Pioneer Pl-707 - stadig tregere å komme i gang

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Jeg kjøpte en brukt Pioneer PL-707 og den har vært treg med å starte fra første stund.

Den bruker gjerne et par minutter fra man trykker på power, før den lyser opp og er klar til innsats. Og da fungerer alt som normalt.

I det siste har den brukt stadig lengre tid, og i dag hadde jeg ikke brukt den på kanskje tre uker, og nå starter den ikke i det hele tatt, ingen lamper lyser opp, selv ikke etter at jeg har åpnet den og sprayet ON-knappen.

Jeg har skrudd den opp uten å finne noe spesielt, men transformatoren er varm, så det går tydeligvis strøm inn.

For meg som ikke er overdrevet bevandret i elektronikk synes dette kanskje å være en av lyttene som gradvis har dødd? I tilfelle hvilken? Eller et kontaktpunkt som har blitt svekket?

Noen som har synspunkter?

Er det en god ide å spraye ned de ulike kontaktpunktene med deoxit?
 
Sist redigert:

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Se her: Servicemanual til denne spilleren.
https://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-707.shtml , Denne spilleren skal være bra den. Hvis den sliter så kan det være pot.metrene som må renses. Sleit med en microSeiki for noen år siden, da den gikk ujevnt. Litt rensespray og bevegelser i pot.metrene så blei den bra igjen. En dårlig lodding kan det være, komponent som foreksempel en lytt eller to kan ha tatt kvelden...Hvis lyttene har dødd så har de av og til en forhøyning på toppen, eller på sida, eller så har de bare tørka inn. En regulator kan ha gått, resistans?, da ser du gjerne at det har vært varmt rundt resistansen. Lykke til!
 
Sist redigert:
Topp Bunn