Pickup tweak

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Er din pickup lidt sløv eller dæmpet i toppen? Kunne du tænke dig en lidt bedre transientgengivelse og især anslag og udklingning af bækkener og hihat? Ved hjælpe af dette tweak får du disse ting, plus en anelse bedre fornemmelse af optagerummet. I kraft af selve tweakets natur er virkningen størst jo højere i frekvensområdet vi bevæger os, men også anslag på lilletrommer, tablas, guitarstrenge og i det hele taget transientopstarter forbedres. Især lyden af bækkeners messing, og luften i stemmer og messingblæsere bliver en smule bedre.

Det kan godt være du synes at det ikke har nogen mening at fjerne materiale fra nålerøret i en størrelsesorden der ligner noget i retning af 1/100, men husk at spidsen af nålerøret, altså den ende hvor nålen sidder, accelererer med et ekstremt højt tempo. Eftersom pickup'en i mange tilfælde kan gengive svingninger på 20 kHz eller højere, bevæger spidsen af nålerøret sig med den samme hastighed, og så er det pludselig en betragtelig masse, der skal bevæges med høj hastighed. Jeg har intet begreb om hvilket moment vi her taler om, men jeg er overbevist om at det at fjerne et par milligram fra spidsen af nålerøret kan have en betydning, plus at vi med dette tweak flytter nålerørets egenresonans op i frekvens. Dette er i sig selv en fordel set med mine øjne. Pickup'er der kan gengive 40 kHz eller lignende må antages at have så let egenvægt, at hele operationen muligvis er omsonst. Det skal jeg ikke kunne sige noget præcist om, men er du modig og sikker på hånden, kan du jo prøve?

Min pickup er i sin opbygning en dynamisk type (MC, Denon DL103), hvorfor jeg antager at moving magnet typer kan få endnu større udbytte af tweaket, da disse generelt er mere "uldne" i gengivelsen. Dette er ikke prøvet, hvorfor jeg ikke kan garantere for en eventuel succes.

Operationen medfører ikke nogen lydmæssig revolutionerende ændring, men giver lige det lille ekstra pift i toppen, som på et godt anlæg absolut kan høres. Og det er efter min mening ikke blot en ændring, men en forbedring.

For at udføre dette tweak, behøver du en kraftig lup, en ny neglefil og din pickup, plus (selvfølgelig) en god del finmotorisk håndelag. Jeg benyttede en ubrugt "pap"-neglefil fra Matas - den fine side, altså den side med de fine korn. Det drejer sig kort sagt om at slibe en anelse materiale væk i spidsen af nålerøret, og uden at fjerne for meget. Den limklat, der holder nålen fast i nålerøret må der ikke slibes på, kun materiale i spidsen af nålerøret, indtil ca. ½ millimeteter fra denne limklat. Klatten kan i en kraftig lup ses som en udbuling på oversiden af nålerøret. (Se tegning 2)

Det er YDERST VIGTIGT at du kun bevæger neglefilen i retning UD IMOD SPIDSEN af nålerøret, og ALDRIG fra spidsen og ind imod basen, da du herved ikke kan undgå at beskadige nålerøret. (Se de grønne pile på tegning 1) Gør du dette forkert ødelægger du din pickup. Lad os bare slå dette fast med det samme, så studér tegningerne grundigt, og vær meget forsigtig og tålmodig. Jeg kan ikke tage ansvar for om du eventuelt spolerer din eneste pickup!




Tegning 1: Pickup'en set nedefra. Bemærk de grønne pile, som nogenlunde korrekt viser i hvilken retning du må slibe. Her er det MEGET VIGTIGT at du kun påvirker nålerøret med ganske lille kraft, da du ellers vil bøje nålerøret til den ene eller den anden side, med uoprettelig skade til følge. Selve "vægten" af neglefilen er nok. Ved omhyggelig og tålmodig slibning, og tilhørende studering under lup med jævne mellemrum, kan du efterhånden se materialet forsvinde - lidt ad gangen. Det hele tager under en halv time.



