Pioneer: PLX-1000 vs Rega rp3

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Har lyst på ny platespiller. Går å snuser på noe i prisklassen på de to jeg setter opp mot hverandre.
    Dette er jo to forskjellige drift prinsipper. Og jeg er veldig usikker på hvilke av de som gir meg mange timer lytte glede.
    Musikk smaken er allsidig. Gubben som skal kjøpe kan være litt enspora. Uten at det har særlig relevans for temaet.
    Hvilken av spillerene ville folket her inne satset på.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.944
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trur ikkje du går feil med nokon av desse to, sjølv om eg ikkje har fyrstehandserfaringar med PLX 1000 så langt. RP 3 er iallfall grundig utprøvd, og koplar du han med rette pickup (då vil eg ha ein Dynavector, takk), bør du kunne leve lukkeleg til dine dagars ende. Eller til pickupen er utsliten...
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Som Arve sier så er de gode begge to. Det summer kanskje ned til smak og behag. Mellom de to hadde jeg valgt Pioneer pga direkte drift og avtagbare headshell. Da har du større muligheter til kjapt å bytte mellom flere pickuper. En Pioneer PLX med en AT440MLb vil gi deg masse spilleglede. E.I.A har denne og kjenner den godt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    God rådgivning som er bra å ha i sekken når det blir tid for å velge. Takk skal dere ha så langt :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips skinnyboy. Var ikke helt oppdatert på at det kom ny modell så det var bra du svinga innom å sa fra :)
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Med fare for å få drittkjeft av ChrisAndre - helt klart Rega RP-3 - eller den kommende nye spilleren Rega Planar 3.

    Jeg vet ikke hvordan prisen på den nye Planar 3 spilleren blir i forhold til den "eldre" RP-3 (som da kanskje kommer
    på tilbud), men i hvert fall RP3 (og sannsynligvis Planar 3) er i mine ører langt mer interessant enn japaneren/
    kineseren(?). Mer driv og spilleglede. Bedre arm.

    Match Regaen med en god, ikke alt for stiv pickup - gjerne med en litt varm klangkarakter. Ikke Rega pickup!
    Flere gode forslag er kommet allerede med Audio Technica AT-140MLb (foreslått til Pioneer) og Dynavector DV-10X5.
    Legg til pickuper fra Ortofons 2M serie, Audio Technica AT-150MLX, Audio Technica AT-33EV og SoundSmith Carmen
    (avhengig av RIAAen du skal benytte).

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Fint med flere som tipser. Så takk for det Gunnar Brekke. Begynner å danne meg ett inntrykk :)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Den nye Rega Planar 3 virker veldig interessant, ja. Forbedret på mange punkt i forhold til RP3. Og som ren Bonus har den et langt mer attraktivt utseende takket være high gloss finish, mye likt RP6. Jeg tipper at dette gir e bra boost for salget av RP3/ Planar 3.

    Samtidig er det ikke til å komme unna at en løsning med løse headshell gir grunnlag for veldig mye moro med forskjellige PUer.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    ^
    Det er litt av overnevnte grunn at jeg sviver rundt å biter meg i halen.
    Den ene er gjennomprøvd, og solid. Den andre har raske å greie løsninger på pickupskifte.
    Og jeg synes den ser bra ut også. Hmm ! # @ % & dette er halvkompliserte greier :)
    Rådgivningen her inne er bra da. Blir jo lettere når man får høre flere meninger :)
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Hvor ofte tenker du å bytte pu? Er du typen som liker å teste og prøve ut forskjellige pu'er eller bytter du først når den er slitt opp?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei.

    Med fare for å få drittkjeft av ChrisAndre - helt klart Rega RP-3 - eller den kommende nye spilleren Rega Planar 3.

    Jeg vet ikke hvordan prisen på den nye Planar 3 spilleren blir i forhold til den "eldre" RP-3 (som da kanskje kommer
    på tilbud), men i hvert fall RP3 (og sannsynligvis Planar 3) er i mine ører langt mer interessant enn japaneren/
    kineseren(?). Mer driv og spilleglede. Bedre arm.

