Pickup, tweaks, trommel og sånn ;)

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Heisann!

Har en Pro-ject Xtension 9 Evolution med Ortofon Cadenza Blue pu sammen med Pro-ject Phono Box RS. Det låter stort sett veldig bra på lavere volum, men drar jeg på litt er det tydelig at det er mye støy i bakgrunn. Platetallerkenen gir av og til en slags trommellyd. Man kan høre den snurre. På en del plater høres det ut som at det blåser i en mikrofon helt i starten av platen og mellom spor. Blåsingen "pulserer" sammen med vinylens bølger og pu's vertikale bevegelse.

Er "blåselyder" noe man må leve med når man bruker vinylformatet? Er jeg helt nevrotisk? Er det andre pu som bil fungere bedre? Bør jeg prøve ulike platematter? Hvilke justeringer kan eventuelt gjøres for å forbedre? Mange spørsmål; håper på noen fornuftige svar.

-Åsmund :)
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Om du ikke hører at tallerken går rundt når pickup ikke er på plata, så er mitt tips at du bør sjekke sporing på pickup. Dobbelsjekk med protraktor.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Har ikke forsøkt snurrende tallerken uten pu på en plate. Godt tips!

Sjekket montering av pu ved bruk geo-disk i går kveld. For meg så det riktig ut. Er dog litt nervøs for at kantileveren ikke er helt som den skal... (Pu ble satt på av daværende importør av Pro-ject). Oppdaget nylig at vta ikke var optimalt og har justert. Bruker digital vekt for å sette stifttrykk, så det bør være rimelig korrekt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.140
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kan det rett og slett være rillestøy du beskriver?
Noen PU´r/nålslipinger er mer vare for dette enn andre, men ikke minst - rene plater er også en issue. Selv nye plater i dag er ofte fulle av møkk i rillene, og kan med stor fordel vaskes før avspilling.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Har en Pro-ject Xtension 9 Evolution med Ortofon Cadenza Blue pu sammen med Pro-ject Phono Box RS. Det låter stort sett
veldig bra på lavere volum, men drar jeg på litt er det tydelig at det er mye støy i bakgrunn. Platetallerkenen gir av og til
en slags trommellyd. Man kan høre den snurre.
Fin rigg du har, men man skal ikke høre at tallerkenen snurrer. Kan være noe galt med spilleren (går litt rykter om at QC ikke
er den beste på ProJect)... Om spilleren er ny - kan dette kanskje være en reklamasjonsak. Ser du noe kast i tallerkenen?
Om det er en velbrukt spiller - lenge siden lageret ble oljet?

På en del plater høres det ut som at det blåser i en mikrofon helt i starten av platen og mellom spor. Blåsingen "pulserer"
sammen med vinylens bølger og pu's vertikale bevegelse. Er "blåselyder" noe man må leve med når man bruker vinylformatet?
Er jeg helt nevrotisk? Er det andre pu som bil fungere bedre?
Blåselydene dine er kanskje båndsus. Sjekk om platene du hører dette på har analog master (AAA) og de platene du ikke hører
det på har digital master (DAA). Ortofon 2M Blue er noe frempå i toppen, noe som kan gjøre at du hører båndsus tydligere. Da
kan det være fornuftig å velge en varmere klingende PU som for eksempel en Ortofon 2m Bronze eller en Sound Smith Carmen.

mvh
Gunnar Brekke
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det er bare det at han ikke kjører Ortofon 2M Blue, Gunnar, men Cadenza Blue. Den skal være temmelig tyst i rilla. Bare for å bruke egen erfaring her. Forrige uke hadde jeg mer rillestøy på Delos enn i dag. Hvorfor? Fordi overhenget var feil, og pu sporet ikke optimalt. Nå er det så tyst som det nær går på vinyl:)

Jeg tror Cadenzaen din har sub optimal sporing. Hvilken protraktor bruker du?
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Har en Pro-ject Xtension 9 Evolution med Ortofon Cadenza Blue pu sammen med Pro-ject Phono Box RS. Det låter stort sett
veldig bra på lavere volum, men drar jeg på litt er det tydelig at det er mye støy i bakgrunn. Platetallerkenen gir av og til
en slags trommellyd. Man kan høre den snurre.
Fin rigg du har, men man skal ikke høre at tallerkenen snurrer. Kan være noe galt med spilleren (går litt rykter om at QC ikke
er den beste på ProJect)... Om spilleren er ny - kan dette kanskje være en reklamasjonsak. Ser du noe kast i tallerkenen?
Om det er en velbrukt spiller - lenge siden lageret ble oljet?