Tegning 2: Her en tegning af nålerøret med nål fra siden, hvor den førnævnte "udbuling" er tegnet ind på oversiden af nålerøret. Altså den klat lim, der holder selve nålen fast på sin plads i nålerøret. Det fjernede materiale fra spidsen af nålerøret er markeret med lyserødt.

Vær ekstra omhyggelig med IKKE at slibe selve nålen. Den er muligvis af diamant, og som sådan hård, men det er alligevel ikke meningen at påvirke, eller beskadige denne på mindste måde. Sørg for at sidde godt, og vær også opmærksom på at dine hænder og underarme har fornuftig understøttelse, og ikke glider ud af stilling eller lignende. Sker dette kan du sandsynligvis godt sige farvel til pickup'en. Med andre ord: Ro, ekstrem forsigtighed og kontrol er nøgleordene til succes her.

God fornøjelse!
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Jeg blev så begejstret for den "nye" fine diskant at jeg foretog endnu et tweak, som jeg i allerhøjeste grad kan anbefale. Denne gang drejer det sig om at forhindre resonanser i pickup'en i at forplante sig til armen.

I rodeskuffen fandt jeg et lille stykke resonansdæmpende skumgummi, ca. 1 mm tykt. Dette klippede jeg til, så det passede direkte ovenpå toppen af pickup'en. Altså imellem pickup'en og pickup-huset. Dette stykke skumgummi er selvklæbende på den ene side. Efter at have monteret dette, samlede jeg igen pickup og pickup-hus, foretog de nødvendige justeringer (VTA, HTA og overhang), og spillede mine yndlingsplader.

Musikken fremstod på den blødeste og mørkeste fløjsbaggrund, og der kom en inciterende ro over hele lydbilledet. Alle instrumenter var meget lettere at følge, og der var meget mere luft imellem hvert enkelt instrument. Transienter lyder væsentligt bedre og mere naturligt. Lydbilledet forekom også bredere, dybere og varmere efter dette tweak. Som en ekstra fordel kan man spille højere uden at opleve træthedsfænomener, efter at have udført dette tweak. Dette er en naturlig følge af elimineringen af ulige højere harmoniske forvrængning.

De resonanser, der opstår i en stiv pickup under afspilning af plader er ret voldsomme, og pickup'en sender alle disse flexninger retur til armen. Selv en tung og nogenlunde veldæmpet arm som min (Gode gamle Fidelity Research FR 54) vil uundgåeligt blive påvirket af disse flexninger, med tydeligt hørbare ulige harmoniske forvrængningsprodukter til følge. Disse høres som rod i lydbilledet, manglende ro og kontrol, og udtværede transienter. Faktisk hører man først at disse ulige harmoniske har været til stede når de mangler!

Denne operation er yderst simpel, tager 10 minutter, og kan stærkt anbefales!

God fornøjelse!
 
L

Lars.N

Gjest
En god diamant fil er vel som skapt til den jobben , sett flere som har moddet nål på den måten alt fra ATtil DV .

Laban
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Har du en god pickup, er det ingenting å file (annet enn sporstoff, for lite til at tilogmed "CSI" kan detektere det).
Og har du en rimelig, er oftest selve (diamant)nåla så kjipt slipt, at forskjellen er liten.

Arne K
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Freako skrev:
Min pickup er i sin opbygning en dynamisk type (MC, Denon DL103), hvorfor jeg antager at moving magnet typer kan få endnu større udbytte af tweaket, da disse generelt er mere "uldne" i gengivelsen. Dette er ikke prøvet, hvorfor jeg ikke kan garantere for en eventuel succes.
Kjenner ikke DL103 selv, men kom akkurat over flg som kanskje er av interesse her:

