pickup til Sme 3009 series 3/Thorens 126 mk2

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Denne armen har svært liten masse og kan vel kanskje være vanskelig å finne en kvalitetspickup til. Er det noen her på forumet som har noen tips (velbegrunnede?) å gio?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
helarn skrev:
Denne armen har svært liten masse og kan vel kanskje være vanskelig å finne en kvalitetspickup til. Er det noen her på forumet som har noen tips (velbegrunnede?) å gio?
Du treffer riktig resonans med en Shure V15........
Hvis du har manualen til armen din vil du se at den er avbildet med denne PU'en.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Enig i at Shure V15 passer fint, men er ikke denne blitt vanskelig å få fatt i? Ellers er jo Ortofons OM 40 en nydelig pickup i denne armen. En av de beste MM-elementene Ortofon har laget, IMHO.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Shure V15 produseres ikke lenger så den er nok ikke lett å få tak i ny. Men en pent brukt en er mulig å få tak i. Og reservenåler skal det la seg gjøre å få kjøpt, men de er visstnok ikke like gode som de originale....
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Er det sånn å forstå at armen ikke egner seg til mc-elementer, tro? Det ville være dumt...Har hørt at det finnes en Denon mc-pickup som har høy compliance, kunne det være DL- 304? Noen som vet noe her?
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Vil anbefale deg og gå til http://www.vinylengine.com/ og laste ned brukarmanualen til armen din. Les den og du vil erfare at 3009 lll er ein meget fleksibel arm og kan tilpassast dei fleste pickupar i forhold til masse. Det største problemet med vansklege MC'ar er ikkje masse men nylonkniven som er berekna til mjuke oppheng. Du bør bruke dempekar i tilegg.
Har du tilgang til noko av ekstrautstyret som hedshellvekt, der er ei på 2g og ei på 4g , vidare treng du å fylle opp vektmagasinet bak for å balansere ut den ekstra vekta.
Har du tilgang på dette vil eg anbefale ein Denon 304. Den spelar som ein draum i denne armen.
MVH
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg sier takk. Her blir det mye arbeid... Er usikker på hva jeg har av ekstrasaker til armen, men det meste kan sikkert skaffes. Har hatt en Denon dl-160 i den, som slett ikke gjorde seg bort, men tenkte at nå skal jeg oppgradere litt
 
L

Lars.N

Gjest
Hei

Hvis du kan skaffe en Grado reference er lykken gjort i den SME III armen din.

Mvh

Laban
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Lykke til !
Det du måtte trenge av ekstrautstyr dukkar opp på e-bay med jamne mellomrom.
Fekk min 304 til å fungere fint med ca 7,5 - 8 gram efektiv masse uten noko i dempekaret. Dette skulle gje ein resonans Hz på 11 - I praksis vil den ligge litt lavare på grunn av at Denon gjev opp compliance ved 100 Hz og ikkje 10 som som dei fleste andre produsentar og tabellar.
MVH
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Bruker en Denon DL 1000 A i min arm, med ekstra lodd på 2g og dempekar med den største spaden. Dette spiller som en drøm hos meg, eneste minuset er at pu har veldig lav utgang, så den krever et RIAA trinn med mye gain.
 
Topp Bunn