    Match Regaen med en god, ikke alt for stiv pickup - gjerne med en litt varm klangkarakter. Ikke Rega pickup!
    Flere gode forslag er kommet allerede med Audio Technica AT-140MLb (foreslått til Pioneer) og Dynavector DV-10X5.
    Legg til pickuper fra Ortofons 2M serie, Audio Technica AT-150MLX, Audio Technica AT-33EV og SoundSmith Carmen
    (avhengig av RIAAen du skal benytte).

    mvh
    Gunnar Brekke
    Hvorfor skal du få dritkjeft av meg? Så lenge du er saklig uenig er vel det greit. Det er da du ble usaklig at jeg svarte deg;)

    Hva gjelder de to spillerne er det vanskelig. Jeg har ikke hørt Pioneer sjøl, men det sies at den minner om Technics SL-12xx, uten at den når helt opp. Men at mye av drivet og spillegleden er der. Den er og bygget for å tåle juling, men for meg betyr ikke det så mye; da jeg sjelden driver og juler opp platespileren. Men Pioneer setter sjeldent navnet sitt på no dritt. Den er helt klart svært inspirert designmessig av SL-1210M5G, og er laget til å være primært en DJ spiller og ikke en hifi-spiller. Pioneer er som vi vet japansk, men hjertet i spilleren (Direct Drive-motoren) er laget av kinesiske Hanpin. Nøyaktig de samme som lager drivverket til de andre DJ-spillerne fra Numark, ReLoop, Audio Technica og en drøss andre. Nøyaktigheten til DD-motoren er ikke i nærheten av den som sitter i en SL-12xx. Hverken Wow & flutter kan måle seg og måten hastighetskorrigering gjøres. Skal ikke gå inn på mer teknisk, men Hanpin-spillere kan derfor prises til det de gjør. Den nye Technics SL-1200GAE koster feks 40.000 kr. Den nye Direct Drive til VPI koster godt over 100.000 kr.

    Armen på Pioneer er ikke i samme klasse som Rega RB-303 eller armen som sitter på Technics SL-serien (de ligner kun av utseende).

    Men igjen er fordelen med Pioneer uavhengig av Rega RP3: driftsikkerhet og mulighet for å bytte mellom feks 2 pickuper. Jeg gjør det, og liker å bytte litt mellom MM og MC.

    Rega RP3 har jeg hørt mange ganger og kjenner den godt. Første gang med en Rega MM pickup. Exact, tror jeg. Jeg skjønte ikke hvorfor Rega ble karakerisert som dynamisk og spiller med spilleglede, for den var både sirumpa og kjedelig. Men det fant beg fort ut var pga Rega sin MM pickup. Som Brekke sier, så hold deg unna Rega sine egne pickuper. Med unntak av Rega Apheta 2 som spiller veldig godt!

    Dersom nå den nye Planar 3 er i pianolakk med småforbedringer ellers ift RP3, så vil jeg endre min anbefaling til Rega Planar 3:) RP3 ser så stusselig ut ift feks RP6, men dersom pianolakk så er eiergleden langt langt større spør du meg. Fordel med pickup-bytte har du ikke, men det er kun en fordel og ikke et must. Kjøper du en pu du er fornøyd med, så lar du den stå på.

    Og skal du ha Rega Planar 3 med RB-303 armen; ja da kommer du ikke utenom Ortofon 2M-serie!! Dette var et samarbeid mellom Ortofon og Rega, og pu passer fysisk perfekt inn i Rega-armene:) Og jeg anbefaler STERKT at du spytter inn litt kroner med en gang, i stedenfor å kjøpe litt rimelig. Tro meg, du kommer til å selge pu med tap og oppgradere:) Så her er min anbefaling:

    - Rega Planar 3 (ny versjon)
    - Ortofon 2M Black
    - Rega Aria MM/MC (evt Graham Slee Reflex M men Aria spiller like oppløst men Aria har langt mer gain, dynamikk og PRaT. I tillegg til valget av fremtidig moving coil pickup. Da beholder du Rega-lyden til det fulle hele veien, og liker du først den så er du solgt).

    Lykke til:)

    Se hvordan Rega-armen og Ortofon 2M er lagd til hverandre:
    image.jpeg
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Tipper du ikke går feil med noen av spillerne, smak og behag spiller mest inn her.
    De som liker Rega her inne vil anbefale Rega, de som liker lyden av direktedrevne spillere anbefaler Pioneer.
    Blir som og spørre på et fotball forum hvilket lag du skal holde med ;)

    Har Pioneer med Shure PU til ca 1000 lappen, og liker lyden godt på de platene jeg spiller.
    Hadde Rega RP6 og fant lyden.....kjedelig, hadde en Rega pu, og Rega Riia så kanskje det var en dårlig match:confused:

    Mitt råd er og lytte til dette selv med egne plater, ellers blir det Blind Faith :cool:
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @E.I.A:
    Med riktig match av Rega-spiller og pickup (og feks Rega Aria Riaa) så vil jeg si at det ikke er stor forskjell mellom PRaT og dynamikk ift en DD-spiller. Ikke mye. Rega har masser av dette, men mangler det siste av stram bass ift en direct drive av god kvalitet.