På en del plater høres det ut som at det blåser i en mikrofon helt i starten av platen og mellom spor. Blåsingen "pulserer"
sammen med vinylens bølger og pu's vertikale bevegelse. Er "blåselyder" noe man må leve med når man bruker vinylformatet?
Er jeg helt nevrotisk? Er det andre pu som bil fungere bedre?
Blåselydene dine er kanskje båndsus. Sjekk om platene du hører dette på har analog master (AAA) og de platene du ikke hører
det på har digital master (DAA). Ortofon 2M Blue er noe frempå i toppen, noe som kan gjøre at du hører båndsus tydligere. Da
kan det være fornuftig å velge en varmere klingende PU som for eksempel en Ortofon 2m Bronze eller en Sound Smith Carmen.

mvh
Gunnar Brekke
Gunnar_Brekke

Qc på pro-ject er en vits. På første spilleren jeg fikk var det stort kast i tallerkenen. Kunne vippe tallerkenen flere mm opp og ned. Både Ljudtema og pro-ject forsøkte seg på at det skulle være sånn. Fikk til slutt ny spiller. På den nye er det ikke noe slark i tallerkenen, men den ene fjærende foten gikk fra hverandre da jeg skulle montere. Da var det like før jeg kastet hele spilleren ut av vinduet.

Har hatt nåværende spiller ett år. Ikke smurt noen lager i løpet av denne tiden.

Opplever at det generelt er mindre "blåsing" på eldre plater. Har en Okki Nokki jeg bruker på alt av bruktkjøp. Har vasket noen nye også, men kan ikke helt si at jeg har merket stor forskjell.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Det er bare det at han ikke kjører Ortofon 2M Blue, Gunnar, men Cadenza Blue. Den skal være temmelig tyst i rilla. Bare for å bruke egen erfaring her. Forrige uke hadde jeg mer rillestøy på Delos enn i dag. Hvorfor? Fordi overhenget var feil, og pu sporet ikke optimalt. Nå er det så tyst som det nær går på vinyl:)

Jeg tror Cadenzaen din har sub optimal sporing. Hvilken protraktor bruker du?


Jeg har tidligere brukt Geo-disk.
Geodisc Cartridge Alignment Tool

Red: pu på nåværende spiller er satt opp av forhandler. Han koblet med v/h-feil, så veldig tiltro har jeg ikke til jobben...
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Heisann!

Har en Pro-ject Xtension 9 Evolution med Ortofon Cadenza Blue pu sammen med Pro-ject Phono Box RS. Det låter stort sett veldig bra på lavere volum, men drar jeg på litt er det tydelig at det er mye støy i bakgrunn. Platetallerkenen gir av og til en slags trommellyd. Man kan høre den snurre. På en del plater høres det ut som at det blåser i en mikrofon helt i starten av platen og mellom spor. Blåsingen "pulserer" sammen med vinylens bølger og pu's vertikale bevegelse.

Er "blåselyder" noe man må leve med når man bruker vinylformatet? Er jeg helt nevrotisk? Er det andre pu som bil fungere bedre? Bør jeg prøve ulike platematter? Hvilke justeringer kan eventuelt gjøres for å forbedre? Mange spørsmål; håper på noen fornuftige svar.

-Åsmund :)
Kanskje svaret rett og slett er Rega P3 eller bedre:confused:
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Heisann!

Har en Pro-ject Xtension 9 Evolution med Ortofon Cadenza Blue pu sammen med Pro-ject Phono Box RS. Det låter stort sett veldig bra på lavere volum, men drar jeg på litt er det tydelig at det er mye støy i bakgrunn. Platetallerkenen gir av og til en slags trommellyd. Man kan høre den snurre. På en del plater høres det ut som at det blåser i en mikrofon helt i starten av platen og mellom spor. Blåsingen "pulserer" sammen med vinylens bølger og pu's vertikale bevegelse.

Er "blåselyder" noe man må leve med når man bruker vinylformatet? Er jeg helt nevrotisk? Er det andre pu som bil fungere bedre? Bør jeg prøve ulike platematter? Hvilke justeringer kan eventuelt gjøres for å forbedre? Mange spørsmål; håper på noen fornuftige svar.

