Pickupvekt

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sikkert greie nok til å veie små duppedingser, men til PUer tror jeg nok at "målepunktet" på begge disse er alt for høyt (etter hva jeg ser på bildene)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Helt enig med emotikon
Finn heller en vekt som er beregnet for pickuper
( og nå tenker jeg ikke på den lille lastebilen ;) )
Helst en vekt som har så lavt målepunkt som mulig
Mvh Jan I
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Så langt jeg kan se er dette en svært anvendelig vekt med et fornuftig veieområde og "edruelig" spesifisert:
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Det er så vidt jeg kan se den samme digitalvekten som går under mange navn og er vel etablert som den billigste digitale PU vekt på markedet. Jeg har den og den gjør jobben greit nok, men et kvalitetsprodukt er det ikke.

Asbjørn
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
emotikon skrev:
Sikkert greie nok til å veie små duppedingser, men til PUer tror jeg nok at "målepunktet" på begge disse er alt for høyt (etter hva jeg ser på bildene)
Det ble gjort noen beregninger på dette i en tråd på AA, og vi fant ut at med statisk balanserte pickuparmer ble en forskjell på 8 mm i "målehøyde" så liten at det neppe fins den digitalvekta som er i stand til å ta den.

Med dynamisk balanserte armer er det litt forskjellig, men også der blir forskjellen veldig liten, og høyst teoretisk.

Et annet problem kan være om det er brukt stål i vekta, da vil den garantert vise feil med en MC pickup.

Regnestykket på AA

mvh
Trond Kjetil
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Med arm type unipivot kan forskjellen bli ganske stor. Jeg har denne Hong Kong-utgaven som de fleste har. Hos meg viste vekten så vidt jeg husker 15-20% for mye når den ble lagt oppå platetallerkenen.
Jeg pleier derfor å veie med vekten plassert oppå noen trekiler ved siden av platetallerkenen og passer på at vekten flukter med en LP på tallerkenen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har testet vekta (forrige utgave) litt etter at jeg fikk den. Det ser ut til at målinger repeterer innenfor 2-3 mg. Det burde holde for enhver PU.
Ut fra spesifikasjonene ser en at 0.5% vil utgjøre 10 mg ved en vekt på 2 g. Legg til en usikkerhet på 1 LSD så ender vi med +/- 11 mg. Mellom 1.989 g og 2.011 g for et 2 g stiftetrykk altså. Ved innstilling av stifttrykk kan det noen ganger være interessant med god repeterbarhet og oppløsning framfor nøyaktighet.
Litt OT:
Samme "øvelse" bør en gjøre med digitale multimetere. Så slipper en å slåss med eller mot de siste sifferne ;)
 
Topp Bunn