    @trådstarter:
    Min 1210M5G ift RP8: min hadde vesentlig mer av det meste.
    En standard 1210 vs en RP3: jeg synes de har mye av den samme spillegleden og dynamikken. Og begge innehar det i hvertfall jeg digger med vinyl: PRaT:). Skal man IKKE drive med oppgraderinger av Technics SL-12xx, så anbefaler jeg alltid Rega RP6 og oppover. Men når nå den nye Planar 3 virker å være ganske lik RP6(?) i spec og utseende (mangler ekstern PSU), så....

    Min erfaring er at en SL1200/1210 MÅ oppgradere internkabling i arm og bytte ut platematte til minst Achromat 1200. Da blomstrer den. Det slipper du med Rega og du har en dønn glimrende platespiller fra grunnen av, som i likhet med SL12xx-serien er enkel å selge.

    Å selge Pioneer PLX-1000 tror jeg du dessverre kommer til å tape mer penger på...

    Gå for Rega P3 and don't look back:)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    ChrisAndre@ Jeg hadde Rega Aria, men tror det var Exact PU, muligens den som gjorde det litt kjedelig.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Hvor ofte tenker du å bytte pu? Er du typen som liker å teste og prøve ut forskjellige pu'er eller bytter du først når den er slitt opp?
    Det var det da. Ikke sikkert jeg bytter som en villmann. Det virka bare forlokkende at det var lettvindt :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Aria riaa etter 2 dager med strøm på er en skikkelig dynamisk riaa til prisen:) Exact pu er utrolig kjedelig.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Heller vel mot Rega ser det ut til :) likte den kommentaren fra E.I.A " Blir som og spørre på et fotball forum hvilket lag du skal holde med;)"
    Mye sant i det. Men tro det eller ei. Jeg har blitt litt klokere. Så jeg tror tåden er nyttig både for meg og andre som søker spiller i denne prisklassen.
    Mye bra input her. Og ikke minst bra folk som bruker av tiden sin til å svare :)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor legges disse Regas kontinuerlig ut på div bruktmarkeder, om de er er så fryktelig gode?
    Mrk at jeg er usedvanlig biased her, har aldri fått fot av noe som helst Rega produkt, ever.

    J
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har eid Rega P3, P25 ( x2 ) Lp12, Clearaudio, div fra Pro-ject, men i forskjellige anlegg.
    Nå har jeg Plx1000 spilleren. Det er ikke pga lyden jeg kjøpte den per se, men fordi jeg ville ha en spiller som er solid, og som ser solid ut. Spillere i den prisklassen er som regel malt Mdf med en flimsy arm og ditto støvlokk.
    Pioneeren fremstår som solid og med god byggekvalitet. Lydmessig står den på ingen måte tilbake for andre spillere, men den ser muligens litt "disco" ut.

    Har tatt et par bilder uten stativ. Mulig du får et visst intrykk likevel.

    P2201115.jpg
    P2201116.jpg


    P2201126.jpg
    P2201121.jpg


    P2201128.jpg
    P2201131.jpg
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Dette minner om en advarsel man kan få i f.eks. Excel: "Warning, circular Reference detected..." :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du kan jo ta en titt på om denne også kan være en kandidat å vurdere:

    NABOVARSEL! Test av Onkyo CP-1050 har startet!

    Motoren - og trolig armen har sitt opphav fra samme produsent/underleverandør. Kanskje ikke så unaturlig nå når Onkyo eier Pioneer.
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Fikk lyst til å kaste ut navnet Pro-Ject RPM 3 Carbon for å høre om noen har meninger om denne. Er vel i samme prisklasse og har fått positiv om ikke enda veldig bred omtale pr i dag.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men hvorfor legges disse Regas kontinuerlig ut på div bruktmarkeder, om de er er så fryktelig gode?
    Mrk at jeg er usedvanlig biased her, har aldri fått fot av noe som helst Rega produkt, ever.

    J
    Hvorfor er det så mange VW Golf til salgs på finn.no? Jo fordi det selges jekla mange Golfer:) ....
    Det selges mange nye Rega og mange oppgraderer etter en stund sine RP-1 og RP-3. Men egentlig er det svært få RP-6 og RP-8 som selges brukt;)

    Jeg digger Pioneer PLX-1000 og alle som kjenner meg vet jo hvorfor. Du bør få hørt på begge spillerne før du hører på noen her inne! Vi er alle farget i en eller annen retning. Jeg er 100% sikker på du ville vært fornøyd med begge. Det avgjørende er om hvilken du liker mest med øynene i denne sammenhengen:):)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo ta en titt på om denne også kan være en kandidat å vurdere:

    NABOVARSEL! Test av Onkyo CP-1050 har startet!

