Pickup med lav overflatestøy

S

Stereo_Mono

Gjest
Hola.

Har fått spilt noen timer med min Clearaudio Virtuoso Wood og det er en fantastisk musikalsk og litt små varm pickup. Muligens en av de beste MM jeg kan huske å ha hørt. Eneste minus, som plager meg litt er dens evne til å dra frem mere overflate støy en nødvendig på «loppis» platene. Her merker jeg at P9en med Apheta er vesentlig mere tyst på de platene som er plaget av slitasje og sannsynligvis misbruk hos forrige eier ::)

Har fått lånt en Clearaudio Maestro Wood via en bransje bekjent (takk) og skal teste den i helgen og kan evt kjøpe den til en hyggelig pris om jeg liker den bedre.
Jeg aner ikke om Maestro «graver» noe dypere og er mindre plaget av denne type støy, men hvilken andre pickuper burde jeg titte på?
Ønsker MM eller high MC da den skal brukes på Rega Brio-r sin innebygde RIAA. Prisklasse opp tl 6-7k er levelig. Ortofon 2M Black er selvsagt notert, men er det noe annet spennende jeg ikke har fått med meg?

Platespiller er Marantz TT-15si, som er ganske så lik en Clearaudio Emotion SE. (Samme arm etc)

S

Stereo_Mono

Gjest
tkr skrev:
Først av alt ville jeg sett på vta, stifttrykk og azimuth.
mvh
Det er kontrollert og små justert etter beste evne. Nå skal det sies at dette skal være justert temmelig perfekt fra fabrikk (ref Stereophile sine målinger)
Men har gått over alt og kalibrert digitalvekt til stifttrykk er brukt, samt Hi-Fi News sin test plate for justering av bias og 2 punkts protractor deres viser at den satt opp presis, så føler ikke at jeg har noe mere og hente der.

Observerer i andre forum, samt egne erfaringer at dette er noe som går igjen på Clearaudio PU.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er et velkjent trekk ved Clearaudios pickup-elementer, dette at de understreker rillestøy, slitasje og sånt tjafs. Ikke førstevalget om man har slitne plater, eller handler mye i bruktsjapper eller antikvariater, desverre.

S

Stereo_Mono

Gjest
impulse skrev:
Det er et velkent trekk ved Clearaudios pickup-elementer, dette at de understreker rillestøy, slitasje og sånt tjafs. Ikke førstevalget om man har slitne plater, eller handler mye i bruktsjapper eller antikvariater, desverre.
Jupp! Ca 30-40% av skivene mine har blitt kjøpt på bruktsjapper, loppiser osv, så det er nok ikke optimalt for min del.
Det er på et nivå at jeg som regel ignorerer det, men på endel skiver, som er fullt spillbare på P9 rigget er det overdreven mye plagsom rillestøy. Dessverre av den typen som ikke platevaske maskinen tar.

Frister å teste ut en 2M Black, som jeg observerer får fantastisk mye skryt rundt om og skal etter spec passe fint i Clearaudio Satisfy armen.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.058
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Min Clearaudio var plagsom på dette feltet
Lyra er det stikk motsatte!
mvh
Leif

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Overflatestøy, særlig fra brukte plater kan minimeres med skarpest mulig nålesliping.
2M Black virker i så måte svært fornuftig og er vel blant de billigste pickupene med
Shiabatasliping.

Et annet valg kan være Goldring som leverer flere pickuper med skarpe slipinger til en
overkommelig pris. 1042 kommer med Fritz Gyger S mens 2400 og 2500 kommer med
tilsvarende skarpe slipinger (eller skarpere).
http://www.goldring.co.uk/moving-magnet-cartridge.htm

Ellers bør vel Soundsmith nevnes. Har ikke hørt dem selv, men med slektskapet
til B&Os MMC-pickuper bør dette være gull. Se tråden her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,64456.0.html

SMMC-2 og særlig SMMC-1 og The Voice (og tilsvarende modeller i treverk) har
skarpe slipinger og bør gi deg det du er ute etter; god lyd og lav overflatestøy.
HUSK Å BESTILLE MODELL MED MEDIUM COMPLIANCE FOR DIN TONEARM!
http://www.sound-smith.com/cartridges/movingiron.html

mvh
Gunnar Brekke

S

Stereo_Mono

Gjest
Takker for svar. Tror jeg prøver meg på en Ortofon 2M Black om ikke Maestro innfrir med tanke på rille støyen.
Noe jeg dessverre ikke forventer at den gjør.

S

Stereo_Mono

Gjest
Har fått pelt av en 2M Black fra en bekjent, så skal teste den mot Maestro. Han som eier 2M Black mener at det er den beste MM han har hørt uansett prisklasse, men noe kilen på å få optimalt satt opp. Noen med erfaringer med denne?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
Skarpe nåleslipinger er generelt sett mer følsomme for geometrien enn ditto runde.

mvh
KJ

S

Stereo_Mono

Gjest
KJ skrev:
Skarpe nåleslipinger er generelt sett mer følsomme for geometrien enn ditto runde.

mvh
KJ
Ja! Ser den :)
Har fått testet 2M Black noen timer i kveld og det er ingen tvil om at dette er mere tyst en Clearaudio på de platene som er noe slitt.
Sporer godt, men med anbefalt stiftetrykk på lave 1.5g klarer den ikke en eneste test spor på Hi-Fi news platen. Men på 1.75g seiler den igjennom alle. Kan jo tenkes at den trenger noen flere timer på seg før det sitter helt. Mulig oppheng etc må få løsne litt.