http://www.cabezon.eu/product_info.php?products_id=123 sitat derfra følger:
The ISOkinetik Denon DL-103 aluminium body is an upgrade body specially designed for the Denon DL-103 and DL-103r MC cartridges. Denon's classic cartridge, the DL103, has been an industry standard for decades. Providing smooth response in many Hi-Fi systems, the DL-103 gives a pleasing sound and brings out the full detail of audio performances. The much loved cartridge has one major design fault perhaps due to maintaining a low price for what is a high quality product The cartridge has a cheap plastic body which resonates causing colouring of the signal, simply removing or "nuding" the plastic body goes some way to addressing this problem, replacing the body with the ISOkinetik aluminium body goes the full distance upgrading the venerable cartridge to the high end status is so deserves . A 103 in the ISOkinetik aluminium body sounds as good or better as many cartridges with price tags above £700 and indeed the 103r with the ISOkinetik upgrade beats rival products costing as much as £1000. The ISOkinetik aluminium body is precision CNC machined from the highest grade of aluminium and anodized to give it an attractive finish, supplied with A2 stainless steel allen key fixing bolts and allen key. A handy video showing the procedure of removing the plastic boady off the denon 103 can be found here http://www.thomas-schick.com/Denon103.htm
 
L

Lars.N

Gjest
Cobra2 skrev:
Har du en god pickup, er det ingenting å file (annet enn sporstoff, for lite til at tilogmed "CSI" kan detektere det).
Og har du en rimelig, er oftest selve (diamant)nåla så kjipt slipt, at forskjellen er liten.

Arne K
Har du prøvd selv Arne ? flere som bruker AT-95 nåla som etter rykter rykker opp til 2K klassen etter en tur med sliping å litt modd på huset.

Men hvem vet kan jo hende det er oppskrytt hele greia ;D

Laban
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Denon DL 103,er vel ingen pickup som er så elsket og hatet ::) ;D

mvh Filip (lykkelig 103R-eier)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
Hvorfor ikke bruke en vinkelsliper, så slipper du og bruke en halvtime, da går det på ca 11 sekunder.......... resultatet blir med 99% sjanse helt likt. Jeg prøvde det på en Cardas Myrtle her forleden........ av en eller annen grunn spiller den ikke så godt lenger ;D
Er det latterligjøring av trådstarters innspill, eller er det bare litt humor?

Puma
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hmm,skulle spørre om det samme,du kom mæ i forkjøpet Puma

mvh Filip
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.540
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg satser på at dere begge utfører slipingen og kommer tilbake og presenterer resultatet her, jeg gleder meg til og høre om deres erfaringer.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Javel,har ikkje tenkt å gjøre det,e førr skjelven på handa og synet e ikkje det det va men korsen veit du at det ikkje funke da,har du prøvd det?
EDIT:Og selv om trådstarter e ny her i form av antall innlegg(Velkommen skal du være,syns det va en pangstart her på forumet) betyr det jo ikkje at han nødvendigvis e fersk i gamet!

mvh Filip
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
Jeg satser på at dere begge utfører slipingen og kommer tilbake og presenterer resultatet her, jeg gleder meg til og høre om deres erfaringer.
Du er i din fulle rett til å synes forslaget til trådstarter er en dårlig idè, og argumentere hvorfor. Jeg liker bare ikke nedlatende sarkastiske inspill til en som kommer med et tweak som han selv har prøvd å funnet fungerer godt hos ham. Derfor spurte jeg deg om det var latterliggjøring hvilket jeg synes er dårlig stil og ikke bidrar med noe konstruktivt.

Puma
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Enig,syns ikkje det skal være slik at folk skal skremmes bort,hørt om ytringsfrihet ::) Syns det va en int tråd,ikkje enda en meningsløs kabeltråd, men derimot tips som kan funke.Og så at trådstarter ikkje e en ungspjæling ;) Så han veit nok ka han prate om.OG: Kem sitt på fasiten?

mvh Filip
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.119
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hei
Har gjort det selv på en at95e. Synes den spiller fint og et funn for prisen. 103 er uansett i en HELT annen klasse.
Mvh Espen
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
ELJ skrev:
Hei
Har gjort det selv på en at95e. Synes den spiller fint og et funn for prisen. 103 er uansett i en HELT annen klasse.
Mvh Espen
Va det etter oppskrifta i Fidelity? Hallo,e ikkje du og Harstadværing? Beklager OT ::)

mvh Filip
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Takker for de pæne ord fra dere ;D

Jeg er 57 år, og har været dybt interesseret i HiFi i snart 40 år. Glis bare, men jeg har stor glæde af musiklytning, og det drejer sig ikke her om lokalradioen! Jeg lytter til alt fra Beethoven til SRV, Jimi Hendrix, Bowie, Kashmir, KKV-plader, Alison Krauss, den audiofile plade til Belafonte, Miles Davis med mere.

Stå på med humoren :)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Humor,kem prate om humor,det her e blodig alvor ;D god musikksmak,Bowie og Hendrix e jo blant kongene på haugen ;) Nu e det kveld,opp kl 6

mvh Filip
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg tror vi er naboer Freako, jeg bor på Nørrebro 8)

Puma
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Jamen, det er da tæt på - jeg bor på Amager. Hyggeligt at møde en dansker her ;)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Ja det var hyggelig, men jeg er nok en utvandret nordmann ;)

Nu har jeg også en DL103 som er afkledt og sidder på en Isolator fra Cartridgeman. Det gir virkelig et løft, og er i prinsippet det samme du anbefaler. Men en ting jeg ikke forstår, hvordan holder du nålefanen fast mens du sliber?

Puma
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Jeg holder ikke nålefanen fast. Jeg sliber bare med utrolig lille kraft. Som jeg nævnte er neglefilens "vægt" nok i sig selv. Det kræver en sikker hånd, hvilket jeg åbenbart har, siden min PU stadig spiller :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
OK, tak. Skal prøve det en dag jeg føler meg maksimalt avbalansert :)

God nat

Puma
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
laban skrev:
Cobra2 skrev:
Har du en god pickup, er det ingenting å file (annet enn sporstoff, for lite til at tilogmed "CSI" kan detektere det).
Og har du en rimelig, er oftest selve (diamant)nåla så kjipt slipt, at forskjellen er liten.

Arne K
Har du prøvd selv Arne ? flere som bruker AT-95 nåla som etter rykter rykker opp til 2K klassen etter en tur med sliping å litt modd på huset.

Men hvem vet kan jo hende det er oppskrytt hele greia ;D

Laban
Ja, jeg har gjort det samme tideligere. Jeg finner heller en ny stift fra AT-110 (eller bedre) og setter på AT-95,
-en stift som iallefall har en elliptisk slipning.

Arne K
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Efter at have lyttet lidt slår det mig hvor tydeligt mit andet tweak afslører optagerum, miksninger, småfejl fra musikernes side, og fra producerens (!) ligesom småbitte detaljer i lydbiledet træder meget mere hørbart frem.

Et godt eksempel er den gamle vinylskive "sh*t & Chanel No 5", hvor de ganske amatøragtige unge damer, på en sød, men også lidt kluntet måde får serveret deres budskaber. Man hører ganske let, at de 4 ambitiøse damer ikke har den helt store ekspertise på instrumenterne. På ét af numrene synger Lis Sørensen og Anne Linnet samtidigt, og anden gang de når refrain'et, synger de ikke det samme. Anne skraldgriner, og deres refrain går i stå i et latteranfald. Bassisten, trommeslageren og Lis på guitar fortsætter imidlertid, og nummeret spilles færdigt uden flere kiks. Det er tydeligt at der ikke er benyttet overdubs på pladen.

Et andet eksempel er "Interval" (Jens Jefsen, Uffe Steen Jensen, Alex Riel, Bob Rockwell) hvor "recording engineers" Flemming Rasmussen og Lene Reidel, helt klart har haft fod på tingene. Jefsens gulvbas har på mit setup en størrelse der ligger ganske tæt på virkeligheden, og en vidunderlig stram og dejlig lyd. Uffe Steen's guitar dukker op ud af intet til højre for Jefsen, legende, veldæmpet og virtuost (lyder som om han benytter rørforstærker). Alex Riel's trommespil er som sædvanligt i en klasse for sig selv længere tilbage i lydbilledet. Ikke bare spiller manden sublimt på slagværket, men enhver berøring af trommeskind, bækkerner, hihat (you name it) opstår på sort baggrund med et skønt smæld i anslagene, og en udklingning af bækkener, der er intet mindre end eksemplarisk. Det lyder simpelthen pragtfuldt. Bob Rockwell dukker ind imellem op på tenorsax, og viser at her er en særdeles begavet saxofonist som vi ikke må glemme. Nummeret "Accent" er min absolutte favorit. Jefsen's bas har en vidunderlig snerrende lyd, og hans solo på bassen lyder så naturligt at man må undre sig over at éns langt fra kostbare setup er i stand til at lyde så godt. Denne optagelse står ikke tilbage for noget.