    Motoren - og trolig armen har sitt opphav fra samme produsent/underleverandør. Kanskje ikke så unaturlig nå når Onkyo eier Pioneer.
    CP-1050 er absolutt en interessant kandidat i dette sjiket. Mye av de samme egenskapene som Pioneeren vil jeg tro, men med et svært annerledes design. I likhet med Rega mangler den justeringsmulighet for VTA. Og så er den også noe rimeligere enn Pioneer og Rega RP3 / Planar 3.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Er det nokon som har gjort direkte samanlikning mellom ny/gammal RPlanar3?
    Neppe, med mindre de befinner seg i Bristol denne helgen. Produksjonen av den nye Planar 3 starter i april. Den blir vist frem for publikum for første gang på Sound & Vision i Bristol.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Aria riaa etter 2 dager med strøm på er en skikkelig dynamisk riaa til prisen:) Exact pu er utrolig kjedelig.

    Enig. Hadde Aria og exact på rp6 selv, boring!. Byttet til p7 og alpheta og alt endret seg. Har naim stageline nå, men savner nok aria litt.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Du kan jo ta en titt på om denne også kan være en kandidat å vurdere:

    NABOVARSEL! Test av Onkyo CP-1050 har startet!

    Motoren - og trolig armen har sitt opphav fra samme produsent/underleverandør. Kanskje ikke så unaturlig nå når Onkyo eier Pioneer.
    CP-1050 er absolutt en interessant kandidat i dette sjiket. Mye av de samme egenskapene som Pioneeren vil jeg tro, men med et svært annerledes design. I likhet med Rega mangler den justeringsmulighet for VTA. Og så er den også noe rimeligere enn Pioneer og Rega RP3 / Planar 3.
    Den er vel som Pioneer en Hanpin-motor så sånn sett er den identisk. Men Pioneer virker kanskje litt mer gjennomført. VTA on the fly er utrolig kjekt. Rega kan jo stille inn VTA, men du trenger slike skiver som legges i mellom armbord og armbase...? Men litt mer kronglete enn de fleste andre er det jo:)

    Spørsmålet er jo hva Rega Planar 3 vil koste. Vil den bli opp i mot RP-6? Og RP-6 kommer med ekstern PSU...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er jo hva Rega Planar 3 vil koste. Vil den bli opp i mot RP-6? Og RP-6 kommer med ekstern PSU...
    Det virker svært usannsynlig at prisen på Planar 3 vil komme opp mot RP6. Jeg vil til tippe at det blir en liten pristigning i forhold til RP3, som for øvrig nettopp har hatt en prisjustering, trolig begrunnet i valutaurser.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Onkyo cp-1050 så jo også artig ut. Mer å fundere på. Detta kan aldri gå bra :) :)
    Men engasjementet i tråden settes pris på.
    Så med det i tankene. Er det bare å hive inn flere kandidater i mixen :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det viktigste er jo at du får deg en vinylspiller slik at enda en person kommer inn i vinyl-familien:)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Onkyo cp-1050 har vært i handelen lenge nok til at det finnes endel brukererfaringer å finne for dem som kan å google. Det er ikke mye lystig lesing dessverre, for fin å se på det er den! Da får Pioneer plx1000 bedre skussmål etter det jeg har sett.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ang. flere kandidater i miksen; mine erfaringer med hensyn til den stadige Rega/Project-polariseringen er at Regas armer er en klasse eller to over Projects, men jeg er helt enig med dem som styrer unna Regas pickup-elementer. Med unntak av den nyeste Alpheta, er det ganske triste saker. Pioneers siste DD-vidunder ser ut til å gi mye for pengene, men jeg tror jeg ville satt en femmer på Regas siste versjon av P3..
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Onkyo cp-1050 har vært i handelen lenge nok til at det finnes endel brukererfaringer å finne for dem som kan å google. Det er ikke mye lystig lesing dessverre, for fin å se på det er den! Da får Pioneer plx1000 bedre skussmål etter det jeg har sett.
    Noen har klaget på slakke i armlager. De ingen nevner er at dette kan justeres inn med et skrujern.

    Og så har mange kritisert den PUen som følger med. Og det er berettiget - den må oppgraderes hvis man skal ha glede av den. Men dette kan man se fra en annen vinkel - folk flest vil trolig bygge PU uansett, og da er det bra at Onkyo ikke har spyttet i mer enn et par hundrelapper på Pickup.

    Jeg står fast på at CP-1050 e et høyst interessant produkt til prisen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn