Pioneer PL-570 og PU

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Har fått skaffet meg en meget pen PL-570. Hvilke PU-alternativer fungerer bra til denne? Det er originalarm som sitter på.

20130623_231901.jpg
20130623_231837.jpg
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Ortofon OM-serien fungerer bra på disse spillerne...blant sikkert mange andre :)
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Takk for tips, Rocker. Er det noen bestemt i den serien som egner seg spesielt godt, eller er det slik at dyrere=bedre?
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Vell...jeg fikk bare anledning å prøve Ortofon OM Red, men det fine med disse er at du kan oppgradere til blå, orange osv opp til black ved kun å bytte "stiften",,,,selve "pick-upen`" er den samme hele veien.
Se på hifiklubben...de har hele utvalget.
Blå eller orange skulle passe bra på din, men dette er det sikkert mange som har en mening om :)
Det finnes en tråd her som heter "Pioneer`s Venner"...de gutta vet mye og har prøvd endel av disse spillerne....
 

Ranger

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.07.2011
Innlegg
92
Antall liker
25
Sted
Freiøya i Kristiansund.N
Torget vurderinger
1
Vell...jeg fikk bare anledning å prøve Ortofon OM Red, men det fine med disse er at du kan oppgradere til blå, orange osv opp til black ved kun å bytte "stiften",,,,selve "pick-upen`" er den samme hele veien.
Se på hifiklubben...de har hele utvalget.
Blå eller orange skulle passe bra på din, men dette er det sikkert mange som har en mening om :)
Det finnes en tråd her som heter "Pioneer`s Venner"...de gutta vet mye og har prøvd endel av disse spillerne....
Tror ikke det stemmer helt at de går om hverandre disse OMene.
Tror at det er sånn,at red og blue går om hverandre,og bronze og black kan brukes om hverandre.
Noen må gjerne arrestere meg om jeg tar feil. :) Jeg bruker blue på min gamle Pioneer PL55X,og det spiller forykende :)

mvh R
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Da har jeg Ortofon på blokka mi. Det jeg har lest om disse er at de skal være temmelig godt balanserte klangmessig, men har kanskje ikke noen wow-faktor?

I mellomtiden har jeg fått satt på en rimelig og uinnspilt AT 95E som jeg hadde liggende, og det låter faktisk ikke ille. Tror den AT`en har mer å gå på etter litt innspilling, og litt finjustering av spilleren.

Hva med andre merker? Prisleie opp til ca 2k. Trenger litt input på hva som kan matche resten av anlegget. Har lest fine ting om AT 150 MLX. Eller blir den for lys/skarp. Er litt bekymret for at det kan bli for skarpt i diskantområdet med for "lyse" stifter, da jeg har relativt avslørende Dynaudio studiomonitorer. (RIAA`en er en billig Graham Slee)
Kanskje en nål i samme retning som f.eks. Shure M97xe kan matche bra, eller kan det bli litt tilbakelent? Det er lov å komme med spekulasjoner hvis en ikke har direkte erfaring :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ser ut til at det sitter en Audio Technica av eldre type på originalt? Stemmer det? Du har allerede satt på den PUen jeg først tenkte på her, og JA-den har mer å by på etter innspilling..et funn til prisen. Ellers er 2M et sikkert kort på disse.. en Blue, vel?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Hei, Auditor. På bildene over satt det en Stanton-sak (husker ikke betegnelsen). Det låt ikke bra for å si det forsiktig, antagelig var stiften bra slitt også.
Men du nevner jo 2M-serien du også, ja, hmm...!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Åjavel, ja, Se først hva den ATen er kapabel til- og bruk penga på en bedre RIAA- MF VLPS2 eller Rega Fono
AT95e kan nemlig overraske hvem som helst, den..PU kommer etterhvert, og da kan du skifte til 2M--med RIAAen på plass først blir det lettere å velge PU..
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hva med "Heed Questar MM" Riaa?
Den er ikke dyr heller...
Har sett litt på den selv faktisk, men noen som har bruker-erfaring?
Kan jo være nyttig både for trådstarter og andre.....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Atonal: Tenkte bare du sku få oppleve det lille budsjettsmykket ditt ordentlig først...AT95e er KUL!!:cool: Jeg tror du kommer lengst med en Musical Fidelity VLPS2- den oppgraderer du lett med separat strøm etterhvert også..og om du setter på en MC-pickup seinere, skifter du bakpå med en bryter..spør ellers fex Håkon Rognlien hva han syns om denne...
Regaer leveres i ENTEN MM ELLER MC..og er mine personlige favoritter- sammen med den MFen, MF M1 VINL, Slee og ASR..
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hva med å finne ut hvilken Graham Slee det er snakk om før man anbefaler oppgradering? Slee-trinnene er ikke hvasomhelst, det heller......
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Impulse: Det har jeg da heller ikke sagt, men du skal ikke kimse av VLPS2...spør Håkon..hehe
Mine erfaringer er også velbegrunnede..og med tanke på fleksibilitet, lyd og trådstarters budsjett..det er vel like greit å gjøre et ordentlig hopp opp i kvalitet, kontra en CA eller Slee til rett under høvdingen, vel?? 750 kr ekstra for MF VLPS2 standard er uforskamma velanvendte penger, spør du meg. Den separate strømmuligheten MF har, gjør den kapabel til å bli i systemet over lenger tid, og følge med på oppgraderinger både på drivverk, arm og PU..og det lettere enn en hvilken som helst tusenkroners RIAA.Et trekk du finner igjen bla hos Rega også- til marginalt høyere pris. Det er iallefall min tanke..Hvis det derimot er snakk om en GSP Era Gold V...den er litt mer morsom, men ligger vel litt utafor både pris og det drevet der, vel? Uten en eneste negativ til hverken Rega, GSP eller trådstarters Pioneerrigg, så det er sagt. Poenget er å balansere det hele, og få en helhet av det. Det veit du alt om..:rolleyes: Bare mitt lille tips..
¨
Atonal: En grunn til at 95e passer såpass godt på Pioneeren din er at den er myk i opphenget-såkalt compliant--og så har du selve signaturen dens, da..varm og trivelig, med en god dose nøytralitet samtidig..og full av detaljer..til 500 kr er det pinadø ikke lov å vente særlig mer enn det denne er herre for..ei ordentlig bombe. Som våkner med et bra drev, riktig justering, skikkelig forsterkning, samt noen ekstra innspillingstimer:cool:
 
Sist redigert:

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Hei, takk for fine tilbakemeldinger. Jeg tror helt sikkert at det er noe å hente på å bytte RIAA. Min Graham Slee heter Amp 1, og var en tidligere innstegsmodell.

Ang. AT95E`en så gjør den seg ikke bort nå, men det blir det moro å høre om den vil få mer å by på.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Altså en Gram Amp? Da er MFen en SOLID oppgradering, ja- uten at Gram Amp er dårlig til pris.
 
Topp Bunn