-Åsmund :)
Kanskje svaret rett og slett er Rega P3 eller bedre:confused:
Vel... Drivverket ligger nå på veiledende 22000. Pu rundt 16000. Rega P3 vil bli en betraktelig nedgradering...(selv om det er ting som ikke helt stemmer med oppsettet nå)
 
X

X186841

Gjest
Mener å huske att den Pu,n ikke er helt optimal i den forholdsvis lette Pro-ject armen.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Mener å huske att den Pu,n ikke er helt optimal i den forholdsvis lette Pro-ject armen.
Jeg har sett i flere tråder det samme, at stive pickuper sammen med lette armer ikke er optimalt. Har jeg forstått det rett er Cadenza Blue ganske stiv. Spilleren har blitt Eisa-vinner med Ortofon Quintet Black Mc. Kanskje jeg kommer bedre ut med den. Cadenzaen kan spares til den dagen jeg har bedre arm.
 
X

X186841

Gjest
Ja jeg brukte Quintet på 2Xperience da det ble meg fortalt att Cadenza ikke var en topp match på de armene.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Jeg fikk denne komboen for daværende utsalgspris for spilleren alene, så man kan si at jeg fikk pick-upen gratis. Det er jo ikke dumt, men er det pu/armkomboen som er skyld i det jeg opplever som vind i mikrofonen?
 
X

X186841

Gjest
Aner ikke, er egentlig møkk lei Pro-ject spillere. Er på jakt etter noe annet men vet ikke hva ennu.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.140
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Cadenza Blue har oppgitt compliance på 12 og en egenvekt på 10,7gr.
Armen, 9cc Evo er oppgitt med en effektiv masse på 8gr.

Om man legger på litt for monteringsskruer tilsier kalkulatoren ca 11Hz
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Cadenza Blue har oppgitt compliance på 12 og en egenvekt på 10,7gr.
Armen, 9cc Evo er oppgitt med en effektiv masse på 8gr.

Om man legger på litt for monteringsskruer tilsier kalkulatoren ca 11Hz

Og det er bra?
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Vil det være mulig å få større masse ved å bruke andre type skruer til pu?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Finnes det noen forhandlere av platespillere som kan kalles faghandel i dag?

En korrekt oppsatt, og gjennomtenkt P3 kombinasjon vil aldri være en nedgradering ift en feiljustert uheldig kombinert løsning, uansett hvor kostbar sistnevnte måtte være.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Finnes det noen forhandlere av platespillere som kan kalles faghandel i dag?

En korrekt oppsatt, og gjennomtenkt P3 kombinasjon vil aldri være en nedgradering ift en feiljustert uheldig kombinert løsning, uansett hvor kostbar sistnevnte måtte være.
Nå er det ikke akkurat meningen at den skal forbli feiljustert... Men. Har flere ganger angret på dette kjøpet. Første spiller var som nevnt dårlig, og Ljudtema fremsto som inkompetente og uredelige nek i prosessen...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.140
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vil det være mulig å få større masse ved å bruke andre type skruer til pu?
Ja, som du ser av kalkulatoren, så vil det øke samlet vekt av PU og monteringsskruer, hvilket bidrar i positiv retning.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Finnes det noen forhandlere av platespillere som kan kalles faghandel i dag?

En korrekt oppsatt, og gjennomtenkt P3 kombinasjon vil aldri være en nedgradering ift en feiljustert uheldig kombinert løsning, uansett hvor kostbar sistnevnte måtte være.
Nå er det ikke akkurat meningen at den skal forbli feiljustert... Men. Har flere ganger angret på dette kjøpet. Første spiller var som nevnt dårlig, og Ljudtema fremsto som inkompetente og uredelige nek i prosessen...
Hifiklubben i en av norges største byer visste ikke hva en protractor til platespiller var for noe.Etter litt om og men var svaret,nei det har vi ikke.Synes dette er svakt av en stor aktør som også selger spillere.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
@ åsmund_teodor
Jeg er kun irritert på forhandlerne :)

Du er jo godt på vei i selvstudiet, så ingen bekymring for deg.

Jørgen.
 
Sist redigert:

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
@ åsmund_teodor
Jeg er kun irritert på forhandlerne :)

Du er jo godt på vei i selvstudiet, så ingen bekymring for deg.

Jørgen.
Du traff vel en nerve, for jeg solgte min Rega RP3 da jeg fikk tilbudet på pro-ject/ortofon-komboen...

Skulle gjerne sluppet for mye selvstudie i platespillerverdenen akkurat nå. Det er nok med deltidsstudier...
 
X

X186841

Gjest
Hvem pratet du med på Ljudtema ? Han gamle mannen som alltid har vært der er ihvertfall både kunnskapsrik og redelig. Men har har vært ett par innkompetente ansatte der de senere årene.

Finnes det noen forhandlere av platespillere som kan kalles faghandel i dag?