Tredie eksempel er Aske Bentzon's "Badminton", en desværre overset perle i musikkens verden. Cremen af datidens danske musikere brillerer på denne skive: Aske Bentzon, Michael Elo, Michael Friis, Kasper Winding, NHØP, Jesper Nehammer, Mikkel og Klavs Nordsø, Jeppe Reipurth, Palle Mikkelborg, Kim Yarbrough, Ben Besiakov, Moussa Diallo, Peter Svarre, og Henrik Bødtcher. Optagelsen her er tæt på at være forbilledlig, og alle leverer en præstation til UG med kryds og slange. Ingen får lov at dominere eller "egotrippe" måske med undtagelse af Kasper Winding, som her viser hvilken gudsbenådet trommeslager han egentlig er.

Fjerde eksempel er "Roxy & elsewhere" med good old Frank Zappa. Scenen er stor og bred, og man hører tydeligt at musikerne dapper rundt på scenen som de har lyst, og publikum er fanget i mikrofonerne på en meget naturtro måde. Zappa's kommentarer til de forskellige musikeres verbale og instrumentale udgydelser (især Napoleon Murphy Brock's), falder som bizarre indslag i en intermusikalsk dialog, i form geniale vittigheder. Afslappet, virtuost og ustyrlig morsomt. Zappa's guitar som man egentlig ikke hører alt for meget til (faktisk alt for lidt) lyder besnærende og på en kulsort baggrund.

Femte eksempel er gode gamle Belafonte i Carnegie Hall i 1959 (de audiofile skiver). At man på den tid var i stand til at fange oplevelsen så perfekt, er mig en gåde. To-mikrofon teknikken viser her sin overlegenhed. Scenen fremstår i din stue, ganske enkelt. Harry's stemme er STOR, blød og varm hvad enten han hvisker eller synger. Trægulvet på scenen kan nærmest føles, og man "ser" de medvirkende musikere i et smukt tredimensionalt billede, der er intet mindre end et mesterværk.

Sjette eksempel er Holger Laumann's "Music is good today". Endnu en perle, nok det bedste jeg har hørt fra Holger nogensinde. Ukendte udenlandske musikere akkompagnerer Holger med en nerve, der er sjælden. Optagelsen er første klasses med olietønder og hele svineriet. Dejligt tight og stram lyd.

Nu er vi jo musikelskere, og (måske) ikke tekniknørder... Eller? Måske lidt af hvert. Det jeg vil hen til, er den følelse af at sidde ved miksebordet, man opnår ved dette tweak. Nogen vil måske synes det lyder mindre "musikalsk" end det kan/skal. Man er i stand til at lytte langt ind i optagelsen, længere end hvad jeg tidligere har oplevet. Lagene i processen (hvis de er der) bliver ganske tydelige, men til gengæld bliver gode optagelser langt bedre end hvad jeg troede min gamle trofaste vinylspille kunne trække op af rillerne. Det er som at lytte til et high-end anlæg, hvor dårlige optagelser bliver direkte pinefulde at lytte til. Heldigvis er der færre af dem, end man skulle tro. Til gengæld bliver gode optagelser fremragende, og luftguitar-faktoren viser sig at være til stede i bunker af gamle vinylskiver, som jeg egentlig troede bare lød almindeligt og hæderligt.

Jeg håber jeg her har belyst virkningerne af afkoblingen mellem pickup og shell på en måde, som vil giver jer lyst til at forsøge det selv. Efter min mening er gevinsten en absolut størrelse, som jeg ikke ville have undværet, selv for en dyrere forstærker... (!)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hei igjen :) Virker spennende det her,må vel testes ut dette.Men lure på en sak,man får jo ikkje 100% avkobling pga skruene,så hva hvis man hadde fått laget 2 plater med 1/2"feste og gummi midt i mellom? Som et motorfeste hvis du skjønner ;D Det skulle blitt avkobling eller ka? Spørsmål: Dynamikk og attack har ikkje blitt "softere" etter dette? Er den like hardtslående hvis musikken krever det?

mvh Filip
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Korrekt Philip! Den ultimative afkobling skulle være at lime tingene sammen, i stedet for at benytte skruer. Imidlertid vil jeg ikke gå så langt - jeg har endda ikke fjernet "skallen" på pickup'en, da jeg ikke kan høre forskellen på mit setup. Men du er inde på det rigtige. Sammenføjningen imellem PU og hus er uden tvivl et subject for videre afprøvning :)
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Undskyld - glemte noe: Dynamikken og attacket er efter min ydmyge mening absolut forbedret. Forholdet mellem stilhed og signal er bedre; instrumenter optræder på mørkere baggrund, hvilket - så vidt jeg forstår det - betyder to ting. 1) Lavere forvrængning. 2) "Renere" transienter, hvilket jeg opfatter som god dynamik. mvh
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Måske er det på plads at nævne, at nogen sandsynligvis begynder at tænke på, hvor hårdt pickup'en skal spændes fast i huset med afkobling imellem. Der er jo mange muligheder her. Nogen vil sikkert synes at pickup'en ikke skal spændes ligeså hårdt fast, som den blev tidligere. Ellers virker afkoblingen jo ikke???

Der kunne givetvis måles forskelle imellem hård fastpænding, mindre hård, middelhård, løs og meget løs, plus alle grader derimellem. Hvis man vælger at lime tingene sammen (pickup - afkobling - hus) er der ikke så mange alternativer, men med skruer er det helt anderledes. Jeg valgte at spænde så hårdt som jeg plejer, nemlig så hårdt jeg tør, uden at ødelægge noget. Det er jo ikke meningen at pickup'en skal kunne bevæge sig i opsætningen. Meningen er at vibrationer fra nål/nålerør gennem pickup-kroppen, ikke får lov til at påvirke hus/arm mere end højst nødvendigt. Jeg har ikke eksperimenteret med forskellige fastspændinger, men de teknisk mindede med guldører, må gerne melde tilbage, hvis de forsøger sig her. Det skal nok vise sig, at der er en optimal metode her også.

Bare en tanke... :)
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Fik jeg forresten nævnt at Steely Dan's plader lyder "out of this world" efter disse tweaks? Lige bortset fra sibilanterne - noget som desværre er mindre perfekt på de fleste af deres plader... De benytter vist gamle Neumann mikrofoner til vokalerne...
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Høres meget spennende ut det her,må nok sjekke ut det :) En litt annen sak ang 103 er at den reagerer ganske voldsomt på forskjellig last.Har ikkje testa alt etter æ fikk trafoløsning men mye forskjellig når æ brukte vanlig aktiv MC-RIIA.Da va sweetspot fra 500+/-100ohm.Eller la oss si 400 til 500(400 låt bedre enn 600) Når æ traff "rett" følte æ at æ fikk i pose og sekk :D Alt stemte liksom hvis du skjønner ;) Nu med trafo bruke æ 26X og 40,4Kohm som blir 60ohm "sett" last,mao noe heilt annet.Trur ikkje folk heilt veit kor mye den reagerer på ulik last ::) Veit ikkje kor mye vanlig 103 reagerer på dette,kanskje 103R er meir følsom pga langt lavere internimpedanse ::) Uannsett,digge disse PUene,spille alt og får rockefot av den ;D PS: det er Filip og ikkje Philip ;)

mvh Filip
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Ups... Sorry Filip :)

Ja, jeg tror også DL103 kører bedst mellem 40 og 100 Ohm. Jeg kan ikke ændre gain på min Vitalus, men den lyder skønt med 100 Ohm.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