Litt tidlig å si noe om inntrykk, men det låter overraskende detaljrikt uten og bli for skarp eller lys. Merker at Shiabata slipingen graver ut mere av rillene. Kjenner muligens noe igjen av klangen fra min tidligere Jubilee. Kan godt forstå at mange mener dette er den beste MM på markedet i dag. Men ikke noe for de som liker det varmt og veldig fyldig.

S

Stereo_Mono

Gjest
Kommer seg med 2M Black her. Veldig artig å få testet denne på Marantzen. Innsiktsfull, meget oppløst for en MM og mindre overflatestøy en Clearaudio Virtuoso Wood.
Mangler litt av varmen til Virtuoso i mellomtonen, som gjør den så tiltalende i mine ører, men dynamikk, sporingen og oppløsning er nok det beste jeg hittil har hørt fra en MM.

Skal la den spille noen kvelder til før jeg setter på Maestro. Om Maestro har den fantastiske mellomtonen til Virtuoso og er litt mindre påvirket av kvaliteten til vinylen uten å glatte over noe er jeg nok solgt på den. Men uansett er dette PUer i toppklassen imo. Utrolig hvor mye vellyd man får ut av en PU til rundt 4-6k i dag.

Ser ikke så gærnt ut heller ;D

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
Er ikke helt 100% overbevist om at 2M Black er den beste matchen med TT-15S1. Rent teknisk er det en god match, men ørene er ikke 100% overbevist. Det er jo også mulig jeg søker en mere «old school» klang på vinylen ::) Jeg skal gi den noen timer til før jeg konkluderer. Den er ikke innspilt enda, men det er heller ikke Clearaudio pickupen som er sammenlignings grunnlaget her.
Kort oppsummert føler jeg at 2M Black mangler litt kropp og fylde. Særlig i mellomtonen (vokal området) er det store forskjeller. Virtuso Wood har mere nærhet i menneskestemmen og oppleves mere naturlig imo. Synes også Virtuso Wood spiller fyldigere nedover en 2M Black. Tipper bla forskjellig materiell valg i pickupene kan vel også påvirke klangen mye i forskjellige retninger.?

Mye kan sikkert endre seg med flere timer, men siden pickup ikke er min har jeg ikke ubegrenset tid med den. Nå er jeg veldig spent på Maestro Wood. Om den bygger videre på lillebroren tror jeg det er den perfekte matchen for mine ører og platespiller. Håper bare at den er litt mer tilgivende til rillestøy en sin mindre søsken. Ser på spec at det er en annen nål sliping på toppmodellen i MM serien til Clearaudio.

S

Stereo_Mono

Gjest
Endte med en Clearaudio Maestro Wood til min Marantz TT-15S1.
Det er den beste MM PU jeg personlig har hørt hittil. Noe mindre overflate støy en Virtuoso har den også, så det er jo en bonus.
Største forskjellen jeg kan høre i mellom Virtuoso Wood og Maestro Wood er at sistnevnte er litt mer presis med tegning i lydbilde. Instrumenter er litt lettere å se for seg i lydbildet, men samtidig beholder den varme behagelig mellomtonen og fyldige, punchy bassen. Nålen er av den litt mere finslipte varianten i forhold til Virtuoso, så hører en anelse mere oppløsning i øverste frekvenser.
Det at den er gunstig priset her hjemme er jo en pluss også :)

Nå er det dessverre 1 mnd leveringstid på den. Heldigvis gjør en nyinnkjøpt 2M Blue en formidabel jobb, som backup og reserve PU mens jeg venter.

S

Stereo_Mono

Gjest
Etter litt over 3 mnd venting ankom endlig Clearaudio Maestro Wood.
Hittil den beste MM pu jeg har hatt gleden av å ha i hus.

Her er herligheten montert på Marantz TT-15S1

Maestro.jpg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Gratulerer. Artig å følge denne tråden. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
Takk for det folkens :)

Førsteinntrykket siden jeg hadde den på lån er hvor oppløst den er for å være en MM. Minner mere om en god MC i toppen.
Spennende PU dette som parrer greit med de aller fleste RIAA med sin 4mV output.
Kommer med litt mere inntrykk etter den har fått noen timer på seg.

Synd at Soundgarden har justert prisen opp nylig. Den har blitt muligens litt i overkant kostbar nå, men observerer at den har alltid ligget på omtrent det nye prisnivået i bl.a US. Heldigvis betalte jeg for min ved bestilling til den gamle prisen, så svært fornøyd med kjøpet.

Sist redigert:
Topp Bunn