En korrekt oppsatt, og gjennomtenkt P3 kombinasjon vil aldri være en nedgradering ift en feiljustert uheldig kombinert løsning, uansett hvor kostbar sistnevnte måtte være.
Nå er det ikke akkurat meningen at den skal forbli feiljustert... Men. Har flere ganger angret på dette kjøpet. Første spiller var som nevnt dårlig, og Ljudtema fremsto som inkompetente og uredelige nek i prosessen...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan legge noe på pickup huset med BluTack el. lign. Tyngre ikke magnetiske skruer virker jo også...
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Hvem pratet du med på Ljudtema ? Han gamle mannen som alltid har vært der er ihvertfall både kunnskapsrik og redelig. Men har har vært ett par innkompetente ansatte der de senere årene.

Finnes det noen forhandlere av platespillere som kan kalles faghandel i dag?

En korrekt oppsatt, og gjennomtenkt P3 kombinasjon vil aldri være en nedgradering ift en feiljustert uheldig kombinert løsning, uansett hvor kostbar sistnevnte måtte være.
Nå er det ikke akkurat meningen at den skal forbli feiljustert... Men. Har flere ganger angret på dette kjøpet. Første spiller var som nevnt dårlig, og Ljudtema fremsto som inkompetente og uredelige nek i prosessen...
Jeg ønsker ikke gå på person. Spilleren ble levert til Ljudtema med tydelig kast i tallerkenen. Den ble forsøkt levert tilbake til meg etter mange måneder uten å blitt gjort noe med. Heldigvis møtte jeg opp uannonsert for å hente den, så den stod fortsatt på arbeidsbenken. Kastet i tallerkenen var der like fullt, men de mente at det skulle være litt slark mellom lager og tallerken...
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Du kan legge noe på pickup huset med BluTack el. lign. Tyngre ikke magnetiske skruer virker jo også...
Godt tips! Kanskje (?).

Får lånt et stetoskop av pappa i dag så jeg får undersøkt hvor stille tallerkenen går.
 
X

X186841

Gjest
Ja husker Pro-ject påsto att det skulle være sånn, jeg har også hatt spiller med litt slærk. Pro-ject nektet å gjøre noe så Ljudtema måtte ta det på egen regning da jeg klagde.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Ja husker Pro-ject påsto att det skulle være sånn, jeg har også hatt spiller med litt slærk. Pro-ject nektet å gjøre noe så Ljudtema måtte ta det på egen regning da jeg klagde.
Jeg fikk Ljudtema på mitt lag da jeg ba de spille en plate. Det hadde de nemlig ikke gjort i de månedene ha hadde hatt spilleren. Mekaniske bankelyder i takt med kastene i tallerkenen gikk de med på ikke var innafor. Fikk til slutt by spiller. Heldigvis!
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Hva med en POLL?, jeg vet ikke hvordan, så om noen føler seg kallet..

1 > Hvor fornøyd man med sin forhandleroppsatte platespiller?
2 > Ville det være interessant med en dobbeltsjekk av geometri og setup?
3 > Hvorfor interesserer du deg plutselig for platespillergeometri og setup?

mohahahah

:)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Cadenza Blue og ikke 2M Blue, ja.
Sikkert lurt å spare Cadenzaen til neste spiller, ja.

I mellomtiden kan alikevel en Sound Smith Carmen være et utmerket alternativ til ProJecten.
Varmere i klangkarakteren, mykere oppheng - så den passer bedre til armen og høyt utgangs-
signal som antagelig gagner RIAAen. Ikke er den så dyr heller.

Obs. Å gå ned til en Quintet Black (eller Bronce) vil være helt feil.

mvh
Gunnar Brekke
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Takk for tips og tilbud om å plukke opp røret ved behov, Gunnar.

Kan Nagaoka MP-500 være et alternativ?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.840
Sted
Hus
Kan tippe det er rillestøy fra dårlig presset vinyl :)

Heisann!

Har en Pro-ject Xtension 9 Evolution med Ortofon Cadenza Blue pu sammen med Pro-ject Phono Box RS. Det låter stort sett veldig bra på lavere volum, men drar jeg på litt er det tydelig at det er mye støy i bakgrunn. Platetallerkenen gir av og til en slags trommellyd. Man kan høre den snurre. På en del plater høres det ut som at det blåser i en mikrofon helt i starten av platen og mellom spor. Blåsingen "pulserer" sammen med vinylens bølger og pu's vertikale bevegelse.

Er "blåselyder" noe man må leve med når man bruker vinylformatet? Er jeg helt nevrotisk? Er det andre pu som bil fungere bedre? Bør jeg prøve ulike platematter? Hvilke justeringer kan eventuelt gjøres for å forbedre? Mange spørsmål; håper på noen fornuftige svar.

-Åsmund :)
 
Topp Bunn