I aften har jeg slipt ned tuppen av cantilever på min DL-103 som freako anbefalte. Før jeg sier noe om resultatet, har jeg et par kommentarer angående selve oprasjonen. Jeg fant først frem et par neglefiler. De var laget av metall og ble tiltrukket litt for mye av magentene i pick-up'en til at jeg kunne file løst nok. Dessuten synes jeg negefilene var litt grove så spissen ble lett hengende litt i kornene. Løsningen var litt 800 slipepapir som jeg brettet til en liten "fil". Akkurat passe grovhet til at jeg kunne file veldig lett frem og tilbake uten at cantilever ble trukket noe særlig til sidene. Jeg filte ned så langt jeg turde, pluss rundet hjørnene. Det var en enkel jobb å gjøre, man skal bare passe på å holde opp i tide.

Så til resultatet. Jeg har en Miyabi 47 Labs som er hos Soundsmith til sjekk/rebuild så akkurat nå gjør en strippa DL-103 montert på en Graham Phantom jobben. Jeg er veldig glad i DL-103 i utgangspunktet, den svinger, men er litt lukket i toppen.
Førsteintrykket etter sliping er at den åpner opp i toppen og blir mye luftigere. Veldig positivt altså.
Du skulle prøve Rudi ;)

Puma
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Utrulig,kanskje æ må ta mæ et par stive så handa blir stødig ;D Må prøve det,PUen min e jo ikkje akkurat ny så går det til helv.. så e det bare handle ny ;) PS: e ikkje hårsår Freako,e ikkje vant med at noen skriver det rett i grunnen ::) ;)

mvh Filip
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Kult du skriver på dialekt Filip, det er sjeldent


Puma
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Nightpuma skrev:
Hei

I aften har jeg slipt ned tuppen av cantilever på min DL-103 som freako anbefalte. Før jeg sier noe om resultatet, har jeg et par kommentarer angående selve oprasjonen. Jeg fant først frem et par neglefiler. De var laget av metall og ble tiltrukket litt for mye av magentene i pick-up'en til at jeg kunne file løst nok. Dessuten synes jeg negefilene var litt grove så spissen ble lett hengende litt i kornene. Løsningen var litt 800 slipepapir som jeg brettet til en liten "fil". Akkurat passe grovhet til at jeg kunne file veldig lett frem og tilbake uten at cantilever ble trukket noe særlig til sidene. Jeg filte ned så langt jeg turde, pluss rundet hjørnene. Det var en enkel jobb å gjøre, man skal bare passe på å holde opp i tide.

Så til resultatet. Jeg har en Miyabi 47 Labs som er hos Soundsmith til sjekk/rebuild så akkurat nå gjør en strippa DL-103 montert på en Graham Phantom jobben. Jeg er veldig glad i DL-103 i utgangspunktet, den svinger, men er litt lukket i toppen.
Førsteintrykket etter sliping er at den åpner opp i toppen og blir mye luftigere. Veldig positivt altså.
Du skulle prøve Rudi ;)

Puma
Dejligt at høre Nightpuma! Det glæder mig at du er enig. Nu hører jeg ikke en kæft over 13k, så du har måske mere glæde af dette tweak end jeg! Hehe... Anyway, skønt at du har fået et positivt resultat! Listen to the music!!!
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Nightpuma skrev:
Kult du skriver på dialekt Filip, det er sjeldent


Puma
Prøve å begrense mæ så at alle skal forstå,håpe ikkje vår danske venn eller andre slit med å forstå en Harstadværing ;) E det vanskelig ? Svar ærlig :) Kan skrive på bokmål ;)

mvh Filip
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
F.E. skrev:
Utrulig,kanskje æ må ta mæ et par stive så handa blir stødig ;D Må prøve det,PUen min e jo ikkje akkurat ny så går det til helv.. så e det bare handle ny ;) PS: e ikkje hårsår Freako,e ikkje vant med at noen skriver det rett i grunnen ::) ;)

mvh Filip
På med vanten Filip :)
 
Topp Bunn