets ble sterke sammenlignet med kjøpetobakk jeg er vant med. Et røslig nikotininnhold ga skikkelig buzz. God duft og fine kommentarer fra andre.

Noen kjøpetips:

Frø av Virginia-tobakk får du enklest fra Impecta Handels i Sverige, Jelitto i Tyskland, eller ved å snakke med folka i Botanisk hage på Tøyen, Oslo. Sistnevnte vil KANSKJE be deg melde deg inn i Hagevennen deres, for å gi deg frø, men da får du også tilgang på mange andre interessante arter.

https://www.impecta.se/sv/artiklar/virginiatobak.html

Groglede: Dyrk din eigen tobakk

Jeg har nok flere frø enn jeg trenger. Det er mengder i hver frøpod på planten. Frøene er så små at man stusser når planten står der nær to meter høy foran deg. Men koster lite fra Impecta, og så er du helt sikker på at det tar av som det skal. Sjekk grogledes link for gode råd. Nærmer seg såtid nå.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn